wykład XI - tabela 1.doc

(31 KB) Pobierz
Tabela 1

 

Tabela 1.

Cechy subwencji ogólnej i dotacji celowych w systemie finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce

Kryterium wyróżnienia

Subwencja ogólna

Dotacje celowe

Przeznaczenie

mogą być wykorzystane na dowolne cele, są ogólne

są przeznaczone na ściśle określone cele

Rodzaj finansowanych zadań

na finansowanie zadań własnych

na finansowanie zadań zleconych (na podstawie przepisów prawnych oraz zawartych porozumień) oraz dofinansowywanie zadań własnych

Zasady wyodrębniania dochodów z budżetu państwa

w latach 1999–2003 obiektywne metody wyodrębniania

od 2004 r. kwoty części subwencji są co roku określane w ustawie budżetowej

brak zasad wyodrębniania z budżetu państwa, ale jej otrzymanie jest uwarunkowane spełnieniem przez JST określonych kryteriów (tzw. zdeterminowanie prawne)

Zasady podziału pomiędzy jednostki samorządowe

zasady podziału są określone w przepisach prawnych (ustawach i rozporządzeniach)

brak zasad podziału dotacji – przyznawane uznaniowo

Czy podlega zwrotowi?

niewykorzystana kwota nie podlega zwrotowi

podlega zwrotowi w przypadku, gdy:

-      przekazano zawyżoną kwotę,

-      zadanie nie zostało zrealizowane

-      dotację wykorzystano niezgodnie z przeznaczeniem lub naruszono warunki jej przekazania (zwrot wraz z odsetkami)

-      zadanie wykonano taniej

Źródło przekazywania

otrzymywana jest tylko z budżetu państwa

otrzymywana jest z budżetu państwa, funduszów celowych, budżetów innych JST

Pewność (gwarancje) i terminy otrzymywania

terminy przekazywania są ściśle określone; JST może wystąpić z roszczeniem związanym z niewłaściwym ustaleniem wysokości subwencji oraz jej nieterminowym przekazaniem

brak ścisłych terminów przekazania; roszczenie samorządu o wypłatę dotacji wzbudza wśród prawników wątpliwości

Źródło: opracowanie własne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin