Russin.PDF
(
940 KB
)
Pobierz
388149752 UNPDF
RozDztAt
6
STRUKTURA
.
RYS
HISTORYCZIIY
Od Arystotelesa
do Brutusa
to najwikze
wyzwanie, jakie
stoi
r.':9 :::lu,.y't.
lV efekcie
struktur otacza-
aura iajemnicy
i ukrytyci. prawd,
l:o:'e
o'osTzeg
iedynie
wtaiemlliczeni.
Nic dziwnego,
epowstao
wiele szk
T[..i'".
51
't.^'"|g
gorliw.ie goszceswoje
wizje. Nauczyciele
scenopisarstwa
l
teorecy,jak
Syd Field' Robert
McKee,
)ohn
Truby
i wielu innych prezentowao
li3.il!l T.9"
i wzorce (paradygmaty
trzech, czteiech i siedmiu
"[to*'p.t.".
:l3,^"t"
nichokazay
si'przydatne,
inne s zbyt skomplikowane'
Wiele powsta.
l::.::"'
oearc'u
o klasyczny
dramat, inne czerpa
natchnienie z mitologii
i psycho-
j|fr
O
STRUKTURZE
z gt wnyih wzo-
li]. i?l'..::k:;i,
d]atego,.e
wiele z njch zawierapomocne,
ba, nieibdne
zasady,
:.: '1*."t"'c:,
eich.terminologia
stata
si obowizu,icym
jzykiem
wrd
ludi
4 Dr.anzy'.Nle'sposb
wyobrazi
sobiespotkania
roboczego
bez
przynajmniej,ied-
n.e.;wzmianki
o wydarzeniu inicjuicym,
problemie wdiugim
ik,i",.y punlcie
zwrotnym'
Musisz wiedzie,
o czym
mowi i odpowiednio ieagowac'
85
w Hollywood
,,struktura scenariusza.
to stowa
w1powiadane z czci
niemal na-
bon,.a to dlatego,
edobry film po.l,vstaje
w opaiciu o
dobrze 'k;;'il;;;
::.1:1l::":,l!:'ktura
to plan
drogi
Protagonisty,
-to
schemat, wedug
ktreg
wszystkte
elementy
scenariusza (postacie,
wiat,dziaanie,wydarzenia,
dialJei
i temat)pasu;.
do siebie i
tworz spjn cao'
Zlo'eniety.t. pty"ny.t',
*i""'"i"
zmieniajcych
si elementw w logiczn
cao
krokw, formu
dwudziestu dwch punktw,
metod
numeiyJn);
Przyjrzyjmysikilku
metodom,
do ktrych odwoujesi
Hollywood, krcac
filmy.
:-ro:'my
to'bo ka'dy
scenarzystamusi znaprzyna|mniei
1ed.en
0BuGA Struktura
Struktura-rys
nistorycrny
B0ZOZ|AL
6
87
ff
a:i;#fl.F$ffi
r#:},*":L*#iif'ffi
kiei
opowieci
gwny
bohater
c.zsto.prLeLyv^.-kole)ne-*Ydarzenia,
poznaie nowe
#'ffi
}#f
I:
il..;fi;';;s.tto
b""
noc11.i".wyi,ego.
sensu,
notrzetr;1
ij?;'fl"'i'iii:
-rir'
dramat
nie.
Wydarzenia
rzecz}.lviste
mogs
nuiice,
"1"
ieii
czy
je
,ytt.o
.o, iLewydarzy
si
naprawd
albo autornie
wymyli
orzekonyviajcego
czniemy
od pierwszego
boga
scenarzystw,
ciyll Arysiotetesa.
#;il
si
rozpadnie,
bo,
zwzw
pry^i,*.-*i'tk;-"ao,
opowie
fi
p"*il.a'iiruy
Arystoteles,
brak
iejiednoci'
!7'arto
z tego
punktuwidzenia
przy1rze:],
ARYSTOTETES
I POETYKA
*l*l
komediowym.
Kady
spoirzysz
nacykl
i*"i'r","*.i|i.r.ul,."''"'"i,."j*:r'''#*1;ff..'l#:l,''T'.:fi:'ffr.".["#
Z mami
wyjtkami
kadyod
lejny.
Sitcomy
pis"" ,i *
*, ,"po.-ou,
z"uy ..zn"
byto oglda
ie
nie
po kolei i eby
#""T#::'i:rll**.'T;":;T:':;J"$:.i.*.".i.[:Hfl
cigpr,y.'y,,
i.kutko*,ie|ijednak
"a.i""l.
i.l"J*y.'?l
i.ednolity
rqir,{l{;i:l.
'::i'
*i:".#f
i1"""T:riJ*':in
brakcigoci,*.il;;;,?,;*ff
,;ffi
*i1.':!I.:"1'"#"j:#J-
,f"?5ii:
nigdy nie dorasta),
nie ucz si,
nie zmienia|'
Arystoteles
i.1ji"$Tii[?"'T3:'*$:T5H:r":.xTx';
ewydarzenia
powinie:
la:"5;;x|$:,il'':","*
ilffl;;;;i',".[lii'#ll"li:n"ii::'ifi$.iiTiil'r?&i#**,riil""'#
uwaa,
,,."lt";lx|"".r**#$:*;-::T';iilr:l".##,-i:1[*''.'-#
-"un#ffi
;g'-::ip;ff
:1,:i;
i#;e;;;i;ffi
1,"J""
6liig" .
Pocz
tek
towydarze
nie,l<t
re
HT-lx?::,iff
ffiJiifr
[x#,:ilT:**.
nie
nastpuje
poa!.n1m
n,yi,
"l,
po**i-,:?'^':r,::;,:,:!:,,?;ri,;::,
,te to
wytlirzinie,
ktore nastpuje
po inn.ym'
,l".p"
::::!:
,i,i"iinwydarzenie,".'r{i:/;?rr,:;:r,:tffii;::!{;:"X?i
si banalne
-
ale
gdzie nap
lt*lnix"t
1. Akcja
_
ukadwydarze
2. Bohaterowie_
postacie
3. Dykcja
-
sposb w1powiedzi
a. Myl
-
idea lub
temat
5. Spektakl -
przedstawienie,
scenografi'a,
kostiumy,
efek
specjalne
6. Pierl.(staro1tne
tragedie
piewano,
wic ten
ff##ffi!!;*ya".i""r".
j"
a.."tiilo,i
jffi
"ff
:'""T;x*al"t":H1.'.:"#:"'"'T!i*"i'
r".""
*l"dom-o,
dlaczego
wiele
filmw
. 19;t.io11lc|a,
wydazenie'.
ktte
zw'aszcza
akcji, zaczyla,ii
,p"kt"i..L..,ie
artcuchow,
na zakonczenie
ktrej
mamy
rwnie dramatyczny
koniec i
zarazem ustanie
efektu domina'
Spjrzmy
na uproszczony
schemat
greckiej
tragedii:
jo
-
zpunktu
widzenia
i.porc,".n"
;*;";".;fJiT"#
#:il:::,XTJ
".'"l"-i"."",r.q
musicalem).
Arystoteles
definiowa
fabujako
,cigwydarzen', przy
czym
wydarzenia te
musi
*:xi:i*ri#n:n:.,::*":;ii;.:,,,,il!',al,.Jii.,:,1!:::i#iltttlt
Pocztek
_
Protagonista
yiespokojnie;
drczy
go
jedynie
jego'
ska-.
za.
Pod koniec t"l?'is.i
to',.i'od
lt.ecg
odwraca,
przy czym
nie jest
to ,""yr.iy 'ui"g
or.olic'noci,
tylko
klska wywoana
skaz.
Rozwinicie
-
protagonista
sprzeciwia
si losowi,
ale
Pod
lj,1::'t:i
czcizdaiesobie
spr"aw
z wasnego
bdu.Ignorancia
ustpuJe
wle'
dzy.ale
iest
ju
za pozno,
Zakonczenie-
Pod
koniec
nadchodzi
wielka.katastrofa
i cierpienie'
ktrych efektem
i""
r."i.n",*'
oczyszczenie.
duszy;
jelinie protagoni'
sty,io widowni.
w
wieciena
nowo panuje
ad.
i[#:iT#i##1|iT[+:''i"h:1f::;ffi
ri}#]tr',.'"...'y.:i|5
ffi
;f l':]l".-":tl;litw
jerziiniee"*.i;;;;
jil,'.".."'Tjl',iii.,Tli;
lll'
lr.
l.iL;
],]i.,
l-..
'
ii
lii';
,i
-
natura
_
determinu]e
nieczno
wydarz-e
,tylko'^;'""'1T':ifr1?dowany
ko-
:ffi;#f
;*:'n:"j'':';:x'fi
:.'"":Tl"iffi
ffi
''*:x?..T:::',#*:
'xlil'g*lJ:i:*[";ff
:!i::fr
n':
"'idi:::*"*,.:n!"11"i#rffi
Arystoteles
starasidokona.syntezy
strukturygreckiei
tragedii'
W.szystkie
ele-
ili[*lT'.Tft
il::i:lTffi
[:::iJ;;'#.ff
".'Jil.i;:iliff
:r,:;:u:ri::*l*k;#il
[*m"m*.:xTi:?:.1"-'t],:ff
:'#'*l;i*:::
I
86
cz
:l",.u::*';*;y5.qi.ii]'?#|i''r,'*x.Tiitff
na
filozofi Zachodu.
W sv
puszcza1
nawet,
e to
lk
yczyjedno.
/ednoozna
88
czc
DBUGA
struktura
Struktura
-
rys
nrstoryany
R0AtAAt
6 89
rijr,i:*i,,;;EI::;i::;::ili:;:#;;';:n,;,;;i:x:,,;:i
'
Epizodyczno
nie dawala'mu
spokoju;na|egar,
:
lalos
Egri
I The
Art of
Dramatlc
Wrlttng
w
latach 40.
XX
w. Lajos
Egri napisa
TheArt of Dram.a.tic
Writing' )est
to dzieo
wiekopomne
i ni,,i";.,".x.,'*"
-i"l" m.,
""*d'i.za.
sie
z mieisca,
boh"."."
, *on,ul.tu
j
innymi sowy,
|est
skutkiem,
a nie
czynnikiem
#';;;;fil'"y.h
zy"i"-yoJ'u"ili'
i,
if,l,ip,,y
",ynowo-skutkowe
do-*iy
1"a-i,i.Tju""
elementw
dramatu. w efekcie
Hollywood
uwaa,eto
wspa'
jii?'#i:1[}:.Tl"i{l
ri##{#i#|ti:t#:.ii*ii:
k""'-:::*ji
fabuy;
to kuszca
*i?ff$'"*.;:tf
m-.';?,Tlx''1ll*::
l,ii'r.",
ile
do nicz"go
nieprzydatna
P-y
nie.ma
czasu skrci.
Scenarzyci
za-
zwyczai
zbyI'nerwowo
ounol ,,t,".lytl,l
przykuwajcego,uwag9
ffi;";;-."G
.," .o,.t";".hl
* t.to.
"igay
elementu,
ktry
zaintryguje
producenta,
"
p.."*
po'pi"'znie.komponuj
banaln,schemaryczn
:i.i':::
reszt.
Albo producent
zlecrI
im napisanie
scenariusza
zawieraicego
okrelone,
;;;d;l;;";.'ne
elementy,niewane,
czy
jest to tzeczony ,,Haczyk,,
czy gwiaz'
dorska
obsada.
Takie scenarrusz
e zzwcfai
zawodz,
bo ich
bohaterowie to
ma-
rionetki,
a nie warto
,i p,".;**"
io...
k.'ki"ki,
chyba e
jest to cudowna
opowie
o d,rod'zea."*.,i".,e,go
.hIop."
do czowiecze
stwa.
Zasady
Egri najle-
oiei
sorawrlzaisi
w teatrze,
B-c' i*L"i"
pozwalaibudowa
scenariusze
glb-
ite, bardtiei
skoncentrowane
na
bohaterze'
o.*,.,xx?,*^;,.*::1T!#iil",i*1.j*:r:i!|jf
,t?i
ji"*?;;$,,'#:ji:*li
jr*iti{yj*}#'iiH:::'-fi
:
;t[:J##,:#[:
-q,*:Iil'.""m:*:"::i,."',ljhfi
ffi
;";,.
toseph
Campbell
I Podr
bohatera
Kolejnym
rewolucionist
(mimo woli) w holl)voodzkiej
strukturze
opowieci
i,] .i."p"j"g l.J"pn
c""'iil"ir.
c"-pu"tt y-r*.1"l
niespotykan
lf
llftr*i*l#i{::}fr
}IF:$*T'T#'r##:J'f
'.ffi
dotychczas
fal
fascynacji
mitami,a .
'l .;;;*slioi.t'
t.,'""ti
qv.iadw
z BillemMoy.
.ilil;i;;ii
#*'.tr*i#*{xl*"*i#'xj'i#l,'B#.ffi
#3j
domiana
guruwtku'
W oparciu
;il;;;fi;ti"go
piy.horoea
Carla
G.
)unga,
ktry bada
archepy
mltw
i bohaterw
wystpu'ce
nsc"*pt"u
nie
pretendowa
*" *'"i"
.r' tulturac[,
opisaodwieczny,
uniwe.rsalny
-it".
l"gt
iliiika
The.Hero
wiih a Thousand
Facesukaztle
;;;il;'l.*^
w stiukturze
,iito*.b"'
wzgldu
naczas
irnie,jsce
wzorzeckonstrukcji
ich
powstania.
Plotto
I Thhty
Stx Dramatlc
Sftuatlons
Grek6w
poprzez
Kenii.
i.i.T*.rt-il'l."yr.i;
d. *;";p;;'l
holly'woodzkich
kieruj
sit
samformu-
.Zawiera
ona dwanacie
etaPw ''Podrzy
bohatera
:
1.
ZWYCZA]NY
wtt.
t',tit zaczyna si
odprzedstawienia
bohatera
w
jego
wiecie.
2'
ZEw PRZYGODY.
Pojawia
si problem
lub wyzwanie,
ktre zaktcaj4
porzdek
wiatabohatera'
s,opnBoHA]'ERA.\'zbraniasiprzedprzygod.Boisinteznanego.
MDRY STARZEC.
Bohater poznaje
mentora'
ktry
pomaga mu
dokona
waciwego
wyboru,
lecz wyrusza
w drog sam'
NowYVIAT.Bohaterwyruszanaposzukiwanieprzygody,porzuca
znany wiat.
PRoBA,
SPRZYMIERZECY
I wRoGo\.IE.
Bohater
stawia
czoa
sDrzymierze
com wroga
twasnym
stabociom
izaczyna
dzia|ta'
iednoczenie
ie,istneog.u'i.'o*it,*'ruiffi
frltl#,i};fl
*{#fil*i
:.ffi
T:"Jii'T":''"'J':.T:.'"1:1'':":''!:";il''"':..ililtr{ii}T'.*
l;*:.*3',.*'iiJ.1,Ij1'{tr"".J"T#':}l11i,*am:
6iT'"iii.,{t'-!-'6tl!!irfi
#ffi
''?it#I|*##;n**ti#':{ffi
'::::,3afl
ilf
*liff
itiffi
"[:1"'***
'i.'#
tyka,.
staiysi
""t"n'ii".i"''
araniezliczonych
p.",."-u#,u'"1'li;#.1#i]"u
liczc
siz konsekwenciami
wlasnych
czynow.
\
W przeciwie stwie
do Ary.
stotelesa,
ktory
przedl(ao"''"u"ii-""a
bohater;,
Egri'twierdzi,
efabuta
rodzi
J#!ilTit*;;:;::n,,*i*:i;!i*:!!n
cia
,nie
dadzq
sisprowadi
il'"ff
"i"t"
:Tf
.c""i.or"riJ"*"a'i,
z" *s"y,.y
ba|arze,
oJsiaro1'tnych.
?:,#W,W,;^'i:,H:;:,;,;:T:j:ffi[:,H1":|l+"-GeorgesPolti
pracami
osiemnastowieczne
li",T3';v.i.ilf
Poe
90
czsc
0RUGA struktura
Struktura
-
rys
historyczny
Roz0z|A6
91
7.
JASI(INIA
MRoKU.
Bohater wkracza
w miejsce za,
wiatantagonisty.
8. CIERP]ENIE.
.Najtrudnie,isza
chwila.
Bohater staie w
obliczu klski,
ktra da mu
si,by koniec
ko
cw
zwyciiy,
9. PRZE)CIE MLECZA,
Bohater zyskuje
si.Nowa
wiedza, nowa
si6
pozwala,i
mu pokona
si wroga.
10' DRoGA
Z PowRoTEM. Bohater
wracado
swojegowiata.Niebezpie.
cze stwo
jeszcze
nie mino, antagonista
i
jego
sprzymierzericy
nadal
go cigaj.
1r.
ODRODZINIE. Bohater
si odradza,
duchowo
lub fizycznie, zbLi-aj4c
si do granic
swego wiata.
12.PowRT Z
ELIKSIREM. Bohater
wraca do
swegowiataze skarbem,
ktry go
uratuje i przywrci
zakcon r*no*"g..
10.DROGA
z PowRoTEM,
Darth
Vader ciga
Luke'a.
ii. ooooo''*IE..
I-.uke
niemal
ginie z rk Vadera,
ale
walczy izwyciza.
iszczy
Gwiazd
Smierci.
12.PowRT
ZELIKSIREM.
Luke otrzymuje
nagrod
zaswoie
wysiki.
RJ*,'o*"g"
* wiecie
zostata przywrcona.
li,
"t"
Bi;Y;'
;;,ut"li',
r","'
wystarczy
dopasowac
kady
pomyst do
wzorca
Hollwood
odkryl
dzielo Campbella
iwpadt
w-zachwlt:
na
toczeka-
bardziej
rea|iscz.
nie' Zdawali
sobie
spraw,
," *i"i'
producent
w
podeszto
do teorii Campbclla
zbyt
entuz!asryczni"'
*,o,."'.
'
iigo
i"io"ni".h
l"iarstwo
na
problemykadego
scenariusza.
sDrawdza
si wPrzyPaqKu
Giwiezdnych
wojen
iinnych
fumow
przygodowych,
bez
wzgtou
"+il"":k
ftI;;*
lry:r"
.,o,,ec Campbella
lecz
nie przfa
si na
nic *
p."yp"ail nr.w
takich
jak
,Night,
Motheti
Kolacja
z Andre
czY Waiting
to Lxhate
Wiecei
o teorii
}osepha
Campbella
przeczyta.moLna
w wietnejksice
Ch.i,"
V;;i; ;l,;
wii"ii
ji",i"y.V.er"i
i""'r.l'n'ie
zaoee
^Najbardziej
znany przykad
filmu opartego
na tym wzorcu
to Gwiezdne
wojny.
oto
jaklosy
Luke,a
Sk1valkera
1protagbnisti)obrauj
wzorzec Campbella:
dwunastu
kro.
ji"
*,,pot."'".n"go
pisarza'
To]ektura
obowizkowa'
choc
sam Vogler,
nie .n".
oyt postrzegany1ako
Y||.^1,}ol"i""so
wzorca'
Za.
ltrzega,
zePoszczeglne
etapi
-ls
*yJp"Y"
*-]::.l:l^Ioleinoci.
kow
w modelu
przystp.nym
L ZwyCzAINY
wIeT' Luke Sk1valker
to znudzony
chopak mieszka.
jcy
na farmie
na odIegejplanecie.
2' zEw PRZYGODY.
Ksiniczka.
Leia i rebelianci,
ktorzy sprzeciwiaj
si zemu'Imperatorowi,
maj.kopory
wysyajhologram
.p,osa]
o
pomoc
do obi Wana
Kenobi,ktry
z i<oleiprosi
Luke,aizery a6.'i"g;
d,oI4czy'.
3. oPoR BOHATERA.
Luke odrnawia.
Ma
zbyt wiele obowizkw
na.farmie..Kiedy
iednak
wraca dodomu,
okazuje si, ejego
tliscy
zginIiz rkonierzy
I uprzedza,
eparadygmat
"podrozy
oon","''i,l"
pasule
do wszystkich
rodzajow
fabuy.
lmperatora.
4. MDRY
STARZEC'
Mentor, Obi
Wan Kenobi,
szykuje Luke'a
do nadchodzcej
walki''Daje
mu wietlny
miecz, ktry kiedynalea
do
jego
ojca,rycerza
|edi.
ostrzega Luke'aprzed
ciemn
stronMocy.
5. NowY
WIAT. Luke postanawia
opuciswj
wiat
IORMUTA
TRZECH
AKTOW
.Wikszo
wsptczesnych
teorekw
scenopisarstwa
promuje formu'
te
trzech aktw.
U
iej
poa't"*.iJi
t."ce
h.y'tot"l"sJ
i Campbella,
cho istnieje
wiele 16nych
wariacji
na
iej
i"."t..lo't"."iy
si
przedstawi
wersi
na,ibardziei
uniwersaln.
Akt l, II i III to
wtaciwie
to samo
co
Pocztek,
rozwinicie
i zakoticzenie'
Kada
sekcjazawiera
nastpujce
elemenry:
i zacz
dzia.ac.
6' PRBA,
SPRZYMIERZECY
Iw.RoGoVIE,
Luke wkracza
wobcy
wiat,
w
Przygranicznym
barze' poznaje
dziwne
stwory, czy si$
z Hanem
Solo, ucieka.orzed
oddzialami lmperatora,
watzyi.wyruszl
w
kosmos'by uratowa
l(siniczkLei.
7.
IASKINIA MROKU. Luke
wkracza na
Gwiazd mierci,
nalgroniejsz
brori gwnego
wojownika siImperium,
Dartlra
Vadera.
8'
CIERPIENIE. Luke,
Han Soloi Ksiniczka
Leiaschw1tani
na Gwiedzie
Smietci;
Luke'a wcigapod wod
dziwny
stwr Ratuje ich przyjaciel'
R2Df.
9' PRZEICIE
MIECZA'
Lrrke ratuje
Ksiniczk Lei
iprzejmuje plany
budowyGwiazdv
mierci.
Akt I
EksPozYcla
Akt
U
Konfrontacja
AktIIl
Zakonczenie
]eli
producenttwierdzi,
e
masz kiepski
Akt.Il, sugeruje,.e
rozwinicie
rwoiego
na mnieisze
czst-
scenariuszawymaga
Pracy.
, t1"
r..-7
pid'.'"i::::::.''za
ki pod ktemuatwienia
pracy,
a nie
podztalulormalnBo.
Podziana
trzyakty
matena
celudokadne
ll';::$}:nffiT'
t6w w ktrych
dzieje
siconaprawd
wanego.
Sto
tak
punkty zwrotne
"t.ii.
rurog
.'.15."i',Jz"i
r3.-.
Dwa
uw"^si za
niezbdne;
lr
^-'
imamy
gotowy scenartusz.
,nni
1lan"t'po'trzegali
sPraw^
s2
czc
DRuGA
struktura
-
rys
historyony R0zltz|A.
6
93
itri,i#.#fiT,lftti*fiiT,;'"1,;g''"*-':#:{#;#,,;
gamii
i
male
stwa. Po
drugie,
Finn pociga Leon' zmysowy
mzczyzna jej ma.
rren
scenarzysta
i naukowiec
Robert McKee
czsto mwi w tym
momen'
cie
o
wydarzeniu inicjujcym'
jest
to jedno wydarzenie, ktre
uruchamia lawin
a"i''.i''
Teorecy umieszczaj
ten
punkt
to
na'koricu pierwszego aktu,
to w je-
no
s.at'
w kajym ukladzie
iest
to punkt akcii, ktry zmusza
protagonist
odziaania.
#:"#ii.,{#,#,sriiirs,iiti.i:,!,{jffi,,i
j:fi
:*"'"'#iffiH".'Tlt.:xl$:l,**#;o;il?:.J"";,'1::"*"
*****'**N*g*ffi
Stan.rzeczy
si pogarsza i
protagonista zaczyna dziala. Pocztek
si
t.Jn.'y,
gay p.ot"gonista
decyduje si dziaai decyzja ta
wywoujekonflikt, a za'
.",um,d6niu1"
pioblem fimu.w Rambo
koniec pocztku nastpu,je,
gdy
|ohn
oddala
si od mi;steczka, ale
nagle si Zatrzymuje.$l.alczyt
za ten ktaj,
jego
przy-
iaciele
za niego umierali, a on nie
moe si nawet posili. Zawraca
i postanawia
co
zjec'Kolacia nie
wydaje si dramatyczn
decyzj4, lecz skoro szef po|icji za-
bronit
mu pokazywasiw miasteczku,
jestto zarazemdecyzja
i deklaracja,'ktra
doprowadzido
konfliktw, komplikacii i mietci..WJak
uszyamerykanskq kodr
Fin' *y.'u"" narzeczonego
za drzwii postanawiaprzespa
siz Leonem.
'f*.^'."nit!i;$i''#;***l*xg**N*{
Podstawowe
pytanie, Zakoceniei decyzja
protagonisty prowadz do
podstawo-
wegop1taniai
jest
to
wtanieten
"haczyk,i
dziki ktremu
ludzie siedzw kinie
przez dwie god,ziny chc pozna odpowied
albo wynik. Nie
jest
to
prezentacia
iematu,
raciej pytanie, kt}e przykuwa uwag i
wzmaga napicie. w Rambo
jest
to p)anie:cz1;ohn zdobdz1e
szacunek, na ktry on i
inni weterani zasuizy|i?
.V!jak
uszyamerykatiskq'
kodrp1taniebrzmi:
czy Finn pozna siebie i zrozumie,
czym
iest
mito
ff:'"''fi$*e3t65ru**mx-
;;tr"{##tij"trTit1''#l{*:'''f:ffi
i maeristwo2
|ak dugi
powinien by akt I?
Jeli
wiesz,
iak
decyzi protagonista
podejmie
nako c-upi"'*.z"go aktu,
wiesz take,
jak
dugabdzie
ekspozyc)a.
)eli
prota.
gonistapodejmiedcyzjwtaciw
no*] diuga'e[spozycja nie
jest
potrzebna'
.w
tym wypadku trwa
ona niewiele du.
ejniz cz6wki.
;eli
decyzja
lest
nie tak szcz\na,
na przykad:
,,ukradn
pieni-
dle']
,,zostawi
rodzin" aibo
,zdradz
narzeczonego']pocztek
musi by na tyle
dlugi,by widz
poczu,ew podobnejs1'tuacji
postpibypodobnie' w
lak
uszy
am-eryka sk kotdr decyz)aFinn, eby
przespa si z Leonem,
jest dwuznaczna
morjnie, std
bardo
duga
ekspozycja, zwana
inaczej pnym punktem ataku
lub punktem bez powrotu.
Punkt ataku to
chwila, gdy odpalamy silniki'
konflikt nabrzmiewa i wy-
ranie
wida
zarys akcji.w Rambo po|awia
sion bardzo wczenie,w Jak
uszy
ameryka sk7 koidr batdzo
p6no'iektrzy uwaaj,e
powinien si pojawi
* pier*szyci. dziesiciuprocentachobjtoci
scenariusza,inni
wol,by zna,ido-
wasiw
jedne|
czwartejiekstu, eby
akty I i III zajmoway
mniej wicej po
jednei
czwartei ob'itoci,a akt Il bydwa razy duszy.
frilffi
:*T#',"l*f
#}1l'g';'mi'.l''"".'i:ffi
j"ll.{i::'****ffi*#**i:**1tx#x*
I
Struktura
Koniec
ekspozycj
(koniec
aktu
I). Zak6cenie spowodowao
pogorszenie s}tuacii
ryyjciowej.
AI(t I
lH'"T;
z moralnego
punktuwidzenia,np.:,,zakocham
ii']
',*y"ign
o)ca z.aliioholizmu"
albo
"bd
broni
honoru wszystkich wctera'
+$$.i--"."'i"lil
llnlv
Plik z chomika:
danio19730
Inne pliki z tego folderu:
Format scenariusza.docx
(15 KB)
Przygoda - analiza scenariusza.doc
(29 KB)
Barwy ochronne - analiza scenariusza.doc
(23 KB)
Magdalena Sadecka - Konstrukcje potoczne w dialogach Człowieka z marmuru - notatki.doc
(19 KB)
scenariusz_poradnik_2008(1).pdf
(938 KB)
Inne foldery tego chomika:
Jak napisać scenariusz filmowy(1)(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin