plutarch_z_cheronei.pdf

(91 KB) Pobierz
Plutarach z Cheronei
- grecki moralista
- wielostronny uczony i pisarz
Cheroneja- ( gr. Chajroneja - nazwa ta pochodzi od mitycznego założyciela Chajrona, który
miał być synem Apollina). Rodzinne miasto Plutaracha, położone na głównym szlaku: z
Macedoni przez Tesalię i Termopile do Grecji środkowej, a dalej przez Teby do Koryntu i na
płw. Peloponez. Miasto to było świadkiem przemarszu licznych wojsk(woja grecko-
macedońska 338 r.p.n.e) (wojna Rzymu z Korneliuszem Sullą na czele przeciwko
małoazjatyckiemu Pontowi z Mitrydatesem).
Wykształcenie Plutaracha
- pochodził z dobrze sytuowanej warstwy społeczeństwa
1. Studia humanistyczne w szkole gramatycznej (tj. filologicznej) i w szkole retorycznej
(obszerna znajomość literatury i innych dyscyplin humanistycznych, wiedza o sztuce słowa
mówionego i pisanego)
2. Studia filozoficzne = matematyczno- przyrodnicze
(w Atenach, w platońskiej Akademii pod kierunkiem Ammonisa. Poznał on filozofie:
stoicyzmu, epikureizmu, cynizmu, pitagoreizmu, oraz nauki perypatu tj. szkoły Arystotelesa,
platonizmu o zabarwieniu religijno- mistycznym, informacje o religii Apollińskiej.
Studia retoryczne: występował jako deklamator, czyli typowy dla czasów cesarstwa
rzymskiego mówca okazyjny i popisowy. Tematy jego wystąpień: pożyteczność ognia i
wody, naukowa i kulturalna a wojenna sława Ateńczyków, szczęście i dzielność Aleksandra
Wielkiego.
Plutarach w Cheronei
- pełnił funkcję kierownika dozoru miejskiego i spraw budowlanych
- prawdopodobnie też był beotratą, czyli naczelnikiem związku miast beockich przez 1 rok
- pełnił godności kapłańskie w ojczyźnie i w Delfach
- misje publiczne, np. do władz rzymskich
- poselstwa rzymskie( podczas nich nawiązał kontakty ze znanymi osobami, otrzymał
osobiste wyróżnienia od cesarzy: Trajana i Hadriana
- w małym stopniu poznał łacinę
- wytworzył w Cheronei coś w rodzaju akademii filozoficznej ( wykłady filozoficzne,
deklamacje)
Postacie z dzieł Plutaracha
* uczestnicy dialogów- postacie rzymskie
*postacie przedstawione szczegółowo - znane ze źródeł antycznych
* postacie fikcyjne- użyte w celach kompozycyjnych, dla podtrzymania rozmowy w
dialogach
* osoby znane jako współczesne autorowi, np. postacie rzymskie znane ze źródeł i
poświadczeń, związane z życiem politycznym z Rzymu, np. Juniusz Rustykus Arulenus- stoik
rzymski stracony przez Domicjana, Saturninus identyczny z prokonsulem Achai Lucjusem
Saturninusem, Korneliusz Pulcher, Lucjusz Eturi- pitagorejczyk, Sekstiusz z Kartaginy.
* filologowie zwani gramatykami
*retorzy
*filozofowie różnych szkół
*teolodzy
*matematycy
*lekarze
*przyrodnicy
Brak u niego
*geografów( oprócz Praksytelesa)
*przyrodników > wynikało to z okrojonej wiedzy autora na ten temat
Stworzył on ok. 250 pism, w objętości ok 320 woluminów. Jeden z najproduktywniejszych
pisarzy starożytności grecko- rzymskiej.
Plutarach jako uczony:
- nie koncentrował sie na trudnych zagadnieniach filozoficznych
- pisał prace natury popularyzatorskiej
- przekazywał wiedzę nabytą, nie tworzył własnej
Nauczyciele czasów Plutaracha:
-retorzy( dbający o efekt formalny słowa)
- filozofowie( głównie moralizujący, mistrzowie myśli)
Plutarach jako filozof i teolog:
- odtrącał epikureizm i hedonizm
- dużo przejął z perypatu
- wiele przejął ze stoicyzmu
- o jego religijności zdecydowała filozofia Platona
- transcendentne podstawy jego etyki: uważał, ze bóstwo zawsze ukarze zło, nawet w życiu
pośmiertnym podczas wędrówki dusz
-przyjmował pośrednictwo demonów między bóstwem a światem i człowiekiem.
Plutarach jako etyk:
- nauczanie swoje popierał argumentami z literatury
- wierzył w swoje nauczanie
- angażował się w realizację nauczania i wychowania
- częste słowo Plutaracha: Philantropia= życzliwy stosunek do człowieka
Kobieta u Plutaracha:
- miała prawo do wykształcenia
- etyka: kobieta ma duszę, prawo do szcześcia i poznania cnoty
- w małżeństwie miała być równość partnerska
Pisarski dorobek Plutaracha:
- dane o jego twórczości znajdujemy w katalogu jego pism - dołączonym w kilku rekopisach z
XII - XIVw.
- obecnie uznaje się Katalog Lampriasa
- mało wie się o chronologii powstawania pism
Tematyka twórczości:
dialogi, rozprawy, deklamacje retoryczne, diatryby, wykłady, szkice, biografie, apoftegmaty,
zbiory antykwaryczno- historyczne.
Podział pism na:
-etyczne(łac. Moralia) > pisma popularno-filozoficzne, etyczne, pedagogiczne
-żywoty (łac. Vitae) > pojedyncze lub seryjne żywoty sławnych ludzi, w dużej części
zestawione w pary grecko - rzymskie
Biografistyka
Prehistoria biografistyki antycznej
elementy biografistyki:
- w bohaterskich epopejach Homera
- w " Dziejach" Herodota z Vw.p.n.e
Opiewano:
- czyny sławnych bohaterów i wodzów w opowiadaniach i pieśniach
- przedstawiano dane czasy> biografie panujących wodzów
-BIOSY- DZIEJE ŻYCIA. Grecy biografię określali bios. Termin biografia pojawił się w
VIw.n.e
- z biografii składały się ogólno historyczne ujęcia dziejów
IVw.p.n.e - kompozycje biograficzne jako odrębne w piśmiennictwie greckim np. Isokrates
"Euagoras"(ok. 374r.p.n.e) lub Ksenofont " Agesylaos" (po 359 r.p.n.e) - były to biografie
idealizujące.
Liczyły się czyny i postacie polityczne. Powstawały:
-biografie pochwalne, np. o czynach i cnotach władców, o czynach społeczno politycznych
Odkrycie człowieka:
Sokrates IV/ III w.p.n.e - owoce nauki Sokratesa o człowieku jako jednostce, realizującej
życie osobiste zgodnie z sumieniem
- pokazał wzór obywatela jako indywidualności
Arystoteles wskazał na typologię charakterów
BIOGRAFIA PERYPATETYCKA -powstała z tradycji, legend i anegdot. Była bardziej
powieściowa niż naukowa. Wypełniały ją anegdoty i teksty moralizatorskie. np. biografie:
Platona, Sokratesa, Pitagorasa napisane przez Arystoksenosa z Tarentu z IV/III w.p.n.e lub
powieści biograficzne o Homerze, Pindarze, Ajschylosie, Hezjodzie napisane przez
Chamajleona z Heraklei z IIIw.p.n.e
Satyros- biografia króla macedońskiego Filipa - przykład biografii postaci politycznych.
Historiografia biografizująca:
II poł IV w.p.n.e - historiografia dziejów bieżących wpadła w kompozycje biografizujące
czyny jednostek ale tez ich życie osobiste, np. Aleksander Wielki (zm.323r.p.n.e) gromadził
pisarzy wokół siebie, dbał o sławę swoich czynów, zalet i wartości osobistych. Później
władcy sami tworzyli teksty o osobie w pamiętnikach, wspomnieniach i innych formach
autobiograficznych.
Nowe podłoże kompozycji biograficznych:
IIIw.p.n.e (Aleksandryjski ośrodek naukowy- zgromadzono tam księgozbiór piśmiennictwa
greckiego. Kallimach z Cyreny opracował ten zbiór i stworzył katalog. Katalog zawierał:
autora, spis jego dzieł, krótką biografię. ) stworzyła to podłoże nauka o literaturze.
Likejon- szkoła Arystotelesa- biografowie z tej szkoły związani byli z Aleksandryjskiem
ośrodkiem naukowym. III/II w.p.n.e-Satyros- autor kilkunastu ksiąg z żywotami
filozofów,poetów,pisarzy.Autor 2 woluminów żywotów królów i wodzów.
Hermippos ze Smyrny- autor biografii legendarnych i historycznych mędrców oraz uczonych
m.in. Arystotelesa, Isokratesa.
Rodzaje i funkcje biografii
Funkcje: pochwalna, powieściowa, informacyjna, wychowawcza, polemiczna, propagandowa,
apolegestyczna - w zależności od przeznaczenia nadanego przez autora
Rodzaje: b. poetów lub ogólne> b. rodzajowe
b. ogólne> b. sławnych ludzi
Motywy pisania biografii u Plutaracha
- biografie pojedyncze- powód: patriotyzm lokalny
- zbiór biografii cesarzy rzymskich- powód: dla Greków miała to być historia Rzymu
cesarskiego
- zbiór grecko- rzymskich żywotów równoległych - powstały z założeń wychowawczych
BIOGRAFIE BEOCKIE:
Plutarach napisał żywot:- Hezjoda z Askry z VIII/VII w.p.n.e
- mitycznego herosa Heraklesa
- liryka Pindara z Teb z VI/Vw.p.n.e
- cynickiego filozofa Kratesa z Teb z IVw.p.n.e
- Pelopidasa z IV w.p.n.e
- Epaminondasa
- herosa messeńskiego Arystomenesa
- herosa Fokidy Daifantosa
- Aratosa z Soli z IIIw.p.n.e
- Artakserksesa( należy do żywotów równoległych, nie wiadomo
dlaczego go napisał)
- cesarzy rzymskich od Augusta do Witeliusza
ŻYWOTY RÓWNOLEGŁE
każdy żywot pary ma własny tytuł, czyli imię odnośnego bohatera. Pierwotny pomysł to
pisanie serii żywotów- wnioskujemy to z przedmowy do pary Tereus - Romulus
WYCHOWAWCZE ZAŁOŻENIA BIOGRAFI PLUTARACHA
Biografie miały być moralnie mobilizujące. Żywoty miały być portretami charakterów,
żywym obrazem czynów i cnót. Stosował on obraz wad odstraszających, malował on
charaktery ludzkie, jego biografie są źródłem hist. do poznania dziejów antycznych. nalezy
jednak podejść do nich krytycznie.
BIOGRAFIA ZWIERCIADŁEM - do: założenia programu wychowawczego
przedmowa do pary Tymelon - Emiliusz- Plutarach mówi, że stara się aby w opisach cnót i
przymiotów inni odnaleźli własny ład, aby przypatrywali się najważniejszym czynom.
przedmowa do pary Demetios - Antoniusz -Plutarach mówi, ze pary takich bohaterów
wprowadza aby człowiek gorliwiej podziwiał i naśladował dobre czyny.
przedmowa do pary Perykles - Fabiusz- Plutarach pisze, że ich dzielność i męstwo skłądnia
do podziwiania i dorównania im.
Biografie Plutaracha:
- jego postacie występują jako charaktery już przez naturę określone, mało mówi o młodości
- przedstawia sposób, w jaki charakter objawia sie w czynach i słowach
- przedstawia człowieka jako wyraz określonych rysów i cech
- jego biografie nie spełniają kryteriów biografii historycznych
-brak momentu rozwoju i kształtowania sie osobowości człowieka
Elastyczność kompozycji:
I. pochodzenia i wychowanie jednostki (ethos) wstęp
II. wiek dojrzały, czas czynów(praxeis)
III. opis starości z dodatkiem o pośmiertnej pamięci i o potomstwie zmarłego
Jego biografie maja taki schemat lecz się jemu nie poddają, posiadają różne proporcje części
kompozycyjnych.
BIOGRAFIE PLUTARACHA TO BIOGRAFIE OPOWIEŚCIOWE TYPU
CHARAKTEROLOGICZNEGO
Koncepcja paralelności grecko - rzymskiej
* równoległość jednostkowa- jednostka miała odpowiadać jednostce- była to nowość, choć
sama idea konfrontacji grecko rzymskiej nowa nie była.
Kwintus Socjusz Senecjan- przyjaciel Plutaracha, podsunął mu pomysł pisania żywotów
równoległych. Myśl ta zrodziła się w otoczeniu Trajana. Myśl o stworzeniu par grecko
rzymskich przyszła gdy poszczególne biografie były już gotowe.
Obiektywność biografa:
żywoty równoległe: 2 rękopiśmienne tradycje
- dwudzielna - 2 tomowa, układ względnie chronologiczny wg. postaci greckich
- trójdzielna - 3 tomowa, układ terytorialny
Synkryzy- kiedyś przypisywane Plutarachowi przedsłowia do wielu par żywotów.
Syzygie- wiele par żywotów.
Plutarach korzystał z Herodota, Tukidydesa, Ksenofonta. Za materiał ważny uważał:
anegdoty, trafne powiedzenia, apoftegmaty. Długo korzystał ze źródeł greckich gdyż łacinę
znał mało. w XVw.n.e odżyła twórczość Plutaracha, w XVI w.n.e - I drukowane wydania
pism Plutaracha. XX w.n.e - nauka o Plutarachu, jego pismach.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin