Reformacja i kontrreformacja.doc

(28 KB) Pobierz
Reformacja i kontrreformacja

Reformacja i kontrreformacja

 

·         Polska uczestniczyła w wielkich ruchach umysłowych i artystycznych ogarniających Europę w początkach czasów nowożytnych

·         W Polsce od 1551 r. Kościół nie miał prawa sądzenia obywateli w sprawach wiary. Nietolerancyjne stawały się uboższe warstwy ludności miejskiej, gdy wpajano w nie przekonanie o jednej „prawdziwej” wierze i gdy je podburzono do „antyheretyckich” wystąpień

·         Nauka, że nie tak ważne są zewnętrzne oznaki wiary oraz że do wiary może dochodzić człowiek bez pośrednictwa hierarchii czy papieża, któremu odmówiono nieomylności, przemawiała do wielu

·         Ferment religijny, spotęgowany przez wystąpienie Lutra w 1517 r., sprawił, że zaczęto o religii myśleć w sposób racjonalny

·         Szlachta polska w około 20 % opowiedziała się za kalwinizmem

·         Wpływ protestantyzmu na życie intelektualne i polityczne kraju był znacznie większy aniżeli proporcja protestantów wśród szlachty

·         W miastach Korony sukcesy reformacji nie były wielkie

·         Rozszerzył się w Wielkopolsce luteranizm oraz religia mniej radykalnego odłamu husyckiego, tzw. braci czeskich. Wypędzeni z Czech w 1548 r., częściowo osiedlili się w Wielkopolsce

·         Poza Wielkopolską reformacja miała – jeśli chodzi o miasta – pewne wpływy w Bieczu, Jaśle, Lublinie, Lwowie i Wilnie

·         Nastawieni tolerancyjnie Zygmunt I i Zygmunt August nie popierali reformacji w miastach królewskich

·         Nie przyjął się protestantyzm również u chłopów

·         Przynależność do nowego Kościoła była w Polsce w większym stopniu faktem politycznym niż religijnym

·         Osobliwością polskiej reformacji był duży wkład Polaków w rozwój radykalnego nurtu braci polskich (arianów), nieuznających Trójcy Św., propagujących wiele nowoczesnych idei (godności ludzkiej, w skrajnych sformułowaniach), równości, zniesienia poddaństwa chłopów pacyfizmu

·         Polscy kalwini wysunęli program stworzenia w Polsce Kościoła narodowego niezależnie od Rzymu. Szlachta obawiała się wzmocnienia przez ten projekt władzy królewskiej

·         Bezskutecznie oczekiwano wyrażenia przez Rzym zgody na odprawianie mszy w języku polskim, komunię pod dwiema postaciami i zniesienia celibatu księży

·         Kościół katolicki podjął zdecydowaną akcję przeciw protestantyzmowi, rozpoczętą od reformy samego siebie, czyli usuwania tego, z czego reformacja wzięła swój początek. Była to tzw. kontrreformacja

·         Rozpoczęte już przed reformacją w chrześcijaństwie zachodnim przemiany polegały przede wszystkim na pojawieniu się koncepcji pobożności osobistej

·         Szerzyła się laicyzacja, obniżał się poziom duchowieństwa i ich troski o wiernych

·         W 1534 r. Hiszpan Ignacy Loyola założył zakon o nazwie Societas Jesu (jezuici)

·         W latach 1543-63 nad sytuacją w Kościele katolickim obradował w Trydencie sobór. Z większym optymizmem spojrzał on na człowieka, pozostawił miejsce na jego wolę i odpowiedzialność za własne działania, przypisał wielką rolę sakramentom, wprowadził sakrament małżeństwa

·         Polski Kościół przyjął uchwały soboru trydenckiego na synodzie w Piotrkowie w 1577r.

·         Sprowadzono do Polski jezuitów, którzy w 1564 r. założyli pierwsze jezuickie kolegium w Braniewie

·         Jezuici stopniowo opanowali edukację w kraju, a także uzyskali duże wpływy na dworze królewskim Zygmunta III. Ich szkoły były na dobrym poziomie

·         Kontrreformacja w Polsce rozwijała się szybko

·         Kościół rozwinął wielką akcję propagandową, szukając nowych form działalności duszpasterskiej, większego kontaktu z wiernymi. Rozwijał kult świętych, intensyfikował kult NMP

·         Dokonywał się proces polonizacji katolicyzmu

·         Liczba zakonów i zakonników od początku XVII w. zaczęła rosnąć

·         W ciągu pierwszej połowy XVII w. obniżyła się liczba zakonów protestanckich

·         w 1592 r. pod wpływem Zygmunta III sejm przywrócił możliwość egzekwowania wyroków sądów duchownych przez starostów

·         szlachta coraz liczniej wracała na łono Kościoła katolickiego

·         na przełomie XVI i XVII w. można mówić o zwycięstwie kontrreformacji w Polsce, co wywarło wielki wpływ na rozwój narodu i państwa

1

Asiek J

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin