ABC Mądrego Rodzica – Inteligencja Twojego dziecka.pdf

(776 KB) Pobierz
107134545 UNPDF
107134545.002.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Niniejszy ebook jest własnością prywatną .
Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana,
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani
odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody
wydawcy. Zabrania się jej publicznego udostępniania w Internecie,
oraz odsprzedaży zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 12.11.2008
Tytuł: ABC Mądrego Rodzica – Inteligencja Twjego Dziecka
Autor: Jolanta Gajda
Wydanie III
ISBN: 978-83-7582-722-4
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Sylwia Fortuna
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli Sp. z o. o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www.ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
107134545.003.png 107134545.004.png
SPIS TREŚCI
Część I ................................................................................................6
Dziecko – cud istnienia ......................................................................7
To i owo na temat dziecięcego mózgu ...............................................18
Istota inteligencji ...............................................................................................18
Rola bodźców .....................................................................................................21
Inteligencja wrodzona czy nabyta? ...................................................................23
Przyswajanie nowych informacji ......................................................................24
Prawa i lewa półkula ..........................................................................................27
Rola odżywiania ................................................................................................30
Inne czynniki wspierające pracę mózgu ...........................................................33
Ruch i tlen .....................................................................................................33
Zmysły ...........................................................................................................34
Śmiech ...........................................................................................................34
Efekt Mozarta ................................................................................................35
Rodzaje inteligencji ..........................................................................37
Dziecko w wieku 0 do 3 lat ...............................................................55
Okres ciąży jest bardzo ważny ...........................................................................55
Stymulacja noworodka poprzez zmysły ............................................................56
Stymulacja słuchowa .....................................................................................59
Stymulacja wzrokowa ...................................................................................60
Inne zmysły ...................................................................................................63
Inteligencja językowa ........................................................................................64
Inteligencja kinestetyczna .................................................................................67
Inteligencja emocjonalna ..................................................................................72
Zaspokajanie dziecięcej ciekawości ...................................................................75
Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny ..............................................80
Geny, zdrowie, czynniki kulturowe ...................................................................82
Na co TY masz wpływ? ......................................................................................83
Miłość i bezpieczeństwo ....................................................................................85
Akceptacja ..........................................................................................................85
Poczucie własnej wartości .................................................................................87
Wszechstronny rozwój ......................................................................................90
Dziecku potrzebna będzie odwaga ....................................................................92
Rozwijanie samodzielności i niezależności ......................................................94
Dbałość o rozwój umysłu ...................................................................................97
Telewizja i komputer .........................................................................................98
Wsparcie emocjonalne .....................................................................................101
Twoje oczekiwania wobec dziecka ..................................................................103
Motywacja ........................................................................................................107
Nauka i zabawa .................................................................................................116
Część II ...........................................................................................128
Wstęp .............................................................................................127
Istota inteligencji językowej ............................................................131
Podstawowe zasady ..........................................................................................136
Niezbędne są bodźce ...................................................................................136
Łączyć nowe z tym, co znane i lubiane ........................................................137
Zadawanie pytań .........................................................................................139
107134545.005.png
Rozwój języka mówionego
i wzbogacanie słownictwa ................................................................................141
Reguły językowe ...............................................................................................150
Rymowanki i wyliczanki ...................................................................................151
Język receptywny (słuchanie i czytanie) .........................................................152
Nauka liter i alfabetu .......................................................................................160
Nauka pisania ...................................................................................................161
Nauka języka obcego ........................................................................................165
Ćwiczenia i zabawy ..........................................................................................166
Właściwa ocena rozwoju dziecka ....................................................................169
Inteligencja logiczno-matematyczna ..............................................173
Istota inteligencji logiczno-matematycznej ....................................................173
Odpowiednie nastawienie ................................................................................176
Trening czyni mistrza ......................................................................................178
Gry i zabawy matematyczne ............................................................................182
Jak rozwijać matematyczne myślenie .............................................................189
Przykładowe zadania ...................................................................................191
Inne wybrane rodzaje inteligencji ..................................................194
Inteligencja wizualno-przestrzenna ................................................................194
Ćwiczenia i zabawy ......................................................................................195
Inteligencja naukowa ......................................................................................200
Ćwiczenia i zabawy ......................................................................................201
Inteligencja emocjonalna ................................................................................206
Ćwiczenia i zabawy .....................................................................................208
Kreatywność, czyli twórcze myślenie ..............................................211
Istota kreatywności ..........................................................................................211
Jak wspierać twórcze myślenie .......................................................................212
Ćwiczenia i zabawy ..........................................................................................214
Zakończenie,
czyli o...
obieraniu ziemniaków słów kilka ;-) ...............................................217
Bibliografia ....................................................................................224
107134545.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin