Nvidia CUDA i AMD Stream - możliwości i zaastosowania.pdf
(
6332 KB
)
Pobierz
212212619 UNPDF
TECHNOLOGIE
Nvidia CUDA i AMD Stream – możliwości i zastosowania
DVD 8/2009
Grupa: UZUPEŁNIENIA
Artykuł archiwalny „Bliżej rzeczywi-
stości”, PC Format 12/2006
Artykuł archiwalny „Realistyczna
grafi ka 3D”, PC Format 4/2007
Zamiast procesora
Karty z technologiami
CUDA lub AMD Stream
KORZYSTAJĄ Z TECHNOLOGII CUDA
Gainward SilentFX GeForce
9400 GT – 190 zł
Palit GeForce 9800 GT – 410 zł
Asus GeForce GTS 250 – 560 zł
Gigabyte GeForce GTX 260
(Core216) – 780 zł
Palit GeForce GTX 275 – 960 zł
KORZYSTAJĄ Z TECHNOLOGII
AMD STREAM
Asus Radeon 3450 – 140 zł
Gainward Radeon 3850 – 230 zł
Gigabyte Radeon HD 4670 – 290 zł
Sapphire Radeon HD 4770 – 460 zł
HIS Radeon HD 4890 – 1040 zł
Technologie Nvidia CUDA i AMD Stream umożliwiają wykonywanie obliczeń
naukowo-inżynierskich oraz przetwarzanie strumienia wideo przy użyciu ogromnej
mocy obliczeniowej karty graficznej, a nie procesora. Powstało już kilkadziesiąt
aplikacji – także do domowego użytku – które potrafią to wykorzystać.
jednostki
vertex shader
105
>
02
i
pixel shader
105
>
03
– w jedną
fazę obliczeniową.
W wyniku opisanych zdarzeń
Nvidia opracowała układ grafi czny
GeForce 8800 GTX (nazwa kodowa
G80) z nową architekturą CUDA,
w której znalazły się ujednolicone,
uniwersalne shadery, pełniące rolę
vertex lub pixel shaderów w zależ-
ności od potrzeb. Właśnie z myślą
o efektywnym wykorzystaniu ta-
kiej architektury zostały stworzone
biblioteki DX 10. Również w kon-
strukcjach fi rmy ATI, począwszy od
procesora grafi cznego R600, wyko-
rzystanego w kartach Radeon HD
2000/3000, są stosowane zunifi ko-
wane shadery.
Profesjonalne CUDA
Aby móc wykorzystać moc obli-
czeniową shaderów (GeForce 8800
GTX ma ich 128) do obliczeń na-
ukowo-inżynierskich, programiści
Nvidii przygotowali odpowiednie
Zarówno Nvidia CUDA (Compu-
te Unifi ed Device Architecture),
jak i AMD Stream to połączenie
rozwiązań sprzętowych, czyli kart
grafi cznych, środowiska programi-
stycznego i stworzonych w nim apli-
kacji. Obie technologie umożliwiają
przeprowadzenie tego samego typu
obliczeń przy wykorzystaniu akce-
leratorów grafi cznych zamiast pro-
cesora. CUDA jest jednak bardziej
znana, a liczba wykorzystujących ją
programów – znacznie większa niż
tych do AMD Stream. Są to apli-
kacje do obróbki i montażu wideo,
a także specjalistyczne programy
np. do oceny ryzyka biznesowego
czy stosowane w tomografi i kompu-
terowej do generowania obrazu 3D
ze zdjęć rentgenowskich.
Maszyny wykorzystujące te tech-
nologie mają znacznie większą wy-
dajność niż komputer korzystający
z samego procesora. Przykładowo
CUDA przyspiesza obliczenia od
18 razy przy kodowaniu wideo do
nawet 149 razy podczas prowadze-
nia symulacji fi nansowych.
Skąd ten pomysł
Współczesne karty grafi czne mają
kilkaset programowalnych proce-
sorów, tzw. shaderów. Procesory
te są przystosowane do przetwa-
rzania strumieniowego, czyli wy-
konywania od kilku do kilkuna-
stu prostych operacji na ogromnej,
stale dostarczanej ilości danych.
Dzięki temu karty grafi czne mają
dużą moc obliczeniową, którą nie
tak dawno zapewniały wyłącznie
superkomputery.
Dla przykładu kość grafi czna i ba-
zujące na niej karty Nvidia GeForce
GTX 280 dysponują mocą oblicze-
niową rzędu 933 gigafl opów (0,933
terafl opa), co oznacza, że urządze-
nie potrafi wykonać 933 miliardów
operacji zmiennoprzecinkowych na
sekundę. Tymczasem moc oblicze-
niowa czterordzeniowego procesora
Intel Core i7 965 XE wynosi tyl-
ko 70 gigafl opów, a więc ponad 13
razy mniej. Ze względu na sposób
działania kart i procesorów tych
wartości nie można porównywać
wprost – trzeba najpierw podzielić
moc karty grafi cznej przez 5. Ale na-
wet wtedy moc karty jest ogromna
– blisko 190 gigafl opów – i znacznie
wyższa niż dla centralnego proce-
sora. Tę moc obliczeniową można
wykorzystać do innych celów niż
tylko generowanie grafi ki i ta idea
przyczyniła się do powstania opi-
sywanych tu technologii.
Stymulującą rolę w tworzeniu
CUDA odegrały fi rmy BionicFX
i Microsoft. Pierwsza opracowała
technologię, pozwalającą zamie-
niać cyfrowe dane audio na specjal-
nie spreparowane informacje, które
mogły być następnie przetwarzane
przez kartę grafi czną. Z kolei Micro-
soft w swoich bibliotekach
DirectX 10
105
>
01
(wykorzystywanych głów-
nie w grach) połączył wszystkie ope-
racje przetwarzania kształtu i ruchu
obiektów oraz wyglądu pikseli – re-
alizowane dotąd przez oddzielne
bez technologii
CUDA
z włączoną
technologią CUDA
sora. Tę moc obliczeniową można
wykorzystać do innych celów niż
tylko generowanie grafi ki i ta idea
przyczyniła się do powstania opi-
Stymulującą rolę w tworzeniu
CUDA odegrały fi rmy BionicFX
i Microsoft. Pierwsza opracowała
technologię, pozwalającą zamie-
niać cyfrowe dane audio na specjal-
nie spreparowane informacje, które
mogły być następnie przetwarzane
przez kartę grafi czną. Z kolei Micro-
DirectX 10
(wykorzystywanych głów-
nie w grach) połączył wszystkie ope-
Zastosowanie programu do obróbki i montażu wideo ArcSoft SimHD i kart gra-
ficznych z architekturą CUDA lub AMD Stream pozwala uzyskać obraz o znacznie
lepszej jakości – ostrzejszy, o bardziej nasyconych kolorach.
Naukowcy wykorzystują Nvidia CUDA
do symulowania i wizualizacji procesów
biomolekularnych.
106
PC Format 8/2009
Nvidia CUDA i AMD Stream – możliwości i zastosowania
TECHNOLOGIE
biblioteki, sterowniki, interfejs pro-
gramowania aplikacji
API
105
>
04
oraz środowisko programistyczne C,
umożliwiające pisanie aplikacji na
karty grafi czne. Jednocześnie opra-
cowali specjalny akcelerator oblicze-
niowy, bazujący na układzie G80,
o nazwie Tesla (T8P).
Obecnie dostępne są karty i ser-
wery obliczeniowe Tesla, bazujące
na układach grafi cznych Nvidia Ge-
Force GTX 280 (GT200), które nale-
żą do drugiej generacji procesorów
grafi cznych zgodnych z architekturą
CUDA. Podobnie jak GT200, tak
i zmodyfi kowany układ Tesla T10P,
ma do dyspozycji 240 programowal-
nych shaderów.
Po zainstalowaniu rozwiązania
Tesla pecet zmienia się w superkom-
puter. Teslę wykorzystuje do różnych
obliczeń ponad 50 uczelni, np. MIT
w USA, Politechnika Gdańska. Na
wielu uczelniach opracowywane są,
korzystające z technologii CUDA,
programy, wtyczki i procedury do
używanych przez naukowców, eko-
nomistów czy inżynierów aplikacji
do wysokowydajnych obliczeń. Ob-
liczenia takie obejmują m.in. fi zy-
kę jądrową, astrofi zykę, konstrukcje
silników, projekty wieżowców, mo-
stów, kodowanie wideo, symulacje
pogodowe i obliczenia związane
z zarządzaniem ryzykiem.
Co może domowy GeForce
Oczywiście do domu nikt nie kupi
sobie akceleratora Tesla, zwłaszcza
że kosztuje on ponad 1600 dolarów.
Jednak w wielu zwykłych pecetach
drzemie zaklęta w GeForce’y z se-
rii 8000, 9000 i GTX 200 ogromna
moc obliczeniowa. Pierwszym pro-
gramem dla domowych użytkow-
ników, wykorzystującym technolo-
gię CUDA, był Badaboom Media
Converter. Pozwala on na edycję,
montaż i konwersję materiałów wi-
deo w rozdzielczości
HD
105
>
05
.
Przy wykorzystaniu technologii
CUDA operacje te prowadzone są
o ponad 60 proc. szybciej niż za
pomocą samego procesora.
Programów do edycji i konwersji
wideo, wspierających technologię
CUDA, jest znacznie więcej. Służą
nie tylko do przetwarzania mate-
riałów wideo w rozdzielczości HD,
konwertowania ich przed publikacją
w serwisach typu YouTube. Wielu
użytkowników chce też poprawić
jakość materiałów wideo nakrę-
conych komórką. Przyspieszenie
Przepływ danych w architekturze CUDA
Aby karta grafi ki wykorzystująca CUDA
mogła wykonać obliczenia niezwiązane
z generowaniem grafi ki, najpierw dane,
które mają być przetwarzane, kopiowane
są z głównej pamięci RAM do pamięci
procesora grafi cznego
1
. Gdy proce-
sor centralny poleci przetworzyć dane
2
, poszczególne rdzenie procesora
grafi cznego (shadery) równolegle wy-
konują obliczenia
3
. Wynik zapisywany
w pamięci procesora grafi cznego jest
natychmiast kopiowany do pamięci
RAM
4
. Taka organizacja przepływu
i wymiany danych między CPU a GPU
jest obecnie jedyną metodą wykorzy-
stania mocy obliczeniowej karty gra-
fi cznej. W przyszłości procesor i układ
grafi czny będą się ze sobą komunikować
bezpośrednio (np. w kartach AMD/ATI
przewidziano zastosowanie magistrali
HyperTransport), co jeszcze bardziej
usprawni obliczenia.
operacji związanych z szeroko po-
jętą obróbką wideo o 20–150 proc.
(na tyle pozwala moc obliczeniowa
karty) jest nie do pogardzenia. Przy
okazji można poprawić jakość takich
materiałów, wykorzystując wbudo-
wane w kartę grafi czną mechanizmy
przetwarzania obrazu wideo.
AMD Stream się rozwija
Technologia AMD Stream jest do-
stępna w kartach Radeon HD z serii
3800 i 4800 oraz na karcie AMD
FireStream 9270. Ta ostatnia jest
odpowiednikiem akceleratora Tesla
C1060. Jej moc obliczeniowa wynosi
1,2 terafl opa, a więc więcej niż dla
karty Nvidii o mocy 1 terafl opa.
Choć programów wspierają-
cych AMD Stream jest mniej niż
dla CUDA, sytuacja się stale popra-
wia. Domowi użytkownicy mogą
skorzystać z kilku programów wi-
deo. Osoby zajmujące się obróbką
zdjęć, fi lmów i tworzeniem materia-
łów w technologii fl ash zainteresuje
to, że niektóre aplikacje fi rmy Adobe
też korzystać z AMD Stream.
Dostępne na stronach ATI/AMD
1
demo Froblins pokazuje możliwe
efekty zastosowania AMD Stream
w grach. Froblins działa na kompu-
terach z kartą z serii Radeon HD
3000/4000 i wykorzystuje procesor
grafi czny nie tylko do generowania
scen 3D. Również obliczenia zwią-
zane ze sztuczną inteligencją tysięcy
występujących tam stworków – ich
reakcją na działania innych postaci
– są wykonywane jednocześnie przy
użyciu AMD Stream.
Nvidia CUDA meteorologom służy do szybkiego ana-
lizowania danych o warunkach pogodowych z całego
świata i prognozowania pogody, a projektantom
mody pomaga symulować w czasie rzeczywistym
wygląd ubioru wykonanego z danego materiału.
Adresy internetowe
1
http://ati.amd.com/technology/stre-
amcomputing/consumer-gaming.html
Oceń lub skomentuj na
www.pcformat.pl/ocena
Przykładowe programy wykorzystujące technologie CUDA oraz AMD Stream
WYKORZYSTUJĄ CUDA
vReveal fi rmy MotionDSP
– obróbka i montaż wideo
ArcSoft SimHD
– obróbka i montaż wideo
Ikena – rekonstrukcja detali
w materiałach wideo złej jakości
Cyberlink PowerDirector 7
– obróbka i montaż wideo
Loilo Scope Mars
– obróbka i montaż wideo
Nero MoveIt
– obróbka i montaż wideo
Nurien – gra społecznościowa
Manifold System GIS Internet
Map Server for web applications
zdjęć rentgenowskich m.in. na potrzeby
tomografi i komputerowej
SciFinance
– ocena ryzyka biznesowego inwestycji
giełdowych i fi nansowych
WIPRO
– platforma do zarządzania biznesem
Adobe Flash 10 – tworzenie
prezentacji i programów Flash
CyberLink PowerDirector 7
– obróbka i montaż wideo (na ekranie)
Cyberlink MediaShow Espresso
– odtwarzanie, konwersja i prosta
obróbka wideo
– tworzenie interaktywnych map do
publikacji w internecie (na ekranie)
High-Performance Distributed
Password Recovery fi rmy Elcomsoft
– łamanie zabezpieczeń kryptografi cz-
nych i haseł
North Star Imaging
– tworzenie obrazów 3D na podstawie
WSPIERAJĄ AMD STREAM
ATI Avivo Video Converter
– konwersja formatów wideo
ArcSoft TotalMedia Theater
– obróbka i montaż wideo
Adobe After Effects CS4
– obróbka i montaż wideo
Photoshop CS4 – obróbka zdjęć
PC Format 8/2009
107
Plik z chomika:
zaprogramuj
Inne pliki z tego folderu:
Nvidia CUDA i AMD Stream - możliwości i zaastosowania.pdf
(6332 KB)
Oprogramowaie korzystające z ATI Stream i CUDA.pdf
(2947 KB)
Pobieranie plików z serwisów WWW.pdf
(2886 KB)
Test routerów do neostrady i kablówek.pdf
(5677 KB)
Przegląd ofert przewodowego internetu stacjonarnego.pdf
(2429 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dodatki
Galeria zdjęć
Gry i programy edukacyjne
Lekcje, kursy komputerowe
Prezentacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin