biomedyk ściąga.docx

(22 KB) Pobierz

1.Okresy rozwojowe: Okres rozwoju listków zarodkowych ( jaja płodowego (do 10-15dni), listków zarodkowych(od 8 do 21dni)), Okres rozwoju zarodkowego (od 4 do 8 tyg.), Okres rozwoju płodowego( od 9 do 38 tyg.)

2.W którym dniu zaczyna bić serce: 21

3.W którym tygodniu pojawia się odruch ssania: 11tyg.

4.Zaburzenia – szkodliwość danego czynnika dla rozwijającego się płodu zależy od..: Właściwości matki oraz łożyska, Właściwości konstrukcyjnych dziecka, które czynią go mniej lub bardziej podatnym na szkodliwe czynniki, Okresu rozwojowego, w którym dany czynnik zadziałał, Innych czynników, działających uprzednio lub w tym samym czasie, co zwiększa działanie głównego czynnika negatywnego, Rodzaju, siły i długości czasu działania bodźca uszkadzającego

5.Co powoduje aspiryna: Poronienie, Krwawienie, Kłopoty noworodka z oddychaniem

6.Co powoduje różyczka: Opóźnienie umysłowe, Uszkodzenie oczu, Głuchota, Wady wrodzone

7.Co powoduje promieniowanie: Białaczka, Anomalie rozwoju głowy i ciała, Rak, Zmiany genetyczne, Poronienie, Urodzenie martwego dziecka

8.Wady rozwojowe – przyporządkować definicję do pojęcia: Dysmorfia- odchylenie od prawidłowego kształtu lub struktury narządu Malformatio- zaburzenia morfogenezy w pojedynczych narządach (npp wady wrodzone serca) lub mogą dotyczyć kilku narządów Deformatio- zniekształcenia Disruptio- przerwania lub rozerwania

9.Wadą rozwojową jest.. Odchylenie morfologiczne, ujawniające się w chwili urodzenia ( odchylenie w kształcie jednego lub więcej narządów albo układów), a powstałe podczas rozwoju zarodka w okresie jego wzrostu i różnicowania morfologicznego.

10.Co wchodzi w skład skali Apgar: Appearance- zabarwienie skóry, Puls- czynność serca, Grimace- odruchy, Activity- napięcie mięśniowe, Respiration- czynność oddychania

11.Odruchy wspólne dla noworodka i dorosłego: Mruganie, Odruch źrenicowy, Ssanie, połykanie, wydalanie moczu i kału, Odruch kolanowy

12.Odruch Babińskiego- Unoszenie dużego palca przy podrażnieniu stóp

13.Odruch toniczno-szyjny - Wraz z odwróceniem głowy wyprostowują się kończyny po tej samej stronie, a kurczą się po przeciwnej

14.Odruch Moro- Unoszenie kończyn i przyciąganie ich do ciała w geście obejmowania

15.Cechy ilościowe ( od matki )- Matka przekazuje dziecku poza zestawem genów także pewną ilość cytoplazmy w jaju, która może wpływać na rozwój zarodka (  dziedziczenie cytoplazmatyczne). Ilość cytoplazmy w plemniku ojca jest minimalna

16.Możliwe drogi wpływu matki na dziecko- Matka wpływa na dziecko w czasie ciąży poprzez właściwości swego genotypu, w sensie genetycznie zdeterminowanych właściwości środowiska wewnętrznego jej organizmu (konstytucja fizyczna), możliwy jest wpływ metabolizmu organizmu danej matki na rozwój śródmaciczny implantowanego płodu, Należy się liczyć z wpływem nie przekazywanego przez matkę zestawu genów, które są jednak właściwe matce. Przekazywanie pewnej ilości cytoplazmy w jaju ( dziedziczenie cytoplazmatyczne)

17.Dopasować definicję do rozwoju, ontogenezy, auksologii: Ontogeneza- rozwój osobniczy. To proces rozwoju organizmu od momentu zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik do okresu życia (śmierci) osobnika. Auksologia- nauka o rozwoju ontogenetycznym (osobniczym) i oddziaływaniach środowiska zewn. na rozwijający się organizm dziecka. ( wyróżniamy Embriologię- zajmującą się rozwojem wewnątrzmacicznym-prenatalnym oraz Gerontologię- przedmiot badań stanowią zmiany inwolucyjne człowieka)

18.Co to jest rozwój- Proces ukierunkowanych zmian, w których można wyróżnić następujące po sobie etapy przemian ( fazy rozwojowe) danego obiektu, wykazujące zróżnicowanie się tego obiektu pod określonym względem. Rozwój ma charakter progresywny, jeżeli w jego wyniku powstaje nowa, wyższa jakość. U człowieka rozwój jest procesem, którego celem jest uzyskanie samodzielnej egzystencji ( trwa ok. 20 lat)

19.Właściwości ontogenezy: Stałe nieodwracalne zmiany kierunkowe w kształtowaniu się cech morfologicznych i funkcjonalnych organizmu, Stałe przystosowanie się do zmieniających się warunków środowiska, Doskonalenie ustroju prowadzące do jego optymalnej samodzielności i możliwości przedłużenia istnienia gatunku

20.Składowe procesy rozwoju: Wzrastania, Różnicowania, Dojrzewania, Zanik

21.Aspekty ilościowe rozwoju fizycznego: Kinetyka rozwoju- poziom na jakim przebiega rozwój danego osobnika Dynamika rozwoju- wielkość przyrostów danej cechy w jednostce czasu, inaczej tempo rozwoju Rozmach- wielkość zmian względem wyjściowej urodzeniowej lub maksymalnej wielkości cechy. Rytmiczność rozwoju- różne tempo rozwoju w poszczególnych okresach ontogenezy.

22.Zespół Downa – jaka trisomia: obecnosc dodatkowego chromosomu 21

23.Zespół HoltOrama: Dziecko rodzi się bez ręki lub z karłowatymi rękami, Kości mogą być niedorozwinięte lub też może ich w ogóle brakować, Poważne wady serca ( ubytek przegrody międzyprzedsionkowej), Zastawkowe zwężenie lętnicy płucnej, Zaburzenie rytmu serca

24.Fokomelia są charakterystyczne jakiemu zespołowi: Zespół Holt-Orama

25.Dystrofia mięśniowa – wybrać gen: Gen- DMD

26.Mukowiscydoza – charaktyrystyczne  cechy: Mutacja genu CFTR, Przewlekły kaszel, Zaburzenie wydolności wysiłkowej, Paznokcie zegarkowe, Zmiana wyglądu klatki piersiowej, Przewlekły ropny katar, zmiany w zatokach, Częste, cuchnące stolce o dużej objętości, Niedobór wzrostu i masy ciała, Aspekty energetyczno – informacyjne

27.Co zaliczamy do oceny wzrastania: Masa ciała, Długość ciała, Wysokość ciała, Obwód głowy

28.Kokaina i „crack”- zahamowanie wzrostu, przedwczesny poród, drażliwość noworodka, syndrom głodu narkotycznego Heroina i metadon- zahamowanie wzrostu, przedwczesny poród, drażliwość noworodka, syndrom nagłej śmierci LSD i marihuana- przedwczesny poród, zahamowanie wzrostu, odrywanie się kawałków chromosomów

29.Mukowiscydoza: W tym samym organizmie spotykają się dwa uszkodzone geny CFTR. U obydwojga rodziców muszą występować ukryte predyspozycje do tej choroby. Jeśli gen CFTR nie działa prawidłowo, śluz jest zbyt gęsty, gromadzi się w drogach oddechowych i zatyka je.

30.Czynniki jakie wpływają na dziecko: Genetyczne- przekazywane dziedzicznie lub spowodowane działaniem na komórki rozrodcze: zygotę i embrion szkodliwych czynników powodujących zmianę materiału dziedzicznego. Paragenetyczne i pozagenetyczne- genetyczno-konstytucjonalne właściwości matki stanowiące tzw. regulator matczyny, wpływające na modyfikację predyspozycji genetycznych dziecka

31. Konflikt serologiczny- reakcja immunologiczna matki polegająca na wytwarzaniu przez jej organizm przeciwciał przeciwko krwinkom płodu, do której dochodzi na skutek przedostania się do krwioobiegu matki antygenów Rh+

32. Etapy rozwoju wg Wolańskiego: progresywny- ewolucja- przewaga zmian anabolicznych nad katabolicznymi , procesów budowy nad rozpadem, obejmuje on okres wewnątrz łonowy, dzieciństwo i młodość (ok 21-25r.ż.), stabilizacji- transwolucja- równowaga przemian biochemicznych u człowieka dorosłego (ok 40-45r.ż.), regresywny- inwolucja- przewaga zmian metabolicznych nad anabolicznymi – starzenie się organizmu.

33. Okres rozwoju ontogenicznego człowieka: od zapłodnienia komórki jaja, do śmierci: Fizyczny (biologiczny)-morfologiczny, funkcjonalny, motoryczny, Psychiczny (umysłowy)- emocjonalny, moralny, duchowy, społeczny, seksualny

34. Badanie odkładania soli wapnia dotyczy choroby zwyrodnieniowej stawów

35. Zespół Downa- charakterystyczne cechy: mała głowa, płaski profil twarzy, Fałdy w kącikach oczy oraz szpary powiekowe zmierzające ku górze (rysy mongoidalne), Głowa w tylnej części spłaszczona, osadzona na krótkiej szyi z luźnym fałdem skóry, niższy wzrost, krótkie kończyny, Na dłoniach widać charakterystyczną, poprzeczną, małpią bruzdę, Demencja starcza z objawami choroby Alzheimera, IQ-30-60, Zez, zaćma wrodzona, krótkowzroczność

36. Zespół SCID- charakterystyka: Przyczyna: uszkodzenie określonych genów w chromosomie X, Leczenie: możliwość wykonania transplantacji szpiku kostnego, próby terapii genowej, Długość życia: max 20 lat, nieleczony 1 rok, Częstotliwość występowania: 1/ 100tys., charakterystyka: Organizm nie wytwarza przeciwciał, Nie powstają w szpiku białe krwinki, Ciało nie potrafi się bronić przed bakteriami, grzybami, wirusami, Nie pomagają szczepienia żywymi szczepionkami

37. Aspekty energetyczno- informacyjne: Energetyka- wykorzystanie źródeł energii i kosztu energetycznego procesów życiowych, Informatyka- źródła, charakter i mechanizmy przekazywania informacji, Metabolika-mechanizm stymulacji, charakter przemian materii, Dystrybucja-sposób wykorzystywania energii

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin