pd7_m_walichnowska_20070817_1.pdf

(32 KB) Pobierz
Microsoft Word - Turniej wiedzy o ¿yciu ludzi i zwierz¹t ¿yj¹cych na biegun–
cych
na biegunach - scenariusz zaj ęć w klasie drugiej
ż
yciu ludzi i zwierz
ą
t
ż
yj
ą
Kr ą g tematyczny - Od bieguna do bieguna
Temat dnia - Organizujemy klasowy turniej wiedzy
Temat zaj
ęć
: Turniej wiedzy o
ż
yciu ludzi i zwierz
ą
t
ż
yj
ą
cych
na biegunach
Oczekiwane efekty aktywno ś ci ucznia:
- Wie, jakie s ą warunki ż ycia na Antarktydzie i na Grenlandii
- Zna zwyczaje panuj ą ce w ś ród Eskimosów
- Umie rozpozna ć i nazwa ć zwierz ę ta ż yj ą ce na obu biegunach
- Zna tre ść lektur: ,,Zaczarowana zagroda” i ,, Anaruk, chłopiec z Grenlandii”
- Umie odtworzy
ć
i wykorzysta
ć
zdobyte wiadomo
ś
ci
- Potrafi zachowa
ć
ład i porz
ą
dek podczas pracy zespołowej
- Umie współpracowa
ć
w grupie
Metody : rozmowa, metoda problemowa, praca z tekstem,
ć
wiczenia praktyczne
Formy: zbiorowa jednolita, grupowa jednolita, grupowa zró ż nicowana
Ś rodki dydaktyczne : pl ą taninka sylabowa, kartoniki z nazwami grup,
karteczki z pytaniami do losowania-Warunki ż ycia na Antarktydzie i na
Grenlandii, teksty do uzupełnienia dla poszczególnych grup-Zwyczaje
Eskimosów, zagadki o zwierz
ę
tach obu biegunów, ilustracje tych zwierz
ą
t,
t, kartoniki z pingwinkiem - punkty
zdobywane przez poszczególne grupy,
ą
nie
ż
ynki-na podsumowanie zaj
ęć
,
dyplomy za udział w turnieju wiedzy, pojemniczki na punkty, koperty.
Przebieg zaj ęć
1.Wprowadzenie do tematu lekcji.
- Odczytajcie zdanie ukryte w pl ą tanince sylabowej, a dowiecie si ę , co b ę dzie
tematem dzisiejszej lekcji.
( W pl
ą
tanince ukryte jest zdanie: ,,Co wiemy o
ż
yciu ludzi i zwierz
ą
t
ż
yj
ą
cych
na biegunach?)
- W poprzednim tygodniu opracowywali
ś
my 2 lektury, które opowiadały
o
ż
yciu ludzi i zwierz
ą
t na biegunie południowym i północnym. Przypomnijcie,
Turniej wiedzy o
plansza z konturami ukrytych zwierz
ś
jakie tytuły nosiły te lektury? (,,Zaczarowana zagroda, ,,Anaruk, chłopiec
z Grenlandii”.)
- Kto napisał te ksi
ąż
ś
my z ró
ż
nych
ź
ródeł: lektury, podr
ę
cznik,
opowiadania N., du
ż
o informacji i ciekawostek wspólnie wyszukiwali
ś
cie.
- Na dzisiejszej lekcji odb
ę
dzie si
ę
klasowy turniej podsumowuj
ą
cy wasz
ą
wiedz ę z tej dziedziny.
3.Zapoznanie z regulaminem oraz z zasadami konkursu.
a)Konkurs zostanie przeprowadzony w grupach.
b)Ka ż da grupa ma swoj ą nazw ę . Nazwy grup zwi ą zane s ą z tematyk ą zaj ęć .
(S
ą
to: Polarnicy, Eskimosi, Foczki, Nied
ź
wiadki Polarne, Morsy)
dej grupie jest grupowy ,czyli kierownik grupy.
d)Zadania dla grup b
ż
ę
d
ą
zró
ż
nicowane i jednolite.
e)Ka
ż
de zadanie konkursowe ma okre
ś
lon
ą
punktacj
ę
.Za ka
ż
d
ą
prawidłow
ą
punkty w postaci kartoników
z pingwinkiem. Wygrywa zespół, który zbierze najwi
ź
uczniowie zdobywaj
ą
cej ,,pingwinków”.
4.Krótkie przypomnienie wspólnie ustalonych zasad dotycz
ę
ą
cych wła
ś
ciwego
zachowania si ę .(Zapis na tablicy).
1.W grupie naradzamy si ę i pracujemy po cichu.
2.Nie rozmawiamy gło ś no.
3.Zgodnie współpracujemy.
4.Kulturalnie i wła
ś
ciwie zgłaszamy si
ę
do odpowiedzi.
Grupa, która nie b
ę
dzie przestrzegała tych zasad, b
ę
dzie miała zabierane
zdobyte punkty.
5.Przeprowadzenie turnieju.
I zadanie konkursowe - Warunki ż ycia na Antarktydzie i na Grenlandii
- Za ka ż d ą poprawn ą odpowied ź grupa otrzymuje 2 punkty.
- Jedna osoba z ka ż dej grupy podchodzi do nauczyciela, losuje pytanie i podaje
odpowied ź .
:
1.Jak nazywa si
ń
ę
najzimniejszy kontynent
ś
wiata? ( Antarktyda )
2.Na którym kontynencie wiej
ą
silne wiatry przez około 200 dni w roku?
( Antarktyda )
3.Wymie
na Antarktydzie.
( trawy, mchy, porosty, drobne krzewy )
4.Czy na Antarktydzie s ą stali mieszka ń cy? Dlaczego? ( Nie ma. Panuj ą tam
bardzo trudne warunki klimatyczne. )
5.Najni
ń
2 nazwy ro
ś
lin, które rosn
ą
sza temperatura na Antarktydzie dochodzi do - ......
( - 70 stopni Celsjusza )
6.Jak nazywa si
ż
ę
najwi
ę
ksza wyspa
ś
wiata? ( Grenlandia )
ki? (A. i Cz. Centkiewiczowie )
- Informacje na ten temat zdobywali
c)W ka
odpowied
Zestaw pyta
7.Ile miesi
ę
cy na Grenlandii trwa noc polarna? ( 4 miesi
ą
ce )
8.Ile miesi
ę
cy na Grenlandii trwa dzie
ń
polarny? ( 5 miesi
ę
cy )
rednie temperatury lata na Grenlandii? (od 5 do 10 stopni )
10.Czym zajmuj
ą
ś
ą
si
mieszka
ń
cy Grenlandii?
( rybołówstwem, poluj
ą
na foki )
II zadanie konkursowe - Zwyczaje panuj ą ce w ś ród Eskimosów
- Ka ż da grupa otrzymała 2 niesko ń czone zdania dotycz ą ce ż ycia Eskimosów.
Zadaniem ka ż dej z grup jest poprawne doko ń czenie tych zda ń .
- Ka
ż
de poprawnie doko
ń
czone zdanie - to 1pingwinek.
Zestawy zda
ń
, które nale
ż
y doko
ń
czy
ć
:
cz poprawnie zdania:
I zestaw
1.Zimowe mieszkanie Eskimosa to ................. ( igloo)
2.Buty Eskimosi wykonuj
ń
ą
ze skóry ................( foki )
II zestaw
1.Eskimosi poluj ą aby ..................................... ( zdoby ć po ż ywienie )
2.Ostrza harpunów i strzał robi
ą
z .................... ( z ko
ś
ci zwierz
ą
t )
III zestaw
1.Pocałunek eskimoski to ................................. ( pocieranie nosem o nos )
2.Eskimosi mi
ę
so susz
ą
i przechowuj
ą
.............. ( pod kamieniami )
IV zestaw
1.W j
)
2.Eskimosi do polowa ń na foki i renifery u ż ywali takiej broni jak: ...................
( harpuny, łuki, dzidy, strzały )
V zestaw
1.Skarbem dla Eskimosów jest ........................... ( drewno )
2.Eskimosi rozstrzygaj ą spory w ten sposób, ż e staj ą naprzeciwko siebie
w obecno
ę
zyku eskimoskim nie ma słowa ................ ( kra
ść
ś
ci całej osady i układaj
ą
na siebie .....................( zło
liwe piosenki)
III zadanie konkursowe - Jakie to zwierz
ę
Ka
ż
da grupa otrzymuje w kopercie 4 dowolne ilustracje zwierz
ą
t polarnych
t. Zadaniem grupy jest przeczytanie tego opisu,
podanie nazwy tego zwierz ą tka i dobranie wła ś ciwej ilustracji. Jest to zadanie
konkursowe za 3 punkty.
ą
Zestaw opisów zwierz
ą
t - zagadek o zwierz
ę
tach
1.Zwierz
ę
to jest ptakiem, który nie potrafi lata
ć
, ale za to
ś
wietnie pływa
9.Ile wynosz
ę
Doko
ś
i opis jednego z tych zwierz
i nurkuje. Na l
ą
dzie porusza si
ę
w pozycji wyprostowanej lub pełza na
brzuchu. (pingwin)
2.Zwierz
ę
to nale
ż
y do ssaków morskich.
Ż
ywi si
ę
rybami. Przebywa i
ż
yje na
przybrze
ż
nych krach. Mo
ż
e długo przebywa
ć
pod lodem. ( foka)
3.Jest bardzo drapie ż nym i wszystko ż ernym mieszka ń cem Grenlandii.
Ś wietnie pływa i nurkuje. Poluje przede wszystkim na foki.
(nied ź wied ź polarny)
4.Jest ogromnym morskim ssakiem. Przez setki lat był poławiany. Jest
bezz
ę
bny, a z podniebienia zwisaj
ą
mu fiszbiny, które odcedzaj
ą
pokarm
od wody. ( wieloryb)
5.Jest zwierz
ę
ciem ro
ś
lino
ż
ernym. Jest mniejszy od jelenia, ma rogi rosn
ą
ce
do przodu i do tyłu, pokryte futrem. ( renifer)
IV zadanie konkursowe - Jakie zwierz
ę
ta ukryły si
ę
na ilustracji?
Na planszy s
ą
przedstawione kontury poznanych zwierz
ą
t polarnych. Zadaniem
grup jest rozpoznanie tych zwierz
ą
t i dobranie do nich odpowiednich nazw.
Paseczki z nazwami zwierz
ą
t nale
ż
y przyklei
ć
pod odpowiedni
ą
ilustracj
ą
.
- 1punkt.
Jest to zadanie jednolite dla wszystkich grup.
ż
de poprawnie rozpoznane zwierz
ę
6.Podsumowanie punktów - wr ę czenie dyplomów dru ż ynom bior ą cych udział
w turnieju.
7.Zako ń czenie i podsumowanie zaj ęć .
- Jak oceniacie swoj ą prac ę w grupach?
- Wpiszcie na gwiazdkach- ś nie ż ynkach swoje odczucia po lekcji,
czyli - Co najbardziej podobało si
ę
Wam na dzisiejszych zaj
ę
ciach?
- Zebranie
ś
nie
ż
ynek i odczytanie odpowiedzi uczniów.
Za ka
Zgłoś jeśli naruszono regulamin