Ochrona -brak OSTATNIEGO wyk.doc

(264 KB) Pobierz
Wykład 1

Ochrona interesów konsumenta

           Wykład 1. 2009-02-27

 

Konsument – ten, kto kupuje aby zaspokoić potrzeby własne lub gospodarstwa domowego

 

Konsumeryzm – całokształt działań podejmowanych na rzecz konsumentów przez instytucje prywatne, państwowe i społeczne             

 

 

Ruch konsumencki – działalność grup, stowarzyszeń i organizacji niezależnych od państwa i biznesu

 

Polityka konsumencka – ogół świadomych działań państwa, zmierzających do ukształtowania takich warunków, które ułatwiają realizację dążeń konsumentów do możliwie najpełniejszego zaspokojenia ze swoich dochodów odczuwanych potrzeb

 

Interes konsumenta – to wszystko, co przyczynia się do poprawy warunków życia w ujęciu materialnym, kulturowym i środowiska naturalnego

 

Trzy rodzaje interesów konsumenta:

1)       Interesy wspólne – ochrona środowiska naturalnego, wysoka jakość podstawowych produktów spożywczych, przestrzeganie standardów bezpieczeństwa przedmiotów codziennego użytku

2)       Interesy grupowe – związane z określoną grupą konsumentów np. młodzieżą

3)       Interesy indywidualne

 

OCHRONA KONSUMENTA, to:

o        Bezpieczeństwo ogólne

o        Bezpieczeństwo ekologiczne

o        Edukacja

o        Kontrola

o        System dochodzenia roszczeń

 

Początki ochrony interesów konsumenta

  1. KRAJE SKANDYNAWSKIE

 

1809 – powołanie komisarza parlamentarnego ombudsmana (kontrolowanie działalności administracji państwowej oraz wojska, przestrzeganie reguł i przepisów prawnych w kontrolach między konsumentami a przemysłem i handlem)

 

  1. EUROPA

 

1844 – w Rodale – pierwsza brytyjska kooperatywa – forma obrony ludności ubogiej przed nadużyciami producentów i dostawców (1935-Lyon)

 

1893 – ustawa o sprzedaży dóbr (Sale of goods arts)

                Konsument ma prawo do tego, aby:

·         Produkty były takie jak je opisuje sprzedawca

·         Produkty odpowiadały standardom obowiązującym na rynku

·         Produkty były wykonane tak, aby służyły swoim celom

·         Produkty sprzedawane były bez długiego łańcucha pośrednictwa

1903 – rozwój do 1500 spółdzielni konsumenckich

 

  1. USA

 

1891 – Nowy York - pierwsza w świecie organizacja konsumencka – LIGA KONSUMENTÓW – propagowała sklepy, które miały dogodne dla konsumentów godziny pracy i warunki sanitarne

 

1899 – Narodowa Liga Konsumentów – szczebel ogólnokrajowy – połączone ligi lokalne

 

1902 – ustawa o czystości żywności lekarstw (pierwszy światowy art. Prawny stanowiący podstawę ochrony interesów konsumenta w zakresie bezpieczeństwa żywności)

 

Marzec 1962 – J.F. Kennedy – ustawa o prawach konsumentów – państwo jest zobowiązane do tego aby chronić konsumenta

    1. konsument ma prawo do bezpieczeństwa
    2. konsument ma prawo do ekonomicznego wyboru towaru i usług o ustalonej cenie i jakości (rozwój konkurencji)
    3. konsument ma prawo do rzetelnej informacji
    4. prawo do tego, by głos konsumenta był słyszany – tworzenie zrzeszeń konsumenckich
    5. prawo do środowiska naturalnego odpowiadającego wymaganiom ludzkiego organizmu

 

  1. POLSKA

 

1922 – ustalenie rozwiązań prawnych

1945 – brak towarów (upadek wcześniejszych rozwiązań)

1956 – rozporządzenie ministra regulujące kwestię zakupu

1980 – porozumienia sierpniowe – tworzenie organizacji konsumenckich

07. lipiec 1981 – Federacja Konsumentów – pierwsza w krajach Bloku Wschodniego

 

 

Wykład 2. 2009-03-06

 

Gwarancja – dobrowolne zobowiązanie sprzedawcy do tego, że  w razie uszkodzenia naprawi dany produkt (jej treść jest dowolna)

 

Rękojmia – zapewnienie o jakości produktu

 

(pozostały wykład to treść ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej)

 

 

Wykład 3. 2009-03-13

 

T: Rozwiązania instytucjonalne w zakresie ochrony interesów konsumenta w krajach Europy  zachodniej

 

Polityka konsumencka w krajach rozwiniętych gospodarczo Unii Europejskiej jest realizowana przez różne agendy rządowe.

 

Realizacja polityki konsumenckiej

państwo posługuje się w pierwszej kolejności wyspecjalizowanymi instytucjami:

·         parlament

·         wymiar sprawiedliwości

 

Historia:

Szwecja w 1809 roku. Parlament Szwecji powołał specjalnego komisarza parlamentarnego – ombudsmana

 

w Wielkiej Brytanii i we Francji –na tle rozwoju spółdzielczości, a często z jej inicjatywy wyodrębnił się samodzielny ruch konsumencki.

Założenie: potrzeby ludzi najlepiej mogą być zaspokojone dzięki ich współpracy a nie dzięki dążeniu do maksymalizacji zysku przez przedsiębiorców

 

15 marca 1962 roku John F. Kennedy projekt Ustawy o prawach konsumentów (Consumers Bill of Right).

Konsumenckie prawa zostały podjęte przez Międzynarodową Organizację Związków Konsumenckich (obecnie Consumers International – CI) i stopniowo wprowadzane w życie przez organizacje członkowskie

 

15 marca 1962 - Od tego momentu datuje się początek rozwoju instytucjonalnych form chroniących konsumenta

 

              Lata 60. to okres tworzenia wyspecjalizowanych organów państwowych i samorządowych, których zadaniem było wspieranie prokonsumenckich działań organizacji pozarządowych.

              - przyjęły one na siebie obowiązek prowadzenia polityki konsumenckiej

 

 

 

Cztery teoretyczne modele systemu instytucjonalnej ochrony konsumentów:

 

  1. model ombudsmana
  2. model administracyjny
  3. model sądowy
  4. model niemiecki –

 

W praktyce krajów Unii Europejskiej -mieszane systemy instytucjonalne ochrony konsumentów z przewagą jednego z wymienionych modeli.

 

 

modelowe ujęcie prawa konsumenckiego w krajach Unii:

 

a)       model kodeksu konsumenckiego

b)       modelu regulacji ramowej

c)       modelu regulacji rozproszonej

 

Ad. a)

o      Istnieje jeden, kompleksowy akt normatywny, zawierający unormowania należące do dwóch podstawowych gałęzi prawa, tj. prawa cywilnego i prawa administracyjnego (kodeks konsumencki).

o      Zaleta: skupienie całokształtu prawa dotyczącego ochrony konsumentów w jednym głównym akcie

o      (Francja od 1993r)

 

 

Ad. b)

o      spotykany w tych krajach, które uchwaliły ustawy o ochronie konsumenta; opiera się na przesłance formalnej, którą jest przyjęcie ustawy o ochronie konsumenta;

 

 

 

Ad. c)

o      brak jednego aktu prawa konsumenckiego czy to w postaci kodeksu czy też ustawy szczegółowej a zamiast tego występują liczne akty szczególne, regulujące wycinkowo problematykę ochrony konsumenta.

o      Taka regulacja ma miejsce w krajach o długotrwałej tradycji konsumeryzmu, gdzie akty prawne nawarstwiały się w ciągu dziesiątków lat, np. w Stanach Zjednoczonych

o      W Unii Europejskiej - wiele instytucji i organizacji, dla których działalność na rzecz ochrony konsumentów jest działalnością podstawową.

o      Funkcjonują w poszczególnych krajach oraz na poziomie ponadnarodowym

 

PARLAMENT EUROPEJSKI :

v      jest jedyną instytucją wspólnotową, reprezentującą bezpośrednio obywateli Unii, która pomaga w tworzeniu przepisów, które mają bezpośredni wpływ na życie konsumentów

 

 

KOMISJA EUROPEJSKA:

v      (EC – European Commission) jest politycznie niezależną instytucją o charakterze ponadnarodowym, która reprezentuje i dba o interesy Wspólnoty.

v      Na mocy Traktatu Wspólnot Europejskich jest odpowiedzialna za zapewnienie właściwego stosowania prawa europejskiego w państwach członkowskich.

v      Komisja dowiaduje się o naruszeniach prawa poprzez monitorowanie albo z napływających do niej skarg.

DYREKCJA GENERALNA DS. ZDROWIA I OCHRONY KONSUMENTÓW:

 

Celem Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów (Health and Consumer Protection Directorate General) jest: działalność na rzecz polepszenia jakości życia poprzez podwyższenie poziomu ochrony zdrowia, bezpieczeństwa a także interesów gospodarczych i zdrowia publicznego konsumentów.

              W zakresie polityki ochrony konsumentów Dyrekcja podejmuje działania związane z :

Ø       podnoszeniem bezpieczeństwa interesów konsumenta na rynku wewnętrznym;

Ø       wspieraniem inicjatyw legislacyjnych korzystnych dla konsumentów;

Ø       podejmowaniem inicjatyw informacyjnych i edukacyjnych konsumentów.

 

 

EUROPEJSKA GRUPA KONSULTACYJNA DS. KONSUMENTÓW

 

v      Europejska Grupa Konsultacyjna ds. Konsumentów (European Consumer Consultative Group) została ustanowiona decyzją Komisji Europejskiej z dnia 9 października 2003 roku w miejsce Komitetu Konsumenckiego.

v      Celem Grupy jest reprezentowanie interesów konsumentów w Komisji i opiniowanie spraw dotyczących tworzenia i wdrażania polityki oraz działań w zakresie ochrony konsumentów. Grupa jest organem doradczym w zakresie problematyki konsumenckiej, z którym omawiane są wszystkie sprawy dotyczące ochrony interesów konsumentów.

 

ORGANIZACJE KONSUMENCKIE:

 

o      Konsumencki Dialog Transatlantycki (TACD – The Atlantic Consumer Dialog) założony we wrześniu 1998 roku. W jego skład wchodzi 40 organizacji konsumenckich z Unii Europejskiej i 20 organizacji z USA. Jest to forum amerykańskich i europejskich organizacji konsumenckich, którego celem jest praca wspólna na rzecz ochrony interesów konsumentów.

o      Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC - Bureau Europeen des Unions de Consommateurs), jest federacją 40 niezależnych organizacji konsumenckich z krajów UE (w tym od 1999 roku również polskiej organizacji konsumenckiej – Federacji Konsumentów) oraz krajów z europejskiego obszaru gospodarczego.

o      Międzynarodowa Organizacja Związków Konsumenckich (CI – Consumer International)

Ø       skupia 250 organizacji ze 115 krajów

Ø       Jest organizacją apolityczną, niedochodową, niezależną, działająca na rzecz promowania sprawiedliwego społeczeństwa poprzez obronę praw wszystkich konsumentów.

Ø       Wspiera organizacje członkowskie i ruch konsumentów za pomocą kampanii na forum miedzynarodowym.

Ø       Ma swoich przedstawicieli w wielu międzynarodowych organizacjach (np. WHO, WTO, UNESCO, UNICEF) oraz w wielu organizacjach regionalnych i subregionalnych (ODCE, PAHO).

o      Stowarzyszenie Konsumentów Europejskich (AEC - Association of European Consumers) –łączy narodowe organizacje europejskie działające na rzecz interesów konsumentów, grupując 33 organizacje konsumenckie z 17 różnych krajów europejskich. Celem AEC jest wspólna praca w interesie konsumentów skoncentrowana przede wszystkim na problematyce świadomości społecznej i ekologicznej, a także wzmacnianie współpracy w celu zintensyfikowania działań na rzecz wspólnych interesów oraz w celu wymiany doświadczeń.

o      Europejskie Stowarzyszenie na Rzecz Koordynowania Reprezentacji Konsumentów w Normalizacji (ANEC - European Association for the Coordination of Consumer Representation in Standardisation) założone w lutym 1995 roku przez Komisję Europejską oraz EFTA.

Ø       Do priorytetowych obszarów działania ANEC należą : bezpieczeństwo dzieci, konstrukcje, urządzenia domowe, ochrona środowiska, informowanie społeczeństwa, bezpieczeństwo usług i ruchu drogowego.

Ø       Do zadań tej organizacji należy m.in.: zapewnienie należytej reprezentacji interesów konsumentów przed europejskimi instytucjami normalizacyjnymi i innymi ważnymi organizacjami, wypowiadanie się na temat problemów europejskiej polityki normalizacyjnej i jej skutków dla konsumentów, komentowanie projektów dyrektyw związanych z normalizacją.

Instytucjonalne formy ochrony konsumenta w krajach wysoko rozwiniętych tworzą rozbudowany i zwarty system organizacyjny, który został wykształcony stopniowo

 

Cechą tego systemu jest z reguły istnienie wyspecjalizowanej instytucji, odpowiednio wysoko usytuowanej w hierarchii władzy, która kreuje i egzekwuje politykę konsumencką państwa

 

Przykłady instytucji konsumenckich:

 

§         we Francji - Narodową Radę Konsumpcji;

§         -w Niemczech - Federalne Ministerstwo Wyżywienia, Rolnictwa i Ochrony Konsumentów;

§         w Szwecji – Minister ds. Polityki Konsumenckiej;

§         w Wielkiej Brytanii – Krajową Radę ds. Konsumentów (obejmuje ogólne problemy polityki konsumpcji i warunków życia), Biuro ds. Uczciwego Handlu (instytucja kontrolna) oraz Brytyjski Instytut Standardów (ustala minimalny poziom standardów jakości konsumpcyjnych);

§         w Norwegii – Ministerstwo ds. Konsumentów (W Szwecji i w Norwegii działają również Sądy Rynkowe i Rzecznicy Praw Konsumenckich. W tych krajach na podkreślenie zasługuje duża rola władz regionalnych i lokalnych oraz różnego rodzaju organizacji obywatelskich i organizacji konsumenckich).

 

URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

o        jest centralnym organem administracji rządowej, który opracowuje rządowe projekty polityki konsumenckiej, podległym Radzie Ministrów

o        odpowiada bezpośrednio przed Prezesem Rady Ministrów

o        wybierany jest w drodze konkursu na pięcioletnią kadencję przez niezależną komisję składającą się z autorytetów w dziedzinie prawa i ekonomii

o        do kompetencji Prezesa UOKiK należy kształtowanie polityki antymonopolowej oraz polityki ochrony konsumentów

o        swoje zadania wykonuje przy pomocy struktury administracyjnej jaką stanowi Urząd. Urząd UOKiK składa się z Centrali mającej siedzibę w Warszawie oraz dziewięciu delegatur

o        prowadzi postępowania i wydaje decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

 

 

Departamenty UOKiK:

v      Departament Prawny i Orzecznictwa Europejskiego

v      Departament Środków Pomocowych, Budżetu i Administracji

v      Departament Ochrony Konkurencji

v      Departament Współpracy z zagranicą i Komunikacji Społecznej

v      Departament Nadzoru Rynku

 

Podstawy prawne prokonsumenckiej działalności Prezesa UOKiK:

·         Ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie Interesów konsumentów

·         Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

·         Ustawa o Państwowej Inspekcji Handlowej

 

 

 

Uprawnienia Prezesa UOKiK:

  1. Uprawnienia orzeczeniowe (władcze) – wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach praktyk monopolistycznych (przeciwdziałanie przez Prezesa UOKiK antykonkurencyjnym zachowaniom przedsiębiorców, polegającym na porozumieniach monopolistycznych i nadużywaniu pozycji dominującej, ze szkodą dla konsumentów)
  2. Uprawnienia procesowe – wynikające z ustawy o nieuczciwej konkurencji (prowadzenie postępowań antymonopolowych w sprawach praktyk ograniczających konkurencję – nadużywania pozycji dominującej na rynku oraz niedozwolonych porozumień)

C.       Prawo zlecania kontroli – w wyniku sygnalizacji orz skarg konsumenckich, działania te kończą się sankcją administracyjną w postaci mandatu lub grzywny, wymierzoną nieuczciwemu przedsiębiorcy

D.      Uprawnienia niewładcze -  prawo do nakazu przedsiębiorcy załatwienia skargi dotyczącej roszczeń cywilnoprawnych w określony sposób

 

 

Wykład 4. 2009-03-20

 

Przyczyny słabości konsumenta:

1)       Występują ograniczenia w konkurencji rynku przez np. pojawianie się podmiotów mających pozycję monopolistyczną, mogących dyktować warunki pozostałym podmi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin