WPROWADZENIE
1. Termin kluczowy: „ORGANIZACJA”:
Potoczne rozumienie;
Składniki o praktycznym znaczeniu:
· Obiekty o rozmyślnym charakterze
· Cel
· Współdziałanie.
ORGANIZACJA I JEJ OTOCZENIE – ogólny warunek użyteczności i warunek istnienia organizacji w NIEPEWNOŚCI
2. CZŁOWIEK A ORGANIZACJA:
CZŁOWIEK WSPÓŁCZESNY JESTCZŁOWIEKIEM ORGANIZACJI
· Klient
· Uczestnik organizacji o możliwościach: 1/ FIZYCZNYCH,
2/ SPOŁECZNYCH,
3/ INTELEKTUALNYCH,
4/ EMOCJONALNYCH.
· Menedżer:
osoba, której podstawowym zadaniem jest realizacja procesu zarządzania
(wg R.F. Griffina, Podstawy zarządzania organizacjami)
/Proces zarządzania, to: PLANOWANIE, ORGANIZOWANIE, PRZEWODZENIE, KONTROLOWANIE/
WYNALAZCA ZARZĄDZANIA – Peter F. Drucker
w: Praktyka zarządzania (1954), określa:
Co robi menedżer?
Menedżer wytycza cele (???)
Menedżer organizuje pracę (zob. ocena menedżera wg tworzenia środowiska pracy)
Menedżer motywuje i przekazuje informacje
Menedżer mierzy postępy według standardów
Menedżer stymuluje rozwój pracowników
Zmiany cywilizacyjne i skutki w podejściu do zarządzania
Ery (przewagę zapewniają):
· koczownicza (siła fizyczna)
· rolnicza (posiadanie ziemi)
· przemysłowa (główne zasoby- kapitał, praca)
· wiedzy i informacji (pomysł, twórczość i wiedza)
Skutki przejścia od ery przemysłowej do nowej ery:
od specjalizacji (podział pracy) do profesjonalizacji (tworzenie i wykorzystania wiedzy)
Współczesne warunki zarządzania - NIEPEWNOŚĆ
zmienność otoczenia (turbulencja), niepewność (uogólniona niepewność) – cel: zapewnić aktywność i zaangażowanie.
WYZWANIA stojące przed człowiekiem, organizacjami i menedżerami:
POTENCJALIZACJA – nagromadzenie możliwości działania
SZYBKOŚĆ DZIAŁANIA
RÓWNOWAGA (przetrwanie) I DYNAMIKA (rozwój)
PRACA PO NOWEMU jako przeciwstawienie PRACY W UJĘCIU TRADYCYJNYM
EWOLUCJA MENEDŻERA - Wczoraj/Dziś/Jutro; Rzemieślnik/Technokrata/Artysta.
3. NAUKA O ORGANIZACJI
NAUKA:
1/ogół wiedzy ludzkiej ułożony w system zagadnień, wyrażonej w sądach prawdziwych i przypuszczeniach; 2/ zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej.
ZAGADNIENIA dot. NAUKI O ORGANIZACJI jako treści kształcenia (zob. Sylabus):
-Teoria organizacji;
-Określenia i znaczenia terminu „organizacja” wg różnych ujęć oraz „otoczenie”
-Rodzaje i typy organizacji i ich cele (z uwzględnieniem sektorów: prywatnego, publicznego, społecznego);
-Nadzór korporacyjny nad organizacją;
-Formy prawno-organizacyjne i własnościowe – konsekwencje ekonomiczne i społeczne;
-Cykl życia organizacji – etapy i zdarzenia;
-Przedsiębiorczość i kierownik w organizacji;
-Społeczna odpowiedzialność organizacji;
-Zasoby, majątek, potencjał i kapitał organizacji: materialny, techniczny, kadrowy, finansowy, informacyjny – zadania i zasady funkcjonowania, współzależności, tendencje rozwojowe;
-System funkcji, procesów i przedsięwzięć w organizacji;
-Architektura systemu zarządzania organizacją;
-Współczesne koncepcje zarządzania organizacją;
-Współdziałanie organizacji;
-Organizacja przyszłości.
TEORIA ORGANIZACJI
/Zarys podstaw teorii organizacji/
1.Istota teorii organizacji
Teoria organizacji dostarcza wyjaśnień dot. części doświadczonego świata, której przedmiotem zainteresowania jest ORGANIZACJA, np.: struktura społeczna, technologia, kultura, struktura fizyczna, część otoczenia, lub też: kontrola, konflikt, podejmowanie decyzji, władza i polityka, zmiana itp.
Pojęcia – służą porządkowaniu, organizowaniu i przechowywaniu doświadczeń, stanowią wynik procesu abstrahowania, usuwania szczegółów. Pojęcie to pusty koszyk, „aby stało się nasze, trzeba je zbudować na fundamencie własnych doświadczeń”.
2. Pojęciowy model organizacji/model pięciu okręgów – „wizualizuje” teorię jako zbiór pojęć wzajemnie powiązanych, i obejmuje /zob. rys. 1.2./:
3. Źródła inspiracji orientacji w teorii organizacji – pochodzą z:
- nauk przyrodniczych,
- nauk społecznych,
- nauk humanistycznych,
- sztuk pięknych.
Wyodrębnienie możliwych orientacji/perspektyw w procesie rozwoju nauk o organizacji:
· KLASYCZNA – od 1900;
· MODERNISTYCZNA – od 1950;
· SYMBOLICZNO-INTERPRETUJĄCA – od 1980;
· POSTMODERNISTYCZNA – od 1990.
Zob. Rys. 1.1., s.22.
4. Zmiany społeczno-gospodarcze a rozwój teorii organizacji (ujęcie historyczne):
4.1. Industrializm/fazy uprzemysłowienia
· I faza uprzemysłowienia – maszyna jako czynnik wzrostu wydajności i przejście od systemu nakładczego do produkcji fabrycznej, jednolitość maszyn, powtarzalne operacje;
· II faza uprzemysłowienia - złożone procesy produkcyjne, rozbudowa systemów organizacji społecznej i biurokracji, nacisk na kontrolę, specjalizację, wzrost szczebli menedżerskich i administracyjnych, usprawnienia transportu i komunikacji;
· III faza uprzemysłowienia - wzrost produkcji ponad potrzeby, rośnie wrażliwość na oczekiwania konsumentów, rozwój reklamy, wzornictwa, badań rynku/marketing, orientacja na klienta, nastawienie na wydajność ekonomiczną, uelastycznienie (przejście od industrializmu do postindustrializmu).
4.2. Postindusrializm:
koncentracja na wiedzy i informacji, rozwój technik komputerowych, rozwój sektora usług, rezygnacja z hierarchii na rzecz struktur sieciowych i poziomych.
5. Cechy okresu industrialnego i postindustrialnego wg układu historycznego: INDUSTRIALIZM/POSTINDUSTRIALIZM:
5.1. Otoczenie: stabilne/turbulencyjne
5.2. Technika: taśma/automatyzacja, komputeryzacja
5.3. Struktura społeczna: biurokracja/sieć, fraktale
5.4. Kultura: wydajność/jakość, innowacyjność,klient
5.5. Struktura fizyczna: koncentracja/dekoncentracja
5.6. Charakter pracy: rutyna/złożoność
Zob.: Tabela 2.1., s. 40/41.
Zob. również: WYZWANIA!!!, PRACA PO NOWEMU jako przeciwstawienie PRACY W UJĘCIU TRADYCYJNYM.
s. 4
6. Współzależność zmian społeczno - gospodarczych i orientacji/perspektywy rozwoju teorii organizacji
INDUSTRIALNE/POSTINDUSTRIALNE (Tabela2.1., s.40/41) dot. rozwoju w ujęciu historycznym
KLASYCZNE/WSPÓŁCZESNE: Modernistyczne; Symboliczno-interpretujące; Postmodernistyczne (Tabela 2.3., s. 63) dot. orientacji/perspektywy
NURT KLASYCZNY: wyodrębniono dwie orientacje:
1/ socjologiczną (teoretyczną) – wpływ uprzemysłowienia na charakter pracy i jego konsekwencje dla pracowników (E. Durkheim, M. Weber, K. Marks):
2/ praktyczną, pomocną dla menedżerów organizacji przemysłowych (F. Taylor, H. Fayol, Ch. Barnard).
NURT WSPÓŁCZESNY:
1/ Perspektywa Modernistyczna (nowoczesna) – ogólna teoria systemów (L. von Bertalanffy), podejście ilościowe, przekonanie o istnieniu obiektywnej, fizycznej rzeczywistości, oglądanej z różnych punktów widzenia;
2/ Perspektywa Symboliczno-Interpretująca – polega na ustanawianiu i społecznej konstrukcji rzeczywistości (np. ustanawiamy - „tworzymy”, obiektywizujemy) otoczenie w trakcie zbierania informacji, które wg teorii konstrukcji społecznej uznajemy jako przyczynę analiz, decyzji – organizacja jest konstrukcją społeczną, wciąż przebudowywaną, przy naszym własnym uczestnictwie, podejście jakościowe, kultury organizacyjnej;
3/ Perspektywa Postmodernistyczna – mieszanka pomysłów, różnorodność koncepcji, fragmentaryczność wiedzy, rozproszenie organizacyjne, decentralizacja, aktywność, opis procesów pracy (zbieżność z okresem postindustrialnym), krytyka oczywistości, autorefleksja, radykalna zmiana, subiektywnie określana rzeczywistość, intuicja, doświadczenie etyczne
Synteza – zob. Tabela 2.3., s. 63
Uwaga! W teorii organizacji punkty widzenia /orientacje/ ulegają akumulacji, oddziałują na siebie, co prowadzi do ciągłych zmian, stąd trudno o argumenty za jedną orientacją.
7. Metafory w teorii organizacji
Metafora, to podobieństwo pomiędzy tym co jest lepiej znane, a przynajmniej znane w inny sposób.
Wg G. Morgana można znaleźć podobieństwo między organizacjami a:
· MASZYNAMI – okres KLASYCZNY
· ORGANIZMAMI – okres MODERNISTYCZNY
· KULTURĄ – okres SYMBOLICZNO - INTERPRET.
· KOLAŻU/„FRAGMENTERYZACJĄ” - POSTMODERNIZM
Zob. Tabela 2.4. s. 67
Zadanie: Objaśnij praktyczne rozumienie organizacji w ujęciu 5. kręgów na przykładzie znanej firmy/instytucji, s.8.
2. Organizacja w ujęciu systemowym
2.1. Istota i cechy syst...
hard-disc