Słownik sejmowy.pdf

(106 KB) Pobierz
ABSOLUTORIUM
ABSOLUTORIUM
udzielane przez Sejm, w drodze uchwały Radzie Ministrów po rozpatrzeniu przedłożonego mu
sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej wraz z informacją o stanie zadłużenia państwa oraz po
zapoznaniu się z opinią Najwyższej Izby Kontroli, w terminie 90 dni od dnia przedłożenia Sejmowi
sprawozdania (art. 226 ust1 i 2 Konstytucji).
BIERNE PRAWO WYBORCZE
1. wybrany do Sejmu może być obywatel polski, mający prawo wybierania tj. bierne prawo wyborcze,
który najpóźniej w dniu wyborów ukończy 21 lat; 2. wybrany do Senatu może być obywatel polski,
mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów ukończy 30 lat (art. 99 Konstytucji).
BUDŻET PAŃSTWA
zestawienie planowanych na okres jednego roku dochodów i wydatków państwa. Celem sporządzania
budżetu jest racjonalizacja wydatków. Budżet stanowi podstawę finansowego planowania przedsięwzięć
oraz dostarcza najważniejszych informacji potrzebnych do kontroli prowadzonej działalności. Uchwalany
jest w drodze ustawy.
CZYNNE PRAWO WYBORCZE
prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta RP, posłów, senatorów i przedstawicieli
do organów samorządu terytorialnego przysługujące obywatelowi polskiemu, który najpóźniej w dniu
głosowania ukończy 18 lat; prawo to nie przysługuje osobom, które prawomocnym orzeczeniem
sądowym są ubezwłasnowolnione oraz pozbawione praw publicznych lub wyborczych (art. 62
Konstytucji).
CZYTANIE PROJEKTU USTAWY
etap pracy Sejmu lub komisji sejmowych nad projektem ustawy lub uchwały, przewidziany w art. 119
Konstytucji, określony w art. 33 RS. Projekty ustaw rozpatruje się w trzech czytaniach, uchwał w dwóch
czytaniach. Projekt ustawy uznany przez RM jako pilny i jako taki przedłożony Sejmowi, jest
rozpatrywany według odrębnej procedury przewidzianej w regulaminach Sejmu i Senatu. Trybem pilnym
nie mogą być objęte projekty ustaw podatkowych, ustawy dotyczące wyboru Prezydenta RP, Sejmu,
Senatu oraz organów samorządu terytorialnego, ustawy regulujące ustrój i właściwość władz publicznych
oraz kodeksy.
I czytanie przeprowadza się na posiedzeniu komisji z wyjątkiem ustaw o szczególnym znaczeniu - (wykaz
art. 34 ust 1 RS), których czytanie odbywa się na posiedzeniu Sejmu.
II czytanie obejmuje przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy, przeprowadzenie
debaty oraz zgłaszanie poprawek i wniosków.
III czytanie obejmuje przedstawienie dodatkowego sprawozdania komisji lub - jeżeli projekt nie został
skierowany do komisji - przedstawienie przez posła sprawozdawcę poprawek i wniosków zgłoszonych
podczas II czytania oraz głosowanie nad projektem.
DEFICYT BUDŻETOWY
niedobór dochodów budżetu państwa w stosunku do jego wydatków (inaczej - nadwyżka wydatków nad
dochodami). Źródłami finansowania deficytu budżetowego mogą być kredyty bankowe udzielane przez
bank centralny, emisja papierów wartościowych (obligacji, weksli, bonów skarbowych), podwyższenie
stopy podatkowej, a w ostateczności dodatkowa emisja pieniądza.Deficyt budżetowy, przy niewielkich
jego rozmiarach, może mieć korzystny wpływ na gospodarkę, zwłaszcza w okresie recesji
(interwencjonizm państwowy). Przekroczenie jego "bezpiecznej" granicy (5% produktu narodowego
brutto) może wywołać poważne zaburzenia w gospodarce (inflacja).
1
 
9945985.007.png
DIETA POSELSKA
zwrot kosztów związanych z pełnieniem funkcji posła. Marszałek Sejmu zarządza obniżenie diety
parlamentarnej za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu Sejmu lub komisji i
brak udziału w głosowaniach (art. 24 RS). Od zarządzenia Marszałka posłowi przysługuje odwołanie do
Prezydium Sejmu, składane na ręce Marszałka.
Obecnie kwota diety poselskiej ustalona została na poziomie 2312,35 PLN.
DRUK SEJMOWY
oznaczony numerem dokument w procesie legislacyjnym, odzwierciedlający etapy prac komisji
sejmowych. W drukach sejmowych zawarte są projekty ustaw lub uchwał wraz z uzasadnieniem,
sprawozdania komisji o projektach, projekty apeli, rezolucji i oświadczeń Sejmu, autopoprawki do ustaw,
wnioski dotyczące składów osobowych komisji, wnioski dotyczące powołania komisji nadzwyczajnych.
DZIENNIK USTAW
wydawnictwo rządowe, w którym ogłaszane są: ustawy, rozporządzenia, umowy międzynarodowe,
oświadczenia rządowe. Akty te nabierają mocy prawnej po upływie czternastu dni od dnia opublikowania.
EXPOSE
przemówienie nowego Prezesa Rady Ministrów na posiedzeniu Sejmu, zawierające wykładnię programu
działania Rządu oraz propozycję jego składu osobowego.
2
 
GŁOSOWANIE
w Sejmie - wyrażenie poparcia lub sprzeciwu wobec projektu ustawy lub uchwały. Może być dokonane
tylko osobiście; stosuje się trzy sposoby głosowania: - przez wrzucenie podpisanej kartki do urny
(głosowanie imienne), - przez podniesienie ręki (głosy liczą sekretarze) oraz - przez podniesienie ręki i
równoczesne naciśnięcie przycisku urządzenia do głosowania. Od 1992 roku stosuje się przede wszystkim
tę ostatnią formę głosowania. Wyniki głosowania ogłasza Marszałek Sejmu i są one ostateczne, nie mogą
być przedmiotem dyskusji z wyjątkiem sytuacji gdy budzą uzasadnione wątpliwości (art. 114 RS).
Przeprowadzone w dniu wyborów wśród wyborców: wyborca osobiście oddaje swój głos poprzez
wrzucenie do urny wyborczej wypełnionej przez siebie karty do głosowania.
IMMUNITET POSELSKI
poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Sejmu, w okresie piastowania
mandatu poselskiego tj. od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia wygaśnięcia mandatu, poseł nie
może być zatrzymany ani aresztowany bez zgody Sejmu, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku
przestępstwa, jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O
zatrzymaniu posła niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu, który może nakazać natychmiastowe
zwolnienie zatrzymanego (art. 105 ust 2 i 5 Konstytucji).
INICJATYWA USTAWODAWCZA
przysługuje: posłom, Senatowi, Prezydentowi RP, Radzie Ministrów oraz grupie co najmniej 100 000
obywateli mających prawo wybierania do Sejmu (art 118 Konstytucji); wnioskodawcy, przedkładając
Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania. W zakresie ustawy budżetowej
oraz jej zmian, ustawy o prowizorium budżetowym, ustawy o zaciąganie długu publicznego oraz ustawy o
udzielenie gwarancji finansowych przez państwo, inicjatywę ustawodawczą ma tylko Rada Ministrów.
INTERPELACJA POSELSKA
pytanie posła lub grupy posłów, złożone na piśmie, na ręce Marszałka Sejmu, w sprawach o zasadniczym
charakterze, zawierające krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem,
wynikające zeń pytania, skierowane zgodnie z właściwością interpelowanego. Marszałek Sejmu przesyła
niezwłocznie interpelację interpelowanemu oraz informuje Sejm o złożonych interpelacjach i
odpowiedziach na nie. Odpowiedź na interpelację jest udzielana na piśmie nie później niż w ciągu 21 dni
od daty jej otrzymania na ręce Marszałka Sejmu (art. 120 RS). Rozpatrzenie interpelacji na posiedzeniu
Sejmu obejmuje informację o treści interpelacji oraz udzielenie przez interpelowanego odpowiedzi;
interpelant może zwrócić się do interpelowanego o udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
INTERWENCJA POSELSKA
pisemne lub ustne wystąpienie posła do organu administracji państwowej, instytucji lub organizacji
społecznej; ma na celu załatwienie konkretnej sprawy oraz wgląd w tok jej załatwiania.
3
 
9945985.001.png
KADENCJA SEJMU
trwa cztery lata, rozpoczyna się z dniem zebrania się Sejmu na pierwsze posiedzenie i trwa
do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji. Sejm może skrócić
swoją kadencję uchwałą podjętą co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. Prezydent
może zarządzić skrócenie kadencji Sejmu i zarządzić jednocześnie wybory do Sejmu, w przypadku nie
przedstawienia Prezydentowi do podpisu ustawy budżetowej w terminie 4 miesięcy od dnia przedłożenia
Sejmowi projektu tej ustawy (art 225 Konstytucji). Kadencja Sejmu nie może być skrócona w czasie
stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni od jego zakończenia.
KANCELARIA SEJMU RP
wykonuje zadania organizacyjno-techniczne i doradcze związane z działalnością Sejmu i jego organów;
stwarza warunki posłom do wykonywania mandatu poselskiego, dostarcza wszelkie materiały niezbędne
do pracy posłów w komisjach przy opracowywaniu projektów ustaw i uchwał, umożliwia korzystanie z
opracowań fachowych, literatury i ekspertyz; zapewnia techniczno-organizacyjne i finansowe warunki
działalności biur poselskich lub innych jednostek do obsługi terenowej działalności posłów. Kancelarią
Sejmu kieruje Szef KS powoływany przez Marszałka Sejmu po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej
i Spraw Poselskich. Organizację KS określa statut uchwalony na wniosek Szefa KS.
KLUB POSELSKI/KOŁO POSELSKIE
Posłowie mogą tworzyć w Sejmie kluby poselskie i koła poselskie oparte na zasadzie politycznej.
(art.9 RS). Klub tworzy co najmniej 15 posłów, koło co najmniej 3 posłów. Poseł może należeć
tylko do jednego klubu lub koła poselskiego. Kluby lub koła poselskie mogą na zasadzie
wzajemnych porozumień ustanawiać wspólną reprezentację w Konwencie Seniorów. Składy osobowe oraz
regulaminy wewnętrzne podawane są prze włądze klubów poselskich i kół do wiadomości Prezydium
Sejmu.
KOMISJE SEJMOWE
są organami powołanymi do rozpatrywania i przygotowywania spraw stanowiących przedmiot prac Sejmu
oraz wyrażania opinii w sprawach przekazanych pod ich obrady przez Sejm lub Prezydium Sejmu.
Komisje sejmowe są również organami Sejmu w zakresie kontroli działalności poszczególnych organów
państwowych, samorządu terytorialnego oraz innych organów i organizacji w zakresie wprowadzania w
życie i wykonywania ustaw i uchwał Sejmu (art. 18 RS). Regulamin Sejmu przewiduje utworzenie 28
komisji stałych, określając zakres ich działania. Sejm może powoływać i odwoływać komisje
nadzwyczajne, określając cel, zasady i tryb ich działania (art. 20 RS). Posiedzenia komisji odbywają się w
terminach określonych przez samą komisję, jej prezydium lub przewodniczącego. Komisje mogą odbywać
posiedzenia wspólne, którym przewodniczy jeden z przewodniczących komisji. Komisje obradujące
wspólnie przyjmują uchwały większością głosów, w obecności co najmniej 1/3 liczby członków każdej z
uczestniczących w posiedzeniu komisji.
KONSTYTUCJA
ustawa zasadnicza, naczelny akt prawny i prawotwórczy, dotyczący ustroju politycznego i gospodarczego
państwa, ustanawia podmiot władzy w państwie i określa sposoby sprawowania przezeń władzy, ustala
strukturę i zakres kompetencji jego naczelnych organów oraz tworzy katalog podstawowych praw,
wolności i obowiązków obywatelskich. Konstytucja jest uchwalana i zmieniana w drodze szczególnych
procedur. Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby
posłów, Senat lub Prezydent RP. Zmiana Konstytucji następuje w drodze ustawy uchwalonej w
jednakowym brzmieniu przez Sejm i następnie w terminie nie dłuższym niż 60 dni prze Senat. Ustawę o
zmianie Konstytucji uchwala Sejm większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy
ustawowej liczby posłów oraz Senat bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy
ustawowej liczby senatorów (art. 235 Konstytucji).
KONWENT SENIORÓW
stanowią Marszałek, wicemarszałkowie, przewodniczący lub wiceprzewodniczący klubów oraz
4
 
9945985.002.png 9945985.003.png 9945985.004.png 9945985.005.png
przedstawiciele porozumień klubów i kół poselskich (art. 9 pkt 5 RS), a także przedstawiciele klubów
parlamentarnych, jeśli reprezentują co najmniej 15 posłów. Szef Kancelarii Sejmu bierze udział w
obradach Konwentu Seniorów z głosem doradczym. Konwent Seniorów czuwa nad zapewnieniem
współdziałania klubów w sprawach związanych z działalnością i tokiem prac Sejmu.
LASKA MARSZAŁKOWSKA
symbol władzy Marszałka Sejmu, umieszczany na sali obrad pionowo obok jego fotela.
Marszałek otwiera i zamyka posiedzenia uderzając trzykrotnie laską o podłogę. Zwrot "wnieść
projekt do laski marszałkowskiej" oznacza - wnieść oficjalnie projekt ustawy lub uchwały do
rozpatrzenia przez Sejm.
Złożenie projektu do Laski Marszałkowskiej - przekazanie przez wnioskodawców projektu ustawy lub
uchwały wraz z uzasadnieniem Marszałkowi Sejmu RP.
MANDAT POSELSKI
pełnomocnictwo udzielone przedstawicielowi narodu przez wyborców, w celu sprawowania funkcji posła w
Sejmie; mandatu posła nie można łączyć z funkcjami Prezesa: NBP, NIK, RPO, RP Dziecka, członka Rady
Polityki Pieniężnej, członka KRRT, ambasadora, zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Senatu, Prezydenta
lub w administracji rządowej z wyjątkiem Rady Ministrów i sekretarzy stanu); mandatu również nie mogą
piastować sędziowie, prokuratorzy, urzędnicy służby cywilnej, funkcjonariusze policji i służby ochrony
państwa. Nie można być równocześnie posłem i senatorem.
Wyróżniamy dwie koncepcje sprawowania mandatu poselskiego:
KONCEPCJA MANDATU WOLNEGO
Obowiązuje w Polsce. Poseł jest reprezentantem całego Narodu, nie obejmują go instrukcje wyborców,
rozpoczęciem sprawowania mandatu jest dzień złożenia ślubowania poselskiego przed Sejmem zaś
wygaśnięciem - dzień zrzeczenia się mandatu, pozbawienia mandatu wyrokiem Trybunału Stanu, śmierci
lub końca kadencji Sejmu.
KONCEPCJA MANDATU IMPERATYWNEGO
Poseł reprezentuje tylko wyborców z okręgu, z którego jest wybrany, odpowiada przed nimi i może być
przez nich pozbawiony mandatu przed końcem kadencji.
5
 
9945985.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin