scenariusz_03_2007_maskarada.doc

(204 KB) Pobierz
Maskarada – czyli bal przebierańców

Maskarada, czyli bal przebierańców

 

Przewidywane osiągnięcia  ucznia:

czyta ze zrozumieniem teksty zaszyfrowane zgodnie z podanym kodem,

samodzielnie szuka  informacji w tekście i wykorzystuje je w ćwiczeniach praktycznych,

układa  i rozwiązuje zadania  tekstowe,

• wykonuje projekt stroju karnawałowego lub maskę,

zna  kroki tańca dyskotekowego.

 

Świerszczyk”3/2007;

dowolne nagranie melodii dyskotekowej, kartka z  bloku technicznego, szablon postaci, materiały potrzebne do zaprojektowania  karnawałowego stroju, np. krepina, papier kolorowy, bibuła, wełna, wata, ścinki tkanin, kawałki gazety, piórka, guziki, koraliki, folia aluminiowa, klej, farby, nożyczki, klej brokatowy, papierowa torba na zakupy, magnesy, karteczki z zaszyfrowanym listem do uczniów.

 

Przebieg  zajęć:

◙ Zabawy wstępne.

• Podział na kilkuosobowe grupy (do pięciorga dzieci w zespole).

Uczniowie losują  kartki, na których znajdują  się rysunki postaci – przebierańców, np. rycerza, królewny, Indianina, wróżki, kowboja, Baby-Jagi, i dobierają się w grupy (kartki z ilustracjami będą wykorzystane później do wykonania pracy plastycznej).

• Rozwiązanie krzyżówki balowej i odczytanie zaszyfrowanego listu.

Każda grupa otrzymuje zaszyfrowany list oraz krzyżówkę  balową („Świerszczyk” s. 18) – zdania w liście powinny być czytane od końca (ćwiczenie sprzyja usprawnianiu  koordynacji i analizy wzrokowej oraz koncentracji uwagi i rozumienia czytanego tekstu).                                                                   

          . SAZC  WABAZ  ŁATSAN , ŁAWANRAK    NAP  ŁDEZSYZRP

 

                                   .SAW  AZSARPAZ  ŚIZD WÓCŃAREIBEZRP  LAB  AN

  

                                                                      ?  YT  A , IKSAM ĄJAM YCSYZSW

 

Ustalenie  znaczenia słów maskarada, maska, szukanie w encyklopedii, dostępnych książkach i w czasopiśmie dla dzieci informacji o karnawałowych  zwyczajach w Polsce i innych krajach.

• Losowanie tematów do opracowania przez grupy („Człowiek w masce”,  „Starożytne humory”, „Weneckie maski”,  „Reduty i larwy”, „ Gdzie turoń chodzi”), czytanie tekstów w „Świerszczyku” (s. 6–7) i wybieranie najważniejszych informacji.

• Prezentacja w klasie wyników pracy zespołowej.

• Uzupełnienie tekstów z lukami – wykorzystanie nowych informacji w pracy indywidualnej.

 

Tekst z lukami:

Maskarada to zabawa, na którą przebierasz się …(w dziwaczne stroje).

Podczas balu  można  założyć … (maskę)  .

Antyczne maski wykonywano z  malowanego … (płótna)

 i wyrażały one … (emocje postaci) .

Zwyczaj zakładania  masek i dziwacznych strojów narodził się w … (Wenecji).

Na  polskich  dworach urządzano maskarady,  nazywano je … (redutami), a  maski na  nich noszone – … (larwami) . Od  drugiego dnia  świąt Bożego Narodzenia po  polskich wsiach wędrowali … (kolędnicy) , wśród nich nie mogło zabraknąć … (turonia).

 

◙ Słuchanie opowiadania Roksany Jedrzejewskiej-Wróbel „Bal przebierańców” („Świerszczyk” nr3/2007 s. 4–5) ukierunkowane pytaniami nauczyciela, np.:

Wkrótce  wybierzecie się na  bal karnawałowy. Czy zastanawialiście się, za kogo się  przebierzecie? Pewien Piotr też miał problem, jaki strój założyć. Posłuchajcie, za kogo przebrał się Piotr. Czyje przebranie okazało się najciekawsze?Dlaczego?

• Głośne czytanie opowiadania przez nauczyciela.

Indywidualne  udzielanie odpowiedzi na wcześniej zadane pytania.

 

Projektowanie i wykonywanie strojów karnawałowych – praca plastyczna w grupach lub indywidualnie.

• Ozdabianie konturu postaci (na karcie wylosowanej na początku zajęć) według własnego pomysłu materiałami przyniesionymi na zajęcia.

Prezentacja wykonanych  strojów. Zorganizowanie wystawy strojów karnawałowych.

Uwaga! Dzieci mogą wykonać maski według pomysłu przedstawionego w „Świerszczyku” (s. 20) – jeżeli  będzie problem ze zdobyciem papierowych toreb, dzieci mogą wykorzystać szary papier lub duże szare koperty.

 

Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych.

Korzystając z prac umieszczonych na wystawie strojów karnawałowych, chętni uczniowie  układają  zadania tekstowe, a wszystkie dzieci zapisują je i rozwiązują, np.

Na balu przebierańców  będzie 5 wróżek i 2 razy więcej rycerzy. Ilu rycerzy będzie na balu? Ilu przebierańców będzie na balu?

 

Odszyfrowanie wykreślanek – balowanek („Świerszczyk” s. 19).

Hasło: Po skończonym balu dzieci płaczą z żalu.

 

Jak należy zachowywać się na balu, żeby się dobrze bawić? – szukanie pomysłów (burza mózgów).

Dzieci podają przykłady pożądanych zachowań, np. mieć dobry nastrój, nie zazdrościć innym ich strojów, nie biegać i nie machać akcesoriami, chętnie tańczyć, brać udział w grach i zabawach.

 

Zorganizowanie szybkiego kursu tańca dyskotekowego.

 Uczniowie mogą przynieść do klasy ulubione nagrania. Przy tej muzyce będą  ćwiczyć proste kroki taneczne. W tańcu dyskotekowym tańczy się solo lub parami, każdy może stosować wymyślone kroki i ruchy ciała. Najprostsze kroki: na raz – podskok na lewej nodze, w tym czasie prawą nogą skrzyżnie kopnąć w lewo, na dwa – podskok na prawej nodze, a lewą skrzyżnie kopnąć w prawo.

 

 

                                                                                          Anna Raszkowska



­­




...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin