SiC_8b skrzynie biegów manualne.pdf
(
4583 KB
)
Pobierz
SiC_8b skrzynie biegów manualne
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Skrzynie przekładniowe
Cz
ęść
II:
budowa i działanie
1
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Zadania skrzy
ń
przekładniowych
1. Zmiana wartości momentu obrotowego oraz prędkości
obrotowej przekazywanych z silnika dla dopasowania
ich do chwilowych oporów ruchu (zmiana przełoŜenia)
wykorzystanie zale
Ŝ
no
ś
ci:
M
O
=
c
*
N
n
gdzie:
M
O
– moment obrotowy,
N
– moc,
n
– pr
ę
dko
ść
obrotowa,
c
– współczynnik proporcjonalno
ś
ci
2. Zmiana kierunku przekazywania napędu (bieg
wsteczny)
3. Trwałe rozłączenie silnika i reszty układu napędowego
Skrzynie przekładniowe
2
1
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy
ń
przekładniowych
●
z punktu widzenia budowy przekładni:
1. skrzynie o osiach stałych
(ka
Ŝ
de przeło
Ŝ
enia realizuje para kół
z
ę
batych o uz
ę
bieniu zewn
ę
trznym)
2. skrzynie o osiach ruchomych
–
(przeło
Ŝ
enia s
ą
realizowane przez
przekładni
ę
lub zespół przekładni planetarnych)
3. skrzynie CVT
(
C
ontinously
V
ariable
T
ransmission – ciągła zmiana
przełoŜenia)
(przeło
Ŝ
enia zmieniaj
ą
ce si
ę
w pewnym zakresie w
sposób ci
ą
gły realizowane s
ą
przez przekładni
ę
hydrokinetyczn
ą
lub
mechaniczna przekładni
ę
o ci
ą
głej zmianie przeło
Ŝ
enia)
Skrzynie przekładniowe
3
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy
ń
przekładniowych
●
z punktu widzenia sposobu sterowania:
1. skrzynie sterowane manualnie
(kierowca wybiera moment zmiany
przeło
Ŝ
enia i jego warto
ść
oraz przeł
ą
cza bieg)
2. skrzynie sterowane półautomatycznie
– tzw. sterowanie
preselekcyjne
(kierowca wybiera moment i kierunek zmiany
przeło
Ŝ
enia – na wy
Ŝ
sze lub ni
Ŝ
sze. Przeł
ą
czanie biegów wykonuje
sterowany siłownik)
3. skrzynie sterowane automatycznie
(moment zmiany przeło
Ŝ
enia
oraz przeł
ą
czanie biegów na kolejne biegi ni
Ŝ
sze lub wy
Ŝ
sze
wykonuje układ steruj
ą
cy. Kierowca mo
Ŝ
e tylko wybra
ć
program
według którego b
ę
dzie realizowane sterowanie)
Skrzynie przekładniowe
4
2
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy
ń
przekładniowych
●
z punktu widzenia warto
ś
ci zastosowanych przeło
Ŝ
e
ń
:
1. skrzynie redukcyjne
–
wszystkie przeło
Ŝ
enia wi
ę
ksze od 1
(zwi
ę
kszanie momentu obrotowego, zmniejszanie pr
ę
dko
ś
ci
obrotowej)
2. skrzynie redukcyjno-bezpo
ś
rednie
–
najwy
Ŝ
sze przeło
Ŝ
enie
równe 1
(nie zmienia momentu i pr
ę
dko
ś
ci)
, pozostałe przeło
Ŝ
enia
wi
ę
ksze od 1
(zwi
ę
kszanie momentu obrotowego, zmniejszanie
pr
ę
dko
ś
ci obrotowej)
3. skrzynie redukcyjno-bezpo
ś
rednio-multiplikacyjne
–
najwy
Ŝ
sze
przeło
Ŝ
enie lub przeło
Ŝ
enia ni
Ŝ
sze od 1
(zwi
ę
kszanie pr
ę
dko
ś
ci,
zmniejszanie momentu obrotowego)
, jedno przeło
Ŝ
enie równe 1
(nie
zmienia momentu i pr
ę
dko
ś
ci)
, pozostałe przeło
Ŝ
enia wi
ę
ksze od 1
(zwi
ę
kszanie momentu obrotowego, zmniejszanie pr
ę
dko
ś
ci
obrotowej)
Skrzynie przekładniowe
5
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Rodzaje skrzy
ń
przekładniowych
●
z punktu widzenia sposobu zmiany warto
ś
ci przeło
Ŝ
e
ń
:
1. skrzynie o skokowej zmianie warto
ś
ci przeło
Ŝ
e
ń –
ka
Ŝ
dy bieg
w skrzyni ma stał
ą
warto
ść
przeło
Ŝ
enia, inn
ą
od przeło
Ŝ
e
ń
pozostałych biegów
2. skrzynie o ci
ą
głej zmianie warto
ś
ci przeło
Ŝ
e
ń –
w skrzyni jest
najcz
ęś
ciej jedna przekładnia, zmieniaj
ą
ca przeło
Ŝ
enie w pewnym
zakresie w sposób ci
ą
gły
3. skrzynie o mieszanym sposobie zmiany warto
ś
ci przeło
Ŝ
e
ń –
jedna przekładnia o ci
ą
głej zmianie przeło
Ŝ
enia współpracuje z
kilkoma przekładniami o stałych warto
ś
ciach przeło
Ŝ
e
ń
(pozwala to
na zmian
ę
zakresu przeło
Ŝ
enia zmienianego w sposób ci
ą
gły)
Skrzynie przekładniowe
6
3
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
obudowa
sprz
ę
gła
widełki
wałek
główny
Manualna
skrzynia biegów
wałek
sprz
ę
głowy
IV
wałek
po
ś
redni
W
III
I
II
V
wałek biegu
wstecznego
Manualne skrzynie biegów
7
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Schemat przepływu mocy w skrzyni manualnej
II
I
II
I
I bieg
II bieg
Manualne skrzynie biegów
8
4
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Schemat przepływu mocy w skrzyni manualnej
IV
W
IV bieg
wsteczny bieg
Manualne skrzynie biegów
9
BUDOWA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
1. wałek z kołem z
ę
batym biegu wstecznego, 2. wałek główny ze stałymi kołami z
ę
batymi,
3. wałek po
ś
redni z kołami z
ę
batymi, 4. dr
ąŜ
ki widełek zmiany biegów, 5. przekładnia główna,
6. widełki zmiany biegów
Manualne skrzynie biegów
10
5
Plik z chomika:
gosia9121
Inne pliki z tego folderu:
SiC_11 napędy wieloosiowe.pdf
(2044 KB)
SiC_10 mosty napędowe.pdf
(17219 KB)
SiC_9 wały napędowe.pdf
(2663 KB)
SiC_8c skrzynie biegów automatyczne.pdf
(11172 KB)
SiC_8b skrzynie biegów manualne.pdf
(4583 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin