D.txt

(32 KB) Pobierz
Dalila [hebr. delila = uwodzicielka], uko-
chana mocarza Samsona, Filistynka. Prze-
kupiona przez Filistyn�w, wydoby�a od
niego sekret, �e �r�d�em jego si�y s� nie
�cinane od m�odo�ci w�osy. Dalila obci�a
Samsonowi w�osy i pozbawionego si�y wy-
da�a jego wrogom (Sdz 16,4-20).
Lit. A. de Vigny Les Destiri�es (1864, Przezna-
czenia), wiersz "La Col�ere de Samson" (Gniew,
Samsona): "I mniej lub bardziej, kobieta jest
zawsze Dalil�."
Ikon. Samson i Dalila: P.P. Rubens (ok.
1614, Londyn); P. Veronese (ok. 1570, Luwr,
Pary�).
I Muz. C. Saint-Saens Samson i Dalila (1877),
opera.
Daniel [hebr. dani-el = moim s�dzi� jest
B�g]. Biblia przedstawia Daniela jako
m�odego Judejczyka uprowadzonego na
dw�r w Babilonie, gdzie przebywa� za pa-
nowania Nabuchodonozora II, Cyrusa
Wielkiego i Dariusza I Wielkiego. Posia-
daj�c zdolno�� jasnowidzenia, Daniel po-
trafi� wyja�nia� sny (np. - pos�g na gli-
nianych nogach) lub widzenia (podczas
uczty Baltazara). Mo�ni na skutek zazdro-
�ci o stanowisko Daniela, nak�onili kr�la
Dariusza I Wielkiego do wydania zarz�-
dzenia g�osz�cego, �e wszyscy, kt�rzy
w ci�gu najbli�szych trzydziestu dni zano-
siliby pro�by do kogo� innego poza kr�-
lem, maj� zosta� wrzuceni do jaskini
lw�w. Poniewa� Daniel modli� si� do Jah-
we, spotka�a go w�a�nie ta kara. Daniel
wyszed� z jaskini zdr�w i ca�y, a nast�pnie
' dost�pi� wielu zaszczyt�w. Jego kariera
przypomina histori�  J�zefa (syna Ra-
cheli) na dworze faraona. Wizje Daniela
podejmuje Apokalipsa �w. Jana ( apoka-
lipsa).
Ksi�ga Daniela. Powstanie tej ksi�gi
przypada na okres prze�ladowa� religij-
nych za czas�w panowania Antiocha IV
Epifanesa. Jej celem by�o dodanie odwagi
prze�ladowanym �ydom za pomoc� bu-
duj�cego przyk�adu Daniela i jego towa-
rzyszy. Ostatnie rozdzia�y, napisane w j�-
zyku gr. s� uznane za deuterokanoniczne.
Lit. V. Hugo La L�gende des secles (1877, Le-
genda wiek�w), ksi�ga II, "Les Lions" (Lwy).
� S. Wyspia�ski Daniel (1892-94).
Ikon. Ksi�ga Daniela, manuskrypt ilustrowany
miniaturami, stanowi dodatek do Apokalipsy
�w. Jana z Saint-Sever (XI w.). Daniel w jaskini
lw�w, kapitel w ko�ciele Saint-Pierre w Moissac
(XII w.). Miniatura z Godzinek Henryka II
(1547, Biblioteka Narodowa, Pary�). Prorok
Daniel, pos�gi: C. Sluter Studnia Moj�esza
(1395-1406, karuzja Champmol, Dijon);
G.L. Bernini, kaplica Chigich w Santa Maria
delPopolo w Rzymie (1661); P.P. Rubens
Daniel w jaskini lw�w (1618, Antwerpia).
Muz. Gra o Danielu (XII w.). D. Milhaud Les
Miracles de la foi, opus 314 (1951, Cuda wia-
ry), kantata.
Dawid [hebr., dow�dca albo umi�owa-
ny], kr�l Judy i Izraela (ok. 1010-970
p.n.e.), syn Jessego, praprzodek Jezusa
(I Sm 16-1; 1 Krl 2). Jeszcze za �ycia
- Saula, Dawid zosta� namaszczony w
Betlejem, co uczyni�o ze� kr�la wybrane-
go przez Boga. Przyj�ty na dw�r kr�lewski
jako grajek, ws�awi� si� zabijaj�c jednym
strza�em z procy filisty�skiego olbrzyma
Goliata. Pomimo przyja�ni, jak� darzy� go
syn Saula  Jonatan, a tak�e mimo ma�-
�e�stwa z c�rk� kr�la, Mikal, zazdro��
w�adcy zmusi�a Dawida do ucieczki na
pustyni�. Po �mierci Saula, Dawid zosta�
og�oszony kr�lem przez pokolenia po�u-
dniowe, p�niej przy��czy�y si� do niego
tak�e pokolenia p�nocne. Za stolic� obra�
Jerozolim�, dok�d kaza� przenie�� Ark�
Przymierza. Podczas rz�d�w odni�s� osta-
teczne zwyci�stwo nad Filistynami i po-
wi�kszy� terytorium Izraela.
Dawid by� cz�owiekiem odwa�nym, wiel-
kodusznym i bardzo pobo�nym. Jednak
jego grzeszna mi�o�� do  Batszeby spro-
wadzi�a na� napomnienia i gniew proro-
ka Natana. Bunt syna Dawida, Absaloma,
rzuci� cie� na ko�cowy okres �ycia kr�la.
Przed �mierci� Dawid doprowadzi� do na-
maszczenia na kr�la swego syna Salomo-
na, zrodzonego z Batszeby. Dawid b�d�cy
poet� i muzykiem, wg tradycji �ydowskiej
jest autorem 73 psalm�w. Jego panowanie
mia�o tak wielkie znaczenie, �e ostatecznie
tron Izraela sta� si� "tronem Dawida".
To jemu B�g da� obietnic�: "Wyznacz�
miejsce mojemu ludowi, Izraelowi..., a nie
poruszy si� wi�cej, a ludzie nikczemni
nie b�d� go ju� uciska� jak dawniej"
(2 Sm 7,10). Zdaniem �w. Piotra i chrze-
�cijan, Jezus wype�ni� obietnic� Bo��, da-
j�c pocz�tek kr�lestwa niebieskiego, kt�re
nie ma ko�ca, dzi�ki swemu zwyci�stwu
nad �mierci� (Dz 2,29).
Lit. Dawid jest postaci� r�nie przedstawian�
w utworach dramatycznych: w �redniowiecz-
nych dramatach religijnych jako posta� pe�-
na kontrast�w (Misterium Starego Testamentu,
XV w.); wykorzystywana przez nurt walk reli-
gijnych w Trag�dies saintes (�wi�te dramaty)
L. Desmasuresa w XVI w.; karykaturowana
w tragikomed�� Voltaire'a Saul (1763), pobo�-
na w dramacie F.G. Klopstocka David (1772);
zr�nicowana i bogata w dziele V. Alfieriego
Saul (1782, wyd. pol. 1820-23); patetyczna
w Saulu (1903) A. Gide'a. Dzie�a literackie za-
chowuj� tylko niekt�re aspekty postaci biblij-
nej; w muzyce przybiera ona wymiar mityczny.
� J. Zawieyski Pie�� o nadzi�i (1948). A. Ka-
mie�ska Twarze ksi�gi (1981). J. Stryjkowski
Kr�l Dawid �yje (1984). W. Chrostowski Boha-
terowie wiary Starego Testamentu (1992).
Ikon. Dawid i Goliat, fresk z Tahull (1123,
Barcelona). Dawid: Donatello, rze�ba (1430,
Florencja); Micha� Anio�, rze�ba (1504, Flo-
rencja); tapiserie z histori� Dawida (1520,
warsztaty brukselskie, Ecouen). G.L. Bernini,
rze�ba (1623, Rzym); A. Gentileschi (Rzym);
G. Reni (Luwr, Pary�). Rembrandt Dawid
i Saul (1657, Haga). G. Rouault Stary Kr�l
(1936, Pittsburgh). � A. Brodowski Gniew
Saula na Dawida (1812-19, Muzeum Narodo-
we, Warszawa).
Muz. Josquin des Pr�s Planxit autem David
(wyd. 1504, Dawid za� zap�aka�), motet cztero-
cz�ciowy. C. Janequin Dwa psalmy Dawida
(XVI w.). H. Sch��tz Dwadzie�cia sze�� psalm�w
Dawida (XVII w.). G. Carissimi Historia Davi-
dis et Jonathae (XVII w., Historia o Dawidzie
i Jonatanie), oratorium. M.A. Charpentier
Mors Saulis et,Jonathae (XVII w., �mier� Saula
i Jonatana), oratorium. D. Scarlatti Davidis pu-
gna et victoria (XVIII w., Walka i zwyci�stwo
Dawida). G.F. H�ndel Saul (1739), oratorium.
W.A. Mozart Davidde penitente (1785, Dawid
pokutuj�cy), oratorium. A. Honegger Le roi
David (1921, Kr�l Dawid), psalm dramatycz-
ny. E.W. Sternberg David and Goliath (1927).
I. Strawi�ski Symfonia psalm�w (1930).
D. Milhaud Davi� (1954), opera. K. Pende-
recki Psalmy Davida, na ch�r mieszany i per-
kusj� (1958). Dawid jest tematem wielu negro
spirituals, np. Little David, play on your harp
(Ma�y Dawidzie, graj na swej harfie).
Ekr. H. King Dawid i Batszeba (1951). B. Be-
resford Kr�l Dawid (1984), odtworzenie na
podstawie tekst�w biblijnych �ycia Dawida, za
pomoc� kolejnych obraz�w, cz�sto spektaku-
larnych, chwilami ocieraj�cych si� o grotesk�.
Debora [hebr. dewora = pszczo�a], pro-
rokini w Izraelu w okresie s�dzi�w, cieszy-
�a si� zaufaniem Izraelit�w, rozs�dza�a ich
sprawy. Z inspiracji Debory s�dzia Ba-
rak rozpocz�� wojn� z Kananejczykami
(Sdz 4); zgodnie z jej przepowiedni� Izra-
elici zwyci�yli. Zwyci�stwo w tej walce
opiewa Pie�� Debory (Sdz 5,2-31), jeden z
najstarszych tekst�w poetyckich w ST.
Triumfuj�cy wojownicy b�ogos�awili moc
Boga: "A kt�rzy ci� mi�uj�, niech b�d�
jak s�o�ce wschodz�ce w swym blasku"
(Sdz 5,31).
Dekalog [gr. d�ka = dziesi�� + l�gos =
s�owo, nauka, czyli dziesi�� s��w], Dzie-
si�� Przykaza� danych przez Boga He-
brajczykom na pustyni, za po�rednictwem
 Moj�esza. Tekst spisany by� na dw�ch
kamiennych tablicach (Wj 24,12), zw. ta-
blicami Prawa. Biblia nie u�ywa okre�le-
nia Dekalog, lecz wymienia jego przyka-
zania jako zasady, na kt�rych b�dzie opar-
te przymierze z Bogiem (wj 20,2-17;
Prut 5,(r21). Obie wersje rozpoczynaj� si�
tak� sam� uroczyst� formu��: "Ja jestem
Pan, tw�j B�g, kt�ry ci� wywi�d� z ziemi

egipskiej, z domu niewoli." Po czym na-
st�puje wyliczenie zasad:
"Nie b�dziesz mia� cudzych bog�w obok
Mnie!...
Nie b�dziesz wzywa� imienia Pana, Boga
twego do czczych rzeczy...
Pami�taj o dniu szabatu, aby go u�wi�-
ci�...
Czcij ojca twego i matk� twoj�...
Nie b�dziesz zabija�.
Nie b�dziesz cudzo�o�y�.
Nie b�dziesz krad�.
Nie b�dziesz m�wi� przeciw bli�niemu
twemu k�amstwa jako �wiadek.
Nie b�dziesz po��da� domu bli�niego twe-
go.
Nie b�dziesz po��da� �ony bli�niego twe-
go (Wj 20).
Istota prawa Bo�ego i prawa ludzi zosta-
�a przedstawiona bardzo jasno i zwi�le w
dziesi�ciu punktach, w por�wnaniu z daw-
nymi kodeksami, np. z Kodeksem Ham-
murabiego. Dekalog pozostaje podstaw�
moralno�ci �ydowskiej i chrze�cija�skiej.
Tak�e - Koran czerpa� ze� inspiracje.
Lit. A. Gide w Pokarmach ziemskich (1897,
wyd. pol. 1981) wyst�puje przeciw przykaza-
niom Bo�ym, kt�re "zasmuci�y jego dusz�".
Ekr. C.B. De Mille Dziesi�cioro przykaza�
(1956), wielka produkcja filmowa z zamierze-
niem typowo kasowym. K. Kie�lowski, filmy
z cyklu Dekalog, m.in. Kr�tki film o zabijaniu
(1988).
demon [gr. daimon], istota duchowa zaj-
muj�ca miejsce po�rednie mi�dzy b�-
stwem a cz�owiekiem, dzia�aj�ca najcz�-
�ciej na zgub� ludzi. ST jest odbiciem
wierze� ludowych, kt�re nadaj� wymiar
boski mocom ukrywaj�cym si� za nie-
szcz�ciami i ludzkim z�em, lecz zawsze
podkre�la w�adz� zwierzchni� Boga nad
nimi. NT jest spadkobierc� tych wierze�,
np. w sposobie okre�lania z�a terminem
op�tania przez demony, albo terminem
choroby: Jezus "uzdrawia" wyp�dzaj�c z�e
duchy (�k 8,26-39). Tote� w literaturze
chrze�cija�skiej demon mieszka w cz�o-
wieku, uosabia z�o; sta� si� synonimem
 diab�a,  szatana, podczas gdy w lite-
raturze gr. demon jest "g�osem wewn�trz-
nym", przewodnikiem ludzkich dzia�a�,
jak np. demon Sokratesa. Prawdziw� de-
monologi� rozwin�� p�niejszy judaizm,
k�ad�c szczeg�lny nacisk na zast�py szata-
na, legion demon�w n�kaj�cych ludzi.
Zob.: Lucyfer; z�y duch.
Z. i p. Demon po�udnia - pokusa, kt�rej istota
ludzka mo�e do�wiadcza� w okresie dojrzewa-
nia w sferze zmys��w i uczu�. Okre�lenie po-
chodzi z Ksi�gi Psa...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin