H. Komorowska - O programach prawie wszystko (fragmenty).pdf

(10667 KB) Pobierz
168158253 UNPDF
-na
ni
- ela
- stal
l \\
pr
N
ces o
Si(·4N
ROZDZIAŁ X
Dopuszczenie programu do użytku
szkolnego, czyli j ak ocenić
dokument programowy
~O~oeuW~A
1. Zgodność z podstawami programowymi
1-1-(0)
Pierwszą i podstawową cechą każdego programu naucza-
nia musi być jego całkowita zgodność z podstawami pro-
gramowymi. Dokument programowy powinien zatem
uwzględniać całość zawartości podstawy, tak by owa za-
wartość stanowiła we wszystkich programach autorskich
stały trzon i część wspólną. Nie pozostaje to w sprzeczności
faktem, że oprócz treści zgodnych z podstawą programową
dokument programowy może i powinien zawierać dodatko-
we treści spójne z tymi, które wskazano w podstawie.
2. Poprawność konstrukcyjna programu
Program powinien uwzględniać wszystkie elementy wy-
mienione w rozdziale VIII jako integralne części składowe
dokumentu, a zatem charakterystykę programu, zestaw ce-
ów nauczania, wykaz materiału nauczania, czyli treści pro-
gramowych, opis procedur zmierzających do osiągania tych
.... celów oraz opis założonych osiągnięć ucznia i procedur ich
_ pomiaru w połączeniu z sugestiami kryteriów oceny we-
wnątrzszko lnej.
77
168158253.002.png
3. Poprawność merytoryczna programu
wszystkich kompetencji ogólnych, a więc umiejętności
o ó ych związanych z myśleniem, poszukiwaniem, działa-
niem, doskonaleniem się, komunikowaniem się i współpra-
cą. Powinien też składać się na całość koncepcji pedago-
gicznej szkoły jako instytucji. Całość planowania i konstru-
owania programu nauczania dla danego typu szkoły może
być ukierunkowana trojako:
- na wymierne rezultaty, czyli efekty dydaktyczne (co bywa
nazywane opcją obiektywną),
- na dobór metody i rodzaj interakcji nauczyciel-uczeń (co
bywa nazywane opcją procesualną),
_ na środowisko, w jakim działa szkoła, w tym środowisko
społeczne, środowisko rodzinne, środowisko szkolne (co
bywa nazywane opcją sytuacyjną).
Chociaż program szkoły musi uwzględniać wszystkie te
kwestie, trudno oczekiwać, że będzie je uwzględniał w jed-
nakowym stopniu. Akcent na jednym z nich bywa charak~e-
rystycznym, autorskim znakiem rozpoznawczym danej 10-
stytucji oświatowej.
Pr~gra.m powi~ien charakteryzować się zgodnością z u-
stal~illar:u odpo~Iada~ącej mu dyscypliny naukowej, a więc
zawrerac prawdziwe mformacje i nie dopuszczać błędnych
twierdzeń ani twierdzeń ze sobą niespójnych. Powinien przy
ty~ uka~ywać najnowsze tendencje i osiągnięcia nauki, nie
z~illedbuJąc przy tym elementów, które stanowią o trwałości
wiedzy (por. rozdział VIII).
4. Poprawność dydaktyczna programu
=- nauczania. Wiedza powinna być podana w spo-
sob J~sny I. klarowny, odpowiedni dla danej grupy wiekowej,
co wiąże SIę z językiem i stylem tekstu programowego.
M~teriał. powinien być uszeregowany zgodnie z zasadą
stopniowania trudności. Dokument programowy powinien
uwzględniać zainteresowania i potrzeby uczących się, a więc
zapewnić jego wartość motywacyjną poprzez atrakcyjność
treści. Atrakcyjność i wartość dydaktyczna pr~u
tak aby realistyczne było osiągnięcie postawionych
~ nI.m
4.2. Wartość programu z punktu widzenia nauczyciela
rośnie
Program powinien stanowić dla nauczyciela wszech-
stronną pomoc, umożliwiającą mu: .'
_ rozwijanie u uczniów kompetencji i umiejętności ogól-
nych,
_ rozwijanie u uczniów ~mpetencji szczegótowych ściśle
związanych z danym przedmiotem,
wraz ze zróżnicowaniem metod i form pracy uczniów.
Program powinien być nie tylko przystępny i atrakcyjny,
powml~n także urnożliwiać indywidualizację, gdyż w grupie
mogą SIę znaleźć uczniowie o bardzo zróżnicowanych moż-
lIwościach i zainteresowaniach.
,
. kł dów mate-
4.1. Wartość programu z punktu widzenia dyrektora
szkoły
_ planowanie pracy oraz przygotowywame roz a
riału,
.
l"
, l ch partu ma ena
- odpowiednią rea IzacJę poszczego ny .
poprzez dobór właściwych metod i technik pracy,
- indywidualizację pracy w klasie,
- wybór podręczników i książek pomocniczych,
Z punktu widzenia dyrektora szkoły program danego
przedm~on: powinien - po połączeniu z programami doty-
CZącymI innych przedmiotów - zapewniać rozwijanie
78
79
Pr~gram powinien uwzględniać materiał przystępny dla
_UCZ~lOW,
.. t' łu
168158253.003.png
- zróżnicowanie zakresu materiału i form pracy pomiędzy
grupami uczniów,
- prowadzenie kontroli bieżącej i okresowej oraz ocenianie
uczniów.
4. Czy dokument programowy precyzuje typ szkoły, dla
której jest przeznaczony?
5. Czy dokument programowy precyzuje etap, dla którego
jest przeznaczony?
6. Czy dokument programowy określa liczbę godzin nauki,
dla jakiej jest przeznaczony, a tym samym typ kursu
(zwykły, poszerzony, intensywny, a wśród nich zerowy
lub kontynuacyjny)?
7. Czy dokument programowy podaje wyraźną informację
o jego autorach i ich doświadczeniu zawodowym?
8. Czy dokument programowy określa, kto jest właścicie-
lem autorskich praw majątkowych do tekstu programu?
9. Czy dokument programowy prezentuje założenia teore-
tyczne programu lub leżącą u jego podstaw koncepcję
pedagogiczną?
10. Czy dokument programowy wyraźnie informuje o tym,
dla kogo jest przeznaczony, tj. czy charakteryzuje użyt-
kowników, ich wiek, poziom, potrzeby?
11. Czy dokument programowy precyzyjnie określa nie-
zbędne warunki realizacji programu, to jest lokal, wypo-
sażenie, pomoce naukowe, kwalifikacje nauczyciela itp.?
4.3. Wartość programu z punktu widzenia uczniów
Program jest wtedy wartościowy z punktu widzenia
ucznia, kiedy:
- okazuje się przydatny w praktyce,
- stanowi dobry fundament dalszej nauki,
- jest przystępny i zrozumiały co do treści oraz form ich
prezentacji,
- jest atrakcyjny, jeśli chodzi o treści i formy pracy,
- umożliwia jasne określenie umiejętności, których nabywa
się w wyniku kursu,
- umożliwia pracę własną w razie choroby lub nieobecności,
- zapewnia rozumienie systemu oceniania i umiejętność
przewidywania oceny odpowiadającej danemu poziomowi
umiejętności.
5. Pytania kontrolne dla oceniającego
W ocenie dokumentu programowego okażą się przydatne
następujące pytania kontrolne:
CELE NAUCZANIA
12. Czy dokument programowy prezentuje cele ogólne pr.o-
gramu, czyli tzw. kompetencje uczenia się, myśle.ma,
poszukiwania, działania, doskonalenia się, komumko-
wania się i współpracy? ,
13. Czy dokument programowy jasno określa cele szczego-
łowe?
14. Czy dokument programowy zawiera wszystkie cele sta-
wiane przez podstawę programową?
. dza także cele uzu-
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Czy dokument programowy jasno informuje o tym, czy
dotyczy jednego przedmiotu nauczania czy też bloku?
2. Czy dokument programowy dotyczący przedmiotu poda-
je, jakiego konkretnie przedmiotu dotyczy?
3. Czy dokument programowy dotyczący bloku przedmio-
towego podaje, jakie przedmioty wchodzą w skład tego
bloku?
15. Czy dokument programowy wprowa
.
pełniające, nowe w stosunku do podstawy programowej,
80
81
168158253.004.png
poszerzające ją, a tym samym wyróżniające program
spośród innych programów autorskich?
16. Czy cele te są spójne z celami wskazanymi w podstawie
programowej?
28. Czy wskazują materiały nauczania - podręczniki i książ-
ki pomocnicze, które szczególnie dobrze wspomogą na-
uczyciela w pracy z programem?
PROCEDURY OCENY
TREŚCI NAUCZANIA
29. Czy dokument programowy określa minimalne wyma-
gane kompetencje ucznia po zakończeniu danego etapu
nauczania?
30. Czy dokument programowy wyraźnie formułuje kryteria
wystawiania oceny negatywnej i pozytywnej?
31. Czy dokument programowy określa kompetencje wyma-
gane, by uzyskać kolejne oceny szkolne?
32. Czy dokument programowy pozwala tym samym sfor-
mułować zasady oceny wewnątrzszkolnej?
33. Czy zasady te są na tyle wyraźne, by okazały się zrozu-
miałe zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów ora
ich rodziców?
17. Czy dokument programowy uwzględnia wszystkie treści
wskazane w podstawie programowej?
18. Czy dokument programowy wprowadza także treści
uzupełniające, nowe w stosunku do podstawy progra-
mowej?
19. Czy treści te są pedagogicznie i motywacyjnie warto-
ściowe, a ich liczba i zakres uzasadnione?
20. Czy treści uzupełniające są spójne z treściami podanymi
w podstawie?
21. Czy treści te są spójne z celami podanymi w dziale ce-
lów nauczania?
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
INNE
22. Czy dokument programowy rekomenduje określone
metody pracy?
23. Czy metody pracy zapewniają osiągnięcie wskazanych
celów?
24. Czy są one pedagogicznie wartościowe?
25. Czy promują różnorodne formy pracy, w szczególności
zaś te, które zapewniają współdziałanie?
26. Czy zapewniają możliwość pracy z uczniami słabszymi
i lepszymi, a więc indywidualizację pracy?
27. Czy pokazują wartościowe metodycznie i motywacyjnie
sposoby wykorzystania pomocy naukowych i technicz-
nych środków nauczania?
34. Czy dokument programowy zawiera przykładowe scena-
riusze lekcji ilustrujące metodę pracy?
35. Czy dokument programowy zawiera przykładowe scena-
riusze lekcji ilustrujące sposób planowania pracy i za-
pewniania spójności nie tylko pojedynczym lekcjom, ale
także ich ciągom?
36. Czy dokument programowy podaje przykłady technik
kontroli ustnej i pisemnej lub gotowe testy osiągnięć?
37. Czy dokument programowy pokazuje, z czego można
zrezygnować w razie trudności z realizacj ą programu?
82
83
168158253.005.png
-u
-C/J.
~
N
U
168158253.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin