Krzysztof Basel 28 Maj 2009, godz. 12:00
1 Komentarz
· Ocena czytelników: 4 z 5
Fot. visualpanic / Flickr
Po co dzielić zdjęcia na 9 części? Kiedy warto fotografować z dołu, a kiedy z góry? Jak zbudować głębie na zdjęciu? Rozpoczynając przygodę z fotografią warto poznać zupełnie podstawowe zasady komponowania zdjęć, które możesz wykorzystać w niemal każdej sytuacji.
Fot. PhotopediaPhotos / Flickr
To podstawowy podział rządzący zasadami kompozycji w fotografii. Podziel zdjęcie na trzy równe części w pionie i poziomie. Postaraj się umieści najważniejsze elementy na zdjęciu w punktach przecięcia linii. Dzięki temu Twoje zdjęcia zachowają odpowiedni balans i zapanuje na nich porządek.
Fot. extranoise / Flickr
Wypatruj naturalnych ramek w miejscu, gdzie robisz zdjęcia. Rozejrzyj się dookoła siebie, a zobaczysz, że otacza nas mnóstwo naturalnych ramek. Czym one są? Ramką może być otwarte okno, drzewa, ruiny czy dziura w płocie. Możesz wykorzystać elementy w otoczeniu do stworzenia kompozycji na zdjęciu tworząc ramkę z głównym obiektem fotografii w środku. Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku Fotografie w naturalnych ramkach.
Fot. samholland / Flickr
Kiedy patrzysz na zdjęcie Twój wzrok podąża za liniami. Możesz to wykorzystać. Skomponuj kadr tak, aby pokazać krótką historię lub doprowadzić odbiorcę do najważniejszego punktu w zdjęciu. Otrzymasz interesujące rezultaty, kiedy sfotografujesz obiekt, który pozostawia za sobą długą smugę dymu, albo fale na wodzie. Możesz w ten sposób pokazać, co już wydarzyło się za poruszającym się obiektem. Fotografując możesz spotkać wiele różnych rodzajów linii – proste, poziome, pionowe, powyginane, obłe. Warto skorzystać z każdej z nich. Więcej na temat wykorzystywania linii w fotografii już niedługo na Fotoblogii.
Fot. nicholas_t / Flickr
Morze nie przechyla się, linia dachu domów z zazwyczaj jest prosta, a drzewa nie rosną na ukos – niestety takie widoki możemy często zaobserwować na wielu zdjęciach początkujących fotografów. Wykonując zdjęcie zwróć uwagę, aby linia horyzontu była prosta. To prosta i krótka rada, ale bardzo ważna i często lekceważona.
Fot. jackol / Flickr
Nawet najlepiej skomponowane zdjęcie może zostać zupełnie zepsute, jeśli nie zwrócisz uwagi na tło. Podczas fotografowania często skupiamy się tylko na głównym obiekcie. To dobrze, ale z czasem postaraj się zwracać też uwagę na to, co dzieje się za fotografowanym muzykiem czy dziewczyną na spacerze. Zanim naciśniesz na spust postaraj się, aby elementy w tle nie rozpraszały tego, co jest najważniejsze w kadrze. Wykonując zdjęcia możesz spróbować ująć fotografowany obiekt z innego miejsca czy pozycji. Jeśli wykonujesz ustawianą sesję poproś modela / modelkę, aby ustawił się w innym miejscu.
Fot. Kjunstorm / Flickr
Mawia się, że najlepsze zdjęcia to najprostsze zdjęcia. Chodzi tu głównie o prosty przekaz. Twoje zdjęcia powinny mówić same za siebie. Komponując kadr zastanów się, czy fotografia będzie dla wszystkich zrozumiała i jasna od odbiorze?
Ludzki mózg lubi symetrie i porządek, także na zdjęciach. Nie można przesadzać z wyszukiwaniem samych symetrii, ale warto czasem się rozejrzeć za geometrycznie ułożonymi elementami w otoczeniu. W ten sposób możesz odnaleźć w zwykłym, otaczającym nas świecie niesamowite kompozycje, których nie dostrzegamy na co dzień. Wykorzystaj linie, powtarzające się fragmenty, kolory czy znaki, które stworzą harmonijną, symetryczną całość na Twoim zdjęciu.
Fot. marcin-wichary / Flickr
Wielu fanów zbierają również fotografie ze złamana symetrią. Czasem wystarczy jeden mały element, który zakłóci idealne, uporządkowane zdjęcie. Niekiedy warto złamać symetrię, ale trzeba to robić z głową. Zastanów się, w jakim celu chcesz wykorzystać asymetrię?
Warto rozejrzeć się po Internecie w poszukiwaniu interesujących przykładów dobrych zdjęć z wykorzystaniem symetrii. Wiele pięknych kadrów znajdziecie na Flickrze.
Fot. okko-pyykko / Flickr
Zazwyczaj fotografujemy z aparatem przyłożonym do oka lub cyfrówką trzymaną tuż przed sobą. Zanim naciśniesz na spust zastanów się, jak mógłbyś skonstruować bardziej oryginalny i interesujący kadr. Pozycja, z której fotografujesz ma ogromne znacznie dla kompozycji zdjęcia, a także przekazu, jaki fotografia ze sobą niesie. Zamiast fotografować z klasycznej pozycji spróbuj uchwycić swojego modela z dołu (nawet z poziomu podłogi), z góry, z boku, pod kątem, z daleka lub z bliska. Pamiętaj o podstawowych zasadach. Osoba fotografowana z dołu wygląda na zdjęciu na wyższą, niż w rzeczywistości i odwrotnie - fotografując wysokiego modela z góry możesz sprawić, że będzie wyjdzie na zdjęciu na osobę niższą.
Fotografie są dwuwymiarowe – posiadają tylko wysokość i szerokość. Co zrobić, aby zdjęcia posiadały także trzeci wymiar – głębię?
Głębia obrazu to jedna z najważniejszych cech fotografii krajobrazu, ale jest wyjątkowo przydatna także w innych rodzajach zdjęć. Fotografie krajobrazów bez głębi są płaskie i nudne. Najprostszą metodą stosowaną przez fotografów, malarzy czy grafików jest stworzenie perspektywy za pomocą linii. Pokaż na swoim zdjęciu np. drogę przebiegającą przez cały kadr.
Fot. cptspock / Flickr
Staraj się zastosować 3 plany – pierwszy (główny, najbliżej odbiorcy), drugi (środkowy) i trzeci (oddalony, czyli tło). W ten sposób możesz nadać swojemu zdjęciu głębi i stworzyć iluzję trzeciego wymiaru.
Fot. Krzysztof Basel
W Internecie możemy znaleźć miliony zdjęć, na których główny obiekt jest malutki, a fotograf ujął masę niepotrzebnych rzeczy dookoła. Warto zbliżyć się do fotografowanej osoby przed zrobieniem zdjęcia, ale co zrobić, jeśli takie nieczytelne zdjęcie już powstało? W takiej sytuacji trzeba je odpowiednio wykadrować (przyciąć) w programie do edycji zdjęć. Skup się na najważniejszym elemencie zdjęć i pozbądź się zbędnych elementów.
Kadrowanie, fot. Krzysztof Basel
Jeśli fotografujesz dziewczynę na wakacjach na tle zabytku to przytnij zdjęcie tak, aby było widać przede wszystkim Twoją ukochaną, a nie zimny budynek. Pamiętaj, aby pozostawić trochę miejsce po bokach. Fotografie nie może być zbyt ciasna.
Każdy z tych tematów omówimy szczegółowo już niedługo na Fotoblogii.
__________
arwense