pd5_a_lyszczarz_20050531_2.pdf

(30 KB) Pobierz
Microsoft Word - wartoϾ.doc
ZAJ
Ę
CIA SOCJOTERAPEUTYCZNE NT. POCZUCIA WARTO
Ś
CI
ny!
CEL : wzmacnianie poczucia własnej warto
ż
ś
ci, budowanie pozytywnej samooceny.
OSI
Ą
GNI
Ę
CIA: uczestnicy po zaj
ę
ciach:
– postrzegaj
ą
siebie jako ludzi warto
ś
ciowych;
– oceniaj ą siebie pozytywnie;
– wymieniaj
ą
pozytywne cechy swojej osobowo
ś
ci;
– akceptuj
ą
siebie;
– potrafi
ą
współpracowa
ć
w grupie,
siebie na tle pozostałych członków grupy,
– wiedz ą , ż e s ą wa ż ni dla innych;
– posiadaj
ą
ą
informacj
ę
na temat odbioru ich osoby przez innych,
wiele przykładów pozytywnej oceny ich osoby,
– aktywnieuczestnicz
ą
ą
w zaj
ę
ciach,
mieleniem;
– dostrzegaj ą w innych pozytywne cechy.
ą
zawstydzeniem, onie
ś
Ś
RODKI: materiały papiernicze: papier arkusze du
ż
e i małe, długopisy, pisaki,
kreda, kredki; kubki, piasek lub ry
ż
, krzesła, kostka do gry, cukierki, karty do gry.
:
1. „Autoprezentacja” – uczestnicy samodzielnie wykonuj
ĘĆ
swoje
imi ę i nazwisko . Losy wrzucamy do jednego pojemnika. Przy wrzucaniu kolejne osoby
przedstawiaj
ą
losy, w które wpisuj
ą
ą
si
ę
w wybrany przez siebie sposób. Nast
ę
pnie dokonujemy losowania.
Kolejno wylosowanych wypisujemy na du
ż
ym arkuszu papieru. Te osoby b
ę
d
ą
mogły na
kolejnych zaj
ę
ciach (je
ż
eli zaj
ę
cia te s
ą
prowadzone w ramach jakiego
ś
cykl zaj
ęć
) lub po
przerwie wybra
ć
jedn
ą
gr
ę
lub zabaw
ę
, która im si
ę
najlepiej podoba i która zostanie dla
nich przeprowadzona.
2. „Jestem człowiekiem, który...” – uczestnicy siedz
na krzesłach ustawionych w kształcie
koła. Dla jednego z uczestników brak krzesła. Ten uczestnik stoi w
ą
ś
rodku i mówi zdanie:
Jestem człowiekiem, który...” wszyscy, którzy spełniaj
ą
warunki wyra
ż
one w zdaniu
miejsce. Wówczas uczestnik któremu brakło miejsca powinien
usi ąść na zwolnionym krze ś le. Kto zostanie bez krzesła mówi zdanie: „ Jestem
człowiekiem ...” i zabawa rozpoczyna si
ą
wsta
ć
i zmieni
ć
ę
od pocz
ą
tku.
3. „Tworzymy gr
ę
– przygotowujemy plansz
ę
do gry: na du
ż
ej planszy rysujemy kwadrat
cej tym lepiej). W pierwszym małym kwadracie
wpisujemy START. Na starcie ustawiamy cukierki, które b
ę
dego gracza.
Gracze rzucaj ą kostk ą . Rozpoczyna ten, który wyrzucił najmniejsz ą liczb ę oczek. Rzuca
jeszcze raz i przesuwa si
ę
d
ą
pionkami ka
ż
ę
do przodu o tyle miejsc ile wyrzucił oczek. Na polu, na którym
si
ę
zatrzymał wpisuje wymy
ś
lone przez siebie zadanie. Pozostali gracze wpisuj
ą
zadanie
wówczas, gdy trafi
ą
na puste pole. Je
ż
eli na polu, na którym si
ę
zatrzymaj
ą
zadanie jest
ju
ż
wpisane, musz
ą
je zrealizowa
ć
. Ka
ż
dy uczestnik, który dotrze do mety mo
ż
e zje
ść
cukierka. Je ż eli pozostały pola puste, gdy ż nie wpisano zada ń , mo ż e kolejny raz stan ąć na
starcie. Wówczas otrzymuje nowego cukierka.
4. „Historyjki z kart” – przygotowujemy tali
ę
kart. Tasujemy karty i kładziemy jedna na
drugiej na
ś
rodku. Kolejni uczestnicy bior
ą
kart
ę
z góry i opowiadaj
ą
własn
ą
historyjk
ę
.
ci.
Ka ż dy mówi jedno zdanie zwi ą zane z kart ą i wcze ś niejszymi wypowiedziami tak, aby
powstała jedna historyjka. Karty, które zostały odsłoni
ę
jak
ą
osob
ę
, czy liczb
ę
musz
ą
wymieni
ć
w swojej opowie
ś
ę
te układamy w
ęż
ykiem dookoła
stosu tych kart, które nie zostały wylosowane.
5. „6” – uczestnicy wypisuj
ą
:
TEMAT : Jestem wa
– pozytywnieoceniaj
– znaj
– niereaguj
PRZEBIEG ZAJ
musz
dzielimy go na mniejsze kwadraty (im wi
Wylosowana karta wskazuj
rzeczy, które wykonałem,
– sze ść rzeczy, w których jestem dobry,
– sze
ść
ść
rzeczy, które lubi
ę
,
– sze
ść
rzeczy, z których jestem dumny.
wiczenie.
6. Mruganie” – połowa uczestników siedzi w kr
ę
pnie omawiamy
ć
ich pary, tworz ą w ten sposób dwa kółka. Osoba z pary siedz ą ca na krze ś le za partnerem
ma za zadanie pilnowa
ę
gu na podłodze, za nimi na krze
ś
le siedz
ą
ć
go. Jeden z uczestników siedz
ą
cy na krze
ś
le nie ma pary. Mruga
do kogo
ś
ze
ś
rodkowego koła. Ta osoba ma za zadanie przej
ść
do mrugaj
ą
cego. Musi
zrobi
ć
to niepostrze
ż
enie poniewa
ż
pilnuje j
ą
partner.
7. „Reklama” – uczestnicy pisz
ą
reklam
ę
w której reklamuj
ą
siebie jako najlepszego
przyjaciela.
8. Serce” – ka
ż
demu uczestnikowi przygotowujemy du
ż
e serce z kartonu. Uczestnicy
rzutu. Celem zabawy jest
umieszczenie w „sercu Kowalskiego wielu cukierków obrazuj
ą
cukierki lub pionki, ustawiaj
ą
si
ę
za lini
ą
ą
cych przyjazne uczucia
y serce.
9. „Dłonie” – uczestnicy siedz ą w kr ę gu. Ka ż dy otrzymuje kartk ę i przybory do pisania.
Kartk
ż
ę
podpisujemy swoim imieniem i odrysowujemy kontur dłoni. Nast
ę
pnie uczestnicy
wymieniaj
ą
si
ę
kartkami i wpisuj
ą
sobie wzajemnie mocne strony, cechy, za które ceni
ą
i szanuj
ą
siebie wzajemnie. Po zako
ń
czeniu ka
ż
dy mo
ż
e przeczyta
ć
tekst przeznaczony
na wspólnej planszy.
10. „Komisja” – losowo wybieramy z grona uczestników 3 osobow ą komisj ę . Ka ż dy
z uczestników (po wcze
ć
swoj
ą
kartk
ę
niejszym przygotowaniu) staje przed komisj
ą
i ma przekona
ć
członków komisji,
ż
e to wła
ś
nie on powinien otrzyma
ć
nagrod
ę
. Komisja przyznaje
wszystkim uczestnikom.
11. „Polonez” uczestnicy ustawiaj
ę
ą
si
ę
parami tak jak do odta
ń
czenia poloneza. Podnosz
ą
r ę ce do góry tworz ą c szerokie przej ś cie mi ę dzy osobami z pary. Jeden z uczestników,
stoj
ą
cy na ko
ń
cu nie ma pary. Wbiega on do
ś
rodka, chwyta za r
ę
k
ę
którego
ś
z uczestników i biegnie na pocz
ą
tek, gdzie ustawia si
ę
tak jak inni. Ten, kto stracił par
ę
biegnie bokiem na koniec i wbiega do
ś
rodka powtarzaj
ą
c wszystko do pocz
ą
tku...itd.
np.
piasek, ry ż itp. Prowadz ą cy odczytuje tekst: „ Wyobra ź my sobie nasze poczucie własnej
warto
ż
anki” – uczestnicy otrzymuj
ą
kubek oraz co
ś
czym mo
ż
na kubek napełni
ć
ś
ci jako kubek. Kiedy jeste
ś
my z siebie zadowoleni nasz kubek jest pełny. Kiedy
jeste
ś
my niezadowoleni jest pusty. Nasz kubek mo
ż
e by
ć
napełniony przez innych ludzi,
kiedy mówi
ą
o nas dobrze. Z kolei my mo
ż
emy napełnia
ć
ich kubki, mówi
ą
c dobrze o nich.
dziemy
opró ż nia ć kubki innych, nasze te ż nie b ę d ą napełnione. Kiedy mówimy komu ś co ś
dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka . Człowiek ten słucha nas,
ale do jego kubka nic nie wpada”. Przez chwil
ż
niaj
ą
si
ę
je
ż
eli mówimy o innych rzeczy złe lub bolesne. Je
ś
li ci
ą
gle b
ę
ę
rozmawiamy na temat tekstu. Nast
ę
pnie
uczestnicy rozchodz
ą
si
ę
po sali i napełniaj
ą
kubki innych osób, wypowiadaj
ą
c o nich
pozytywne stwierdzenia i przesypuj
ą
c cz
ęść
zawarto
ś
ci swoich kubków. Dzielimy si
ę
refleksjami z udziału w tym ć wiczeniu.
13. „Szpaler gwiazd” – Ka
ż
dy uczestnik przez chwil
ę
b
ę
dzie gwiazd
ą
, osob
ą
bardzo znan
ą
,
uwielbian
ą
. Wszyscy uczestnicy ustawiaj
ą
si
ę
w dwóch rz
ę
dach. Ostatnia osoba
przechodzi przez
ś
rodek szpaleru. Wszyscy witaj
ą
gwiazd
ę
. Zachowuj
ą
si
ę
jak jej fani.
c na siebie.
Kolejno mówi ą zdanie: „ Najbardziej lubi ę osob ę , która .. .” i tu podaj ą jak ąś cech ę
opisuj
ę
osob
ę
, która...” – uczestnicy siedz
ą
w kr
ę
gu patrz
ą
ą
c
ą
wybran
ą
osob
ę
. Pozostali odgaduj
ą
o kogo chodzi.
15. „Lubi
ę
, gdy Ty...”– uczestnicy stoj
ą
w dwóch rz
ę
dach twarz
ą
do siebie tak, aby ka
ż
dy
miał par
ę
w drugim rz
ę
dzie. Zadaniem ka
ż
dej osoby jest powiedzie
ć
koledze (kole
ż
ance)
– sze
Nast
otrzymuj
wobec osoby, do której nale
dla niego i przyklei
ś
nagrod
12. „Fili
Kubki opró
14. „Najbardziej lubi
dy przesuwa
si ę o jedn ą osob ę i mówi to zdanie kolejnej osobie . Oczywi ś cie z innym zako ń czeniem.
16. „Rysunek ” – uczestnicy otrzymuj
z drugiego rz
ę
du zdanie: „ Lubi
ę
, gdy Ty ...” Po zako
ń
czeniu wypowiedzi ka
ż
ą
kartki papieru i pisaki wypisuj
ą
swoje imi
ę
, wykonuj
ą
rysunek nt.: „Czułem si
ę
wa
ż
ny gdy...” po zako
ń
czeniu pracy omawiamy rysunki
i przygotowujemy wystaw
ę
tych prac.
17.
dy, kto chce podchodzi
z tyłu i na kartce kole ż anki, kolegi mo ż e napisa ć ż yczenia dla tej osoby lub co ś miłego na
pami
Ż
yczenia” – przypinamy uczestnikom na plecach kartki. Ka
ż
ą
tk
ę
.
18. Zako
:
– Podsumowanie: uczestnicy otrzymuj
ń
czenie z zaj
ęć
ą
dwie kartki. Na jednej wpisuj
ą
to za co
siebie lubi
ą
, na drugiej to za co siebie nie lubi
ą
. Je
ż
eli chc
ą
mog
ą
powiedzie
ć
co
ś
na ten temat. Kartki wrzucaj ą do dwóch pojemników. Osobno negatywy, osobno
pozytywy. Ten z pozytywnymi wypowiedziami zostanie zachowany. Pojemnik
z negatywnymi wypowiedziami spalimy.
– Po
ż
egnanie: Iskierka: uczestnicy ustawieni w kr
ę
gu, podaj
ą
sobie r
ę
ce i przesyłaj
ą
ki.
UWAGI: Ka ż de ć wiczenie nale ż y podsumowa ć . Pilnowa ć , aby wszyscy uczestnicy zostali
zauwa
u
ś
cisk r
ę
ż
eni. Nie mo
ż
na nikogo pomin
ąć
.
Zaj
ę
cia mog
ą
by
ć
przeprowadzone w formie dłu
ż
szego bloku lub rozbite na dwa spotkania.
Proponuj
ę
drugie zaj
ę
cia rozpocz
ąć
od pkt. 11. Zaj
ę
cia adresowane s
ą
dla klas IV – VI.
LITERATURA:
Fuchs B. Gry i zabawy na dobry klimat w grupie Jedno ść Kielce 1999
Gajewska G., Szcz
ę
sna A. Doli
ń
ski A. 2002 Teoretyczno-metodyczne aspekty
wychowania młodzie
y a warsztat pedagoga Zielona Góra
Griesbeck J. 2003 Zabawy dla grup Kielce Jedno
ż
Gruszka M, Janiek I, Prarat J. 2003 Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły
podstawowej Gda ń sk Wydawnictwo HARMONIA
Jachimska M. 1994 Grupa bawi si
ść
i pracuje Wrocław Drukarnia Naukowa PAN
Kaduson H. Schaefer Ch. 2003 Zabawa w psychoterapii Gda
ę
ń
sk Wydawnictwo
Psychologiczne
Sawicka K. 1999 Socjoterapia Warszawa Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
AUTOR: mgr Alicja Łyszczarz
Szkoła Podstawowa nr 5 Myszków
Zgłoś jeśli naruszono regulamin