TWÓRCY,GŁÓWNI PRZEDSTWICIELE
CZAS POWSTANIA
JAK WIDZI CZŁOWIEKA?
GŁÓWNE POJĘCIA
METODY BADAŃ
PSYCHOANALIZA
Zygmunt Freud
Lata 90. XIX wieku
Człowiek rodzi się z nieświadomymi popędami, nad którymi ma niewielką kontolę.Świadomość człowieka to tylko wierzchołek góry lodowej,nieświadomość jest najważniejsza. Człowiek nie jest wolny, gdyż sterują nim siły oddziałujące z nieświadomości.
ID, EGO, SUPEREGO, nieświadomość, świadomość, przedświadomość,
popędy, metoda katartyczna , osobowość
hipnoza, metoda „wolnych skojarzeń”
BEHAWIORYZM
John Watson, Burrhus Skinner
XX wiek
Człowiek przychodzi na świat, jako „nie zapisana kartka”, która potem dopiero zapełniana jest kolejnymi przeżyciami. Przeżycia te determinują zachowanie człowieka. Człowiek jest kształtowany przez interakcję z otoczeniem. Surowy behawioryzm głosił, że zachowanie człowieka pozostaje pod wyłączną kontrolą środowiska,człowiek nie ma uczuć, myśli, poglądów.
zachowanie, uwarunkowania,
bodziec, reakcja,(psychologia S-R:
stimulus-response), doświadczenia, kontrola środowiska, radykalny behawioryzm, teoria społecznego uczenia się
eksperyment
PSYCHOLOGIA POZNAWCZA
Wilhelm Wundt, Jean Piaget
Lata 50. XX wieku (około)
Człowiek jest jednostką samodzielną, aktywną, badaczem rzeczywistości, istotą szukającą nowych bodźców. Potrafi obserwować, przewidywać, formułować hipotezy, eksperymentować, planować, wnioskować. Dzięki temu przystosowuje się do świata i kształtuje (interpretuje) go.
introspekcja, atomizm, paralelizm psychofizyczny, umysł, aktywne procesy poznawcze, pogląd interakcjonistyczny, porządkowanie i przekształcanie informacji,
introspekcja
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Carl Rogers, Abraham Maslow
Lata 40. XX wieku
Człowiek może podejmować własne decyzje i przejąć odpowiedzialność za swoje życie-jeśli będzie miał ku temu okazję. Posiada wolną wolę, a jego celem ma być samorealizacja. Człowiek z natury jest dobry. Psychologia humanistyczna kreśli niewątpliwie korzystny obraz natury człowieka.
samorealizacja, odpowiedzialność społeczna, wolna wola, „dobra natura człowieka”, teorie osobowości, rozwijanie osobowości, piramida potrzeb Maslowa
dialog między badanym, a badaczem (w poradniach)
czerwona_nitka