Jak uchronić dziecko przed biernym i czynnym paleniem tytoni- poradnik dla rodziców i wychowawców.pdf

(5836 KB) Pobierz
srodek5_02012011.indd
Barbara Bętkowska-Korpała, Bogusława Piasecka, Jolanta Ryniak
J A K
DZIECKO
PRZED BIERNYM
I CZYNNYM PA ENIEM
TYT NIU?
Poradnik
dla rodzicēw
i wychowawcēw
Centrum Metodyczne
Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
UCHRONI Ć
439429844.003.png 439429844.004.png 439429844.005.png
Bądź zmianą, której pragniesz
(Ghandi)
Barbara Bętkowska-Korpała, Bogusława Piasecka, Jolanta Ryniak
Jak uchronić dziecko
przed biernym i czynnym
paleniem tytoniu?
Poradnik dla rodziców i wychowawców
Warszawa 2009
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
W wyniku połączenia Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
i Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli z dniem 1 stycznia 2010 roku został utworzony
Ośrodek Rozwoju Edukacji, który przejmuje prawa autorskie do niniejszego poradnika.
439429844.006.png
Konsultacja naukowa:
dr n. med. Anna Kowalewska
Projekt okładki, opracowanie graficzne:
Grzegorz Brodowski
© Copyright by Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Warszawa 2009
Wydawca:
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
00-644 Warszawa, ul. Polna 46A
tel.: 22 825 44 51 do 53, tel./fax: 22 825 83 15
e-mail: wydawnictwa@cmppp.edu.pl
www.cmppp.edu.pl
Publikacja sfinansowanaześrodkówMinisterstwaEdukacjiNarodowej
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Rozdział 1: Używanie tytoniu jako problem indywidualny i społeczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.1. Dane epidemiologiczne palenia tytoniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
1.2. Konsekwencje palenia tytoniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.2.1. Konsekwencje zdrowotne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.2.2. Konsekwencje psychospołeczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Rozdział 2: Rozwój dziecka a środowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2.1. Ekologiczny Model Środowiskowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
2.2. Prawidłowości rozwojowe dzieci i młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2.3. Charakterystyka prawidłowości rozwojowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.3.1. Portret dziecka w fazie średniego dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
2.3.2. Portret dziecka w fazie późnego dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
2.3.3. Portret dziecka w fazie adolescencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Rozdział 3: Uwarunkowania palenia tytoniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
3.1. Czynniki indywidualne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
3.2. Czynniki środowiskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
3.3. Czynnik chemiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Rozdział 4: Przyczyny, objawy i mechanizmy uzależnienia od tytoniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
4.1. Przyczyny palenia tytoniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
4.2. Czym jest uzależnienie od tytoniu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
4.3. Jak rozpoznać uzależnienie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Rozdział 5: Od palenia do zdrowego stylu życia
– jak stać się osobą wolną od palenia tytoniu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
5.1. Jak pomóc w procesie odzwyczajania się od używania tytoniu? . . . . . . . . . . . . . 36
5.2. Rozmowa z młodą osobą, palącą tytoń - wywiad motywujący . . . . . . . . . . . . . . . 42
Rozdział 6: Propozycje scenariuszy zajęć profilaktycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
6.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
6.2. Treningi dla osób realizujących programy profilaktykibiernego
i czynnego palenia tytoniu z rodzicami, młodzieżą i dziećmi . . . . . . . . . . . . . . . . 46
6.2.1. Scenariusz treningu dla osób pracujących z rodzicami . . . . . . . . . . . . . . . . 47
6.2.2. Scenariusz treningu dla osób pracujących z młodzieżą . . . . . . . . . . . . . . . . 52
6.2.3. Scenariusz treningu dla osób pracujących z dziećmi
w okresie średniego i późnego dzieciństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
6.3. Propozycje ćwiczeń do warsztatów dla przedszkolaków
i dzieci w wieku szkolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
6.4. Propozycje ćwiczeń do warsztatów dla młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
6.5. Tematy rozmowy z palącym papierosy młodym człowiekiem o jego nałogu . . . . 64
Bibliografia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Załączniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Nota o autorkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Wprowadzenie
439429844.001.png 439429844.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin