I. Przeczytaj fragment „Krzyżaków” i wykonaj zadania
ŚNIADANIE
Następnego dnia obaj rycerze z Bogdańca udali się na ranną mszę do katedry. Po skończonej mszy mieli wziąć udział w królewskim śniadaniu. Kiedy odgłos trąb oznajmił, że śniadanie gotowe, księżna Anna, wziąwszy za rękę Danusię, udała się do komnat, przed którymi stali już świeccy dygnitarze1 i rycerze. Księżna Ziemowitowa jako rodzona siostra królewska wyższe brała miejsce za stołem. Wnet zaroiło się od gości zagranicznych i zaproszonych miejscowych dygnitarzy i rycerzy. Władysław Jagiełło z racji swego królewskiego majestatu siedział u wyższego końca stołu, mając przy sobie biskupa krakowskiego i Wojciecha Jastrzębca, który chociaż niższy godnością od infułatów2, siedział jako poseł papieski po prawicy króla.
Na podstawie: Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy, Warszawa 1989.
1 dygnitarz – osoba piastująca wysoki urząd, dygnitarz państwowy, kościelny; (z łac.)
2 infułat – duchowny katolicki; (łac.)
1) Dokończ zdanie odpowiednim wyrazem
„Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza, skąd pochodzi fragment, to przykład powieści __________________ .
A. historycznej B. obyczajowej
2) Dokończ zdanie, łącząc je linią z odpowiednią informacją
A. w epoce średniowiecza.
Obecność rycerzy wskazuje, że opisane śniadanie miało miejsce
B. w czasach współczesnych.
3) Dokończ zdanie, łącząc je linią z odpowiednią informacją
A. jednym z gości na śniadaniu.
Osoba mówiąca w tekście jest
B. obserwatorem.
4) Dokończ zdanie, łącząc je z odpowiednim wyrazem
A. zapożyczonych.
Przypisy do tekstu śniadanie są objaśnieniem wyrazów
B. rodzimych.
5) Dokończ zdanie, łącząc je z odpowiednim wyrazem
A. fikcyjną.
Król Władysław Jagiełło, o którym mowa w tekście, jest postacią
B. historyczną, prawdziwą.
6) Uzupełnij zdanie odpowiednim wyrazem
Wypowiedź: Odgłos trąb oznajmił, że śniadanie gotowe jest ______________________ .
A. opinią B. faktem
7) Zaznacz poprawną odpowiedź.
Z tekstu wynika, że do stołu zasiadano zgodnie z
A. pełnioną funkcją B. sympatią króla C. wiekiem gości D. płcią gości
II. Przeczytaj tekst i wykonaj zadania
BAJKI
Pewnego dnia, gdy zaczniesz przeglądać swoje książki i usuwać te, co są już nieodpowiednie dla osoby w Twoim wieku, błyśnie Ci może taka myśl, aby założyć własny księgozbiór. Nic nie stoi na przeszkodzie. Zastanów się tylko dobrze, które książki wyeliminować. Nie wyrzucaj ich jednak, lecz zapakuj do pudła i oddaj komuś młodszemu, a na pewno bardzo się z tego ucieszy. Tylko koniecznie zostaw swoje bajki! Tak przyjemnie do nich zaglądać, nawet kiedy się jest już dorosłym.
Anne Braun i Edith Nell, Trzeba umieć sobie radzić, Warszawa 1983.
8) Dokończ zdanie, łącząc je linią odpowiednią informacją
A. stajemy się dorośli.
Według osoby mówiącej w tekście rozstajemy się z niektórymi książkami, ponieważ
B. książki się niszczą.
9) Dokończ zdanie odpowiednim wyrazem
Autor książek zachęca właściciela książek z bajkami do ich _________________________ .
A. pozostawienia B. oddania
10) Zaznacz poprawną odpowiedź
Co, według autorów, należy zrobić z książkami, których zamierzamy się pozbyć?
A. Sprzedać je i za uzyskane pieniądze kupić nowe.
B. Wyrzucić je, ponieważ nikomu już się nie przydadzą.
C. Przekazać je młodszym, co na pewno sprawi im radość.
D. Oddać je na przechowanie, bo zechcemy do nich wrócić.
III. Przeczytaj tekst i wykonaj zadania
S C E N A V (fragment)
Papkin, Cześnik, Dyndalski
[…]
Cześnik
do Dyndalskiego
Siadaj, waść, tu – zmaczaj pióro,
Będziesz pisał po mym słowie. […]
Teraz trzeba pisać właśnie –
Jakby Klara do Wacława... […]
Dyndalski
podnosząc się
Jaśnie
Panie, wszak to despekt1 dla niej.
Co się waszeć o to pyta.
Maczaj pióro, pisz, i kwita.
Dyndalski siada wyprostowany na brzeżku krzesła i macza pióro. Papkin w ciągu tej sceny pisze. Czasem wstaje, przechadza się w głębi, macza pióro u stolika, przy którym Cześnik siedzi, znowu siada – ciągle płacząc […]
po krótkim myśleniu
Tylko że to, mocium panie,
Aby udać, trzeba sztuki:
Owe brednie, banialuki,
To miłosne świegotanie...
myśli
Jak tu zacząć, mocium panie?... […]
dyktuje
„Bardzo proszę”… mocium panie…
Mocium panie… „me wezwanie”…
Mocium panie… „wziąć w sposobie” […]
Aleksander Fredro, Zemsta, Kraków 1983.
1 despekt (z łac.) – obelga
11) Adresatem listu, o którym mowa w tekście, jest
A. Podstolina B. Klara C. Papkin D. Wacław
12) Cześnik powtarza słowa
A. Siadaj, waść
B. Pisz i kwita
C. Mocium panie
D. Jaśnie panie
13) Wyrazem obcego pochodzenia, zastosowanym w tekście jest wyraz
A. pan B. pióro C. słowo D. despekt
14) Oceń, czy zdania są prawdziwe. Zaznacz TAK lub NIE
Z tekstu wynika, że Cześnik był człowiekiem podstępnym.
TAK
NIE
Dyndalski pochwalał decyzję Cześnika w sprawie pisania listu.
15) Przeczytaj tekst i dokończ zdanie, łącząc je linią z odpowiednią informacją
Dyndalski siada wyprostowany na brzeżku krzesła i macza pióro. Papkin w ciągu tej sceny pisze. Czasem wstaje, przechadza się w głębi, macza pióro…
A. wskazówki dotyczące zachowania się aktorów.
Powyższy tekst zawiera
B. wypowiedzi aktorów występujących na scenie.
16) Uzupełnij zdanie, wpisując poprawną formę wyrazu
Na potrzeby szkolnego spektaklu, do wystawienia V sceny „Zemsty” Aleksandra Fredry trzeba zaangażować ________________ uczniów.
A. trojga B. trzy C. trzech
Skarbulek