Dzień - noc. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.doc

(44 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 1

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 56 letnich  do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej  „Dziecięca matematyka”

             

TEMAT: Dzień – noc dzieńnoc…

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

Witamy cię brawami!”zabawa integracyjna

CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy.

Zabawa polega na prowadzeniu śpiewnej rozmowy pomiędzy dziećmi (piosenka nr 3 cz.I „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy. Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz)

Czy Bartek  jest dziś z nami!                              - śpiewają  wszystkie dzieci

Tak jestem dzisiaj za wami .                            - śpiewa dziecko

O Bartek jest dziś z nami !                                          - wszyscy śpiewają

Witamy go brawami!                                          - wszyscy klaszczą  w ręce

 

Co potrafi prawa ręka?”zabawa na wyobraźnię

CEL : ćwiczenie orientacji w schemacie ciała:

Każde dziecko po kolei prezentuje wymyśloną przez siebie umiejętność prawej

ręki a następnie dekoruje swoją prawą rękę frotką

np. moja prawa ręka umie machać   / dziecko pokazuje ruch, wszyscy powtarzają

 

„Boogie woogie” zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie schematu ciała z podziałem na prawą i lewą stronę

Dzieci zwrócone twarzami ośrodka koła, wykonują  ruchy zgodnie z tekstem piosenki nr 49 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.

Do przodu prawą rękę daj ,                             /wyciągają prawą rękę do przodu

do tyłu prawą rękę daj,                                          /przenoszą ją do tyłu

do przodu prawą rękę daj                                          /znów do przodu

I pomachaj nią !                                                        /machają nią

Bo przy Boogie – Boogie – Woogie               /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót

Trzeba w kółko kręcić się…

No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy!                            /klaszczą

Boogie Woogie ahoj!       - 3 razy                            /zbliżają się do środka koła, podskakują unosząc ręce do góry wykrzykują :ahoj! Następnie cofają się, podskakują w górę i ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny raz zbliżają się do środka koła, podskakują i wykrzykują :ahoj!

I od nowa zaczynamy taniec ten!                                          /cofają się i klaszczą

Do przodu lewą rękę daj…. itd.  W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części

ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki

 

Słoneczko już gasi złoty blask …” zabawa ilustracyjnoruchowa ze śpiewem

CEL: dostrzeganie powtarzających się sekwencji (motywów) w treści piosenki.

Tekst śpiewanej piosenki wyrażamy ruchem i gestem; (nr 63 cz. I „W co się bawić z dziećmi . Piosenki i zabawy .Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz)

Słoneczko już, gasi złoty blask                             /dzieci stoją w kręgu i wykonują ruchy i gesty do tekstu np. wykonują krążenia ramionami, robią przysiad do snu itp.

Za chwilę niebo błyśnie czarem gwiazd              

Dobranoc już!                                                        /stoją w małym rozkroku i lekko się

                                                                        kołyszą

Piosenkę należy zaśpiewać  2 3 razy, potem mormorando i przeprowadzić z dziećmi pogadankę

Np. Co następuje po dniu? Co jest po nocy?...itp.

 

I co dalej?” – zabawa logorytmiczna:

CEL: kontynuowanie rytmu, przekładanie dostrzeżonych regularności z jednej

         reprezentacji na inną

1)Ustalamy gesty na oznaczenie dnia i nocy ( np. przysiad noc, podskok – dzień )

powtarzamy ruchy  na przemian – indywidualnie i zespołowo ;

2)następnie mówimy  „ dzień”  – głośno, „noc” – cicho,

3) układanie rytmu z 2 figur geometrycznych ; koło – pół koła koło – pół koła.. ( koło – Słońce, pół koła – księżyc)

I co dalej” – w zabawie na kontynuowanie rytmu układanego z figur geometrycznych można skorzystać z „rymowanki” porządkującej przebieg zabawy;

a) pierwszy element układa prowadzący zabawę i mówi:

- teraz tak…a dalej jak? – wskazuje lub wywołuje następną osobę do kontynuowania układanki  (kładzie np. koło)

b) osoba wywołana układa księżyc i mówi;

- teraz tak…a dalej jak? wywołuje następną osobę

c)…itd.

 

Ważny wyrazNOC NOS

Smaczne spanie” – zabawa ruchowa z opowieścią

CEL: - ćwiczenia w całościowym odpoznawaniu wyrazu noc,

Maszerujemy w miejscu w rytm żwawej melodii, przerwa w muzyce – spoglądamy na tabliczkę  z zapisanym wyrazem , jeżeli rozpoznajemy wyraz NOC – zwijamy się w kłębuszek – „śpimy”, jeżeli widzimy na tablicy wyraz NOS – nie poruszamy się, kiedy znów usłyszymy muzykę zabawa zaczyna się od początku.

 

Ćwiczenia grafomotoryczneDzień – noc”

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokoworuchowej, kodowanie rytmu na papierze,

Dzieci uzupełniają szlaczek karta nr I.-1. ozdabiają rysunki w taki sposób, by  przedstawione na kartce elementy szlaczku przedstawiały dzień  i  noc.

Prace dzieci można zestawiać w długi łańcuch powtarzających się motywów.

(Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hanny Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz, Wydawnictwo HARMONIA, Gdański 2004, wyd. II)

 

POMOCE:

·         piosenki

·         kolorowe frotki lub klamerki do oznaczenia prawej ręki

·         zestaw całych kółek i połówek jednakowej wielkości (słońce, księżyc)

·         tabliczki z wyrazami NOC, NOS

·         karty pracy

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin