4 ***************************************************** "Ka�japa rzek�: O c�rko, post�pi�a� s�usznie i swym zignorowaniem mojej zgody nie z�ama�a� Prawa, gdy� ma��e�stwo w stylu boskich muzyk�w gandharw�w zawarte w sekrecie, bez odpowiednich zakl�� mi�dzy kochaj�cym m�czyzn� i kochaj�c� kobiet�, jest odpowiednie dla wojownik�w. Kr�l Duhsanta jest dobrym cz�owiekiem o wielkim duchu i praworz�dnym umy�le. Dzi�ki niemu urodzisz wspania�ego syna Bharat� o ogromnej sile, kt�rego wp�ywy obejm� ca�� ziemi�. Dzi�ki twemu synowi wszechw�adne ko�o �wi�tego Tokarza Ko�a b�dzie si� zawsze obraca�o bez przeszk�d." (Mahabharata,1(7.b) �akuntala, 67.1.25) ****************************************************** ***************************************** ***1. Pocz�tek �wiata i ko�o istnienia*** ***************************************** Kiedy wszystko to by�o bez �wiat�a i niewyja�nione, ze wszystkich stron pokryte ciemno�ci�, pojawi�o si� jedno Wielkie Jajo, niewyczerpane nasienie wszystkich �ywych istot. By�a to boska przyczyna na pocz�tku eonu i to, na czym si� ona opiera, zosta�o objawione jako prawdziwe �wiat�o, wieczny Brahman. Ta nieujawniona trudno uchwytna przyczyna, kt�ra jest tym, co jest i czego nie ma, jest zdumiewaj�ca i niewyobra�alna, doskona�a w swym dopasowaniu wszystkich swych cz�ci. Z tej boskiej przyczyny wy�oni� si� b�g stw�rca Brahma, nazywany dziadkiem lub przodkiem wszech�wiata, i tajemniczy m�drzec Daksza, znany ze swych ofiarniczych rytua��w. Jak wie�� niesie Daksza wy�oni� si� z kciuka Brahmy w okoliczno�ciach, gdy dziesi�ciu syn�w Pracetasa zosta�o spalonych przez piorun monsunowej burzy. Z Brahmy i z jego syn�w prorok�w, oraz z Dakszy i jego c�rek, wy�oni�y si� pierwsze pokolenia m�drc�w, bog�w, demon�w asur�w i rakszas�w, boskich muzyk�w gandharw�w, nimf apsar, zwierz�t, w��w i ptak�w. W dalszych pokoleniach zrodzili si� ludzie. Narodzili si� oni w trzech kastach wojownik�w, bramin�w i posp�lstwa z p�boga Manu, kt�rego linia wywodzi si� od boga �mierci Jamy, syna boga s�o�ca Wiwaswata, kt�ry z kolei by� jednym z o�miu syn�w c�rki m�drca Dakszy, Aditi, zwanych aditjami. I to wszystko, co istnieje, wszystkie trzy �wiaty (niebo, ziemia i powietrze) kr�ci si� w cyklach kolejnych eon�w. Pocz�tek nowego eonu jest jak wiosna, podczas kt�rej pojawiaj� si� �ywe istoty, a koniec jest jak zima, gdy wszystko u�pione gromadzi si� znowu w Wielkim Jaju. I tak toczy si� ko�o istnienia bez pocz�tku i ko�ca, jak pory roku, przynosz�c �wiatu ci�gle jego nowy pocz�tek i nowe zniszczenie. KONIEC ROZDZIA�U
Torentos.pl