HISTORIA ARCHITEKTURY - Renesans.doc

(48 KB) Pobierz
HISTORIA ARCHITEKTURY

HISTORIA ARCHITEKTURY

RENESANS

 

RENESANS – powstały we Włoszech od początku XV w do drugiej połowy XVI w

Sięganie do wzorców grecko-rzymskich

 

3 FAZY ROZWOJU:

- 1420 – 1500 – quattrocento

- 1500 – 1525 – dojrzały, pełny renesans

- 1525 – 1550 – późny renesans / manieryzm

 

Następuje zmiana konstruowania budynków:

- system szkieletowy zastąpiony systemem pełnościennym oraz przykrycia w formie łupin

- rozwinięte systemy sklepień, stropy kasetonowe

- powracają porządki architektoniczne

 

Budynki świeckie – pałace miejskie, wille podmiejskie (willa suburbana), budynku użyteczności publicznej, muzea, biblioteki

 

WCZESNY RENESANS WŁOSKI – 1420 – 1500

 

PEŁNY RENESANS WŁOSKI – 1500 1525

 

PÓŹNY RENESANS WŁOSKI – 1525 – 1550

Zarysowują się 2 nurty:

- nurt Klasycyzujący: cechy klasycznej architektury Grecji i Rzymu, spokój, równowaga, powściągliwość, harmonia, umiar – Andrea Palladio

- nurt Barokizujący – niepokój, dysharmonia, dynamizm, przesyt, Michał Anioł Buonarotti

 

CENTRALNE ŚWIĄTYNIE RENESANSOWE

- jedno- lub wieloprzęsłowe

- idealnym rzutem jest koło lub figury wpisywane w koło

- przekrycie kopułowe lub sklepienie klasztorne

- monumentalne

- kaplice grobowe

 

ARCHITEKTURA RENESANSU WE FRANCJI- 3 fazy:

- faza wczesna – Franciszek I

- faza dojrzała – Henryk I, Franciszek II

- faza schyłkowa –Karol IX, Henryk III Walezy, Henryk IV

 

FAZA WCZESNA

- działają architekci Włoscy zaszczepiając renesans na obcych terenach

- kontynuowanie lub przebudowa budynków zaczętych w gotyku, szczególnie zamki nad Loarą (jedynie zamek w Chambord całkowicie renesansowy)

Cechy:

- duże rozmiary założeń rezydencjonalnych – zamki

- silnie rozczłonkowane bryły

- dekoracyjność obfitsza, mniej klasyczna, girlandy, festony, maski

- barwność – szeroka gama różnobarwnych materiałów

- wysokie 4-spadowe dachy, z lukarnami i mnóstwem kominów

- nawiązania do gotyku

- ściany właściwie szkieletowe o dużych otworach okiennych

- okna stopione ze ścianą

- brak gzymsu koronującego

- doskonałość kamieniarki

- łuki  koszowe i półeliptyczne

 

FAZA DOJRZAŁA

- działali już rodzimi architekci: Ducerceau, Lescot, Goujeant, Delorme (krążyna Del’orma)

- porządek francuski – odmiana rzymsko-doryckiego, trzony kolumn zbrojone pierścieniami

 

RENESANS NIEMIECKI początek 1520 r

WCZESNY RENESANS

- prawie całkowite zahamowanie architektury sakralnej – reformacja

- źródła nowego stylu – Włochy – południe Niemiec, Niderlandy – północne Niemcy

Cechy charakterystyczne:

- duża, przesadna dekoracyjność

- struktura gotycka z renesansową okładziną

- brak architektury sakralnej

- okres mecenatu mieszczańskiego

- skomplikowane, rozczłonkowane rzuty

- akcentowanie układów wertykalnych

- wysokie dachy 2-spadowe tzw. siodłowe, stosunek ściany bocznej do ściany szczytowej nawet 1:1

- dynamizm kompozycji

- dekoracje – arabeska, groteska, maureska

- operowanie ścianą taflową

- formy kandelabrowe

- dekoracja bezporządkowa się rozwija

- rozwój ornamentu trójwymiarowego: rollwerk, okuciowy, chrząstkowy

 

RENESANS W HISZPANII  - początek w latach 90-tych XV w

Wczesny – pierwsza połowa XVIw

Dojrzały – druga połowa XVIw

 

Styl w sztuce MUDEJAR = E Stilo Florydo – mieszanka stylistyczna motywów sztuki islamu i chrześcijaństwa

- bogata dekoracja ornamentowa o charakterze orientalnym

- dekoracje w stiuku

- drewno używane do konstrukcji i dekoracji

- AZULEJOS – ceramiczne płytki glazurowane, wielobarwne

- MUKARNAS – ozdoby w stiukach, głowice kolumn, pendentywy, trompy

- Łuki w ośli grzbiet, festonowe = kotarowe, podkowiaste

Styl Mozarabski – połączenie motywów mauretańskich, bizantyjskich i wizygockich

- operuje filarem o przekroju 4-listnym

- układy podłużne z dwoma podkowiastymi absydami

1500-wczesny styl ESTILO PLATERESCO (styl złotniczy)

- bardzo dekoracyjny o charakterze ornamentowym

- motywy mauretańskie

- motywy kandelabrowe, rollwerkowi i okuciowe

1526 – styl klasycyzujący GRECO-ROMANO – dojrzały renesans

- ornamentalna dekoracja

- silne wpływy Palladianizmu

Pałac Karola V w Alhambrze

 

RENESANS W ANGLII

Styl Elżbietański – wczesny renesans angielski – druga połowa XVIw

- architektura pałacowa

- układy budynków: C, E, H, F

- rozbudowane hole główne, kilkukondygnacyjne

- galerie zwrócone na południe

- silnie przeszklone

- okna wykuszowi (Bay window)

- attyki balustradowe

- duże, otwarte kominki

HISTORIA ARCHITEKTURY

KLASYCYZM

 

Druga połowa XVIII w

Dwa główne nurty: GRECKI (kraje protestanckie) I RZYMSKI (kraje katolickie)

 

Styl Ludwika XVI – 1750-1789

Styl Dworski – 1789 - 1804

Styl Empire – 1804 – 1815

 

Nowe typy budynków: giełdy, banki, teatry, siedziby władz państwowych, budowle administracyjne

Cechy stylistyczne za Ludwika XVI

- redukcja skali budynków rezydencjonalnych

- dekoracja wnętrz nieco uspokojona

- dekoracja zewnętrzna zredukowana do minimum

Cechy stylistyczne Stylu Dyrektoriatu:

- rozwój wnętrz

- oparty na stylu doryckim

- rozwój meblarstwa

Cechy stylistyczne Stylu Empire:

- monumentalny, odzwierciedlający Francje jako mocarstwo

- gigantyczne budowle

- łuki triumfalne

- dużo zwierciadeł, drapowanych tkanin

- detale w postaci kariatyd i sfinksów

Biedermeier – styl wnętrzarski

HISTORIA ARCHITEKTURY

BAROK

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE BAROKU

- kształtowanie przestrzeni otwartej, urbanistycznej

- systemy placów z promieniście odchodzącymi alejami

- zestawienia przeciwieństw: przestrzeń-pustka,

- intensywność plastyczna, kontrastowe zestawienie światła i cienia

- architektura dynamiczna, falujące ściany

- budynki rezydencjonalne

- założenia pałacowo-parkowe

- rozwój budownictwa teatralnego

- stropy, sklepienia, kopuły

- dachy mansardowe, kierowanie belkowań

- zestawienie porządków i boniowania

 

E STILO GRANDE E SEVERO –  WCZESNY BAROK - 1570 – 1630

Ewolucja koncepcji przestrzeni:

1. Kontynuacja tendencji manierystycznych, segmentacja przestrzeni

2. Zanika segmentacja, dominuje przenikanie się, jednoprzestrzenność

3. Zlewanie się części w jedną całość, integracja przestrzeni

 

Modyfikacja systemu ścienno-filarowego i jego modyfikacje

Typy świątyń katolickich:

- kościół o układzie kompozytowym, centralno-podłużnym

- założenie centralne o różnych formach (figury umiarowe, krzyż grecki

Fasady dwukondygnacyjne, raczej bez wież

 

BAROK WE FRANCJI

1666 – Akademia Architektury w Paryżu

Styl Ludwika XIII – 1610-1643 – wczesny barokowy klasycyzm             

Regencja – kardynał Mazanin – 1643 - 1661

Styl Ludwika XIV – 1661-1715

- arch. sakralna nawiązywała do rzymskich założeń i włoskich wzorców

- wzorowano się przy projektowaniu układów przestrzennych i typów fasad

- widoczny wpływ gotyku

 

ARCHITETURA REZYDENCJONALNA WE FRANCJI

Założenia pałacowo-parkowe

Ogrody dzielone na 3 strefy:

1.        partery kwiatowe, zgeometryzowane

2.        boskiety, szpalery krzewów

3.        wyprowadzenie promienistych alei ze swobodną zielenią

 

BAROK W KRAJACH RZESZY NIEMIECKIEJ

KRAJE KATOLICKIE

- akcentowane emocje, sztuki wizualne

- operowanie elipsami w rzucie

- fasady dwuwieżowe, włoskie

- kopuły

- oschła, oszczędna dekoracja

KRAJE PROTESTANCKIE

- dominuje układ krzyża łacińskiego

- idea zgromadzenia wiernych – zbory

- brak prezbiterium, jedynie absyda

- założenia centralne bez żadnej symboliki

- brak dekoracji architektonicznej, rzeźbiarskiej i malarskiej

- pałace miejskie o większej prostocie, lakoniczności, często bezporządkowe

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin