(Karta pracy do eksperymentów, obserwacji oraz zajęć z pytaniem problemowym.)
Pola zielone - wypełnia tworzący Kartę.
Pola niebieskie – wypełniają uczniowie uczestniczący w zajęciach.
A. Temat – w formie pytania badawczego lub problemowego, na które ma dać odpowiedź doświadczenie.
Co się stanie gdy kwas 1)siarkowy, 2)azotowy i 3)węglowy będzie miał kontakt z: a)wodą, b) drewnem, c) papierem, d) tkaniną,?
B. Podstawowe pojęcia.
Szalka Petriego – naczynie laboratoryjne, o szerokim, płaskim dnie.
Roztwór stężony - roztwór wysokoprocentowy, bliski stanu nasycenia.
C. Hipoteza – Odpowiedź na pytanie badawcze.
D. Opis doświadczenia.
Celem doświadczenia jest sprawdzenie – zweryfikowanie poprawności twojej odpowiedzi na pytanie badawcze lub problemowe.
D.1. Instrukcja do doświadczenia (podkreśl materiały i przyrządy, nie zapomnij o BHP).
*Część pierwsza doświadczenia*
Na trzech szalkach Petriego umieść kawałek drewna; papieru; tkaniny. Na każdą substancję
ostrożnie nanieś pipetą po jednej kropli stężonego kwasu siarkowego(VI). Szalki z drewienkiem
i papierem pozostaw na chwilę, a kawałek tkaniny ujmij szczypcami i wypłucz pod bieżącą wodą.
*Część druga doświadczenia*
Do 1/3 objętości dużej zlewki (około 400 cm3) nalej wody i zmierz temperaturę. Odłóż termometr.
Następnie bardzo ostrożnie, wlewając po bagietce, dodaj około 5 cm3 stężonego roztworu kwasu
siarkowego(VI). Zamieszaj roztwór bagietką i ponownie zmierz temperaturę.
BHP.
Należy uważać aby nie oparzyć się kwasem – działa on bardzo drażniąco na skórę. W związku z tym osoba wykonująca doświadczenie musi zaopatrzyć się w rękawiczki laboratoryjne oraz powinna mieć na sobie fartuch.
D.2. Zmienne występujące w doświadczeniu.
1. Jakie zmienną/wielkość będziemy zmieniać? (zmienna niezależna)
Rodzaj materiału, drewno papier tkanina
2. Jaką zmienną/wielkość będziemy mierzyć - obserwować? (zmienna zależna)
Temperatura roztworu w drugiej części doświadczenia.
Zmiana zabarwienia i struktury materiałów
3. Czego w naszym eksperymencie nie będziemy zmieniać? (zmienne kontrolne)
Rodzaj kwasu
Nie zawsze wypełniamy wszystkie punkty 1, 2, 3; np. w niektórych obserwacjach punkt 1 może być pominięty.
D.3. Odnośniki literaturowe.
„Chemia Nowej Ery” część druga, autorzy - m.in – Jan Kulawik, Teresa Kulawik
D.4. Uczniowska dokumentacja doświadczenie (wyniki pomiarów, tabelki, rysunki, obliczenia… ).
E. Wnioski z doświadczenia.
Czy wyniki doświadczenia są zgodne z hipotezą? TAK o NIE o
Wypowiedź uzasadnij.
F. Podsumowanie.
Nauczyłam / Nauczyłem się, że:
Wybierz, co najmniej jedno ze zdań i dokończ je:
Zaciekawiło mnie ……………………………………………………………………………….
Udało mi się …………………………………………………………………………………….
Chciałabym/ Chciałbym wiedzieć więcej …………………………………………………….
Zauważyłem również ……………………………………………………………………….…
G. Praca domowa.
Znajdę w Internecie lub w innym źródle odpowiedź na pytanie: Co się stanie z cukrem
(sacharozą) do którego naleje się kwas siarkowy (VI)?
zachariasz000vcdx1