Karta_nieuzupełniona_doc.doc

(207 KB) Pobierz

2

 

Materiał nr 8

 

Formularz: Karta pracy do doświadczeń, poza grą.

 

 

(Karta pracy do eksperymentów, obserwacji oraz zajęć z pytaniem problemowym.)

Pola zielone - wypełnia tworzący Kartę.                                         

Pola niebieskie – wypełniają uczniowie uczestniczący w zajęciach.

 

A. Temat – w formie pytania badawczego lub problemowego, na które ma dać odpowiedź doświadczenie.

Co się stanie gdy kwas 1)siarkowy, 2)azotowy i 3)węglowy będzie miał kontakt z:  a)wodą,  b) drewnem, c) papierem, d) tkaniną,?

 

B. Podstawowe pojęcia.

Szalka Petriego – naczynie laboratoryjne,  o szerokim, płaskim dnie.

Roztwór stężony - roztwór wysokoprocentowy, bliski stanu nasycenia.

 

 

 

C. Hipoteza – Odpowiedź na pytanie badawcze.

 

 

 

 

D. Opis doświadczenia.

Celem doświadczenia jest sprawdzenie – zweryfikowanie poprawności twojej odpowiedzi na pytanie badawcze lub problemowe.

 

D.1. Instrukcja do doświadczenia (podkreśl materiały i przyrządy, nie zapomnij o BHP).

*Część pierwsza doświadczenia*

Na trzech szalkach Petriego umieść kawałek drewna; papieru; tkaniny. Na każdą substancję

ostrożnie nanieś pipetą po jednej kropli stężonego kwasu siarkowego(VI). Szalki z drewienkiem

i papierem pozostaw na chwilę, a kawałek tkaniny ujmij szczypcami i wypłucz pod bieżącą wodą.

*Część druga doświadczenia*

Do 1/3 objętości dużej zlewki (około 400 cm3) nalej wody i zmierz temperaturę. Odłóż termometr.

Następnie bardzo ostrożnie, wlewając po bagietce, dodaj około 5 cm3 stężonego roztworu kwasu

siarkowego(VI). Zamieszaj roztwór bagietką i ponownie zmierz temperaturę.   

 

BHP.

Należy uważać aby nie oparzyć się kwasem – działa on bardzo drażniąco na skórę. W związku z tym osoba wykonująca doświadczenie musi zaopatrzyć się w rękawiczki laboratoryjne oraz powinna mieć na sobie fartuch.

 

 

 

 

 

D.2. Zmienne występujące w doświadczeniu.

1. Jakie zmienną/wielkość będziemy zmieniać? (zmienna niezależna)

Rodzaj materiału, drewno papier tkanina

 

2. Jaką zmienną/wielkość będziemy mierzyć - obserwować? (zmienna zależna)

Temperatura roztworu w drugiej części doświadczenia.

Zmiana zabarwienia i struktury materiałów

 

3. Czego w naszym eksperymencie nie będziemy zmieniać? (zmienne kontrolne)

Rodzaj kwasu

 

 

Nie zawsze wypełniamy wszystkie punkty 1, 2, 3; np. w niektórych  obserwacjach punkt 1 może być pominięty.

 

D.3. Odnośniki literaturowe.

 

„Chemia Nowej Ery” część druga, autorzy - m.in – Jan Kulawik, Teresa Kulawik

 

 

D.4. Uczniowska dokumentacja doświadczenie (wyniki pomiarów, tabelki, rysunki, obliczenia… ).

 

 

 

 

 

E. Wnioski z doświadczenia.

Czy wyniki doświadczenia są zgodne z hipotezą?                             TAK   o              NIE   o

Wypowiedź uzasadnij.

 

 

 

F. Podsumowanie.

Nauczyłam / Nauczyłem się, że:

 

 

 

 

Wybierz, co najmniej jedno ze zdań i dokończ je:

Zaciekawiło mnie ……………………………………………………………………………….

 

Udało mi się …………………………………………………………………………………….

 

Chciałabym/ Chciałbym wiedzieć więcej …………………………………………………….

 

Zauważyłem również ……………………………………………………………………….

 

G. Praca domowa.

 

Znajdę w Internecie lub w innym źródle odpowiedź na pytanie: Co się stanie z cukrem

(sacharozą) do którego naleje się kwas siarkowy (VI)?

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin