Tabela 1.
Cechy subwencji ogólnej i dotacji celowych w systemie finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego w Polsce
Kryterium wyróżnienia
Subwencja ogólna
Dotacje celowe
Przeznaczenie
mogą być wykorzystane na dowolne cele, są ogólne
są przeznaczone na ściśle określone cele
Rodzaj finansowanych zadań
na finansowanie zadań własnych
na finansowanie zadań zleconych (na podstawie przepisów prawnych oraz zawartych porozumień) oraz dofinansowywanie zadań własnych
Zasady wyodrębniania dochodów z budżetu państwa
w latach 1999–2003 obiektywne metody wyodrębniania
od 2004 r. kwoty części subwencji są co roku określane w ustawie budżetowej
brak zasad wyodrębniania z budżetu państwa, ale jej otrzymanie jest uwarunkowane spełnieniem przez JST określonych kryteriów (tzw. zdeterminowanie prawne)
Zasady podziału pomiędzy jednostki samorządowe
zasady podziału są określone w przepisach prawnych (ustawach i rozporządzeniach)
brak zasad podziału dotacji – przyznawane uznaniowo
Czy podlega zwrotowi?
niewykorzystana kwota nie podlega zwrotowi
podlega zwrotowi w przypadku, gdy:
- przekazano zawyżoną kwotę,
- zadanie nie zostało zrealizowane
- dotację wykorzystano niezgodnie z przeznaczeniem lub naruszono warunki jej przekazania (zwrot wraz z odsetkami)
- zadanie wykonano taniej
Źródło przekazywania
otrzymywana jest tylko z budżetu państwa
otrzymywana jest z budżetu państwa, funduszów celowych, budżetów innych JST
Pewność (gwarancje) i terminy otrzymywania
terminy przekazywania są ściśle określone; JST może wystąpić z roszczeniem związanym z niewłaściwym ustaleniem wysokości subwencji oraz jej nieterminowym przekazaniem
brak ścisłych terminów przekazania; roszczenie samorządu o wypłatę dotacji wzbudza wśród prawników wątpliwości
Źródło: opracowanie własne.
aep