NURTY LITERACKIE W POLSKIM BAROK1.doc

(78 KB) Pobierz
NURTY LITERACKIE W POLSKIM BAROKU

NURTY LITERACKIE W POLSKIM BAROKU

 

                W literaturze polskiego baroku można wyróżnić kilka nurtów. Jeden z podziałów związany jest z pochodzeniem (oraz związanym z tym wykształceniem, gustem twórców i odbiorców), a więc nurt dworski, ziemiański (prowincjonalny) i mieszczańsko- plebejski. W literaturze, podobnie jak w sztuce, nurt dworski oraz prowincjonalny (który w Polsce związał się z ideologią sarmatyzmu), wynikał z dwóch głównych ośrodków literatury: dworku królewskiego czy magnackiego oraz dworku szlacheckiego. W swoistej opozycji wobec nich pozostawał mieszczańsko- plebejski nurt literatury sowizdrzalskiej.

 

                 Drugi podział literatury polskiego baroku związany jest z tematyką utworów, który częściowo pokrywa się z poprzednim podziałem. Literatura polskiego baroku rozwijała się pod wpływem barokowej literatury europejskiej, co widoczne jest zwłaszcza w nurcie dworskim, powielającym wzory włoskie i francuskie. Wpływ filozofii i literatury francuskiej odnaleźć można także w twórczości nurtu metafizycznego, który związany jest z duchowym rozdarciem człowieka baroku. Literatura związana z ideologią sarmacką rozwijała się niezależnie, stanowiąc typ literatury charakterystycznej dla ówczesnej szlachty. Twórczość plebejska i mieszczańska baroku nawiązywała do wzorców średniowiecznej literatury zarówno tych grup społecznych, jak i wykorzystywała (niegdyś należące do literatury wysokiej) spopularyzowane motywy (często w sposób parodystyczny) epok wcześniejszych. Rozwijało się także kaznodziejstwo ( tu niebagatelną rolę odegrał Piotr Skarga, kaznodzieja żyjący na przełomie renesansu i baroku). Charakterystyczny dla tego okresu  był także rozkwit okolicznościowej literatury politycznej, w której przejawiał się tzw. szlachecki folklor.

 

 

NURT DWORSKI:

 

Wszystkie ważniejsze założenia sztuki barokowej odcisnęły swoje piętno także na literaturze tego okresu. Miała ona przede wszystkim olśnić, zaskoczyć czytelnika, wprawić go nie tylko w zachwyt i oszołomienie- ale też w dobry nastrój, dostarczając przyjemności. Artysta barokowy nie dążył do naśladowania i ukazania harmonii świata, jak miało to miejsce w renesansie- zamierzał natomiast wstrząsnąć uczuciami czytelnika i oddać prawdziwe emocje nurtujące człowieka, a więc poczucie rozdarcia, zagubienia i strachu. Aby osiągnąć ten cel, pisarze szukali wciąż nowego pomysłu (konceptu) na przedstawienie znanych treści. Koncept (wł. concetto z łac. conceptus- ujecie, spostrzeżenie) to wyszukany pomysł na wiersz, którym poeta starał się zaskoczyć, zadziwić i olśnić czytelnika. Ówczesny polski poeta i teoretyk literatury, Maciej Kazimierz Sarbiewski zdefiniował koncept jako wypowiedź, w której „zachodzi zetknięcie czegoś niezgodnego i zgodnego”; owa zgodność rozumiana była jako oczekiwanie, zaś niezgodność jako zaskoczenie. W warstwie kompozycyjnej koncept związany był z zastosowaniem zaskakujących i kunsztownych form rozumowania i dowodzenia albo też niezwykłego obrazowania poetyckiego, często wykorzystujący znaczeniowe lub stylistyczne podobieństwo (paralelizm, porównanie) bądź przeciwieństwo (kontrast, antyteza, oksymoron, paradoks), efekty gry słów lub zaskakująca pointę. W literaturze staropolskiej koncept nazywany był dowcipem.

 

   Jednymi z najbardziej znanych twórców nurtu dworskiego są Jan Andrzej Morsztyn i Daniel Naborowski.

 

NURT METAFIZYCZNY:

 

  W literaturze religijnej pełniącej rolę służebną wobec kościoła (i będącej przez tę instytucję kontrolowaną, np. przez wprowadzenie indeksu ksiąg zakazanych), ważną rolę odgrywały wątki biblijne. Popularne były także kazania i żywoty świętych, które często traktowane były jako pretekst do ukazania używanego w literaturze kontrastu miedzy grzesznym życiem i świętością, niebem i piekłem, buntem i pokorą. W okresie baroku powstały również pierwsze polskie kolędy, prezentujące odmienny typ poezji religijnej, powiązanej z tradycja i zwyczajami ludowymi. Ich twórcą był m.in. Jan Żabczyc.

 

    Liryki, podejmujące trudniejsze tematy, takie jak samotność i niepokój człowieka, jego poczucie znikomości i słabości wobec ciążącej na nim odpowiedzialności, należały do drugiego nurtu, który ukształtował się w literaturze baroku- nurtu metafizycznego. Miały one postać filozoficznej refleksji, w której poeci szukali trwałych wartości , analizując relacje: człowiek- Bóg, człowiek-czas oraz człowiek-świat. Ludzie epoki kontrreformacji musieli określić swój stosunek do wiary, do wyznawanej religii- ich wybory były często dramatyczne, wymuszone, sprzeczne z zewnętrznym przekonaniem, podejmowane pod groźbą śmierci lub represji. Poezję metafzyczna w Polsce tworzyli m.in. Mikołaj Sęp- Szarzyński, Sebastian Grabowiecki i Daniel Naborowski.

  

 

NURT SARMACKI:

 

                Jeszcze inny rodzaj twórczości rozwijał się na dworach szlacheckich. Nurt sarmacki miał na celu propagowanie ideałów sarmatyzmu na bazie polskiej tradycji i obyczajowości. Charakterystyczna cechą polskiego baroku była wierszomania; wynikała ona z przekonania, że wystarczy znać reguły sztuki poetyckiej, by móc być poetą, może nim być więc każdy. Jak napisał Czesław Hernas: „umiejętność ułożenia wiersza stała się niemal synonimem dworskiego wychowania. Mowa wierszem w pewnych sytuacjach stała się konieczną formułą obyczajową. (…) w ten sposób poezja wchodziła na drogę swoistego upowszechnienia, na zasadzie ‘prawa do majsterkowania’, przyznawanego każdemu, równocześnie ulegała degradacji”. Do tworzenia poezji nie było wymagane natchnienie, a poeta nie był nikim wyjątkowym. Spowodowało to- szczególnie pod koniec epoki- znaczny spadek wartości literatury pięknej, także z powodu  zniekształcania języka polskiego, głównie pod wpływem łaciny i powstawania latynizmów i makaronizmów.

 

   Skłonność do pisania nie szła w parze ze znajomością warsztatu poetyckiego i talentem, co prowadziło do barokowej grafomanii. Nie szła też w parze z wykształceniem- szlachta sarmacka często była słabo wykształcona, a nawet „chora na rękę”, czyli niepiśmienna.

 

                 W każdym niemal dworku istniała tzw. Silva rerum (łac. „las rzeczy”), zwana z polska sylwą domową. Była to księga, w której domownicy spisywali najważniejsze wydarzenia rodzinne, nowiny dotyczące okolicy, listy, rachunki, mowy weselne, pogrzebowe czy sejmowe, anegdoty a także utwory wierszowane (szczególnie lubowano się we fraszkach, satyrach, sielankach, liryce miłosnej czy pieśniach religijnych). Sarmacka twórczość literacka uprawiana była więc na użytek własny, językiem potocznym, codziennym.

    Bardzo popularnym gatunkiem w okresie baroku były szlacheckie pamiętniki, mające postać swobodnej gawędy. Początkowo przybierały one formę relacji z podróży lub autobiografii. Były często tworzone przez całe rodziny, w których kolejne pokolenia dopisywały swoje karty, przekształcając w ten sposób wspomnienia w regularną kronikę rodzinną. Często pisano je w formie dzienników, uzupełnianych w odpowiednich odcinkach czasu. Impulsem do tworzenia tego typu utworów była także świadomość uczestniczenia w ważnych wydarzeniach historycznych. Pamiętniki kierowały uwagę czytelnika na na zwyczajne, codzienne, ludzkie sprawy i podejmowały tematy obce lirycznemu manieryzmowi.

 

    Literatura ta poruszała także tematy polityczne, komentując aktualne wydarzenia społeczne. Przedstawicielami tego nurtu byli m.in. Jan Chryzostom Pasek oraz Wacław Potocki.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin