Krótka charakterystyka modelu Fiat 500.pdf

(465 KB) Pobierz
165625840 UNPDF
Fiat 500 (znany też jako Fiat 500 Nuova) – mały samochód
miejski produkowany przez firmę FIAT od 1957 do 1975 roku.
Fiat 500 jest następcą modelu Fiat 500 Topolino (1936-1955).
Wziął swoją nazwę od dwucylindrowego chłodzonego
powietrzem silnika o pojemności wynoszącej niemal 500 cm³
(początkowo dokładnie 479) i moc 13,5 KM w pierwszym roku
produkcji oraz 15 KM w kolejnych. Model był następcą Fiata
Topolino (tzw. myszki). Samochód był bardzo popularny
głównie na południu Włoch, gdzie nabywała go przeważnie
biedniejsza część społeczeństwa. Konstrukcja silnika wynikała
z włoskich przepisów podatkowych uzależnionych od liczby
cylindrów silnika.
Dane techniczne
pojemność skokowa – 479 / 499,5 / 594 cm³
moc – 13,5-15 / 17,5-18-21 / 18 KM
prędkość maksymalna – 85 / 95 / 100 km/h
masa własna – 470/520 kg
ładowność – 210/320 kg
165625840.001.png
Kalendarium
W 1958 roku zaprezentowano Fiata 500 Sport z silnikiem o
pojemności zwiększonej z 479 cm³ do 499,5 cm³ i mocy 21
KM.
W 1960 roku pojawia się wersja 500 D z silnikiem z wersji 500
Sport lecz o mocy wynoszącej 17,5 KM. Kolejną nowością
było kombi o nazwie Giardiniera 500, która była wyposażona
w silnik o mocy 21 KM.
W 1965 roku samochód przeszedł najpoważniejszą
modernizację, otrzymując oznaczenie 500 F, która dotyczyła
głównie przeniesienia zawiasów drzwi z tylnego słupka na
przedni.
W 1972 pojawiła się ostatnia wersja, Fiat 500 R z silnikiem o
pojemności 594 cm³ i mocy 18 KM, która była produkowana
równolegle ze swoim następcą, Fiatem 126, z którym dzieli
koncepcję budowy (silnik z tyłu) oraz większość elementów
podwozia i silnik.
Maksymalną roczną produkcję odnotowano w 1970 r. – 351
477 sztuk.
Ostatni model, Fiat 500 R, zszedł z taśm produkcyjnych w
sierpniu 1975 roku. Według różnych źródeł wyprodukowano
od ok. 3,6 do 3,8 mln egzemplarzy tego auta. Fiat 500
zmotoryzował Włochy, tak jak jego młodszy brat Fiat 126
zmotoryzował Polskę, a Volkswagen "Garbus" Niemcy.
165625840.002.png 165625840.003.png
Nowy Fiat 500 został oficjalnie zapowiedziany przez zarząd
Fiata 5 maja 2006 roku, pierwsze zdjęcia tego modelu ukazały
się 20 marca 2007 roku, a samochód trafił oficjalnie do
sprzedaży na rynku włoskim 4 lipca 2007 roku. Samochód ten
ma dla Włochów znaczenie szczególne, dlatego reklamowany
był pod sloganem "appartiene a tutti noi", co znaczy "należy
do nas wszystkich". 13 lutego 2008 roku w Polsce
wyemitowano polskie wersje słynnych już reklam Fiata 500,
jednak nawiązywały one do wydarzeń z Polski po 1945 roku.
Znalazły się tam m.in. nawiązania do Solidarności. W Polsce
auto reklamowane jest sloganem "On także jest częścią
naszej historii"
Nuova 500 produkowany jest od maja 2007 roku przez zakłady
Fiat Auto Poland w Tychach
Od czasu premiery rynkowej "Fiat 500" zdobył wiele nagród.
Najważniejsza z nich to tytuł Europejskiego Samochodu Roku
2008 (European Car of the Year 2008). Wcześniej zdobył
m.in. tytuł „EuroCarBody 2007” w europejskim konkursie na
najlepszą karoserię, tytuł „Najpiękniejsze Auto na Świecie”
(L'Automobile piu bella del mondo) w kategorii auta miejskie/
małe w konkursie organizowanym we Włoszech, nagrodę
„Auto Europa 2008” w plebiscycie włoskich dziennikarzy
branży motoryzacyjnej (Uiga). Ponadto otrzymał wiele
czołowych wyróżnień w konkursach i plebiscytach medialnych
(telewizyjnych i internetowych).
165625840.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin