Co Jest Naprawdę Ważne W Internetowym Marketingu.pdf

(142 KB) Pobierz
35122764 UNPDF
Co jest naprawdę ważne w internetowym marketingu www.ententa.pl
Piotr R. Michalak, agencja marketingu i reklamy Ententa
Co jest naprawdę ważne w
internetowym marketingu
Niektórzy zastanawiają się: „Dlaczego nie mamy więcej
odwiedzających?” lub „Dlaczego tak niewielu z nich kupuje?”.
Ten raport pomoże Ci znaleźć odpowiedź na te pytania.
© 2006 Ententa . Przekaż ten raport swoim znajomym, aby zyskali z zawartej w nim wiedzy.
(Zastrzegamy sobie jedynie: Żadnych zmian w zawartości)
Strona 1
 
Co jest naprawdę ważne w internetowym marketingu www.ententa.pl
Jako przedsiębiorca działający w Internecie dostrzegasz, że marketing
Internetowy różni się od tego tradycyjnego, marketingu w realu. Prawdopodobnie
już tworzyłeś stronę Internetową swojej firmy lub marki, dążąc do zarobku
wprost Internecie albo do wsparcia Internetem działań prowadzonych offline.
Jeśli nie – tym lepiej, będziesz na lepszej pozycji, gdy zaczniesz.
Aby Twój marketing w Internecie przynosił zwrot z inwestycji, powinien spełniać
następujące cele:
1. Przynosić odwiedzających (potencjalnych klientów) na Twoją stronę
Internetową
2. Strona ta powinna sprzedawać im Twoje produkty lub usługi
3. Twój marketing powinien budować z nimi relację, by powracali i
rekomendowali Cię znajomym
W zakresie zarówno 1, 2 jak i 3, możesz zadać sobie pytanie, na ile ważne jest:
1. Zrozumienie komu sprzedajesz i jakie potrzeby ma Twoja grupa docelowa
/ klient idealny
2. Planowanie Twojej strony www i jej marketingu
3. Wybieranie jaką zawartość umieszczać na stronie
4. Pisanie zawartości w przekonywujący, perswazyjny sposób
5. Regularne dodawanie nowej zawartości
6. Czynienie Twojej strony zrozumiałej i łatwej w użyciu
7. Bycie łatwo odnajdywanym w wyszukiwarkach (wypozycjonowanym)
8. Promowanie strony w Internecie
9. Wspieranie strony promocją offline
10.Kreowanie dobrze wyglądającej strony (grafika, kolory, styl)
11.Udostępnianie dodatków takich jak ankiety, blog, filmy, koszyk na zakupy
(Źródło: Michael Linehan „Marketing Alhemy: Website Diagnostic Questionnaire”)
Zwykle okazuje się, że dwa pierwsze punkty są esencjonalne zarówno w
przyciągnięciu potencjalnych klientów na stronę, w sprzedaży jak i w budowaniu
relacji. Dwa pierwsze punkty to planowanie marketingu .
© 2006 Ententa . Przekaż ten raport swoim znajomym, aby zyskali z zawartej w nim wiedzy.
(Zastrzegamy sobie jedynie: Żadnych zmian w zawartości)
Strona 2
 
Co jest naprawdę ważne w internetowym marketingu www.ententa.pl
Marketing jest najefektywniejszy wtedy, kiedy planowany jest strategicznie –
poszczególne elementy zazębiają się ze sobą i stanowią spójną całość. Masz
pewne plany co do swojej strony internetowej, a podejście strategiczne sprawia,
że poszczególne zadania i kroki milowe przybliżają Cię do spełnienia Twoich
celów.
Bez planowania marketingu, biznes błądzi od taktyki do taktyki, od szansy do
szansy, nie mogąc zidentyfikować tych kluczowych. Dlatego każda firma, każda
strategiczna jednostka biznesu (SJB), każda marka – powinny mieć swoje
strategie marketingowe.
Kiedy zakładałem agencję marketingową Ententa, wykonywanie projektów
strategii marketingowych miało być moim głównym produktem. Faktycznie,
zlecenie takie wykonałem (wtedy jeszcze będąc samozatrudnionym) jako
pierwsze, jednak wkrótce okazało się, iż popyt na tę usługę jest niewielki.
Dlaczego tak się dzieje?
Źle oceniłem potrzeby małego i średniego przedsiębiorstwa. Bardzo często
jedyna strategia, jaką rządzi się taka firma, jest w umyśle właściciela firmy,
względnie zatrudnionego głównego menedżera.
Okazuje się, iż osoba taka, przeciążona nadmiarem zadań, celów, nadchodzących
szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron firmy, którymi trzeba zarządzać,
naraża się na stres i idące za nim zagrożenia własnego zdrowia. Jak wielu znasz
biznesmenów i kobiet biznesu powtarzających bezustannie…
·
„Nie mam na nic czasu”
·
„Padam z wycieńczenia”
·
„Od 5 lat nie byłem(-am) na urlopie”
·
„Boli mnie głowa z tego wszystkiego”
© 2006 Ententa . Przekaż ten raport swoim znajomym, aby zyskali z zawartej w nim wiedzy.
(Zastrzegamy sobie jedynie: Żadnych zmian w zawartości)
Strona 3
 
Co jest naprawdę ważne w internetowym marketingu www.ententa.pl
Brzmi znajomo? To cena, jaką przychodzi płacić za brak uporządkowania swojego
biznesu. Nie jedyna – kolejne koszta to problemy ze zdrowiem oraz kłopoty
rodzinne . Następne z kolei koszta to problemy z biznesem, który rozwija się
wolniej niż ten, prowadzony przez ludzi, którzy planują .
Punkty od 3 do 6 dotyczą zawartości strony (tak zwanego „content”, co po
angielsku oznacza właśnie zawartość). Punkty te to, przypominam:
1. Wybieranie jaką zawartość umieszczać na stronie
2. Pisanie zawartości w przekonywujący, perswazyjny sposób
3. Regularne dodawanie nowej zawartości
4. Czynienie Twojej strony zrozumiałej i łatwej w użyciu
Okazuje się, że zawartość stała się kluczową sprawą zarówno przy przyciąganiu
ludzi na stronę, przy sprzedaży i przy budowaniu relacji.
Wybitna zawartość strony uruchamia procesy marketingu wirusowego, toczącego
się poza firmą: Ludzie polecają stronę innym ludziom. Zauważ, że rzadko ktoś
coś Ci poleca, bo strona miała ładny wygląd. Chyba, że jesteś w bliskich
kontaktach koleżeńskich ze swoimi grafikami, dla których wygląd strony to
zawodowa namiętność.
Częściej ludzie polecają Ci strony, ponieważ zawartość jest wartościowa.
Jednak nie tylko o polecanie strony tu chodzi. To właśnie umiejętnie napisane
teksty, względnie ich merytoryczne uzupełnienie grafiką, filmami wideo lub
nagraniami audio generują sprzedaż.
Internet powstał jako medium informacyjne i właśnie do wymiany informacji
służy. Irytuje mnie to, że tak wiele agencji interaktywnych w Polsce tworzy
strony, których celem jest zaspokajanie potrzeb estetycznych . Jednak nie o
to chodzi.
© 2006 Ententa . Przekaż ten raport swoim znajomym, aby zyskali z zawartej w nim wiedzy.
(Zastrzegamy sobie jedynie: Żadnych zmian w zawartości)
Strona 4
 
Co jest naprawdę ważne w internetowym marketingu www.ententa.pl
Nie chodzi o to, aby klient na Twojej stronie posłuchał sobie muzyki. Chyba, że
prowadzisz sklep muzyczny. Nie chodzi o to, aby Twoja strona miała bajery i
animacje Flash. Naprawdę nie musi mieć intra, które spowalnia ładowanie się
strony.
Widziałem kiedyś stronę agencji reklamy, zrobioną przez agencję interaktywną.
Na głównej stronie był… Kurek. Którym można było sobie pokręcić. Ktoś z firmy A
zapłacił o paręset złotych więcej firmie B, aby na stronie był zrobiony we Flash
ładny kurek, którym można pokręcić. Jak myślisz, czy większy procent
odwiedzających przedstawicieli firm zamówi w firmie A reklamę, ponieważ firma
A ma na swojej stronie kurek, którym można sobie pokręcić?
Wracając do meritum sprawy – na swojej stronie powinieneś poinformować
dokładnie co sprzedajesz. Dlaczego tak drogo. Dlaczego tak a nie inaczej. Im
więcej powiesz, tym więcej sprzedasz. Im więcej wątpliwości rozwiejesz… Im
więcej wyjaśnisz… Im więcej historii opowiesz…
O tak, ludzie kochają historie. Opowiedz im historię swojej firmy, ale jak
człowiek, nie jak instytucja. Mamy w naszym kraju zbyt wiele stron
zaczynających się od „Istniejemy od 1991 roku…”. Ludzi nie interesuje to, jak
długo istniejecie towarzyszu, ani jak wielka jest Twoja firma, ale kto za nią stoi.
Ludzi interesuje ludzka twarz Twojego biznesu. To dość spore uogólnienie,
może nie działać na niektórych rynkach B2B, jednak generalizacja taka zwykle
jest słuszna. Opowiedz raczej w pierwszej osobie:
„Założyłem tę firmę w 1991 roku, gdy na wycieczce z przyjacielem zobaczyłem,
iż Niemcy mają XYZ, a my, Polacy, nie mamy. Wtedy już wiedziałem, że będę
produkować XYZ najwyższej jakości dla naszych rodaków. Od małego bowiem
wychowywałem się w rodzinie biednej i patriotycznej. Jako chłopiec na wsi z
kolegami zawsze marzyliśmy o tym, aby mieć własne XYZ. Dziś, jako dorosły
zaopatruję w XYZ już 9 krajów Europy”.
© 2006 Ententa . Przekaż ten raport swoim znajomym, aby zyskali z zawartej w nim wiedzy.
(Zastrzegamy sobie jedynie: Żadnych zmian w zawartości)
Strona 5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin