indywidualny pr.docx

(18 KB) Pobierz
Propozycja indywidualnego programu wspomagającego:

Propozycja indywidualnego programu wspomagającego                            Strona 1 z 3

 

Propozycja indywidualnego programu wspomagającego

 

 

1.       Funkcjonowanie w środowisku:

-          wdrażanie do przestrzegania zasad grupowych,

-          nabywanie umiejętności przerywania zabawy w określonym czasie,

-          wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce,

-          wdrażanie do aktywniejszego udziału podczas zajęć zorganizowanych,

-          kształtowanie nawyku współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw samorzutnych,

-          kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, nawiązywanie kontaktów,

-          wdrażanie do utrzymywania kontaktu wzrokowego.

 

2.       Czynności poznawcze:

-          doskonalenie rozpoznawania kolorów,

-          doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,

-          nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania cyfr w zakresie dziesięciu,

-          nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania małych i wielkich liter,

-          doskonalenie umiejętności sortowania i nazywania przedmiotów kategoriami,

-          nabywanie umiejętności kojarzenia cyfry z liczbą elementów w zbiorze,

-          nabywanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu,

-          poszerzenie ilości znanych przymiotników, rzeczowników i czasowników.

 

3.       Percepcja i koordynacja:

-          rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (układanie puzzli, malowanie, kolorowanie, modelowanie, cięcie nożyczkami, ćwiczenia grafomotoryczne – pisanie po śladzie),

-          doskonalenie percepcji wzrokowej (układanie klocków według wzoru, układanie puzzli),

-          doskonalenie percepcji słuchowej (różnicowanie ilości dźwięków, przypasowanie dźwięków instrumentom muzycznym),

-          doskonalenie percepcji dotykowej (rozpoznawanie przedmiotów dotykiem).

 

4.       Motoryka mała:

-          usprawnianie koordynacji pracy rąk,

-          doskonalenie rysowania figur geometrycznych,

-          doskonalenie umiejętności malowania farbami, rysowania kredkami, kolorowania, wycinania,

-          nabywanie umiejętności modelowania w plastelinie, masie solnej itp.,

-          ćwiczenia graficzne (pisanie po śladzie znaków literopodobnych, liter oraz cyfr).

 

5.       Komunikacja:

-          kształtowanie umiejętności nadawania i odbierania informacji,

-          usprawnianie narządów artykulacyjnych: ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe,

-          wdrażanie do reagowania na polecenia.

 

6.       Ćwiczenia wspierające:

a)      Ćwiczenia wrażeń słuchowych:

-          słuchanie radia, nagrań z płyt i taśm,

-          rytmiczne klaskanie, tupanie, stukanie,

-          wystukiwanie rytmu według wzoru z klocków, kresek,

-          rozpoznawanie dźwięków prostych instrumentów perkusyjnych,

-          odtwarzanie wystukanego rytmu na instrumencie perkusyjnym,

-          rozróżnianie źródeł dźwięków np. szelest kartki, plusk wody,

-          rozpoznawanie głosów ludzkich (kto mówi) i głosów zwierząt.

 

b)      Ćwiczenia oddechowe:

-          wdechy i wydechy (nos – usta, usta – nos, nos – nos, usta – usta),

-          wdechy i wydechy: w różnych pozycjach (np. siedzącej, leżącej), z unoszeniem rąk, z liczeniem,

-          dmuchanie na płomień świecy, na kłębki waty, bibułkę, papier, wiszący balon,

-          wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do picia,

-          nadmuchiwanie balonów,

-          puszczanie baniek mydlanych,

-          wydobywanie dźwięków z harmonijki ustnej, gwizdków, piszczałek,

-          wymawianie na jednym wydechu: ciągów samogłoskowych (aaa..., aeaeae..., aeiaei...), ciągów sylabowych (mamama, lalala, tututu, pipipi), ciągów wyrazowych (mama, mama).

 

c)       Ćwiczenia narządów mowy:

usprawnianie płynności ruchów języka, warg, szczęk,

wysuwanie języka w różnych kierunkach, wypychanie językiem policzków, skrobanie grzbietu języka, ocieranie, zwijanie języka w rulonik,

oblizywanie zębów, podniebienia, warg, sięganie językiem do nosa, brody,

ustawienie i poruszanie języka za pomocą szpatułek, palca,

podnoszenie, podtrzymywanie wargami lekkich przedmiotów,

ściąganie ust, zamykanie i otwieranie ust z demonstracją,

opuszczanie, unoszenie, przesuwanie w lewo i prawo dolnej szczęki, wielostronne ruchy żuchwą,

naśladowanie czynności żucia (żucie gumy, żelków),

cmokanie, gwizdanie, strojenie min, zabawy z lizakiem,

rozwijanie mowy czynnej i biernej (wzbogacanie słownika),

budowanie prostych zdań,

wzbogacanie słownictwa w zakresie przedmiotów z najbliższego otoczenia.

 

Akceptacja rodziców

Akceptuję w całości                                                                                    Nie akceptuję

.................................                                                                      ............................................

 

 

Akceptuję z wyjątkiem: .........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

............................................                                                                 ………………………..

(miejscowość, dnia)                                                                                                  (podpis rodzica)

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin