K.txt

(47 KB) Pobierz
Kaaba [arabskie al-kaaba = sze�cian],
�wi�tynia muzu�ma�ska po�o�ona w Mek-
ce, na �rodku dziedzi�ca wielkiego mecze-
tu, jest rodzajem kamiennego relikwiarza
architektonicznego, w kt�rego wschodni
naro�nik wbudowany jest Czarny Ka-
mie�, najwi�ksza �wi�to�� muzu�man�w,
cel corocznych pielgrzymek. Wed�ug tra-
dycji islamu Kaab� zbudowali Abraham
i jego syn, Izmael. Historyczna data po-
wstania Kaaby nie jest ustalona. Obec-
no�� Czarnego Kamienia we wn�trzu Ka-
aby pozwala przyr�wna� j� do innych sta-
ro�ytnych miejsc kultu, jak np. �wi�tynia
z Petiy (Jordania).
kaba�a [hebr. kabala = tradycja, otrzy-
manie], mistyczny nurt intelektualny przy-
by�y ok. XI w. ze Wschodu, rozwin�� si�
w XII-XIII w. najpierw w Langwedocji
(Narbonne, Lunel), p�niej w Katalon��
(Gerona). Tak�e teozoficzno-filozoficzny
system interpretacji Bibl�� oparty na neo-
plato�skiej doktrynie emanacji, mesjani-
zmie, przekonaniu o istnieniu ukrytych
my�li w Bibl�� oraz na wierze w magiczn�
moc tkwi�c� w poszczeg�lnych s�owach
i literach jej tekstu. Celem kaba�y by�o
zdobycie wiedzy o �wiecie Bo�ym, po-
wsta�ym jako ca�o�� sk�adaj�ca si� z dzie-
si�ciu energ�� czy mocy [hebr. sefirot =
liczenie, rachuba] emanuj�cych z Boga,
kt�re po�redniczy�y przy stwarzaniu �wiata
widzialnego. Nauczaniu teoretycznemu
towarzyszy�a metoda medytacji, vyrastaj�-
cej z codziennej modlitwy, i maj�cej na
celu kontemplacj� Boga. W miar� rozwoju
kaba�y zaznacza�y si� w niej r�ne tenden-
cje. Kaba�a z Gerony (Ezrah, Salomon,
Azriel, Majmonides) pozostawa�a pod
wp�ywem wsp�czesnej jej filozof�� neopla-
to�skiej. Zbi�r nauk kabalistycznych,
Ksi�ga �wiate�, bardziej znana pod nazw�
Zohar, zredagowana ok. 1280 przez Moj-
�esza z Leonii, wywar�a silny wp�yw na
dalszy rozw�j doktryny.
W XV-XVI w. r�ne zbiory usi�uj� przed-
stawi� racjonalne podstawy nauki kaba-
listycznej. Najbardziej znany jest Pardes
Rimmonim (Ogr�d granat�v), zredago-
wany przez Moj�esza Cordovera. Po wy-
p�dzeniu �yd�w z Hiszpan�� s� 1492,
uchod�cy podj�li dzia�alno�� w Ziemi
�wi�tej, a ulubionym o�rodkiem kabali-
st�w, pod zwierzchni� w�adz� Izaaka Lu-
r��, sta�o si� miasto Safed. W odpowiedzi
na cierpienia wygna�c�w doktryna Lur��
wykazuje siln� tendencj� mesja�sk�, kon-
centruj�c spekulacje na tematach obie-
canego odkupienia. Nauka Lur�� by�a
przekazywana przez jego uczni�w (Hawim
Vital) i przetrwa�a do czas�w wsp�cze-
snych. O�rodki studi�w nad kaba�� istnie-
j� do dzi� w Izraelu i w Stanach Zjedno-
czonych.
kaba�a chrze�cija�ska. Hebraizuj�cy
chrze�cijanie z okresu renesansu, Pico del-
la Mirandola we W�oszech, Reuchlin w
Niemczech i Guillaume Postel we Francji
podj�li dog��bne studia nad tekstami ka-
ba�y. Ich podej�cie do tych tekst�w mia�o
charakter osobisty, zajmowali si� g��wnie
odnalezieniem w tekstach podstaw �ydow-
skich dla doktryn chrze�cija�skich, szcze-
g�lnie dla nauki o Tr�jcy �wi�tej. Prote-
stantyzm, uznaj�cy Bibli� za jedyny auto-
rytet w dziedzinie nauczania, ignorowa�
kaba��.
Zawarte w kabale elementy mag�� i sym-
bolizmu spowodowa�y przej�cie nazwy
"kaba�a" na oznaczenie r�nych posta-
ci spirytyzmu i okultyzmu. Nast�pnie
(w Polsce w XVIII w.) kaba�a zacz�a
oznacza� wr�enie (z kart, z r�k itp.)
oraz ksi��ki zawieraj�ce wr�by.
Przeno�nie kaba�a oznacza tajemne ma-
chinacje wobec kogo� lub czego�, spisek,
zmow�.
kabalistyczny, przymiotnik pochodz�cy
od kaba�y; przeno�nie - tajemniczy, nie-
zrozumia�y. Kaba�a �ydowska swoje spe-
kulacje na temat atrybut�w i imion Boga
przedstawia�a cz�sto w formie rysunk�w,
niezrozumia�ych dla os�b nie wtajemni-
czonych.
Z. i p. Wpakowa� kogo� w kaba�� - w k�opoty,
w tarapaty.
Lit. I.B. Singer A day of pleasure; stories of a boy
grozuing up in Warsaw (1969, Dzie� rado�ci;
opowiadania o ch�opcu, kt�ry wzrasta� w War-
szawie). W rozdziale po�wi�conym wspomnie-
niom z dzieci�stwa autor przywo�uje fascyna-
cj�, jak� w nim wywo�a�a kaba�a, i roztropno��
doros�ych, kt�rzy zakazywali jej lektury przed
uko�czeniem czterdziestego roku �ycia.
kadzid�o, �ywice r�nych drzew, nieraz
z domieszk� aromatycznych zi�, wydaj�-
ce wonny zapach przy spalaniu. W �wi�-
tyni Jerozolimskiej znajdowa� si� o�tarz, na
kt�rym codziennie palono kadzid�o jako
wyraz uwielbienia Boga (Wj 30,1-10). Po-
niewa� by�o ono zarezerwowane dla Boga,
�ydzi, a tak�e pierwsi chrze�cijanie odma-
wiali palenia kadzid�a przed pos�gami
rzym. imperator�w, co na terenach podbi-
tych przez Rzymian wzbudza�o podejrzli-
wo�� w�adz pa�stwowych. W Ewangel��
wed�ug �w. Mateusza, M�drcy ze Wschodu
przynie�li Jezusowi w darze z�oto, kadzid�o
i mirr� (Mt 2,11 ).
kadzielnica, ozdobne naczynie s�u��ce
do spalania kadzid�a podczas obrz�d�w
religijnych, zazwyczaj w kszta�cie czarki na
podstawie, z a�urow� pokryw�, czasem
zawieszone na �a�cuszkach. Wahad�owy
ruch kadzielnicy powoduje, �e wonny
dym unosi si� w g�r�, do nieba, tak jak
modlitwa wznosi si� do Boga.
Kafarnaum, miasteczko w Galilei, nad
brzegiem jeziora Genezaret. Jezus uczy-
ni� ze� swoj� przybran� ojczyzn�, a tak-
�e o�rodek dzia�alno�ci w pocz�tkowym
okresie �ycia publicznego. Tam powo�a�
swoich uczni�w. G�osi� nauki w miej-
scowej synagodze ( 6,22-55) i tam doko-
na� uzdrowie�, przede wszystkim parality-
ka: dom, w kt�rym znajdowa� si� Jezus,
by� tak wype�niony lud�mi, �e kalek� trze-
ba by�o spuszcza� na �o�u przez dach
(Mk 2,1-12). Lecz entuzjazm ust�pi�
wkr�tce miejsca nieufno�ci, a nawet wro-
go�ci. W�wczas Jezus opu�ci� Galile� i
uda� si� do Judei.
Z. i p. Kafarnaum, potocznie - miejsce, w kt�-
rym panuje bez�ad i zamieszanie.
Kain [hebr. kajin], pierwszy syn Adama
i Ewy. Ksi�ga Rodzaju pierwowz�r tego
imienia widzi raczej w czasowniku kana =
naby�, pozyska�. Ewa "urodzi�a Kaina
i rzek�a: otrzyma�am m�czyzn� od Pa-
na" (Rdz 4,1). Kain jako rolnik z�o�y�
Bogu ofiar� ze swych zbior�w. B�g jednak
wola� ofiar� jego m�odszego brata Abla,
pasterza. Kain powodowany zazdro�ci�
zabi� Abla, staj�c si� w ten spos�b pierw-
szym morderc�. W�wczas B�g skaza� go
na tu�aczk�, ochraniaj�c jednak jego �ycie.
Tradycja podaje, �e Kain po urodzeniu si�
jego syna  Henocha zbudowa� miasto
(Rdz 4,1-24). Zob. grzech - grzesznik.
Z. i p. Czy� jestem str�em mojego brata?-
zwrot pochodz�cy od tego w�a�nie zbrodnicze-
go wydarzenia, oznaczaj�cy odrzucenie wzi�cia
na siebie odpowiedzialno�ci za czyny bliskiej
osoby.
Lit. Do XIX w., zgodnie z tradycj�, posta�
Kaina by�a przede wszystkim postaci� zab�jcy,
winnego, w przeciwstawieniu do niewinnego
Abla. W drugiej cz�ci De Jeu d Adam (XII w.,
Widowisko o Adamie), Kain, sk�py wie�niak,
odmawia p�acenia dziesi�ciny i po dokona-
nym morderstwie zostaje wtr�cony do piek�a.
T.A. d'Aubign� Des Tragiques (1616, Rymy tra-
giczne); Kain uosabia kata hugenot�w. Obraz
Kaina zmienia si� w, XVIII w.; targany w�tpli-
wo�ciami u F.G. Klopstocka w Der Tod Abels
(1792, �mier� Abla), u V. Hugo jest uosobie-
niem winnego, kt�rego dr�cz� wyrzuty sumie-
nia ("La Conscience" - Sumienie), poemat
zawarty w De L�gende des siecles (1859, Legen-
da wiek�w): "Ba� si� wszystkiego, wszystko
jego si� ba�o". Dla Ch. Baudelaire'a Kwiaty z�a
(1857, wyd. pol.1920), "Abel i Kain", id�cego
�ladami G.G. Byrona (Kain 1821, wyd. pol.
1842), Kain nale�y do gatunku zbuntowanych,
do tych, kt�rzy buntuj� si� nawet przeciw po-
rz�dkowi �wiata, uwa�aj�c go za niesprawiedli-
wy. Taka sama interpretacja wyst�puje u
Ch.M. Leconte'a de Lisle w Poemes barbares
(1862, Poematy barbarzy�skie, "Qua�n"). W
XX w. M. Tournier w Le Coq de bruvere (1978,
G�uszec), "La Famille Adam" (Rodzina Ada-
ma), przedstawia konfrontacj� mi�dzy Kainem
i Ablem jako obraz antagonizmu mi�dzy paste-
rzem a rolnikiem. Przeciwstawienie to znajduje
fina� w gloryfikacji Kaina. K. Ujejski Chora�
(1847). J. Andrzejewski A teraz na ciebie zag�a-
da (1976).
Ikon. Ofiara Kaina i Abla, fresk z ko�cio�a w
Saint-Savin-sur-Gartempe (XII w.). P.P. Ru-
bens Kain zabija Abla (1610, Londyn).
P.P. Prudhon Sprawiedliwo�� i Zemsta �cigaj�ce
zbrodni� (1808, Luwr, Pary�). G. Dor� Biblia
�wi�ta (1866).
Muz. D. Milhaud Kain i Abel, opus 214
(1944).
Ekr. G. Benhamou Adam albo krew Abla
(1977).

Kajfasz, zi�� Annasza, arcykap�an �ydow-
ski w latach 18-36, przewodniczy� San-
hedrynowi i radzi� zabi� Jezusa, by zapew-
ni� publiczny spok�j ( 11,48). Wsp�-
pracuj�c z namiestnikiem rzym. Pi�atem,
prowadzi� proces Jezusa (Mt 26,57-66),
a tak�e procesy aposto��w Piotra i Paw�a,
po zes�aniu Ducha �wi�tego (Dz 4,5-21).
Lit. V. Hugo wspomina Kajfasza w La Fin de
Satan (1886, Kres szatana), "Le Gibet" (Miej-
sce ka�ni) i "H�rode et Ca�phe" (Herod i Kaj-
fasz).
Kalwaria [lac. calvariae locus = miejsce
czaszki], wzg�rze, na kt�rym zosta� ukrzy-
�owany Jezus. "Kalwaria Chrystusa"
oznacza d�ugotrwa�e, szczeg�lnie dotkliwe
cierpienie.
Tak�e - kaplice lub ko�cio�y (kalwarie)
rozmieszczone zwykle na pag�rkowatym
terenie, po�wi�cone kultowi m�ki Jezusa.
Lit. V. Hugo La Fin de Satan (1886, Kres sza-
tana), "Le Gibet" (Miejsce ka�ni).
Ikon. Rze�biarskie kalwarie w Bretan��: Tro-
noen (XV w.); Pleyben (1555); Saint-Th�gon-
nec (1610). P. Gauguin Kalwaria breto�ska
(1889, Bruksela). Niemieckie kalwarie baro-
kowe: Arzl, Tyrol (1664); Sch�ntal, Wirtem-
bergia (XVII w.); Bamberg (1714); Fulda
(1734); Kalwaria (1747, Budapeszt). Polskie
kalwarie z XVII w.: Zebrzydowska pod Lanc-
koron�, Pac�awska pod Dobromilem, Pakoska.
Muz. P. Calmel Marie en Calvaire (1980,
Maria na Kalwarii), oratorium do tekstu
Ch. P�guy.
Ekr. J. Duvivier Golgota (1935), dramat poli-
tyczny.
kamie�. S�owo to wyst�puje w wielu po-
wiedzeniach pochodz�cych ze ST i NT.
Niekt�re z nich s� u�ywane do dzi�, np.:
kamie� obrazy, kamie� w�gielny, rzuci�
w kogo� kamieniem, serce z kamienia.
kamie� obrazy, przeszkoda, trudno��,
z kt�r� cz�owiek walczy. W Bibl�� oznacza
r�wnie� pu�apk�, w kt�r� si� wpada. B�g
sam nazywa siebie ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin