Propozycja indywidualnego programu wspomagającego Strona 1 z 3
Propozycja indywidualnego programu wspomagającego
1. Funkcjonowanie w środowisku:
- wdrażanie do przestrzegania zasad grupowych,
- nabywanie umiejętności przerywania zabawy w określonym czasie,
- wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce,
- wdrażanie do aktywniejszego udziału podczas zajęć zorganizowanych,
- kształtowanie nawyku współdziałania z rówieśnikami podczas zabaw samorzutnych,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie, nawiązywanie kontaktów,
- wdrażanie do utrzymywania kontaktu wzrokowego.
2. Czynności poznawcze:
- doskonalenie rozpoznawania kolorów,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,
- nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania cyfr w zakresie dziesięciu,
- nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania małych i wielkich liter,
- doskonalenie umiejętności sortowania i nazywania przedmiotów kategoriami,
- nabywanie umiejętności kojarzenia cyfry z liczbą elementów w zbiorze,
- nabywanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu,
- poszerzenie ilości znanych przymiotników, rzeczowników i czasowników.
3. Percepcja i koordynacja:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (układanie puzzli, malowanie, kolorowanie, modelowanie, cięcie nożyczkami, ćwiczenia grafomotoryczne – pisanie po śladzie),
- doskonalenie percepcji wzrokowej (układanie klocków według wzoru, układanie puzzli),
- doskonalenie percepcji słuchowej (różnicowanie ilości dźwięków, przypasowanie dźwięków instrumentom muzycznym),
- doskonalenie percepcji dotykowej (rozpoznawanie przedmiotów dotykiem).
4. Motoryka mała:
- usprawnianie koordynacji pracy rąk,
- doskonalenie rysowania figur geometrycznych,
- doskonalenie umiejętności malowania farbami, rysowania kredkami, kolorowania, wycinania,
- nabywanie umiejętności modelowania w plastelinie, masie solnej itp.,
- ćwiczenia graficzne (pisanie po śladzie znaków literopodobnych, liter oraz cyfr).
5. Komunikacja:
- kształtowanie umiejętności nadawania i odbierania informacji,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych: ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe,
- wdrażanie do reagowania na polecenia.
6. Ćwiczenia wspierające:
a) Ćwiczenia wrażeń słuchowych:
- słuchanie radia, nagrań z płyt i taśm,
- rytmiczne klaskanie, tupanie, stukanie,
- wystukiwanie rytmu według wzoru z klocków, kresek,
- rozpoznawanie dźwięków prostych instrumentów perkusyjnych,
- odtwarzanie wystukanego rytmu na instrumencie perkusyjnym,
- rozróżnianie źródeł dźwięków np. szelest kartki, plusk wody,
- rozpoznawanie głosów ludzkich (kto mówi) i głosów zwierząt.
b) Ćwiczenia oddechowe:
- wdechy i wydechy (nos – usta, usta – nos, nos – nos, usta – usta),
- wdechy i wydechy: w różnych pozycjach (np. siedzącej, leżącej), z unoszeniem rąk, z liczeniem,
- dmuchanie na płomień świecy, na kłębki waty, bibułkę, papier, wiszący balon,
- wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do picia,
- nadmuchiwanie balonów,
- puszczanie baniek mydlanych,
- wydobywanie dźwięków z harmonijki ustnej, gwizdków, piszczałek,
- wymawianie na jednym wydechu: ciągów samogłoskowych (aaa..., aeaeae..., aeiaei...), ciągów sylabowych (mamama, lalala, tututu, pipipi), ciągów wyrazowych (mama, mama).
c) Ćwiczenia narządów mowy:
usprawnianie płynności ruchów języka, warg, szczęk,
wysuwanie języka w różnych kierunkach, wypychanie językiem policzków, skrobanie grzbietu języka, ocieranie, zwijanie języka w rulonik,
oblizywanie zębów, podniebienia, warg, sięganie językiem do nosa, brody,
ustawienie i poruszanie języka za pomocą szpatułek, palca,
podnoszenie, podtrzymywanie wargami lekkich przedmiotów,
ściąganie ust, zamykanie i otwieranie ust z demonstracją,
opuszczanie, unoszenie, przesuwanie w lewo i prawo dolnej szczęki, wielostronne ruchy żuchwą,
naśladowanie czynności żucia (żucie gumy, żelków),
cmokanie, gwizdanie, strojenie min, zabawy z lizakiem,
rozwijanie mowy czynnej i biernej (wzbogacanie słownika),
budowanie prostych zdań,
wzbogacanie słownictwa w zakresie przedmiotów z najbliższego otoczenia.
Akceptacja rodziców
Akceptuję w całości Nie akceptuję
................................. ............................................
Akceptuję z wyjątkiem: .........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
............................................ ………………………..
(miejscowość, dnia) (podpis rodzica)
flek