Św. Jan od Krzyża -Pieśń duchowa_docx.pdf
(
916 KB
)
Pobierz
Piesn duchowa_docx
1
Pie
Ļı
duchowa
ĺ
w. Jan od Krzy
Ň
a (Jan de Yepes)
PIE
ĺİ
DUCHOWA
(Redakcja druga - B)
IHS. + MAR.
Obja
Ļ
nienie strof, które mówi
Ģ
o wzajemnej miło
Ļ
ci pomi
ħ
dzy dusz
Ģ
a jej Oblubie
ı
cem
Chrystusem, gdzie omawia si
ħ
i obja
Ļ
nia stopnie i skutki modlitwy, napisane na pro
Ļ
b
ħ
Matki
Anny od Jezusa, przeoryszy karmelitanek bosych klasztoru
Ļ
w. Józefa w Grenadzie w r. 1584.
PROLOG
1. Strofy te, Czcigodna Matko, wydaj
Ģ
si
ħ
napisane w zapale gor
Ģ
cej miło
Ļ
ci ku Bogu, którego
m
Ģ
dro
Ļę
i miło
Ļę
jest tak wielka,
Ň
e jak mówi Ksi
ħ
ga M
Ģ
dro
Ļ
ci, "dosi
ħ
ga od ko
ı
ca a
Ň
do ko
ı
ca"
(8,1). Dusza te
Ň
przepojona i pobudzona t
Ģ
miło
Ļ
ci
Ģ
wykazuje podobn
Ģ
obfito
Ļę
i zapał w swoich
wypowiedziach. Dlatego nie my
Ļ
l
ħ
bym tutaj wyja
Ļ
nił je w tej rozci
Ģ
gło
Ļ
ci i bogactwie, jakich
u
Ň
ycza im płodny duch miło
Ļ
ci. Byłoby to zreszt
Ģ
znakiem nieznajomo
Ļ
ci
rzeczy
my
Ļ
le
ę
,
Ň
e
mistyczne pie
Ļ
ni miło
Ļ
ci, jakimi s
Ģ
te strofy, mo
Ň
na dostatecznie wyja
Ļ
ni
ę
słowami. Bowiem
"Duch
ĺ
wi
ħ
ty, który wspomaga niemoc nasz
Ģ
, przebywaj
Ģ
c w nas, jak mówi
Ļ
w. Paweł, prosi za
nami wzdychaniem niewysłowionym (Rz 8, 26) o to, czego my nie mo
Ň
emy zrozumie
ę
ani poj
Ģę
na tyle, aby to wyja
Ļ
ni
ę
.
Bo i któ
Ň
mo
Ň
e opisa
ę
to, co On pozwala zrozumie
ę
duszom rozmiłowanym, w których mieszka?
I kto o
Ļ
mieli si
ħ
wyrazi
ę
słowami to, co On im daje odczu
ę
? Kto wreszcie mo
Ň
e wyrazi
ę
pragnienia, które w nich wznieca? Na pewno nikt, nawet same te dusze, które to prze
Ň
ywaj
Ģ
. I to
jest przyczyna, dla której nie w
Ļ
cisłych naukowych okre
Ļ
leniach, lecz raczej w słowach pełnych
przeno
Ļ
ni, obrazów i porówna
ı
daj
Ģ
nam one pozna
ę
nieco ze swych prze
Ň
y
ę
i z pełno
Ļ
ci ducha
wyjawiaj
Ģ
sekrety i tajemnice.
Je
Ļ
li tych podobie
ı
stw nie czyta si
ħ
z prostot
Ģ
ducha miło
Ļ
ci i w znaczeniu im wła
Ļ
ciwym,
wydaj
Ģ
si
ħ
one raczej niedorzeczno
Ļ
ci
Ģ
ni
Ň
istotn
Ģ
prawd
Ģ
. Przykładem tego jest Pie
Ļı
nad
pie
Ļ
niami Salomona i inne ksi
ħ
gi Pisma
Ļ
wi
ħ
tego, w których Duch
ĺ
wi
ħ
ty, nie mog
Ģ
c wyrazi
ę
nadmiaru swej boskiej miło
Ļ
ci słowami zwykłymi, powszechnie u
Ň
ywanymi, wypowiada je w
tajemniczych obrazach i podobie
ı
stwach. St
Ģ
d te
Ň
, cho
ę
tyle razy przez
Ļ
wi
ħ
tych doktorów były
i b
ħ
d
Ģ
obja
Ļ
niane, to jednak nie ustan
Ģ
nigdy dociekania nad nimi, gdy
Ň
tych tajemnic nie mo
Ň
na
wyrazi
ę
słowami. Wszelkie te
Ň
obja
Ļ
nienia nie dorównuj
Ģ
zazwyczaj gł
ħ
bi ich istotnego
znaczenia.
2. A poniewa
Ň
i te
strofy
powstały w chwilach porywów miłosnych i gł
ħ
bokiego zrozumienia
mistycznych tajemnic, nie mo
Ň
na ich dokładnie obja
Ļ
ni
ę
. Nie zd
ĢŇ
am te
Ň
do tego. Pragn
ħ
tylko
rzuci
ę
na nie nieco ogólnego
Ļ
wiatła, według
Ň
yczenia Waszej Wielebno
Ļ
ci. To zreszt
Ģ
b
ħ
dzie
stosowniejsze. Bo lepiej jest wyja
Ļ
nia
ę
słowa miło
Ļ
ci w ich szerokim znaczeniu, aby ka
Ň
dy
2
według pragnienia i stanu swej duszy mógł w nich znale
Ņę
pokarm, ni
Ň
zacie
Ļ
nia
ę
je do jednego
znaczenia, które nie odpowie ka
Ň
demu podniebieniu. Chocia
Ň
wi
ħ
c tutaj obja
Ļ
ni
ħ
je nieco, to
jednak niekoniecznie trzeba si
ħ
ogranicza
ę
do tego obja
Ļ
nienia. M
Ģ
dro
Ļę
bowiem mistyczna
wynikaj
Ģ
ca z miło
Ļ
ci, o której mówi
Ģ
te
strofy,
nie musi by
ę
wyra
Ņ
nie zrozumiana, by mogła
spowodowa
ę
w duszy miło
Ļę
i skłonno
Ļę
uczuciow
Ģ
, gdy
Ň
rzecz ma si
ħ
tu podobnie jak z wiar
Ģ
,
w której kochamy Boga, cho
ę
nie mo
Ň
emy Go poj
Ģę
.
3. W omawianiu zatem tych spraw b
ħ
d
ħ
bardzo zwi
ħ
zły, cho
ę
przyznam,
Ň
e nie mog
ħ
si
ħ
bardzo
Ļ
cie
Ļ
nia
ę
, zwłaszcza co do niektórych cz
ħĻ
ci, gdzie sam przedmiot b
ħ
dzie tego wymagał, lub
tam, gdzie b
ħ
dzie sposobno
Ļę
do obja
Ļ
nienia niektórych stopni modlitwy i jej skutków, z których
wiele wspomniano w
strofach -
nie mo
Ň
na wi
ħ
c niektórych pomin
Ģę
.
Pomin
Ģ
wszy wi
ħ
c zwykłe prze
Ň
ycia duchowe, zajm
ħ
si
ħ
pokrótce omawianiem wy
Ň
szych stopni,
przez jakie przeszły lub przechodz
Ģ
dusze podniesione ju
Ň
przez łask
ħ
Bo
ŇĢ
z drogi
pocz
Ģ
tkuj
Ģ
cych. Czyni
ħ
to najpierw dlatego,
Ň
e dla pocz
Ģ
tkuj
Ģ
cych napisano ju
Ň
wiele ksi
ĢŇ
ek, a
po drugie,
Ň
e pisz
ħ
to na
Ň
yczenie Czcigodnej Matki, któr
Ģ
Pan nasz raczył wyprowadzi
ę
z
pocz
Ģ
tków i wprowadzi
ę
gł
ħ
biej w łono miło
Ļ
ci swojej.
A chocia
Ň
b
ħ
d
Ģ
tu pojawiały si
ħ
pewne okre
Ļ
lenia z teologii scholastycznej, dotycz
Ģ
ce
wewn
ħ
trznego
Ň
ycia duszy z Bogiem, ufam,
Ň
e ten sposób mówienia nie b
ħ
dzie bez po
Ň
ytku dla
czysto
Ļ
ci ducha. Bo chocia
Ň
Wasza Wielebno
Ļę
nie ma studiów teologii scholastycznej,
ułatwiaj
Ģ
cych zrozumienie prawd boskich, nie zbywa jej jednak na znajomo
Ļ
ci wiedzy
mistycznej, której si
ħ
nabywa przez miło
Ļę
. Ona to sprawia,
Ň
e nie tylko si
ħ
j
Ģ
poznaje, ale
równocze
Ļ
nie jej si
ħ
kosztuje.
4. By za
Ļ
na tych obja
Ļ
nieniach, w których poddaj
ħ
si
ħ
całkowicie orzeczeniom
Ļ
wi
ħ
tej Matki
Ko
Ļ
cioła i zdaniu ludzi lepiej ode mnie obeznanych w tych sprawach, mo
Ň
na bezpiecznie
polega
ę
, nie b
ħ
d
ħ
si
ħ
opierał na do
Ļ
wiadczeniu własnym lub zaczerpni
ħ
tym od innych osób
duchowych, cho
ę
jedno i drugie du
Ň
o mi pomo
Ň
e, o ile to nie b
ħ
dzie potwierdzone i wyja
Ļ
nione
powag
Ģ
Pisma
Ļ
wi
ħ
tego przynajmniej tam, gdzie rzecz b
ħ
dzie wydawała si
ħ
szczególnie trudna
do zrozumienia. B
ħ
d
ħ
za
Ļ
pisał w ten sposób,
Ň
e przytocz
ħ
najpierw teksty z łaciny, a nast
ħ
pnie
b
ħ
d
ħ
je obja
Ļ
niał stosownie do danego przedmiotu.
Strofy za
Ļ
tych pie
Ļ
ni umieszcz
ħ
wszystkie razem na pocz
Ģ
tku, nast
ħ
pnie b
ħ
d
ħ
przytaczał jedn
Ģ
po drugiej, by je obja
Ļ
ni
ę
, za
Ļ
poszczególne wiersze ka
Ň
dej strofy przytocz
ħ
przed ich
obja
Ļ
nieniem.
KONIEC PROLOGU
PIE
ĺİ
MI
Ħ
DZY DUSZ
ġ
I OBLUBIE
İ
CEM
OBLUBIENICA
3
1. Gdzie si
ħ
ukryłe
Ļ
,
Umiłowany, i mnie
Ļ
w
Ļ
ród j
ħ
ków zostawił?
Uciekłe
Ļ
jak jele
ı
,
Gdy
Ļ
mnie wpierw zranił;
Biegłam za Tob
Ģ
z płaczem, a Ty
Ļ
si
ħ
oddalił.
2. Pasterze, którzy pod
ĢŇ
acie
Poprzez ustronia na szczyt wzgórza wyniosłego,
Je
Ň
eli k
ħ
dy
Ļ
napotkacie
Mego nad wszystko Umiłowanego,
Powiedzcie,
Ň
e schn
ħ
, mdlej
ħ
, umieram dla Niego!
3. Szukaj
Ģ
c mojej miło
Ļ
ci,
Pójd
ħ
przez góry i rozłogi.
Nie zerw
ħ
kwiatów,
Przed dzikim zwierzem nie uczuj
ħ
trwogi,
Przejd
ħ
przez szyk obronny i graniczne progi!
4. Zagaje i puszcze
R
ħ
kami mego Oblubie
ı
ca zasadzone,
O ł
Ģ
ki pełne zieleni,
Kwiatami ozdobione,
Powiedzcie, czy przeszedł w
Ļ
ród was, w któr
Ģ
stron
ħ
?
5. Rzucaj
Ģ
c wdzi
ħ
ków tysi
Ģ
ce
Przebiegn
Ģ
ł szybko wskro
Ļ
boru cichego,
A jedno tylko spojrzenie
I blask Jego postaci
Okrył je szat
Ģ
pi
ħ
kna czarownego.
OBLUBIENICA
6. Ach! I któ
Ň
uleczy
ę
mnie mo
Ň
e!
Uka
Ň
si
ħ
mi ju
Ň
prawdziwie, bez cienia!
I nie chciej wi
ħ
cej wysyła
ę
ju
Ň
do mnie
Tylko zwiastunów,
Którzy nie zaspokoj
Ģ
mojego pragnienia.
7. Te dzieła, co si
ħ
wokół przesuwaj
Ģ
,
Nios
Ģ
mi pie
Ļı
o Twojej czarownej pi
ħ
kno
Ļ
ci.
I coraz gł
ħ
biej dusz
ħ
rozdzieraj
Ģ
Tak
Ň
e niemal umieram,
Gdy mi szepc
Ģ
o Twoich tajemnic wielko
Ļ
ci.
8. Ach, czemu jeszcze trwasz,
ņ
ycie, co nie masz
Ň
ycia prawdziwego?
4
I ci
Ģ
gle tylko umierasz
Od uderzenia grotu miłosnego,
Gdy wchodzisz w tajemnice Umiłowanego.
9. Dlaczego, gdy rozdarłe
Ļ
miło
Ļ
ci
Ģ
Me serce, nie dasz balsamu tej ranie?
I gdy
Ļ
mnie porwał,
Czemu
Ļ
mnie znowu zostawił?
I nie bierzesz zdobyczy w swoje posiadanie?
10. Uga
Ļ
te ognie rozpalone,
Bo nikt tego prócz Ciebie uczyni
ę
nie mo
Ň
e,
I niech Ci
ħ
ujrz
Ģ
me oczy,
Bo
Ļ
Ty jest dla nich jak zorze
I tylko w Ciebie patrze
ę
chc
Ģ
, o Bo
Ň
e!
11. Odsło
ı
przede mn
Ģ
obecno
Ļę
Twoj
Ģ
I zadaj
Ļ
mier
ę
widokiem Twej boskiej pi
ħ
kno
Ļ
ci!
Wszak wiesz,
Ň
e nic nie ukoi
Cierpie
ı
zadanych grotami miło
Ļ
ci,
Tylko obecno
Ļę
Twoja, widok Twej istno
Ļ
ci!
12. O
Ņ
ródło kryształowe!
Gdyby mi teraz twa to
ı
wysrebrzona
Odzwierciedliła nagle
Te oczy upragnione,
Których pi
ħ
kno
Ļę
w moim wn
ħ
trzu ju
Ň
jest nakre
Ļ
lona!
13. Odwró
ę
si
ħ
, Miły,
Wychodz
ħ
z mego istnienia!
OBLUBIENIEC
Zawró
ę
, goł
Ģ
bko,
Bo jele
ı
zraniony
Na wzgórzu wyłania si
ħ
z cienia
Na powiew twego lotu, szuka orze
Ņ
wienia.
OBLUBIENICA
14. Mój Ukochany jest jak gór wy
Ň
yny,
Jak samotne doliny w
Ļ
ród gajów ton
Ģ
ce,
Wyspy osobliwe,
Jak potoki rozgło
Ļ
nie szumi
Ģ
ce,
Jak tchnienie wiatru miło
Ļ
nie wiej
Ģ
ce.
5
15. Jak noc w spoczynku cichym pogr
ĢŇ
ona,
W chwili gdy si
ħ
rozlewa blask zorzy rumiany,
Jak muzyka cisz
Ģ
przepojona,
Samotno
Ļę
, w której brzmi
Ģ
organy,
Uczta, co moc i miło
Ļę
daje na przemiany.
16. Pojmajcie nam liszki,
Bo winnica nasza ju
Ň
w pełnym rozkwicie,
W p
ħ
ki podobne jak pinii szyszki
Zło
Ň
ymy ró
Ň
kwiecie,
I nic si
ħ
nie zjawi na wyniosłym szczycie!
17. Usta
ı
, wichrze północny
Ļ
mierci
Ģ
tchn
Ģ
cy,
A przyjd
Ņ
ty, południowy, ze wspomnieniem miło
Ļ
ci,
Powiej przez mój ogród,
Niech si
ħ
rozlej
Ģ
w kr
Ģ
g twe wonno
Ļ
ci,
I b
ħ
dzie si
ħ
pasł Miły w
Ļ
ród kwiatów
Ļ
wie
Ň
o
Ļ
ci.
18. Nimfy z judejskiej ziemi,
Gdy po kwiatach i krzewach pokrytych ró
Ň
ami
Zapach si
ħ
wokół rozlewa,
Zosta
ı
cie z dala, za twierdzy murami
I nie wkraczajcie w progi, gdzie mieszkamy sami.
19. Ukryj si
ħ
, moja jedyna Miło
Ļ
ci,
I patrz obliczem Twoim na górskie wy
Ň
yny!
Nie chciej wyjawia
ę
skryto
Ļ
ci,
Lecz spójrz na dru
Ň
yny
Tej, co wysp tajemniczych przebiega doliny.
OBLUBIENIEC
20. Przez ptaki w swym locie swobodne,
Lwy, jelenie, rogacze skacz
Ģ
ce,
Góry, doliny, rozłogi,
Wody, przestworza ja
Ļ
niej
Ģ
ce,
Upiory nocne sen niepokoj
Ģ
ce.
21. Przez lir słodkie d
Ņ
wi
ħ
ki
I przez
Ļ
piew syren was zaklinam,
By
Ļ
cie nie sprawiały swym gniewem udr
ħ
ki,
Ni si
ħ
zbli
Ň
ały w murów otoczenia,
By miła spała pełna ukojenia.
22. Oblubienica wszedłszy ut
ħ
skniona
Do ogrodu rozkoszy upragnionego,
Plik z chomika:
anitaosb
Inne pliki z tego folderu:
c5 9aw.+Jan+Od+Krzy c5 bca_Dzie c5 82a.pdf
(3550 KB)
Doświadczenie wiary w doktrynie św. Jana od Krzyża w recepcji ks. Karola Wojtyły (93 KB).doc
(93 KB)
Dynamizm miłości. Dziesięć stopni miłości w nauce św. Jana od Krzyża (323 KB).doc
(323 KB)
Dynamizm miłości. Dziesięć stopni miłości w nauce św. Jana od Krzyża (323 KB)(1).doc
(323 KB)
Dzieła - Św. Jan od Krzyża(1).pdf
(3706 KB)
Inne foldery tego chomika:
✹PEDAGOGIKA SPECJALNA ✹
✹PEDAGOGIKA SPECJALNA- całe książki
00-cykl DUC IN ALTUM!
ADHD
ALTERNATYWNE SPOSOBY KOMUNIKACJI
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin