Problematyka wykładów.doc

(40 KB) Pobierz
Problematyka wykładów

Ochrona praw konsumenta – Wykład 1

Problematyka wykładów

1.      Istota, przesłanki i cele ochrony interesów konsumentów

2.      Główne założenia polityki konsumencka w Unii Europejskiej i Polsce

3.      Rola państwa w zakresie ochrony praw konsumenta

4.      Modele instytucjonalne ochrony interesów konsumenta w krajach Unii Europejskiej

5.      Instytucje ochrony interesów konsumenta w Polsce – geneza powstania, zakres działań i kompetencji

  1. Rola  instytucji profilaktyczno- kontrolnych w ochronie interesów konsumenta

 

Problematyka wykładów

1.      Ochrona interesów konsumenta w Polsce w świetle obowiązujących przepisów prawa

    1. Sprzedaż konsumencka

2.      Podstawy prawne i instytucje  ochrony konsumentów na rynku usług finansowych

3.      Podstawy prawne i instytucje ochrona interesów konsumenta w handlu elektronicznym i telekomunikacji i usługach pocztowych

4.      Postępowanie w przypadku sporów transgranicznych

  1. Postępowanie mediacyjne, polubowne i sądowe w dochodzeniu praw konsumentów
  2. Ochrona przed nieuczciwą reklamą
  3. Ruch ochrony interesów konsumenta w Polsce

Literatura

    1. Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej, praca zbiorowa pod redakcją E. Kieżel, Difin, Warszawa 2007
    2. M. Janos-Kresło, I. Ozimek, Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej, PWE,  Warszawa 2005
    3. www.uoki.gov.pl

Ustawy

         Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (ze wszystkimi nowelizacjami)

         Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z dnia 31 grudnia 2000 r., z późn. zm.)

         Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (z ostatnimi zmianami obowiązującymi od 14 grudnia 2002)

         Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, Poz. 1176, z dnia 2002-09-05)

         Ustawa z dnia 22 grudnia 1999 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 31 marca 2000 r., z późn. zm.)

         Ustawa z dnia 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z dnia 7 marca 2000 r., z późn. zm.)

         rynkowym (Dz U 2007, nr 171, poz. 1206)

         Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

         Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących bezpieczeństwa produktów, które stwarzają zagrożenie dla konsumentów przez to, że ich wygląd wskazuje na inne przeznaczenie niż rzeczywiste (Dz. U. z dnia 14 grudnia 2000 r., z późn. zm.)

         Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34)

         Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej  i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych oraz szczegółowych zasad ograniczeń w zakresie przerywania filmów fabularnych i telewizyjnych w celu nadania reklamy lub telesprzedaży (Dz.U.00.65.784)

         Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000  r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz.U.00.65.785)

         Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz U 2007, nr 171, poz. 1206)

         Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

         Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących bezpieczeństwa produktów, które stwarzają zagrożenie dla konsumentów przez to, że ich wygląd wskazuje na inne przeznaczenie niż rzeczywiste (Dz. U. z dnia 14 grudnia 2000 r., z późn. zm.)

         Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34)

         Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej  i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych oraz szczegółowych zasad ograniczeń w zakresie przerywania filmów fabularnych i telewizyjnych w celu nadania reklamy lub telesprzedaży (Dz.U.00.65.784)

         Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000  r. w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów (Dz.U.00.65.785)

         Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz U 2007, nr 171, poz. 1206)

         Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

 

Ustawa o sprzedaży dóbr 1893 (Sale of Goods Act)

Mówi, że konsument ma prawo żądać, aby produkty i usługi, które kupuje:

  1. były dokładnie takie, jak je opisuje i zachwala sprzedawca;
  2. odpowiadały obowiązującym na rynku standardom jakości;
  3. były tak wykonane, by dokładnie odpowiadały celom, którym z założenia mają służyć;
  4. były sprzedawane bez długiego łańcucha pośrednictwa, które zwykle podwyższa cenę, a często obniża jakość.

III 1962 r. John F. Kennedy, przedstawia Kongresowi Stanów Zjednoczonych projekt Ustawy o prawach konsumentów (Consumer Bill of Rights).

Ustawa o ochronie praw konsumentów:

  1. prawo do bezpieczeństwa, stwarzające podstawy do ochrony przed oferowaniem produktów niebezpiecznych dla zdrowia i życia;
  2. prawo wyboru towarów i usług o odpowiadającej cenie i jakości;
  3. prawo do rzetelnej informacji;
  4. prawo do tego, by głos konsumenta był słyszany,
  5. prawo do środowiska naturalnego odpowiadającego wymaganiom ludzkiego organizmu i wysokiej jakości życia.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin