strategia - transport intermodalny.pdf

(581 KB) Pobierz
Microsoft Word - Transport intermodalny.doc
! "#$
%$&’ ()*"
%++
,-.
/-++001
.- ()’/ &
121553738.018.png 121553738.019.png 121553738.020.png 121553738.021.png
Wprowadzenie
Unia Europejska, Europejska Konferencja Ministrów Transportu i Europejska
Komisja Gospodarcza ONZ
uznały, e transport kombinowany, jako alternatywa dla
tradycyjnego transportu drogowego, mo e odgrywa znacz c rol w osi gni ciu celów
ogólnoeuropejskiej polityki zrównowa onego rozwoju transportu, w tym głównie poprzez:
· odci enie nadmiernie zatłoczonej sieci drogowej z cz ci przewozów towarowych
i w konsekwencji wzrost bezpiecze stwa ruchu,
· zmniejszenie negatywnych, dla zdrowia i ycia człowieka oraz rodowiska naturalnego,
skutków i kosztów zewn trznych powodowanych przez transport drogowy.
Aspekty rodowiskowe, bezpiecze stwa i rosn ce zatłoczenie na sieci dróg kołowych
w Europie powoduj potrzeb rzeczywistego promowania przyjaznych dla rodowiska gał zi
i technologii transportu - w tym przede wszystkim kolei, transportu kombinowanego i
wodnego - do czasu wyrównania warunków konkurencji mi dzygał ziowej i to głównie
poprzez upodmiotowienie kosztów zewn trznych transportu. Dlatego Unia Europejska w
sposób jednoznaczny podkre la konieczno zmiany struktury gał ziowej europejskiego
systemu transportowego na korzy przyjaznych dla rodowiska i ycia człowieka gał zi
transportu. Zasada ta – o fundamentalnym znaczeniu dla przyszło ci transportu w
poszerzonej Unii Europejskiej powinna by jednym z głównych elementów polityki
transportowej Polski, zwłaszcza w wietle wst pienia Polski do Unii.
2
1. Tendencje
rozwoju
transportu
intermodalnego/
kombinowanego w krajach UE.
Drastyczny spadek udziału transportu kolejowego na rynku przewozów towarowych
w Europie w ostatniej dekadzie przy równoczesnym wzro cie rezerw zdolno ci przewozowej
kolei spowodowały sytuacj w której transport intermodalny/ kombinowany stał si
atrakcyjn alternatyw i ofert dla transportu kolejowego w przewozach towarowych,
zwłaszcza w relacjach mi dzynarodowych.
Transport intermodalny/ kombinowany kolej-droga, w którym najwi ksze korzy ci osi ga
kolej, mo e oferowa realne perspektywy wzrostu przewozów i udziału przedsi biorstw
kolejowych na europejskim rynku transportowym, poniewa jest atrakcyjnym produktem
kolejowym, który mo e spowodowa przesuni cie cz ci przewozów „z drogi na kolej”.
W ostatnich latach działania kolei niemieckich koncentrowały si na cisłej
współpracy z operatorami transportu intermodalnego w celu grupowania przesyłek w poci gi
zblokowane i tworzenia sieci do przewozów kombinowanych. Istotn rol w pozyskaniu i
utrzymaniu klientów transportu kombinowanego odegrała polityka cenowa, w ramach której
koleje europejskie, wypracowały wspólnie z operatorami model gwarantuj cy klientom
stabilne ceny, a kolejom i operatorom stałe, gwarantowane kontraktami warunki współpracy
(9).
W wi kszo ci krajów UE o rozwoju transportu intermodalnego/ kombinowanego
maj wpływ: prawo o ruchu drogowym bardziej restrykcyjne wobec kierowców i pojazdów
ci arowych w zakresie bezpiecze stwa, ekologii, czasu pracy kierowców; preferencje
przewo ników i operatorów intermodalnych w mi dzynarodowych umowach
transportowych; mo liwo udzielania pomocy przez pa stwo dla przedsi wzi
rozwijaj cych transport intermodalny/ kombinowany (9).
1.1. Wielko i struktura przewozów kombinowanych
Na podstawie Raportów UIRR za lata 1990 – 2003 przedstawiono w tabelach 1-2
wielko i struktur przewozów kombinowanych, wykonanych przez operatów zrzeszonych
w UIRR.
3
Tabela 1. Wielko przewozów europejskich operatorów transportu kombinowanego
według liczby nadanych przesyłek
Lata
Przewozy ogółem
Ruch mi dzynarodowy
Ruch krajowy
liczba przesyłek mln tkm liczba
mln tkm liczba
Mln tkm
przesyłek
przesyłek
1990
1 183 361
18 677
543 610
11 708
639 751
6 969
1995
1 615 364
24 970
968 910
17 720
646 454
7 250
1999
1 821 017
28 588
1 158 735
20 742
662 282
7 846
2000
1 964 439
30 936
1 287 922
22 804
676 517
8 132
2001
1 936 904
31 880
1 286 673
24 663
650 231
7 217
2002
1 982 906
33 074
1 302 253
25 027
680 653
8 047
2003
2 060 159
34 037
1 376 822
26 366
683 337
7 671
ródło: opracowanie własne.
2500000
2000000
1500000
1000000
500000
0
1990
1995
1998
1999
2000
2001
2002
2003
ogółem
mi dzyn.
krajowe
Rys. 1. Przewozy przesyłek według rodzajów komunikacji
ródło: opracowanie własne.
4
121553738.001.png 121553738.002.png 121553738.003.png 121553738.004.png 121553738.005.png 121553738.006.png 121553738.007.png
Tabela 2. Struktura przewozów przesyłek w jednostkach intermodalnych
Kontenery i nadwozia
Ro-La
Naczepy
Lata
wymienne
liczba jednostek
udział
liczba jednostek
udział
liczba jednostek
udział
w tys.
w %
w tys.
w %
w tys.
w %
1990 727
62
214
18
242
20
1995 1 079
67
312
19
224
14
1999 1 260
69
406
22
155
9
2000 1 333
68
460
23
172
9
2001 1 300
67
466
24
171
9
2002 1 367
69
464
23
152
8
2003 1 449
70
460
22
152
8
ródło: opracowanie własne.
70
69
70
60
69
68
67
66,8
61,4
50
40
30
24
23
22
20
22
23
18 20,6
19,3
13,9
10
9
8
8
9
9
0
1990
1995
1999
2000
2001
2002
2003
kont.+nadwozia Ro-La naczepy
Rys. 2. Udział jednostek transportu intermodalnego w przewozach ogółem w %
ródło: opracowanie własne .
5
121553738.008.png 121553738.009.png 121553738.010.png 121553738.011.png 121553738.012.png 121553738.013.png 121553738.014.png 121553738.015.png 121553738.016.png 121553738.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin