kryteria oceny podręczników - artykuł.pdf

(272 KB) Pobierz
226618601 UNPDF
HORYZONTY POLONISTYKI
Kryteria oceny
podręczników
do przedmiotu „język polski”
ZeNON URygA
Przemyślany kształt dydaktyczny podręcznika decyduje nie tylko o sku -
teczności przekazywania wiedzy, ale również – co szczególnie ważne –
o rozwoju umiejętności uczenia się, budzeniu zainteresowań i formowaniu
postaw, w tym trwałej motywacji samokształceniowej.
Reforma edukacji otworzyła drogę do two-
rzenia nowej generacji podręczników – od-
mienionych w treściach naukowych, pełnych
autorskiej inwencji, edytorsko atrakcyjnych.
Mechanizmy rynkowe wyzwoliły konkuren-
cję wydawniczą, która stwarza korzystną dy-
daktycznie szansę wyboru podręcznika, lecz
zarazem obitością ofert poraża nauczycieli
i sprawia, że napotykają oni trudności w oce-
nie. Między urodą zewnętrzną, wartością na-
ukową i walorami użytkowymi podręcznika
nie ma trwałego związku. Wybór najlepszych
podręczników powinny ułatwiać nauczycie-
lom i rodzicom recenzje.
Szkoły podstawowe i gimnazja dysponują
już szeroką i jakościowo zróżnicowaną gamą
podręczników, które niewątpliwie należałoby
poddać retrospektywnej ocenie z uwzględnie-
niem empirycznych badań nad recepcją i efek-
tywnością dydaktyczną. Jednakże nie to za-
danie rysuje się jako najpilniejsze. Dzisiaj sku-
pić uwagę trzeba przede wszystkim na pod-
ręcznikach przeznaczonych dla liceów. Tu
najtrudniej przekroczyć wyznaczone zwy-
czajem granice. Ustalenie kryteriów oceny
podręczników licealnych jest trudne z uwagi
na interdyscyplinarną naturę dzieła podręcz-
nikowego. W podejściu do kryteriów oceny
podręczników warto wstępnie przyjąć kilka
podstawowych założeń:
1.
Każdy przedmiot dysponuje odrębnym ma-
teriałem naukowym i cele kształcenia
w zakresie każdego z nich są odmienne.
Nawet w przypadku bliskich przedmiotów
humanistycznych (historii i języka polskie-
go) tylko częściowo kryteria oceny mogą
być zbieżne, wiele innych zależy od spe-
cyicznych właściwości przedmiotu.
Opiniowanie podręczników ma zmierzać
do ich oceny jako narzędzi uczenia się
przedmiotu, co rodzi potrzebę skupiania
uwagi na modelu podręcznika oraz na ba-
daniu zbioru jego elementów i związków
między nimi z punktu widzenia ich kształ-
cącej roli. Sposoby postrzegania takiego
modelu idealnego mogą się między sobą
mocno różnić. Zgody wymaga jednakże
zasada całościowego spojrzenia na pod-
ręcznik, odczytania jego edukacyjnej kon-
cepcji, uwzględniania w równym stopniu
aspektów merytorycznych, dydaktycz-
nych i edytorskich.
Autorytetem naukowej oceny nie można
osłaniać podręczników wartościowych
merytorycznie, ale anachronicznych lub
wręcz nieprzemyślanych pod względem
dydaktycznym (np. przenoszących na
grunt szkolny poetykę uniwersyteckiego
wykładu). I odwrotnie – trzeba się prze-
ciwstawiać akceptacji podręczników chy-
2.
3.
polonistyka
226618601.005.png
 
HORYZONTY POLONISTYKI
bionych merytorycznie, choćby z racji wa-
lorów dydaktycznych i edytorskich cieszy-
ły się pozytywną opinią nauczycieli i były
akceptowane przez uczniów.
Właściwą płaszczyzną odniesienia w oce-
nie podręczników dla liceum powinny być
w zasadzie przyjęte obecnie rozwiązania
programowe. Jeśli budzą one zastrzeżenia,
stanowisko w tej sprawie należy sprecy-
zować przed przystąpieniem do analizy
konkretnych podręczników.
Opiniowanie nowej generacji podręczni-
ków powinno służyć korzystnym przemia-
nom w sferze edukacji i wspierać refor-
matorskie tendencje. Zatem w równej
mierze ważna jest ocena poprawności i ak-
tualności ich treści naukowych oraz zgod-
ności z metodologią dyscypliny, jak i re-
spektowanie teorii podręcznika jako na-
rzędzia uczenia się. W tej kwestii warto
przypomnieć sąd Mariana Falskiego o po-
trzebie wypracowania koncepcji współ-
czesnych podręczników szkolnych:
Sprawa tej koncepcji – pisał przed czterdzie-
stu laty – jest dziś ogromnie aktualna, gdyż pod-
ręcznik w tradycyjnej, klasycznej postaci – jako
skompletowany zbiór pewników naukowych sta-
nowiących encyklopedyczną wiedzę z tego lub in-
nego przedmiotu, z czym się wiąże encyklope-
dyczna też i werbalna metoda nauczania – zała-
muje się. Uderzają weń nowe powiewy, wyma-
gające bardziej dynamicznego widzenia nauki,
jej dociekań, hipotez, przeobrażeń, zastosowań,
jak też bardziej aktywnego udziału ucznia w od-
słanianiu wiedzy wysiłkiem własnej myśli i wła-
snych zainteresowań, nie zaś jedynie w biernym
jej przyswajaniu .
Wiadomości o procesach rozwojowych
w różnych zakresach treści poznaw-
czych, obejmujących np. rozwój idei i-
lozoicznych, przemiany cywilizacyjne,
obyczajowe i kulturowe, prądy arty-
styczne, doktryny twórcze i style epok.
Istotna wydaje się tutaj ocena doboru
problematyki oraz odpowiednich pro-
porcji informacji i stopnia ich skorelo-
wania z tekstami lektur i ćwiczeń.
Wyeksponowanie pojęć kluczowych
dla zrozumienia przedmiotu.
Wprowadzanie w metodologię pozna-
wania przedmiotu oraz odpowiednie
kształcenie kompetencji odbiorczych
i postaw badawczych uczniów.
Odsłanianie świata wartości związa-
nych z kręgiem cywilizacji śródziemno-
morskiej i judeochrześcijańskiej.
Dominujące strategie przekazywania wie-
dzy:
Dedukcyjny i encyklopedyczny przekaz
informacji.
Problemowa strategia wykładu wpro-
wadzającego w metodę badania i inter-
pretacji zjawisk (problem i hipotezy
jego rozwiązania – analiza przesłanek
oraz tezy i wnioski – uogólnienia i syn-
tezy).
Konstrukcje materiałowe organizujące
samodzielną analizę problemów lub do-
chodzenie do syntez – obudowane dy-
daktycznie, opatrzone odpowiednimi
instrukcjami pracy.
Propozycje praktyki działania, motywu-
jącego potrzebę określonej wiedzy
o przedmiocie (np. w przypadku zale-
conych obserwacji języka (środowisko-
wego, żargonu, gwary), stylistyki prak-
tycznej, działań twórczych związanych
z różnymi dziedzinami sztuki, prac
związanych z kulturą regionu).
Koncepcje wprowadzania uczniów w tra-
dycję i aktualizowania dokumentów prze-
szłości:
4.
c.
5.
d.
e.
2.
a.
b.
c.
d.
Merytoryczne kryteria oceny
W ocenie poziomu naukowego podręczni-
ków do przedmiotu „język polski” oraz przy-
datności wiedzy przekazywanej w jego ramach
należy brać pod uwagę szereg uzupełniających
się aspektów:
Udział oraz wzajemny stosunek i hierar-
chia różnych elementów wiedzy o przed-
miocie:
Informacje proste – faktograiczne o zna-
czących wydarzeniach, faktach kultural-
nych i wydawniczych, biograiach itp.
3.
a.
M. Falski, Reforma podręczników, „Argumenty”
1963, nr 35.
2/2007
7
b.
1.
226618601.006.png
 
HORYZONTY POLONISTYKI
Prezentacja zjawisk i dokumentów
przeszłości (historycznych, kulturo-
wych, artystycznych) w korespondencji
z przejawami nawiązywania do nich,
również polemicznego, oraz ich kon-
tynuacji i aktualizacji.
Koncepcja wprowadzania ucznia w tra-
dycję najbliższej ojczyzny oraz stopnio-
wego poszerzania perspektywy poznaw-
czej.
Ukazywanie związków omawianych
zjawisk z odpowiednimi zjawiskami
w kulturze europejskiej i światowej.
Ukazywanie tradycji żywej poprzez na-
wiązania utworów współczesnych; ot-
warcie perspektywy na pytania o sto-
sunek człowieka współczesnego do tra-
dycji oraz o sposób uczestniczenia
w kulturze (np. co ludzie obecnie robią
z literaturą? czy odczuwają potrzebę
sięgania do historii?).
Zgodność zawartej w podręczniku wiedzy
z aktualnym stanem badań naukowych
oraz jej stosunek do upowszechnionych
poglądów:
Kanon dzieł i znaczących dokonań uzna-
wanych w podręczniku za godne szcze-
gólnego upowszechnienia, a także zary-
sowanie hierarchii wartości decydują-
cych o określonym ich wyborze.
Ocena dzieł i dokonań oraz sąd o war-
tościach poszczególnych okresów roz-
woju kultury, wskazanie na rolę wyda-
rzeń historycznych oraz znaczenie róż-
nych postaw i prądów ideowych; uprzy-
tomnienie uczniom zjawiska przemiany
kryteriów ocen.
Ocena podręcznika z punktu widzenia jego
treści naukowych jest dla recenzentów pierw-
szoplanowym zadaniem. Do nich należy kry-
tyczny osąd merytorycznej zawartości pod-
ręcznika, jak również opinia o aktualności
i nowoczesności ujęcia problematyki. Byłoby
jednak błędem ograniczenie opinii tylko do
tych pierwiastków podręcznika. Każdy recen-
zent, tak nauczyciel, jak uczony, dysponuje
doświadczeniem dydaktycznym, co upoważ-
nia go do oceny klarowności i przystępności
a.
przekazu, jego siły motywacyjnej oraz zdol-
ności sterowania procesem uczenia się.
b.
Dydaktyczne kryteria oceny
Spojrzenie na podręcznik jako narzędzie
pracy umysłowej ucznia wymaga przekrocze-
nia granicy między wymaganiami akademi-
ckiej a szkolnej dydaktyki. Trzeba brać pod
uwagę zobowiązania autorów podręczników
wobec szkolnych programów nauczania,
a także wobec szczególnych adresatów książ-
ki – ucznia, dojrzewającego dopiero do świa-
domego uczestnictwa w kulturze i życiu spo-
łecznym, oraz nauczyciela, który ma wspo-
magać jego rozwój.
Formułowanie opinii o podręcznikach li-
cealnych z tej perspektywy musi uwzględniać
wiele kryteriów dodatkowych:
Zgodność treści podręcznika z podstawami
programowymi nauczania przedmiotu:
Realizacja programowych zadań szko-
ły i celów kształcenia. Wraz z tym po-
stulatem otwiera się długa lista pytań:
w jakim stopniu podręcznik sprzyja
rozwijaniu osobowości ucznia, jego
dojrzałości intelektualnej, emocjo-
nalnej, moralnej;
jak wspomaga kształtowanie postaw
(społecznych, obywatelskich, patrio-
tycznych – poczucia przynależności
do wspólnoty rodzinnej, lokalnej i re-
gionalnej, narodowej, europejskiej
i światowej – tolerancji wobec od-
miennych przekonań, obyczajów,
kultur);
jak stara się rozwijać zainteresowania
uczniów przedmiotem i innymi dzie-
dzinami wiedzy; jakie otwiera szanse
ujawniania się uzdolnień twórczych
i naukowych;
jak wprowadza uczniów w metodo-
logię naukowego poznawania oraz ar-
tystycznego opisu przeszłości i współ-
czesności;
jak służy kształtowaniu świadomego,
krytycznego odbioru dzieł kultury
oraz umiejętności interpretowania
dzieł i zachowań ludzkich w konteks-
c.
d.
1.
a.
4.
a.
b.
polonistyka
226618601.001.png
 
HORYZONTY POLONISTYKI
tach historycznych, kulturowych, i-
lozoicznych, osobistych;
czy stwarza sytuacje stymulujące wy-
mianę poglądów, potrzebę komuni-
kowania.
Zgodność doboru treści kształcenia
z wymaganiami podstawy programo-
wej (jakich treści i zadań podręcznik
nie ujmuje, w czym wykracza poza pod-
stawę, jak można uzasadnić celowość
tych odstępstw).
Wyobrażenie ucznia jako adresata pod-
ręcznika:
Język podręcznikowej narracji – jej
przystępność, poziom zintelektualizo-
wania wypowiedzi autorskich, stopień
nasycenia tekstu terminologią nauko-
wą, użycie wyrazów obcych, czytelność
i jasność struktur składniowych, ży-
wość języka.
Obecność nawiązań do wiedzy ucznia,
jego doświadczeń, wyobrażeń i pojęć
wyniesionych z wcześniejszych etapów
nauki szkolnej oraz pozaszkolnego kon-
taktu z mediami, różnymi instytucjami
kulturalnymi i środowiskiem.
Przewidywanie barier kulturowych
w odbiorze treści naukowych i sposoby
zapobiegania trudnościom.
Uwzględnianie współczesnych uwarun-
kowań kulturowych procesu poznawania
przedmiotu w celach motywacyjnych.
Funkcja kierowania pracą umysłową ucz-
nia oraz wprowadzania w technikę ucze-
nia się i samokształcenia:
tworzenie sytuacji problemowych, wy-
magających poszukiwania rozwiązań,
zajęcia stanowiska, dokonania oceny
i wartościowania:
zestawienia tekstów dzieł i dokumen-
tów, skłaniające do interpretacji po-
równawczych;
konfrontacja opinii znawców o dzie-
łach i twórcach, o znaczeniu wyda-
rzeń historycznych, o roli kulturowej
i dorobku poszczególnych epok – jako
pomoc w tworzeniu samodzielnych
syntez materiału;
polecenia i pytania służące porówna-
niom ujęć podręcznikowych z mate-
riałami pozapodręcznikowymi (np.
zbiorami muzealnymi, zbiorami doku-
mentów, określonymi publikacjami).
Polecenia i pytania sterujące analizą
i interpretacją dzieł i zjawisk.
Pytania kontrolne służące utrwalaniu,
porządkowaniu i scalaniu wiedzy.
Zestawienia informacji zapobiegające
mechanicznemu przyswajaniu wiado-
mości, umożliwiające ich wyszukiwanie,
porządkowanie, problemowe wiązanie
(np. tablice synchroniczne i diachronicz-
ne, indeksy).
Wykorzystanie materiału ikonicznego
jako integralnego składnika informacji
podręcznikowej, powiązanego z dyskur-
sywnym tekstem wykładu lub projekto-
wanymi operacjami porównawczymi.
Samokształceniowe aspekty podręcznika:
Wprowadzanie w bibliograię przed-
miotu – odpowiadającą możliwościom
percepcyjnym ucznia i celom motywa-
cyjnym (prace popularnonaukowe, ese-
je, interesujące zbiory wspomnień i do-
kumentów, reportaże historyczne
i współczesne, albumy itp.).
Zaproszenie ucznia do samodzielnego
zdobywania wiedzy z różnych źródeł,
także z Internetu i przygotowania krót-
kiego wykładu. Instrukcje przygotowa-
nia wykładu.
elementy narracji podręcznikowej oraz
materiały służące przywołaniu klimatu
i rytmu życia epoki, jej świata wartości,
stylu, zjawisk obyczajowych.
Wiązanie treści kształcenia z problema-
tyką współczesnego stylu uczestnictwa
w kulturze i w życiu społecznym.
Bezpośrednie instrukcje inspirujące do
samodzielnego poznawania szczególnie
interesujących zagadnień, wiążącego się
np. z ich aspektem regionalnym czy spe-
cyicznym proilem liceum.
Dodatki medialne do podręczników
(np. taśmy, kasety video, płyty), wska-
zujące drogi samodzielnego uczenia.
b.
b.
c.
d.
2.
a.
e.
b.
4.
a.
c.
b.
d.
3.
c.
a.
d.
e.
f.
2/2007
226618601.002.png 226618601.003.png
 
HORYZONTY POLONISTYKI
Edytorskie kryteria oceny
Forma wydawnicza książki adresowanej do
ucznia ma duże znaczenie dla jej promocji,
może niekiedy oddziaływać zwodniczo – eks-
ponować pozycje mało wartościowe lub osła-
biać szanse wykorzystywania innych, dojrza-
łych pod względem naukowym i dydaktycz-
nym. Trzeba zatem – obserwując kształt edy-
torski podręcznika – wnikać w intencje
różnych jego rozwiązań.
Istotne jest, czy pewne elementy dydak-
tycznego i edytorskiego sterowania uczeniem
się są obecne lub nieobecne w jego konstruk-
cji, ale także – jak służą samodzielności ucz-
nia oraz swobodzie i celowości działań na-
uczyciela. Czy wyręczają obu w dostrzeganiu
problemów i krępują swobodę lekcji przez
swoiste dyktando agresywnej obudowy dy-
daktycznej, czy też może chcą dyskretnie
wspomagać pracę, odsuwając instrukcje dzia-
łania od materiału tekstów? Czy mają atrak-
cyjnością materiału ikonicznego i koloro-
wych stronic pobudzać wyobraźnię i chęć
czytania, czy raczej wykorzystują barwy
w tworzeniu sprawnego systemu informacji?
Podobnych pytań można postawić więcej.
Sprowadzają się one do kilku zasadniczych
problemów, które decydują o spójności za-
mierzeń edytorskich i dydaktycznych, a zara-
zem wyznaczają główne kryteria oceny edytor-
skiego kształtu podręcznika:
Koncepcja wiązania i rozdzielania pod-
stawowych trzonów konstrukcji podręcz-
nika:
Podręczniki składające się z oddziel-
nych woluminów, obejmujących np.
usystematyzowany wykład wiedzy
o przedmiocie;
materiały do analizy (ewentualnie
wraz z obudową dydaktyczną);
instrukcje metodyczne dla nauczyciela.
Podręczniki łączne, wiążące różne treści
informacji o przedmiocie.
Współdziałanie rozwiązań typograicz-
nych z koncepcją dydaktyczną podręczni-
ka w funkcjonalnym przekazie treści
kształcenia:
Różnicowanie informacji ważnych i pe-
ryferyjnych krojem czcionek, wytłusz-
czeniami, spacją itp.
Operowanie kolorowym tłem, symbo-
lami graicznymi itp. dla rozróżnienia
określonych typów informacji.
Delimitacja tekstu i sygnalizowanie ko-
lejnych problemów za pomocą żywej
paginy, numeracji akapitów, dyspozycji
na marginesach itp.
System orientacyjny podręcznika, uła-
twiający poszukiwanie informacji:
Wstępy informujące o układzie treści
oraz możliwościach i sposobach korzy-
stania z książki.
Indeksy alfabetyczne autorów i dzieł,
indeksy rzeczowe, słowniki pojęć i ter-
minów, notki biograiczne.
Powtarzalność układu informacji w ko-
lejnych rozdziałach.
Funkcjonalność materiału ilustracyjnego:
Odpowiedni dobór materiałów iko-
nicznych, bogatych w informacje do-
pełniające i poszerzające dyskursywne
teksty podręcznika.
Bezpośrednia, dobrze eksponowana ko-
respondencja ilustracji z odpowiednimi
akapitami tekstu dyskursywnej informa-
cji lub tekstu dzieła literackiego.
Czytelność i wysoka jakość estetyczna
ilustracji, umożliwiająca realizację za-
mierzonych funkcji dydaktycznych.
Obcując z dobrym podręcznikiem poloni-
stycznym trudno powiedzieć, w jakim stopniu
przekonanie o jego wartości wynika z uznania
dla poziomu naukowego ujęcia przedmiotu,
w jakim – z podziwu dla talentu dydaktycz-
nego autora oraz jego wiedzy o procesach
uczenia się i nauczania, w jakim wreszcie –
z odczucia funkcjonalności czytelnej i przej-
rzystej, choć wewnętrznie bogatej konstrukcji
książki. Oczywiste jest tylko to, że podręcznik
przyjmujemy w postawie pragmatycznej – ce-
niąc w nim narzędzie zbudowane sensownie
i odpowiednio do zadania, któremu ma służyć.
a.
b.
c.
3.
a.
b.
c.
4.
a.
b.
c.
1.
a.
b.
2.
Zenon Uryga – prof. dr hab., pracownik naukowy Aka-
demii Pedagogicznej w Krakowie.
10
polonistyka
226618601.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin