Aktywny korektor basów.txt

(3 KB) Pobierz
 Aktywny korektor bas�w
Dobre odtwarzanie niskich ton�w za pomoc� tanich i ma�ych kolumn umo�liwiaj� tylko systemy aktywne. W opisywanym uk�adzie uzyskuje si� dobre wyniki dzi�ki zastosowaniu akustycznego sprz�enia zwrotnego, a nie dzi�ki du�ym i ci�kim kolumnom.

Mikrofon umieszczony w pobli�u g�o�nika niskotonowego niezawodnie rejestruje ka�dy ruch jego membrany. Nale�y oczywi�cie bacznie zwraca� uwag� na jej maksymalne wychylenia. Mikrofon jest w��czony w p�tl� ujemnego sprz�enia zwrotnego wzmacniacza mocy. W ten spos�b sygna� wej�ciowy wzmacniacza jest por�wnywany z sygna�em akustycznym wytwarzanym przez g�o�nik. System ten dzia�a dobrze tylko w zakresie niskich cz�stotliwo�ci. Do�wiadczenia wykaza�y, �e je�li mikrofon jest umieszczony w odleg�o�ci 10mm od sto�ka membrany, to wiernie odbierane s� cz�stotliwo�ci do 500Hz. Dla zyskania absolutnej pewno�ci poprawnego dzia�ania, w omawianym uk�adzie za g�rn� cz�stotliwo�� przyj�to 300Hz, powy�ej kt�rej dzia�anie korekcyjne stopniowo zanika. Jednak�e dzia�anie g�o�nika jest korygowane r�wnie� i dla sygna��w powy�ej 300Hz.

Je�eli cz�stotliwo�� graniczna toru niskich cz�stotliwo�ci wynosi tak�e 300Hz, to lepiej obni�y� cz�stotliwo�� graniczn�, ustalon� przez R6-C8. Wzmocnienie IC2a w pa�mie dzia�ania wynosi 20dB i zaczyna spada� do 0dB, poczynaj�c od cz�stotliwo�ci wy�szych od 300Hz. IC2b s�u�y jako bufor dla sygna�u mikrofonowego, kt�rego poziom dobiera si� potencjometrem P1, w zale�no�ci od sygna�u wzmacniacza mocy i sprawno�ci mikrofonu. Je�eli poziom ten zostanie ustalony za wysoko, korygowane b�d� tak�e cz�stotliwo�ci wy�sze od granicznej; je�eli za nisko, korekcja b�dzie niewielka i przenoszenie sygna��w o cz�stotliwo�ci pomi�dzy 20Hz a 300Hz b�dzie ros�o zgodnie ze standardow� charakterystyk� pierwszego rz�du. Wyboru mikrofonu trzeba dokonywa� drog� eksperyment�w, zw�aszcza w przypadkach wzmacniaczy wi�kszej mocy. Mikrofon zastosowany w tym prototypie dobrze dzia�a w systemach ma�ej mocy i stosunkowo niskiej sprawno�ci. Stosuj�c inny typ trzeba si� upewni�, czy na mikrofonie jest napi�cie r�wne w przybli�eniu po�owie napi�cia zasilaj�cego. Zale�y ono od R8 i R9. Trzeba si� r�wnie� upewni�, czy dolna cz�stotliwo�� graniczna, ustalona przez C9-P1, pozostaje sporo poni�ej 20Hz (zmniejszenie sygna�u na P1 powoduje wzrost ca�kowitego wzmocnienia).

Cz�stotliwo��, do kt�rej sygna� mikrofonu jest kompensowany, jest okre�lona przez R8-C10-P1. Ta sta�a czasu musi by� r�wna R6-C8. Przedstawiany uk�ad ma wzmocnienie ok. 20dB dla cz�stotliwo�ci wy�szych od 20Hz. Wi�kszo�� g�o�nik�w nie dzia�a przy tak niskiej cz�stotliwo�ci, do uk�adu w��czono wi�c filtr Butterwortha trzeciego rz�du, o cz�stotliwo�ci granicznej 37kHz. Cz�stotliwo�� ta mo�e by� zmieniana przez zmian� pojemno�ci C1, C2 i C3. Filtr ten zapobiega wzbudzaniu g�o�nika cz�stotliwo�ciami, kt�rych nie mo�e on odtwarza�. Korektor jest szczeg�lnie u�yteczny w aktywnych kolumnach g�o�nikowych. Nale�y upewni� si�, czy faza g�o�nika jest odwr�cona, aby unikn�� dodatniego sprz�enia zwrotnego. Mo�na to zrobi� dodaj�c przed K2 bufor odwracaj�cy.

Uk�ad pobiera oko�o 6mA, z czego tylko 0,25mA przypada na mikrofon. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin