Rozdzial3.txt

(3 KB) Pobierz
4






























        *****************************************************
        "Ka�japa rzek�: O c�rko, post�pi�a� s�usznie i swym 
        zignorowaniem mojej zgody nie z�ama�a� Prawa, gdy� 
        ma��e�stwo w stylu boskich muzyk�w gandharw�w zawarte 
        w sekrecie, bez odpowiednich zakl�� mi�dzy kochaj�cym 
        m�czyzn� i kochaj�c� kobiet�, jest odpowiednie dla 
        wojownik�w. Kr�l Duhsanta jest dobrym cz�owiekiem o 
        wielkim duchu i praworz�dnym umy�le. Dzi�ki niemu 
        urodzisz wspania�ego syna Bharat� o ogromnej sile, 
        kt�rego wp�ywy obejm� ca�� ziemi�. Dzi�ki twemu synowi 
        wszechw�adne ko�o �wi�tego Tokarza Ko�a b�dzie si� 
        zawsze obraca�o bez przeszk�d."
        (Mahabharata,1(7.b) �akuntala, 67.1.25)
        ******************************************************
        *****************************************
        ***1. Pocz�tek �wiata i ko�o istnienia***
        *****************************************
           Kiedy wszystko to by�o bez �wiat�a i niewyja�nione, 
        ze wszystkich stron pokryte ciemno�ci�, pojawi�o si� 
        jedno Wielkie Jajo, niewyczerpane nasienie wszystkich 
        �ywych istot. By�a to boska przyczyna na pocz�tku eonu 
        i to, na czym si� ona opiera, zosta�o objawione jako 
        prawdziwe �wiat�o, wieczny Brahman. Ta nieujawniona 
        trudno uchwytna przyczyna, kt�ra jest tym, co jest i 
        czego nie ma, jest zdumiewaj�ca i niewyobra�alna, 
        doskona�a w swym dopasowaniu wszystkich swych cz�ci.
           Z tej boskiej przyczyny wy�oni� si� b�g stw�rca Brahma, 
        nazywany dziadkiem lub przodkiem wszech�wiata, i tajemniczy 
        m�drzec Daksza, znany ze swych ofiarniczych rytua��w. 
        Jak wie�� niesie Daksza wy�oni� si� z kciuka Brahmy w 
        okoliczno�ciach, gdy dziesi�ciu syn�w Pracetasa zosta�o 
        spalonych przez piorun monsunowej burzy. Z Brahmy i z 
        jego syn�w prorok�w, oraz z Dakszy i jego c�rek, wy�oni�y 
        si� pierwsze pokolenia m�drc�w, bog�w, demon�w asur�w i 
        rakszas�w, boskich muzyk�w gandharw�w, nimf apsar, zwierz�t, 
        w��w i ptak�w. W dalszych pokoleniach zrodzili si� ludzie. 
        Narodzili si� oni w trzech kastach wojownik�w, bramin�w i 
        posp�lstwa z p�boga Manu, kt�rego linia wywodzi si� od 
        boga �mierci Jamy, syna boga s�o�ca Wiwaswata, kt�ry z kolei 
        by� jednym z o�miu syn�w c�rki m�drca Dakszy, Aditi, 
        zwanych aditjami.
           I to wszystko, co istnieje, wszystkie trzy �wiaty 
        (niebo, ziemia i powietrze) kr�ci si� w cyklach kolejnych 
        eon�w. Pocz�tek nowego eonu jest jak wiosna, podczas kt�rej 
        pojawiaj� si� �ywe istoty, a koniec jest jak zima, gdy 
        wszystko u�pione gromadzi si� znowu w Wielkim Jaju. I tak 
        toczy si� ko�o istnienia bez pocz�tku i ko�ca, jak pory 
        roku, przynosz�c �wiatu ci�gle jego nowy pocz�tek i nowe 
        zniszczenie.
 
                                       KONIEC ROZDZIA�U
Zgłoś jeśli naruszono regulamin