socj.pracy-3.doc

(47 KB) Pobierz
Rozdz

                                  Rozdz.3- „KULTURA PRACY FIRMY”

 

                            Kultura firmy-zestaw wartości norm i zasad postępowania, które pomagają całej załodze i jej poszczególnym członkom zrozumieć, za czym firma się opowiada, jak pracuje i co uważa za ważne.

·         Schein – istotą kultury jest zbiór podstawowych założeń, wykształconych przez załogę, na wskutek doświadczeń

·         Quchi -przyjmuje, że kultura firmy to zbiór ceremonii i mitów składających się na tradycje i klimat firmy, pozwalające zrozumieć założenia i wartości organizacyjne.

·         Hofstede -stwierdził, że kultura jest kolektywnym zaprogramowaniem, które wyróżnia jedną firmę od drugiej.

Analizując kulturę firmy nie możemy pomijać jej kulturowego otoczenia, które przejawia się w trzech aspektach:

a)społecznym-określa on normy interakcji międzyludzkich, kluczowe wartości, umowne symbole i idee;

b)ekonomicznym-określa zasady, cele gospodarowania w danym społeczeństwie;

c)politycznym-obejmuje prawa i polityczne regulacje porządku publicznego;

 

Charakterystyka kultury firmy:

Ø      Kształtowana jest przez ludzkie poglądy, sposoby zachowań,

Ø      Ponadindywidualny fenomen społeczny- istnieje gdy jest akceptowana i praktykowana

Ø      Kultura firmy określa i steruje zachowaniami pracowników poprzez system oczekiwań, dysponuje sankcjami.

Ø      Istnieje w umysłach wiec nie zawsze jest uświadamiana, toteż w jej skład wchodzą nie tylko procedury formalne, ale także sposób myślenia o nich.

Ø      Rozwija się w zależności od zewnętrznego otoczenia kulturowego (wartości, dominującego światopoglądu itp.)

 

 

                            Elementy kultury firmy:

1)Wartości, wszystko to co cenne i godne pożądane dla firmy, co stanowi cel dążeń jej pracowników. Pozostają w silnym związku ze społeczeństwem i jego kultura ogólną.

2)a)Wierzenia ogólne opinie o funkcjonowaniu firmy i jej środowisku, b)mity i opowieści, odwołują się do historii i sukcesów firmy, wyjaśniają zjawiska zachodzące wew. i zew. firmy, ujednolicają wierzenia pracowników, instrument legitymizacji władzy c)rytuały zbiorowe, d)tematy tabu;

3)Normy i wzory społeczne

   Normy wyznaczają pracownikom pewne wzory ich zachowań, których nieprzestrzeganie grozi określonymi sankcjami.;

   Normy mogą wyrażać wzór pracownika:

a)idealnie pozytywny: określa właściwości jakie powinien mieć pracownik aby byś uznanym za fachowca, specjalistę, itd.

b)negatywny: obejmuje te właściwości, których pracownik nie powinien mieć ani przejawiać w firmie, jeżeli nie chce się spotkać z negatywnymi reakcjami.

c)przeciętny; określa minimum właściwości, które powinien mieć pracownik by być członkiem jej załogi. ;

4)Zasady postępowania; określają:

  -stosunek pracownika do pracy, postawy wobec pracy ,itd.

  -stosunek do porażki i sukcesu, do pracy zbiorowej i indywidualnej

  -stosunek do firmy, władzy, hierarchii

-stosunek do szans i zagrożeń generowanych przez otoczenie.

 

 

 

 

 

 

                            Poziomy kultury firmy:

Poziom pierwszy; uświadamiany i stworzony przez artefakty i perspektywy kulturowe

Artefakty kulturowe firmy są to zewnętrzne przejawy jej kultury, specyficzne sposoby zachowań i zwyczaje rozwijane przez pracowników. Artefakty mogą być:

  -werbalne, znajdujące wyraz w języku firmy sformalizowanym, fachowym, itp.

  -behawioralne, odzwierciedlone w schematach zachowań, rytuałach, ceremoniach, itp.

  -fizyczne, zawarte w technologii i sztuce firmy, na przykład w architekturze czy wystroju wnętrz.

Poziom drugi; częściowo uświadomiony, obejmuje wartości i normy, które odzwierciedlają, co jest dla firmy cenne, dobre, jakie są standardy i cele firmy.

Poziom trzeci; dotyczy relacji międzyludzkich- całkowicie nieuświadomionych lub uświadomionych gdy zostaną pogwałcone. Postrzegane są za oczywiste i normalne.

Są to na przykład kontakty wzajemne pracowników, w procesie pracy, sposoby wykonywania pracy, podział pracy.

 

                            Typy kultury

Typologia Deala i Kennedy”ego:

 

Kultura hazardzistów:

  -duży dynamizm

  -wysokie ryzyko podejmowanych działań

  -spowolniona reakcja zwrotna z rynku

  -powoduje to powstawanie pomyłek w firmie i naraża ja na wysokie koszty

  -duża rola kontaktów osobistych

  -duża rola obrzędów: prezentacji najlepszych sprzedawców, bankiety z nagrodami itp. Co podnosi motywacje pracowników

 

Kultura rutyniarzy:

*zwana kultura „ostrożnych biurokratów”

  -spowolniona reakcja zwrotna z rynku

  -ryzyko podejmowanych działań jest małe

  -stawia się na działania doraźne, dostosowawcze

  -innowacje przyjmowane są niechętnie

  -przywiązanie do strony formalnej, wszystko oparte jest wiec na regułach i procedurach

  -często powsaja sztuczne, czasem niekorzystne dla firmy więzi międzyludzkie

  -w roli bohaterów firmy występują jej protektorzy, których sukcesy są w wielu wypadkach nadmiernie eksponowane

 

Kultura indywidualistów:

*zwana także kulturą „macho ”lub „twardych facetów”

  -szybkie sprzężenie zwrotne informacji

  -wysokie ryzyko podejmowanych działań

  -działania są tu szybki, bardzo zdecydowane, czasem nawet ostre i agresywne

  -jednostki musza więc mieć temperament i dużą wiedzę

  -rezultaty podejmowanych działań są bardzo szybko widoczne

  -rytuały zbiorowe służą przed nadmiernym stresem

  -menadżerowie liczą na szybki awans nowe trudne do rozwiązania zadania

 

Kultura zrównoważona:

*określa się ją słowami ”krótka mowa-twarda gra”

  -niskie ryzyko podejmowanych działań

  -szybka informacja zwrotna z rynku

  -docenia się znaczenie hierarchii(podobnie jak u rutyniarzy)

  -dużą rolę odgrywają rozsądek, rozwaga i autorytety

  -istnieje także popyt na mentorów, czyli osoby pouczające innych tonem wyższości

  -wplatany jest także element zabawy

  -znaczenie ma duża aktywność osobista pracowników

 

 

Typologia Sikorskiego

 

Kultura ofensywna:

  -silne przywiązanie do firmy, do jej norm, wartości.

  -podkreślana jest odrębność firmy

  -preferuje się ład i porządek

  -obowiązujące wzory preferują wysiłek fizyczny, a wymagania w stosunku do efektów pracy mają charakter ilościowy

**Ten typ kultury związany jest ze strategią produkcyjną

 

Kultura adaptacyjna:

  -wartością jest tu zdolność do szybkiego reagowania na zmiany zachodzące w otoczeniu

  -preferowani są pracownicy z inicjatywa, potrafiący rywalizować i konkurować

  -dominuje przekonanie, że prace należy oceniać na podstawie efektów a nie według włożonego wysiłku

**Ten typ kultury związany jest ze strategia rynkowa

 

Kultura dominacji:

  -członkowie organizacji preferują działania zorientowane na ośrodki władzy i instytucje opiniotwórcze

  -konformizm jest podstawowym regulatorem zachowania członków załogi firmy

  -dba się o insygnia władzy

  -duże przywiązanie do formy a nie do treści

**Ten typ kultury związany jest ze strategią biurokratyczną

 

Kultura o orientacji na niezależność

  -pracownicy dążą do stworzenia takich warunków działania, które sprzyjać będą realizacji własnych celów zainteresowań zawodowych

  -działania są profesjonalne

  -członkowie organizacji są głęboko przywiązani do misji firmy, która jest ważniejsza od doraźnych zysków

  -wzorcem osobowym kierownika jest „pionier”, wykazujący się wysoka aktywnością, kreatywnością i oryginalnością w rozwiązywaniu problemów

**Ten typ związany jest z technokratycznym modelem strategii

 

                            Wpływ kultury firmy na jej funkcjonowanie.

Zależności między kulturą firmy a struktura jej załogi mogą być rozpatrywane w aspekcie:

-          ilościowym

-          jakościowym

-          zakresowym

-          merytorycznym

*Dziedziczenie kultury.

Elementy kultury firmy mogą być przejęte z innych środowisk i firm albo też minionych epok, życie każdej załogi przebiega bowiem pod naciskiem aktualnych doświadczeń i dziedzictwa kulturowego.

*Dyfuzja kultury – jest to proces wytwarzania się podobieństw kulturowych w różnych firmach na skutek rozprzestrzeniania się określonych elementów kultury

jednej  firmy i przejmowanie jej ich przez inne firmy w skutek:

-ulegania

-identyfikacji

-internalizacji (przyjmowanie innych wartości i wzorów za swoje).

 

 

 

·         Cechy kultury firm doskonałych.

1.      Terminowe załatwianie spraw

2.      Ścisły kontakt z klientem

3.      popieranie autonomii i przedsiębiorczości

4.      maksymalizacja wydajności pracy

5.      zajmowanie się na tym na czym się zna

6.      otwartość na nowe idee i poglądy.

7.      częsta wymiana informacji.

 

Funkcje kultury

1.      Funkcja integracyjna- jej składniki są wspólnie określone, jest spoiwem zapewniającym wysoki stopień zgodności wartości uznawanych przez pracowników, dzięki niej załoga jest spójna i zintegrowana

.

2.      Funkcja percepcyjna- polega na sposobie postrzegania środowiska, nadawania znaczenia społecznemu życiu firmy, dostarcza pracownikom informacji na temat koniecznego stopnia samokontroli, postrzegania określonego porządku.

 

3.      Funkcja adaptacyjna- polega na stabilizowaniu rzeczywistości dzięki wypracowaniu gotowych schematów reagowania na zmiany zachodzące w otoczeniu firm. Kultura zmniejsza niepewność, wyjaśnia sens pewnych zjawisk, dostarcza wzorów przystosowawczych.

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin