Dziecko w świecie liter- I.Majchrzak.doc

(81 KB) Pobierz

Koncepcja „Dziecko w świecie liter” dr Ireny Majchrzak powstała na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji autorki. O nabyciu umiejętności czytania decydują umysł i wzrok. Autorka uważa, że dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie izolowanych liter. Nauka czytania rozpoczyna się od czytania globalnego swojego imienia. Jest to coś, co niesie ogromny ładunek emocjonalny dla każdego dziecka, a zarazem jest kluczem do dalszej drogi poznania .

Zajęcia z elementami metody dr I Majchrzak w grupach 3, 4, 5 - latków

opracowała – mgr Małgorzata Waluk

CELE :

·       rozwijanie o pamięci wzrokowej , słuchowej

·       rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów ze zrozumieniem

·       kształtowanie aktywności poznawczej , ruchowej i werbalnej

POMOCE :

·       Wizytówki , piłka, czapka listonosza, taśma z nagraniem muzycznym koperty, kartki do pracy indywidualnej, kredki świecowe

PRZEBIEG

  1. Zaproszenie do tańca – poruszanie się w rytm muzyki
  2. Sprawdzenie obecności – ustawienie się każdego dziecka przy swojej wizytówce
  3. Ja nie umiem czytać – wy umiecie - zabawa w przekazywanie sobie wizytówek
  4. Jedzie pociąg –zabawa ruchowa ze śpiewem
  5. Do kogo rzucisz piłkę – zabawa uspokajająca - próby wyodrębniania pierwszej głoski w imieniu
  6. Pan listonosz – właściwe doręczenie listów adresatom
  7. Praca przy stolikach – zarysowywanie konturu pierwszej litery swojego imienia
  8. Zabawy ze śpiewem: Deszcz pada – odnajdywanie spadających wizytówek przez dzieci



TEMAT – W krainie Pani Zimy –zabawy w czytanie na podstawie metody dr I.Majchrzak

CELE :

·       rozwijanie przez dziecko własnej aktywności ruchowej i umysłowej;

·       doskonalenie umiejętności układania imion z sylab oraz liter;

·       rozwijanie pamięci wzrokowej i wyobraźni

POMOCE :

·       gwiazdki , sylwety zwierząt , zestaw liter i sylab, ściana pełna liter, płaszcz i korona Pani Zimy, koszyk , wizytówki , napisy do globalnego czytania, koperty i kartki do pracy indywidualnej, kredki , taśma z muzyką relaksacyjną oraz dziecięcą

PRZEBIEG ZAJĘCIA

  1. Taniec liter – zabawa ruchowa przy muzyce doskonaląca umiejętność wyróżniania pierwszej litery
        N-lka demonstruje pierwszą literę imienia –dziecko , którego imię rozpoczyna daną literą wychodzi na środek i porusza się w rytm muzyki .
    - Inna wersja – literka prosi do tańca inną literkę .
  2. Wizyta Pani Zimy
    N-lka czyta list od Pani Zimy z zaproszeniem do Jej krainy .
  3. Oddaj mi mój bilet –zabawa w przekazywanie wizytówek
    N-lka rozdaje bilety – wizytówki przypadkowym dzieciom. Jedno dziecko przekazuje je do momentu aż wszystkie dzieci otrzymają właściwe.
  4. Melodia imion –wyróżnianie wszystkich liter (znaków graficznych) w imionach swoich i kolegów. Praca przy ścianie pełnej liter – alfabecie.
  5. Podróż do Krainy Pani Zimy –zabawa ruchowa " Pociąg"
    Na wezwanie ( n-lka demonstruje wizytówkę) dziecko – wagonik ustawia się za lokomotywą tworząc pociąg.
  6. Czarodziejski kosz – czytanie globalne –nazywanie świata. Dzieci dojechały do krainy Pani Zimy. N-lka zachęca pytaniami do wypowiedzi na temat zimowej krainy. Dzieci losują wyrazy do czytania i oznaczają nimi przedmioty w sali. Poznają w ten sposób przyjaciół Zimy : lis, miś, zając...
  7. Układanie imion z rozsypanki literowej i sylabowej .Jest to zadanie przy stolikach , które znajduje się w podpisanej kopercie .
  8. Zaproszenie Pani Zimy do zabawy – N-lka przebiera dziecko w strój Pani Zimy , które stoi w kole . Inne dzieci śpiewają piosenkę "Zima, zima, zima" .
  9. Powrotna podróż - odnalezienie swojej kry.
          Czas wracać do przedszkola –dzieci podają propozycje środków lokomocji . N-lka proponuje kry, które są podpisane. Przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej "Spokojne wody" dzieci udają się w powrotną podróż. Po pewnym czasie zeskakują i opowiadają swoje wrażenia z podróży.
  10. Ilustracja podpisu –rysowanie odczytanego wyrazu. Dzieci wybierają kartkę z napisem , mają za zadanie go zilustrować.

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ELEMENTAMI METODY DR I. MAJCHRZAK DLA GRUPY 5-LATKÓW

Opracowała – mgr Małgorzata Waluk
CELE :

·       dziecko potrafi wymienić członków swojej rodziny

·       dziecko potrafi interpretować prosty tekst gestem

·       rozwijanie przez dziecko własnej aktywności ruchowej i umysłowej

·       doskonalenie umiejętności układania podziału wyrazów na sylaby

·       rozwijanie pamięci wzrokowej i wyobraźni

·       rozwijanie umiejętności czytania zez zrozumieniem

POMOCE :

·       tamburino, zdjęcia swojej rodziny, wyrazy do globalnego czytania, małe napisy do przyklejenia, kartki, kredki, klej, cyfry 1-6

PRZEBIEG

  1. Zabawa " Powitanie swojego ciała"
    Dzieci witają się różnymi częściami swojego ciała np. ręka z brzuchem.
  2. Rytmiczny podział imion
    Każde dziecko dzieli imię na sylaby , rytmicznie je wyklaskując.
  3. Interpretacja palcami wiersza pt. Rodzinka :
    " Ten pierwszy to dziadziuś
    A obok babunia
    Największy to tatuś
    A przy nim mamusia
    A to jest dziecinka mała
    I to moja rączka cała"
  4. Oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć swojej rodziny. Wymienianie członków rodziny, stopnia pokrewieństwa
  5. Nazywanie poszczególnych osób w rodzinie – wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania : mama, tata, syn, córka, babcia, dziadek, wujek, ciocia….
  6. Przyporządkowywanie napisów odpowiednim osobom
  7. Zabawa "Z ilu osób składa się rodzina"
         Dzieci przeliczają członków swoich rodzin , a następnie spacerują przy dźwiękach tamburina . Na przerwę w grze ustawiają się przed odpowiednią cyfrą.
  8. Rysowanie swojej rodziny
           Omówienie wyglądu poszczególnych członków rodziny. Przyklejanie napisów do rysunków przedstawiających osoby w rodzinie
  9. Omówienie wykonanych prac
  10. Zabawa przy piosence " Ojciec Wirgiliusz"

opracowanie mgr Małgorzata Waluk

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin