NOWE KINO NIEMIECKIE
NOWE KINO NIEMIECKIE:
· Wyrosło na gruncie odnowy niemieckiego kina po manifeście w Oberhausen 1962
· Zdobyło międzynarodowe uznanie dzięki nazwiskom debiutujących na przełomie lat 60. i 70. R.W. Fassbindera, W. Wendersa, W. Herzoga, M. von Trotty, oraz wyróżniającej się grupie feminizujących reżyserek, m.in. U. Ottinger, Helke Sander, Helmy Sanders-Brahms.
· Razem z pojawieniem się grupy wybitnych reżyserów do głosu doszło nowe pokolenie wszechstronnych aktorów: E. Clever, A. Winkler, E. Mattes, B. Ganz, R. Vogler, oraz operatorów o międzynarodowej renomie: J. Jurgens, J. Schmidt-Reitwein, T. Mauch, D. Lohmann, M. Ballhaus.
· Manifest Oberhausenski® 1962:
Ø Ten nowy film potrzebuje nowych swobód. Wolności od konwencji branżowych. Wolności od presji komercyjnych wspólników. Wolności od skrępowania przez grupy interesu.
Ø Jeśli chodzi o produkcję nowego filmu niemieckiego, dysponujemy konkretnymi duchowymi, formalnymi i ekonomicznymi rozwiązaniami. Wspólnie jesteśmy gotowi ponosić ryzyko gospodarcze.
· Sygnatariusze Manifestu z Oberhausen wzywali do odrodzenia niemieckiego kina artystycznego, krytykowali preferowane wówczas tandetne melodramaty i gatunki sensacyjne, ganili bawarską tradycję Heimatfilmów i politykę niemieckich instytucji kulturalnych.
· Młode kino niemieckie® debiuty w drugiej połowie lat 60:
- Kluge Pożegnania z dniem wczorajszym
- Schlondorff Niepokoje wychowanka Torlesa
· Nowe kino niemieckie® debiuty na początku lat 70:
- Rainer Weiner Fassbinder Handlarz czterech pór roku
- Werner Herzog Aguirre,gniew boży
- Wim Wenders Strach bramkarza przed rzutem karnym
· Trzy nurty:
1) Nurt brechtowski, zaangażowanie polityczne, pastisz kina amerykańskiego® Fassbinder
2) Nurt metafizyczny, wychodzący poza politykę® Wenders, Herzog
3) Kino kobiet® Magarette von Trotta, Urlike Ottinger
· Jest to zjawisko niespójne stylistycznie opiera się głównie na twórczości poszczególnych reżyserów o k zróżnicowanej stylistyce:
Ø Pełen dezynwoltury, łączący brechtowską inscenizację z pastiszem kina gatunków Fassbinder
Ø Intelektualizujący i eksperymentujący z formą Kluge
Ø Metafizyczny Herzog
Ø Refleksyjny Wenders
Ø Znajdujący inspirację w literaturze Schlóndorff
Ø Uciekający się do surrealistycznej poetyki Achternbusch.
· Wspólne cechy:
Ø Koncepcja Autorenfilm filmu autorskiego
Ø Odrzucenie bezosobowego nurtu produkcji
Ø Ekspresja własnej osobowości twórczej
Ø Bezkompromisowa analiza „niemieckiej duszy" po doświadczeniach II wojny światowej i gospodarczej stabilizacji
Ø Elementy autotematyczne
· Wraz z artystyczną emigracją czołowych twórców: Wendersa, Herzoga, Schlóndorffa, którzy stali się obywatelami świata i realizowali filmy w USA lub w koprodukcjach, ożywcza fala kina niemieckiego zaczęła zamierać. Za jej symboliczny koniec uważa się śmierć Fassbindera w 1982.
VOLKER SCHLÓNDORFF:
· u r.1939
· W wieku 15 lat przeniósł się do Francji, w Paryżu studiował ekonomię polityczną i reżyserię w IDHEC. Pracował we francuskiej TV, był asystentem u A. Resnais, J.P. Melville'a, L. Malle'a, tam też zrealizował niedopuszczony do dystrybucji film krótkometrażowy Kogo to obchodzi, o Francuzach we Frankfurcie.
· Jego debiut fabularny Niepokoje wychowanka Tórlessa wg powieści R. Musila był pierwszą z jego licznych i twórczych adaptacji klasyki literackiej® m.in. M. Prousta, H. von Kleista, H. Bólla, G. Grassa, A. Millera i M. Frischa
Ø Film zawierający metaforę społeczeństwa rządzonego nietolerancją i zamiłowaniem do dominacji, a tym samym przenikliwą analizę źródeł faszyzmu skrywającą się pod kostiumem Niemiec kajzerowskich, był jednym z pierwszych, które zwróciły uwagę na kino zachodnioniemieckie
· Po debiucie reżyser zwrócił się ku tematyce historycznej
· Ugruntował sławę udaną adaptacją wielowarstwowej powieści G. Grassa Blaszany bębenek, zdobywając Złotą Palmę w Cannes.
· Dwa lata później powrócił do współczesności Fałszerstwem, o dziennikarzach (B. Ganz i J. Skolimowski) podczas wojny domowej w Bejrucie.
· W latach 80 najgłośniejszym jego przedsięwzięciem była Miłość Swanna, ekranizacja fragmentów dzieła M. Prousta W poszukiwaniu straconego czasu z J. Ironsem w roli tytułowej
· Od 1992 jest szefem produkcji powstałego na bazie DEFA Studia Babelsberg
q Niepokoje wychowanka Tórlessa (1966)
q Morderstwo i zabójstwo (1967)
q Nagłe wzbogacenie się biednych ludzi z Kombach (1970)
- Film Schlóndorffa jest ważnym wkładem w rozwój nowego niemieckiego Heimatfilmu, w którego tworzeniu biorą udział między innymi dzieła Reinharda Hauffa i Uwe Brandnera
- Film na pierwszy plan wysuwa pauperyzację i ucisk społeczny.
- W wywierających silne wrażenie scenach filmu reżyser pokazuje przygnębiającą sytuację biednej ludności wiejskiej.
- Fabuła: Miejscem akcji krytycznych filmów ojczyźnianych jest niemiecka prowincja, tu wieś Kombach w Górnej Hesji. Schlóndorff opiera się na protokole sądowym dotyczącym rabunku przesyłki pocztowej z Subach. Mówi o pięciu biednych chłopach, którzy w 1821 roku napadli na dyliżans pocztowy wiozący pieniądze zebrane od podatników, żeby spłacić długi. Po wielu próbach napad udaje się. Nagłe bogactwo organizatorów napadu wzbudza jednak podejrzenia wśród mieszkańców wioski, którzy wydają ich, chcąc otrzymać nagrodę.
q Moralność Ruth Halfbass (1971)
q Słomiany ogień (1972)
q Nocleg w Tyrolu (1974)
q Utracona cześć Katarzyny Blum (1975)
q Strzał z litości (1976)
q Blaszany bębenek (1979)
q Fałszerstwo (1981)
q Miłość Swanna ...
AgataStr