O etnograficznej autokreacji - Clifford (n iep.doc

(45 KB) Pobierz
TEMAT nr 3

TEMAT nr 3. O EUTOGRAFICZNEJ AUTOKREACJI – „Kłopoty z kulturą (Conrad i Malinowski) – J. Clifford 1997NIEPEŁNE (brak części )

 

-              Malinowski i Conrad znali się osobiście

-              odwołując się do studiów Zdzisława Najdera (o Conradzie), można sądzić, iż udziałem Conrada i Malinowskiego był osobliwy kulturowy dystans, gdyż wywodzą się z narodu, który od XVIII/XIX w. istniał jako fikcja zbiorowej tożsamości, ale fikcja w którą bardzo wierzono

-              zarówno „Jądro ciemności” (J. Conrada – „Żyjemy tak jak śnimy samotnie) jak i „Dziennik” (B. Malinowskiego) portretują kryzys tożsamości – czyli walkę na granicach cywilizacji zachodniej przeciwko próbie moralnego rozkładu

 

-              jednym z ważniejszych tematów poruszanych przez J. Conrada (w „Jądrze ciemności”) jest problem prawdomówności – wzajemna gra prawdy i kłamstwa w opowieści Ch. Marlowa (kłamstwo jest obroną przed strachem)

·                  przykładem jest kłamstwo wobec narzeczonej Kurtza (Marlow odmawia powtórzenia narzeczonej Kurtza jego ostatnich słów – „Zgroza, zgroza”)

·                  poprzez odmowę Marlow wyznacza różne domeny prawdy męską i kobiecą, oraz prawdę - metropolii i pogranicza

·                  prawdy te odbijają podstawowe struktury w tworzeniu uporządkowanych znaczeń – wiedzy podzielonej przez płeć oraz przez kulturowe centrum i peryferie

·                  czytelnik utożsamia się jednak z niezidentyfikowaną osobą, która śledzi kłamstwa Marlowa

·                  prawda narratora nie zostaje ograniczona ani podważona – reprezentuje ona etnograficzny punkt widzenia, subiektywną pozycję i historyczne miejsce osoby narratora

·                  początkowo Marlow brzydzi się kłamstwem, jednak uczy się kłamać – są to częściowe fikcje życia kulturalnego, konieczne by porozumiewać się wewnątrz społeczności

·                  ten sam narrator scala, porównuje, wierzy w te odegrane prawdy – jest to osiągnięcie perspektywy poważnego interpretatora kultur: lokalnej, cząstkowej i wiedzy

·                  Joseph Conrad oferuje więc paradygmat etnograficznej subiektywności

-              nietrudno jest zauważyć analogie łączące kulturowo – programowe Conrada w Kongu z sytuacją Malinowskiego w Trobriandach – zgodność ta mimo wszystko nie jest idealnie dokładna

-              Conrad przyjął bowiem postawę ironiczną z szacunkiem do postawionej hipotezy - prawdy (Malinowski pośrednio to rozumiał)

-              Conrad przedstawia działania jako kontekstualne, ograniczoną praktyką opowiadania historii

 

-              Malinowski i Conrad używali 3 języków – można wskazać wzajemne relacje tych trzech języków:

·      język polski i angielski wschodni język (związany z erotyzmem i przemocą)

·      język francuski (Conrad) – ma związek z kobietą i trudną miłością do niej, wiąże się też z młodością i pobytem w Kongo

-              można zatem wyróżnić u Malinowskiego i Conrada język ojczysty, język powściągliwości

-              w „Jądrze ciemności” i „Dzienniku” widać KRYZYS „JA” – obie pozycje wyrażają doświadczenie samotności autorów

 

-              kultura – fikcyjne wyobrażenie zbiorowe, które jest podstawą indywidualnej tożsamości i wolności

-              „prawdziwe JA” Marlowa jest produktem pracy

-              od kiedy zaś zaczęto postrzegać kulturę jako przedmiot i podstawę badań, etnograficzne „JA” nie może już dłużej rozpuszczać się „kominem” w bezpośredniej tożsamości

-              „JA” wiązało tak jak u Conrada z procesem pisania

-              w tym kontekście w takim procesie można zauważyć kolejne podobieństwo (Malinowskiego i Conrada), czyli rolę nie przystępujących do siebie tekstów

-              siła ciążenia pragnień języków wyrażona jest w szeregu pełnych sprzeczności i zapisów

 

-              nie powiązanie z całością tekstu w „Jądrze ciemności” i „Dzienniku” są swoistymi częściami osobnych światów

-              należy dopiero zbudować z nich prawdopodobny opis, konieczne jest zatem wybronić połączeni , przerobienie owych tekstów

-              dla Malinowskiego kulturami takimi są Argonauci oraz prace o Trobriandach

-              z kolei dla Conrada rezultatem takich zabiegów jest „Szaleństwo Almayera” oraz „Jądro ciemności”

-              w pewien ogólny sposób te 2 doświadczenia ustanawiają proces fikcyjnej autokreacji odnośnie systemów kultury i języka - nazywanych etnograficznymi

Można zatem przywołać los dopisku Kurtza w „Jądrze ciemności”, czyli tekstu „wytępić wszystkie te bestie”. Marlow odkrywa ten fragment, oddając do belgijskiej prasy ową rozprawę Kurtza, a tenże wymowny gest podsuwa pytanie dotyczące Malinowskiego i antropologii: „Co jest zawsze ohydne, niejako po to, aby budować publiczny, wiarygodny dyskurs”?

             

 

 

 

 

 

UWAGI O WSPÓŁCZESNYM STATUSIE AUTORA PRAC ETNOGRAFICZNYCH

-              kiedy po raz pierwszy opublikowano „DziennikMalinowskiego, zdawał się być skandaliczny

-              Malinowski nie zawsze do końca rozumiał oraz życzliwie podchodził do swoich informatorów

-              nie można powiedzieć, że był młody i obiektywny (Malinowski) stąd opowieść o badaniach, włączona w skończoną monografię – była stylizowana i wybiórcza

-              fakty te – wstrząsnęły fikcją kulturowego relatywizmu jako stabilnej subiektywności

-              Dziennik” został wyłączony z „Argonautów”, a raczej „powtórnie napisany” w procesie nadawania całości kulturowej (trobiandalskiej) własnemu „ja” (uczonych etnografowi)

-              w ten właśnie sposób, antropologia oparta na badaniach terenowych konstruuje swój autorytet, konstrukcje i rekonstrukcje kulturowo innych i interpretuje „JA”

-              zatem jeśli te etnograficzna autokreacja zakłada z góry kłamstwa pominięcia i kłamstwa retoryki i czyni ona także możliwym mówienie mocnych prawd

-              w ten sposób „odrywanie” jest zarówno atutem cenzury jak i aktem znaczącego tworzenia

-              wg Malinowskiego najlepsze etnograficzne fikcje są zawile prawdziwe, ale fakty w nich zawarte są poklasyfikowane, skontekstualizowane, wiązane w narracje i wyostrzone

-              w ostatnich latach pojawiły się nowe formy etnograficznego realizmu – „JA” i ten „INNY” – kultura i jej interpretatory występują jako byty mniej godne zaufania

-              można wymienić 3 autorów, którzy redefiniowali autorytet i retorykę etnografii: Paul Rabinow, Kelvin Wyder, Vincent Crapanzano

·           ów pisarze zajmują ironiczną postawę w ramach ogólnego projektu etnograficznej subiektywności i kulturowego opisu

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin