Prz_wpr_autom.doc

(175 KB) Pobierz
Podstawy Automatyki

3

1. Wprowadzenie do techniki regulacji

1.              Wprowadzenie do techniki regulacji [1]

Różnice wynikające ze sterowania w układzie otwartym i zamkniętym rozpatrzmy na przykładzie sterowania silnika obcowzbudnego prądu stałego. Analizę tego układu przeprowadzono przy założeniu, że dynamikę silnika obcowzbudnego prądu stałego można,
z dobrym przybliżeniem, opisać za pomocą równania różniczkowego pierwszego rzędu.
Na rys.1 przedstawiono uproszczony schemat silnika obcowzbudnego prądu stałego.

 

Rys. 1 Uproszczony schemat obcowzbudnego silnika prądu stałego

 

W układzie tym sterujemy prędkością kątowa w(t) za pomocą napięcia twornika U(t). Zależność wiążącą te wielkości można wyznaczyć korzystając z równań opisujących obwód elektryczny i mechaniczny maszyny.

Rys. 2 Schemat obwodu elektrycznego twornika

 

Na rys. 2 przedstawiono schemat obwodu elektrycznego twornika uwzględniający oporność R twornika oraz siłę elektromotoryczną indukcji e. Siła elektromotoryczna jest równa:

                                                                                    (1.1)

gdzie c – stała konstrukcyjna maszyny,

f strumień wzbudzenia,

w  – prędkość obrotowa silnika.

 

Ponieważ napięcie Uw w obwodzie wzbudzenia jest stałe, stały jest także strumień wzbudzenia f . Możemy zatem napisać:

                                                                                    (1.2)

gdzie ke – stała elektromechaniczna maszyny

Stosując prawo Kirchhoffa do obwodu twornika otrzymujemy równanie:

                                                                      (1.3)

Równanie równowagi momentów na wale silnika ma postać:

                                                                                    (1.4)

gdzie: J – całkowity moment bezwładności,

Me – moment elektromagnetyczny silnika,

M – moment obciążenia

 

Zachodzi także zależność (1.5)

                                                                                    (1.5)

gdzie: km – stała mechaniczna

 

Wobec tego podstawiając do równania (1.4) zależności (1.3) i (1.5) otrzymujemy równanie dynamiki silnika:

                                                        (1.6)

oraz

                                                                      (1.7)

gdzie:              - stała czasowa obiektu,

R – rezystancja twornika,

; – wzmocnienia statyczne.

W układzie tym sterujemy prędkością kątową w(t) za pomocą napięcia twornika U(t), przy występowaniu zakłócenia w postaci obciążenia M(t).

Przedstawiając równanie (1.7), za pomocą schematu blokowego, otrzymujemy schemat sterowania silnika w układzie otwartym (w otwartej pętli sprzężenia zwrotnego).

Rys. 3. Schemat blokowy sterowania silnika w otwartej pętli

Celem sterowania jest umożliwienie pracy silnika ze stałą, określoną prędkością wzad(t). Przeanalizujmy pracę silnika w układzie otwartym. W pierwszym etapie analizy przyjmijmy, że znana jest dokładnie dynamika układu. Dla napięcia zasilania U(t)=U0, rozpatrzmy dwa przypadki:

-          moment obciążenia jest równy zero,

-          moment obciążenia jest równy M(t)=M0.

 

W pierwszym przypadku równanie dynamiki silnika przyjmuje postać:

.                                                                      (1.8)

 

Przy zerowych warunkach początkowych (tzn., gdy silnik startuje z prędkością w(0)=0), rozwiązanie równania różniczkowego (1.8) jest następujące (1.9):

.                                                        (1.9)

Dla przykładowych danych: T=2, U0=12, ku=2 przebieg w(t), przedstawia rys. 4.

Rys. 4. Przebieg prędkości kątowej silnika obcowzbudnego w układzie otwartym

Wartość prędkości kątowej w stanie ustalonym (dla t->µ) równa się . Stąd wynika, że aby silnik pracował z zadaną prędkością (=), należy go zasilać napięciem równym: .

Sterowanie takiego układu wydaje się bardzo proste. W analizie tego przypadku poczyniliśmy jednak założenie, że moment obciążenia jest równy zero. Prędkość w biegu jałowym jest inna niż przy obciążeniu. Należy zatem przeanalizować sytuację, w której moment obciążenia będzie różny od zera. W tej sytuacji dynamika układu opisana jest równaniem (1.7),
a rozwiązanie tego równania (przy zerowych warunkach początkowych) jest następujące:

.                                                        (1.10)

Ten przypadek, przy założeniu wartości momentu obciążenia M(t)=M0=6, oraz wzmocnienia k0=1, przedstawia rys. 5.

Rys. 5. Przebieg prędkości kątowej silnika obcowzbudnego, w układzie otwartym, w przypadku uwzględnienia stałego momentu obciążenia

Wartość prędkości kątowej w stanie ustalonym, przy działaniu stałego obciążenia, można wyznaczyć z równania (1.4):

.

Błąd pomiędzy wartością zadaną a uzyskaną prędkością, w tym przypadku, wynosi:

.

Im większe obciążenie, tym wartość prędkości kątowej silnika w układzie otwartym jest mniejsza (bardziej różni się od wartości zadanej).

Analiza przeprowadzona w dwóch poprzednich przypadkach dotyczyła sterowania silnika
o znanej charakterystyce dynamicznej. Dynamika silnika zależy od wielu czynników i może się zmieniać w trakcie długiej eksploatacji maszyny (np. starzenie się elementów konstrukcyjnych). Przeprowadźmy analizę w przypadku, w którym wartość stałej elektromechanicznej ke różni się od wartości wyznaczonej na początku. Załóżmy nową wartość stałej jako: . Wtedy wartość stałej czasowej , a wzmocnienia statyczne przyjmują wartości oraz .

Przebieg charakterystyki dynamicznej silnika, przy uwzględnieniu nowych wartości parametrów w równaniu (1.2), przedstawia rys. 6.

 

Rys. 6. Przebieg prędkości kątowej silnika obcowzbudnego, w układzie otwartym, w przypadku zmiany właściwości dynamicznych silnika

Ustalona wartość prędkości kątowej w tym przypadku równa jest:

.

Nasza wiedza o maszynie i środowisku, w którym pracuje nie jest doskonała. Zakłócenia wynikające ze zmiany obciążenia, czy też zmiany parametrów maszyny są nierozerwalnie zwiazane z jej pracą. Jak można zauważyć sterowanie w układzie otwartym, przy występowaniu zakłóceń, nie daje zadowalających rezultatów.

Biorąc to wszystko pod uwagę, rozpatrzmy sterowanie silnika w układzie zamkniętym (układzie ze sprzężeniem zwrotnym - rys. 7).

Rys. 7. Schemat blokowy sterowania silnika w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego

W układzie tym mierzymy wartość prędkości kątowej w(t) (za pomocą tachometru)
i porównujemy (odejmujemy) w węźle sumacyjnym z wartością zadaną wzad(t). W celu otrzymania aktualnej wartości napięcia zasilającego silnik, sygnał błędu jest wzmacniany, przez wzmocnienie regulatora proporcjonalnego Kp. Porównanie prędkości najczęściej realizowane jest w woltach, ze względu na możliwość zastosowania liniowego przetwornika pomiarowego prędkość-napięcie. Wzmocnienie przetwornika określono na schemacie symbolem kcz. Zastosowany w analizie regulator proporcjonalny jest najprostszym elementem regulatora klasycznego PID. Zastosowano go w celu uproszczenia analizy układu.

Zatem równanie dynamiki silnika w układzie z rys. 7 przyjmuje postać:

,                                                         (1.11)

a rozwiązanie tego równania:

.                                                        (1.12)

Przeprowadźmy analogiczne rozważania, jak dla układu otwartego. Rozpatrzmy najpierw przypadek, w którym moment obciążenia jest równy zero. Prędkość kątowa wyznaczona dla zerowego momentu obciążenia jest następująca:

.                                                         (1.13)

Przebieg prędkość kątowej, dla przyjętych wartości kcz=1, K=5 oraz wzad=24, przedstawiono na rys. 8.

Rys. 8. Przebieg prędkości kątowej, w układzie zamkniętym, przy zerowym obciążeniu

Wartość prędkości kątowej w stanie ustalonym, dla zerowego obciążenia, można wyznaczyć
z zależności:

.                                                                       (1.14)

Dla przyjętych w analizie wartości parametrów, prędkość kątowa w stanie ustalonym przyjmuje wartość wust=21,82.

Uwzględniając obciążenie różne od zera M(t)=M0, otrzymujemy zależność określającą prędkość kątową, za pomocą równania (1.6). Przebieg prędkości kątowej w tym przypadku przedstawiono na rys. 9.

Rys. 9. Przebieg prędkości kątowej w układzie zamkniętym z uwzględnieniem obciążenia

Wartość prędkości kątowej w stanie ustalonym, przy działaniu stałego obciążenia, można wyznaczyć z zależności:

.                                                         (1.15)

Dla przyjętych w analizie wartości parametrów, prędkość kątowa w stanie ustalonym przyjmuje wartość wust=21,27.

W przypadku trzecim założono inne wartości parametrów maszyny od wcześniej zidentyfikowanych. Analogicznie, jak dla układu otwartego, wartość stałej czasowej , wzmocnienia statyczne: oraz .

Rys. 10. Przebieg prędkości kątowej, w układzie zamkniętym, w przypadku zmiany właściwości dynamicznych silnika

Wartość prędkości kątowej w stanie ustalonym, dla zerowego obciążenia, można wyznaczyć
z zależności:

                                                        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin