10-przykazan_zabezpieczenia_ladunku.pdf

(713 KB) Pobierz
10-przykazan_zabezpieczenia_ladunku.indd
Marek Różycki
10 PRZYKAZAŃ
WŁAŚCIWEGO
ZABEZPIECZENIA ŁADUNKU
W TRANSPORCIE DROGOWYM
Katowice 2005
21234542.007.png 21234542.008.png 21234542.009.png 21234542.010.png 21234542.001.png
Marek Różycki
10 PRZYKAZAŃ
WŁAŚCIWEGO
ZABEZPIECZENIA ŁADUNKU
W TRANSPORCIE DROGOWYM
Katowice 2005
21234542.002.png
10 PRZYKAZAŃ WŁAŚCIWEGO ZABEZPIECZENIA ŁADUNKU
W TRANSPORCIE DROGOWYM
Zgodnie z prawami izyki, przy uderzeniu czołowym pojazd poruszający się z pręd-
kością 50 km/h nie zamocowany pojemnik z farbą ważący 25 kg przemieści się do
przodu z nie zmniejszoną prędkością i uderzy w napotkane przedmioty lub kierowcę
z siłą odpowiadającą przedmiotowi ważącemu 900 kg .
Z jaką prędkością zwykle porusza się Twój pojazd?
Celem opracowania jest przybliżenie zasad związanych z zabezpieczaniem ładunku.
Prezentowany materiał nie może zastąpić jednak doświadczenia i … wskazań produ-
centa środków mocujących!.
Jeśli czytasz niniejsza broszurę prawdopodobnie jesteś kierowcą i nie lubisz statyki.
Wolisz by wszystko było w ruchu. Mam jednak nadzieję, że po zapoznaniu się z mate-
riałem zrozumiesz, że „wszystko” nie oznacza ładunku.
Mam świadomość że istnieje bardzo wiele metod i teorii na temat mocowania ładun-
ków i nie sposób przedstawić ich na kilku stronach. Często po prostu trzeba wyliczyć
obciążenia i w sposób matematyczny dobrać zabezpieczenie.
Pozwolę sobie zatem postawić następującą tezę - mimo to, że głównie kierowca może
zostać ukarany za brak, lub niewłaściwe zamocowanie ładunku to jednak także i inne
osoby bezpośrednio lub pośrednio uczestniczące w operacji transportowania takie jak:
dyspozytor, mistrz załadunkowy czy też kierownik bazy są odpowiedzialne za prawi-
dłowe zabezpieczenia ładunku zanim pojazd wjedzie na drogę publiczną.
Na początek kilka uwag. Pamiętaj że:
1. KAZDY ładunek MUSI być zabezpieczony. Ładunek nie przykleja się sam do
podłoża ładowni.
2. Nienależny zostawiać NIEZABEZPIECZONYCH LUK pomiędzy ładunkiem a
burtami. Ładunek może przy silnym hamowaniu wpaść w poślizg i nabrać energii
kinetycznej.
3. NIEWŁAŚCIWE UŻYCIE Śródków mocujących jest równoznaczne z BRA-
KIEM JEGO ZAMOCOWANIA.
4. Dobrze zabezpieczony ładunek NIE MA PRAWA zmienić swojego położenia
względem podłoża i burt ładowni pod czas jazdy
Życzę Ci wielu dowiezionych ładunków i spokojnych powrotów do domu.
Marek Różycki
21234542.003.png
 
PO PIERWSZE – ustal masę i rodzaj opakowań, które masz przewozić
Podczas jazdy ładunek narażony jest na siły dzia-
łające do przodu (przy hamowaniu), do tyłu (przy
przyspieszaniu i zmianie biegów) oraz z obu bocz-
nych stron (siła odśrodkowa).
Każdy pojazd jest przewidziany do przewozu ściśle
określonej masy ładunków.
Rozkład sił pod czas jazdy
G – masa ładunku
P a m i ę t a j !
• niedopuszczalne jest przekraczanie określonych
w dokumentach dopuszczalnych wartości dla masy
ładunku i DMC (Dopuszczalnej Masy Całkowitej)
• Palety i środki mocujące także ważą !
• Nie zawsze 1 litr = 1 kg . Niektóre substancje
mogą być bardzo ciężkie (np. 1 l – kwasu siarkowe-
go w roztworze 96÷98% waży ok. 1,84 kg)
Przykładowe miary współczynników tarcia
Zestaw materiałów Tarcie ślizgowe
Suche Mokre
Drewno – drewno 0,20-0,50 0,20-0,25
Metal – drewno 0,20-0,50 0,20-0,25
Metal – metal 0,10-0,25 0,10-0,20
Beton – drewno 0,30-0,60 0,30-0,50
Mata antypoślizgowa* 0,60
* różne materiały utrudnia-
jące poślizg, mogą posiadać
inne współczynniki tarcia.
0,60
Współczynnik 0,3 ozna-
cza, że potrzebna jest
siła o wielkości 300 kg by
poruszyć ładunek ważący
1 000 kg
Zanim dobierzesz środki mocujące pamiętaj!
• ściana czołowa i tylnia mogą przejąć maksymalnie 40% dopuszczalnego obcią-
żenia pojazdu,
• obciążenie burt bocznych nie może przekroczyć 30%. masy ładunku,
• wartość nominalna środków mocujących informuje o MAKSYMALNYM OB-
CIĄŻENIU (wyrażoną najczęściej w daN), które dany środek może wytrzymać
– nie ma nic wspólnego z jego masą),
• Ładunek niezabezpieczony nie porusza się, jeżeli siła działająca na niego jest
mniejsza niż tarcie wywołane przez ciężar ładunku.
– 3 –
„10 PRZYKAZAŃ WŁAŚCIWEGO ZABEZPIECZENIA ŁADUNKU W TRANSPORCIE DROGOWYM” Marek Różycki
21234542.004.png 21234542.005.png 21234542.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin