Jan Paweł.pdf

(3351 KB) Pobierz
* 1 *
Wstęp
2 kwietnia 2011 roku będziemy obchodzić 6. rocznicę odejścia Jana Pawła II. To kolejna szczególna
okazja, by przypomnieć nauczania Papieża Polaka. W tym roku Centrum Myśli Jana Pawła II chce zwrócić
się z przesłaniem papieskim do tych, którzy nie mogli już spotkać Papieża osobiście – do sześciolatków.
Z myślą o nich powstał projekt edukacyjny „Most. Każdy mały jest wielki”.
Chcemy zbudować most łączący tych, którzy mieli okazję poznać Jana Pawła II, z tymi, którzy dopiero
wchodzą w życie. Most pomiędzy dziećmi a ich rodzicami, dziadkami, nauczycielami. Papież zostawił
nam aktualne chrześcijańskie przesłanie – miłości, pokoju, solidarności i odpowiedzialności. Czujemy się
zobowiązani do przekazania go kolejnym pokoleniom, aby stało się dla nich drogowskazem i kształtowało
ich przyszłość. Pragniemy również kreować pozytywne wzorce zachowań oraz otworzyć dzieci na
budowanie relacji i dialog z rówieśnikami.
Projekt, w którym zdecydowali się Państwo wziąć udział, składa się z dwóch etapów.
Przez pierwsze dwa tygodnie realizują Państwo z dziećmi zadania, które załączamy w paczce. Ich opis
znajduje się w dalszej części instrukcji. Paczka, którą Państwo otrzymali, zawiera dwa pudła – jedno
plastikowe, a drugie w postaci kartonu do złożenia. W wyniku części z zadań powstaną prace, które
należy złożyć do kartonowego pudła po zakończeniu wszystkich zajęć.
Drugi etap projektu odbędzie się na placu Piłsudskiego 1 kwietnia 2011 roku. Przyniesiony przez Państwa
karton z pracami dzieci zostanie wysłany do partnerskiej placówki w jednym z miast w Polsce, w których
gościł Papież. Plastikowe pudło, specjalnie ozdobione, będzie użyte do budowy mostu na palcu, a po
zakończeniu projektu wróci do Państwa placówki.
Proponujemy zatem najpierw 6 spotkań z dziećmi, które wprowadzą je w historię życia Karola Wojtyły
oraz przybliżą jego nauczanie, a następnie wspólne spotkanie podczas obchodów rocznicy śmierci
Papieża 1 kwietnia na placu Piłsudskiego.
931839811.024.png 931839811.025.png 931839811.026.png 931839811.027.png
* 2 *
Wskazówki metodyczne
Projekt zakłada, że dzieci dowiedzą się możliwie najwięcej o Janie Pawle II. Przy czym chodzi zarówno
o wybrane fakty z jego dzieciństwa, jak i wartości, którym był wierny. Zadania, które dzieci będą
wykonywały, zachęcają do współdziałania. Zależy nam, żeby uczyć najmłodszych rozmawiania ze sobą,
słuchania się nawzajem oraz wspólnego dążenia do celu.
Zapraszamy Państwa do stworzenia wraz z dziećmi wstęgi życia Jana Pawła II.
Cele:
dzieci wiedzą, kiedy żył Jan Paweł II i kim był;
dzieci potrafi ą wymienić ważniejsze wydarzenia z życia Papieża;
dzieci doświadczają, czym jest solidarność, sprawiedliwość, odpowiedzialność.
Wstęga życia wskazuje te wydarzenia z życia Karola Wojtyły, które dotyczą takich wartości, jak:
solidarność, odpowiedzialność, pokój, sprawiedliwość. W dalszej części instrukcji znajdziecie Państwo
karty z rysunkiem i tekstem przedstawiające wybrane wydarzenie z życia Karola Wojtyły – Jana Pawła II.
Państwa zadaniem będzie wraz z dziećmi – z wykorzystaniem tych kart – ułożenie wstęgi życia Papieża.
W tym celu proszę połączyć ze sobą kartki (np. z bloku rysunkowego) o wymiarze A3 w długi pas.
Będzie on służył jako podkład do kart. Niektórym kartom odpowiadają zadania związane z omawianym
wydarzeniem z życia Papieża. Warto na kolejnych spotkaniach wykładać wcześniejsze karty na biały
karton i prosić dzieci, by opowiedziały własnymi słowami, czego one dotyczą. W ten sposób utrwalą
sobie zdobyte informacje. Kart jest 12, a zadań – 5 (plus jedno dodatkowe). Proponujemy 6 spotkań.
Od Państwa zależy, ile zajmie pojedyncze spotkanie i w ciągu jakiego czasu zrealizują Państwo całość.
Gotowa wstęga życia (z przyklejonymi bądź przymocowanymi kartami) stanowi podarunek, który ma
zostać wysłany do jednej z placówek znajdujących się w innym mieście. Prosimy nie kolorować rysunków
na kartach, ewentualnie można dać dzieciom kserokopie rysunków do kolorowania. Rysunki będą mogły
pokolorować dzieci ze szkół/przedszkoli, do których trafi przesyłka.
931839811.001.png 931839811.002.png 931839811.003.png 931839811.004.png 931839811.005.png 931839811.006.png
* 3 *
W paczce prócz wstęgi życia znajduje się lalka – Lolek. Może ona służyć jako rekwizyt w opowiadaniu
o Karolu Wojtyle. Dobrze, by towarzyszyła spotkaniom z dziećmi. Ponadto znajdą tam Państwo klocki
oraz małe piłeczki w kształcie kuli ziemskiej. Mogą przekazać je Państwo dzieciom do zabawy. Z klocków
dzieci mogą budować most – jako zapowiedź wspólnego budowania mostu na placu Piłsudskiego, które
będzie zwieńczeniem projektu. Po skończonym projekcie te zabawki i lalka Lolek zostaną w Państwa
placówce na pamiątkę.
Do niektórych kart dołączony został wiersz. Pochodzi on z książeczki „W każdym z nas są drzwi do nieba”
Marcina Brykczyńskiego, zawierającej napisane specjalnie z myślą o dzieciach wierszowane wykładnie
wszystkich papieskich encyklik. W zwarty sposób prezentują one treści zawarte w informacjach
o poszczególnych wydarzeniach. Mogą towarzyszyć spotkaniom dookoła wstęgi, tak aby dzieci
zapamiętały przynajmniej dwa. Znajomość wierszyków będzie potrzebna na placu Piłsudskiego, dzieci
będą poproszone o wyrecytowanie wybranego wierszyka przy powitaniu, a także przy wchodzeniu na
most.
Książka ukaże się z początkiem kwietnia nakładem Centrum Myśli Jana Pawła II i zostanie rozesłana
wszystkim placówkom biorącym udział w projekcie.
W paczce znajdują się też chusty w kolorze przypisanym danej grupie. 1 kwietnia na placu Piłsudskiego
poprosimy dzieci, by je założyły. Będą one służyły jako znak rozpoznawczy grupy.
Dzieci wykonujące zadania powinny wiedzieć:
że efekty ich pracy zostaną przesłane w paczce, która jest prezentem;
że będą budować ten most na placu Piłsudskiego;
po co powstaje most na placu Piłsudskiego.
931839811.007.png 931839811.008.png 931839811.009.png 931839811.010.png 931839811.011.png
* 4 *
Opis pracy ze wstęgą życia i przy poszczególnych zadaniach
Rozkładamy biały pas z kartonu. Nauczyciel zaczyna opowiadanie o tym, że Karol był kiedyś takim
chłopcem, jakich można spotkać także dziś. Wstęga pokaże, jak z codziennych wydarzeń rodzą się
wielkie dzieła.
*********************
Zadanie 1.
Karta 2
Karta 2
Celem tego zadania jest ćwiczenie przez dzieci zachowania w sytuacjach konfl iktowych oraz rozmowy
o własnych uczuciach. Nauczyciel powinien wskazać stolik, przy którym dzieci będą rozstrzygały własne
spory. Nazwijmy to miejsce „stolikiem pokoju”.
Dwie skłócone osoby spotykają się ze sobą. Spotkanie rozpoczyna się swego rodzaju rytuałem. Jedna
osoba przynosi serwetkę i kładzie ją na stoliku, a druga przynosi coś (wazonik, piłeczka z paczki, jakaś
ozdoba z sali) i stawia to na serwetce. Zasadą jest, że mówi ten, kto trzyma (chwyta, a nie unosi) ów
przedmiot. Ważne, by dzieci wcześniej wprowadzić w mówienie o swoich emocjach. Uczymy trzech
etapów rozmowy:
etap 1: we wprowadzeniu uczymy dzieci zwrotów z komunikatem „ja”, np. „Bolało mnie, kiedy
mnie uderzyłeś”, „Smutno mi, kiedy mnie przezywasz”; ten, kto zaczyna, mówi np. „Zezłościłem
się na ciebie, bo mnie popchnąłeś. Dlaczego to zrobiłeś?”;
etap 2: odpowiedź drugiego dziecka również musi trzymać się zasady komunikatu „ja” – jest
to czas, kiedy może powiedzieć o swoich odczuciach, np. „Zabolało mnie, bo nadepnąłeś mi na
stopę, dlatego cię odepchnąłem”;
etap 3: po wyjaśnieniu sytuacji jest czas na przeprosiny i wymyślenie, co można zrobić, aby
w przyszłości taka sytuacja się nie powtórzyła; po zakończonej rozmowie każdy odnosi na
miejsce przedmiot, który przyniósł.
Prezentacja.
Prezentacja. Mówimy dzieciom, że pobawimy się teraz w rozwiązywanie trudnych sytuacji, tak jak
to miało miejsce w wysłuchanym opowiadaniu o Lolku i jego kuzynie Adasiu. Wprowadzamy dzieci
w wymyśloną sytuację, np. o dwóch skłóconych chłopcach, którzy przyszli do pani na skargę, po tym jak
się szturchali. Następnie prosimy ochotników, aby odegrali scenkę przed grupą. Wcześniej należy ustalić
z małymi aktorami, co i jak będą mówić (ważne jest zwrócenie uwagi na komunikat „ja”). Ochotnicy
odgrywają wspólnie scenkę przed grupą, dając też przykład, jak należy zachowywać się przy „stoliku
pokoju” (serwetka, trzymany przedmiot). Potem krótko omawiamy z dziećmi to, co widziały i słyszały.
Proponujemy, aby teraz zgłosiło się dwoje dzieci do samodzielnego odegrania podobnej scenki, np. kłótni o za-
bawkę. Znów ustalamy z ochotnikami, co i jak będą mówić, a po scence następuje omówienie tego, co grupa
widziała i słyszała. Nie trzeba przerabiać zbyt wielu przykładów do odegrania. Codzienność pewnie przyniesie
ich wystarczająco wiele. Można ustalić z dziećmi, gdzie na stałe będzie się znajdował „stolik pokoju”, i zachęcić
je do korzystania z tego miejsca, kiedy będą chciały za sobą porozmawiać. Na początku jest potrzebna dyskretna
asysta nauczyciela, aby przypominał o komunikacie „ja” (który zawsze jest bardziej konstruktywny od kłótni).
Pamiętajmy jednak, że jako dorośli nie zawsze musimy być wyrocznią w rozstrzyganiu wszelkich sporów. Tym
bardziej że najczęściej nie było nas przy początku kłótni i nie znamy do końca motywów działania dzieci.
931839811.012.png 931839811.013.png 931839811.014.png 931839811.015.png 931839811.016.png 931839811.017.png 931839811.018.png
* 5 *
*********************
Zadanie 2
Karta 4
Karta 4
Celem zadania jest wspólne stworzenie książeczki z ilustracjami. Dzieci decydują, które z przedstawionych
wcześniej opowiadań wybierają. Następnie ustalają w grupie, jakich potrzeba ilustracji. W powstanie
książeczki mogą być zaangażowani nie tylko ilustratorzy, część dzieci może wymyślać okładkę, pisać/
przyklejać tekst, numerować strony... Należy pomóc dzieciom rozdzielić funkcje w zależności od ich
indywidualnych możliwości czy uzdolnień. Tekst opowiadania zostaje albo naklejony (należy przygotować
gotowe paski z wydrukowanym tekstem), albo opisany własnymi słowami. Powstaje książeczka, która
zostanie wysłana w paczce jako prezent.
Proponujemy, aby po wykonaniu zadania nr 2 oraz 4 porozmawiać z dziećmi o ich refl eksjach na temat
wspólnego działania. Można w tym celu wykorzystać następujące pytania:
Czy słuchaliśmy się nawzajem?
Czy udało nam się wspólnie wykonać książkę?
Jak udało mi się pomóc w wykonaniu zadania?
*********************
Zadanie 3.
Karta 4 (lub inne dowolnie wybrane)
Karta 4 (lub inne dowolnie wybrane)
Dzieci tworzą rysowane zagadki. Rysują jakąś część historii lub jakiś szczegół, który im utkwił w pamięci.
Z tyłu rysunku jest odpowiedź, z którego to opowiadania i co to jest. Zagadki mogą przetestować
w grupie. Należy wybrać 3 zagadki według klucza: łatwa, trudniejsza i najtrudniejsza. Na placu
Piłsudskiego zostanie wyznaczone specjalne miejsce do wymiany zagadek między grupami z różnych
szkół/przedszkoli. Dzieci zostawią przygotowane 3 zagadki dla innych, a same będą mogły spróbować
swoich sił w odszyfrowaniu zagadek swoich rówieśników.
Wiadomości uzupełniające kartę 6 mówiącą o wyborze papieża są zawarte w dołączonym ksero.
Dla utrwalenia wiadomości warto zadać przy karcie 7 pytanie:
Które wydarzenie z przeszłości mogło mieć wpływ na solidarność papieża z biednymi?
*********************
Zadanie 4.
Karta 8
Karta 8
Zadanie ma na celu zebranie przez dzieci w domu informacji o Janie Pawle II – we współpracy ze starszymi.
Dzieci mają za zadanie zebrać jak najwięcej historii związanych z osobą i pielgrzymkami Papieża. Mają
zapytać o to rodziców, dziadków, ciocie, wujków. Przez tydzień mogą przynosić do szkoły/przedszkola
różne pamiątki i historie – wspomnienia dorosłych. W jeden wybrany dzień proponujemy zebranie
tych wszystkich pamiątek/historii w „Muzeum Jana Pawła II”, które dzieci wspólnie stworzą. To one
zdecydują, co i jak w nim wykorzystać. W efekcie otrzymujemy swego rodzaju wystawę zaprojektowaną
przez dzieci. Należy wyznaczyć miejsce, gdzie na terenie szkoły/przedszkola można ją zrobić, i pomóc
rozmieścić eksponaty. Tak jak w przypadku zadania nr 2 liczymy na inwencję nauczycieli w wyznaczaniu
931839811.019.png 931839811.020.png 931839811.021.png 931839811.022.png 931839811.023.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin