Fiores_Stefano_-_Kim_jest_dla_nas_Maryja_-_Odpowiedzi_na_najbardziej_prowokacyjne_pytania.pdf

(2849 KB) Pobierz
449704503 UNPDF
KIM JEST DLA NAS MARYJA
ODPOWIEDZI NA NAJBARDZIEJ PROWOKACYJNE PYTANIA
Autor Stefano Fiores
Wydawnictwo ŚWIĘTY PAWEŁ
SPIS TREŚCI
WSTĘP
1. Co o Maryi mówią ludzie?
2. Mass media
3. Ludowa Madonna
4. Papież i Maryja
5. Maryja - wzorem dla młodzieży
6. Maryja a prace teologów
7. Maryja - synteza misterium chrześcijańskiego
8. Czytelnicy „Famiglia Cristiana” pytają o Maryję
CZĘŚĆ PIERWSZA; WIARA
1. DLACZEGO EWANGELIE OPOWIADAJĄ O MARYI TYLKO W KONTEKŚCIE
NARODZIN CHRYSTUSA?
I. Początki nauczania
2. Wiara Maryi
3. W Kanie i u stóp krzyża
2. CZY MARYJA UMARŁA, CZY ZOSTAŁA WZIĘTA DO NIEBA?
4. Cztery obrazy biblijne
5. Apokryfy
6. Los Matki i los Syna
3. JAK ROZUMIEĆ STWIERDZENIE, ŻE MARYJA JEST OBLUBIENICĄ
DUCHA ŚWIĘTEGO?
7. Poetyckie i nieteologiczne
8. Podstawy teologiczne
9. Określenia używane przez papieży
4. CZY ZWIĄZEK MARYI I JÓZEFA BYŁ PRAWDZIWYM MAŁŻEŃSTWEM?
10. Ewangeliczny punkt widzenia
II. Wartość dziewictwa
12. Przybrane ojcostwo
5. DLACZEGO MARYJĘ NAZYWAMY NIEPOKALANĄ, SKORO NIE MA
SKUTKÓW GRZECHU PIERWORODNEGO?
13. Prawda wiary
14. Realna wizja człowieka
15. Maryja jako nowe stworzenie
6. WARTOŚĆ DZIEWICTWA WYRAŻONA PRZEZ MARYJĘ
16. Podstawy biblijne
17. Kim są „bracia” Jezusa?
18. Odważna decyzja
7. DOGMATY MARYJNE: NIE MÓWI SIĘ O NICH, ALE SIĘ JE ŚWIĘTUJE
19. Znaczenie terminu
20. Matka Boga i „zawsze Dziewica”
21. Niepokalana i Wniebowzięta
8. DLACZEGO SOBÓR WATYKAŃSKI II NIE MÓWIŁ O MARYI JAKO
POŚREDNICZCE IWSPÓŁODKUPICIELCE?
449704503.002.png
2
22. W centrum znajduje się Chrystus
23. Prawidłowe wyjaśnienie - koniecznością 9. CZY WŚRÓD NIEDOCIĄGNIĘĆ
SOBORU WATYKAŃSKIEGO II JEST TAKŻE
TO, ŻE NIE DOWARTOŚCIOWAŁ MARIOLOGII?
24. Dwa nurty
25. Posoborowy kryzys
CZĘSC DRUGA; OBJAWIENIA MARYJNE
1. WARTOŚĆ OBJAWIEŃ MARYJNYCH DLA NASZEJ WIARY
1. Od Włoch po Ruandę
2. Plączące figury i krwawiące obrazy
3. Odnowić wszystko w Chrystusie
2. CUDA: LUDZKI STRACH I ROZTROPNOŚĆ KOŚCIOŁA
4. Wiara potwierdzona życiem
5. Odniesienie do tajemnicy paschalnej
6. Znaczenie łez
3. DLACZEGO OBJAWIAJĄCA SIĘ MATKA BOŻA JEST ZAWSZE SMUTNA
LUB PŁACZE?
7. Bóg przemówił do nas przez Syna
8. Posłannictwo Maryi
9. Miłość Ojca i miłość Matki
4. SPORY WŚRÓD CHRZEŚCIJAN A OBJAWIENIA W FATIMIE
10. Tajemnica przekazana przez siostrę Łucję
11. Sobór Watykański II a Fatima
12. By uniknąć sensacji
5. PRZESŁANIE Z FATIMY A NAWRÓCENIE ROSJI
13. Świadectwo Gorbaczowa
14. Znaczenie „pierestrojki"
15. Mistycyzm „świętej Rosji"
6. DLACZEGO PAPIEŻ DOPIERO NIEDAWNO UJAWNIŁ TRZECIĄ CZĘŚĆ
FATIMSKIEJ TAJEMNICY?
16. Zbrodnie przeciw życiu
17. Światło oświecające wydarzenia XX wieku
18. Lekcja udzielona przez pastuszków
CZĘŚĆ TRZECIA; KULT
1. KIEDY NARODZIŁ SIĘ KULT MATKI BOŻEJ?
I. Pozdrowienie Elżbiety
2. Odkrycia w Nazarecie
3. Wpływy kultury śródziemnomorskiej i Biblii
2. „TYSIĄC" TYTUŁÓW JEDNEJ MARYI
4. „Zawsze jestem ta sama"
5. Litanie - modlitwy powstałe z miłości
3. JAN PAWEŁ II I DUCHOWOŚĆ MARYJNA
6. Dojrzewanie do więzi z Maryją
7. Encyklika „Redemptoris Mater"
4. ADWENT - CZAS, BY UCZCIĆ MARYJĘ
8. Formy pobożności a liturgia
9. Wzór oczekiwania
5. HISTORIA I ZNACZENIE NABOŻEŃSTW MAJOWYCH
10. Czy Adwent jest „ lepszy"?
II.
Pierwsze książeczki do nabożeństwa majowego
449704503.003.png
3
12. Odnowić - nie zlikwidować
6. CZY „RÓŻANIEC" JEST MODLITWĄ WYMAGAJĄCĄ ODNOWY?
13. Problem „różańcowy" u Mauriaca
14. Różaniec - modlitwa bardzo ewangeliczna
15. Adhortacja Pawła VI
7. MODLITWA „ANIOŁ PAŃSKI" A TAJEMNICA WCIELENIA CHRYSTUSA
16. Dodanie wersów z Pisma Świętego
17. Istota modlitwy
18. Uproszczona formuła
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
1. Co o Maryi mówią ludzie?
Dla chrześcijanina, a właściwie dla każdego człowieka, odpowiedź na pytanie: „Kim jest
Maryja?", powinna być stosunkowo prosta i łatwa. Wiemy, że Maryja jest, zaraz po Chry-
stusie, osobą najbardziej znaną w chrześcijaństwie i w historii ludzkości. Nie bez powodu
amerykański socjolog - Andrew Greeley potwierdził, że Maryja reprezentuje „najbardziej
popularny i znaczący symbol kultury ostatnich dwóch tysięcy lat" 1 . A Bernard z Chiaravelle,
ok. tysiąca lat temu, określił Matkę Jezusa jako „najważniejsze wydarzenie wszystkich
wieków".
W rzeczywistości, wokół odpowiedzi, której są w stanie bez większych problemów udzielić
nawet dzieci - że Maryja jest mamą Jezusa - otwiera się szeroki wachlarz świadectw i ocen
dotyczących Jej osoby.
1 A. Greeley, / grandi misteri delia fede. Un calechismo essenziale, Brescia 1978, s. 13.
2. Mass media
W grudniu 1996 r., amerykańskie czasopismo „Life" poświęciło Maryi okładkę oraz
zamieściło rozważanie Tajemnica Maryi, w którym znalazło się stwierdzenie, że Matka
Chrystusa, dwa tysiące lat po Jego narodzeniu jak nigdy „jest osobą najbardziej kochaną,
wpływową, a jednocześnie kontrowersyjną". Włoska gazeta „Corriere delia Sera" określiła
rozważanie jako „bynajmniej nie desakralizujące" i 7 grudnia tego samego roku zamieściła
artykuł Madonna staje się supergwiazdą (La Madonna diventa superstar), w którym
podkreślono niewątpliwy sukces różnych publikacji mariologicznych oraz nasilenie ruchu
pielgrzymkowego w sanktuariach maryjnych. Zjawisko ocenione zostało pozytywnie przez
Vittoria Messoriego, który tłumaczy je jako odczuwaną przez człowieka potrzebę kontaktu z
rzeczywistością nadprzyrodzoną. Inaczej ujmuje ten fenomen Ida Magli, która upatruje w nim
jedynie, związaną z kryzysem wartości naszych czasów, pogoń za zjawiskami magicznymi i
cudownymi.
Także inne wysokonakładowe czasopisma interesowały się tematyką maryjną. W 1979 r.,
zaraz po wyborze Jana Pawła II, który w pierwszych słowach, wypowiedzianych z balkonu
bazyliki św. Piotra, wyraził swoją całkowitą ufność do Maryi, pewien felietonista na łamach
„Panoramy" stawiał pytanie: „Czy ten «maryjny» Papież wyprowadzi z obecnego kryzysu
mariologię i pobożność maryjną?" 2 . Po pytaniu następowały świadectwa psychologów,
antropologów, teologów protestanckich i katolickich, którzy precyzowali przyczyny kryzysu
w mariologii oraz wyrażali, niejednokrotnie sprzeczne, opinie dotyczące Maryi.
449704503.004.png
4
W 1981 r., w „Amica", Francesca Grazzini zaprezentowała Maryję jako „Kobietę, która
wywołała najwięcej dyskusji w nowożytnej historii", a nawet jako Tę, która na przełomie
wieków doznała różnego rodzaju „transformacji", w zależności od potrzeb danej epoki. I tak,
dla feministki Mariny Warner, ta Żydówka z epoki panowania Rzymu stała się Dziewicą,
Niepokalaną, Wniebowziętą, Królową (...) Kiedyś jednak musiała być uznawana - jak pisze
protestantka Franca Long - raczej za buntowniczkę, skoro w Magnificat wypowiedziała
rewolucyjne wręcz słowa, uznając się za „narzędzie Boga dla przemiany społeczeństwa" i
zniesienia dotychczasowego porządku władzy 3 .
Rozważając temat, jaka część wielkiej i małej sztuki związana jest z osobą Maryi jako Matki
Chrystusa, dziennikarz Sergio Zavoli, kontynuując myśl Benedetta Crocego twierdzi, że „nie
możemy nie określać się jako ludzie przesiąknięci maryjnością". I podaje przykład Rosji:
„Popatrz na Rosję, kraj tak bardzo maryjny, jak być może żaden inny na świecie, nawet jeśli
oficjalnie od lat poddany jest procesowi ateizacji. W Rosji widziałem najwspanialsze w
Europie wschodniej świątynie poświęcone Maryi" 4 .
Są też ludzie, jak np. komik Pino Caruso, żartujący z tych, którzy „widują Madonnę" w
najprzeróżniejszych miejscach: w górach, w grotach, na brzegu morza czy rzeki, na szybie; we
Francji, w Hiszpanii, we Włoszech, w byłej Jugosławii... Używając nowoczesnego określenia,
możemy powiedzieć, że ukazuje się Ona w eurowizji. A ukazuje się dzieciom, pasterzom,
ludziom prostego serca. Nigdy nie ukazała się np. wielkim handlowcom, nawet tym z Business
Center Club 5 .
Pozostając nadal w kręgu telewizji, przypomnijmy powszechne zainteresowanie, jakie
wywołały wywiady opublikowane przez Nazarena Fabbrettiego w „Gente", w 1987 roku.
Dziennikarzowi Enzo Biagiemu podoba się „małomówność" Ewangelii na temat Maryi, przez
co bardziej uwidocznione są problemy ubogich, ale także Jej słowa „bardzo proste, prawe i
jasne", wypowiedziane w czasie wesela w Kanie. Nawet jeśli, już jako dorosły człowiek,
przestał modlić się do Maryi, gdyż woli bezpośrednio zwracać się do Boga, Biagi uważa, że
Maryja jest nadal „pewnym punktem odniesienia w sprawach wiary i pobożności, ale również
w sprawach kultury i historii całego świata zachodniego, wszystkich wierzących, w tym
muzułmanów, którzy czczą Ją jako matkę proroka Jezusa z Nazaretu. Nikt, w sposób pośredni
bądź bezpośredni, nie może uniknąć spotkania z Nią we własnym życiu" 6 . Inny popularny
prezenter telewizyjny - Mike Bongiorno wyznaje, że modli się w chwilach trudnych do Matki
Bożej, było tak też wtedy, kiedy został aresztowany przez Niemców i uwięziony w San
Vittore: „Pisałem moje modlitwy i wezwania do Madonny na ścianach celi". Kontynuując swą
wypowiedź na temat Maryi stwierdza: „Mam jednocześnie łagodne, słodkie i bardzo mocne
wyobrażenie o Madonnie. Wyobrażenie, które kształtowało się przez wiele lat w rodzinie przez
nadzieje, wdzięczność. (...) Nie mogę wyobrazić sobie Jej w chwale nieba, w triumfie. Dla
mnie osobiście postać Maryi jest ściśle związana z koncepcją macierzyństwa. Ona jest,
największą spośród wszystkich, Matką odwagi" 7 .
Aktorka Valeria Monconi zauważa pewnego rodzaju przemianę swojego stosunku do Maryi.
W jej rodzinie do Maryi uciekano się jak do pogotowia ratunkowego - w chwilach trudnych.
Jako dorosła kobieta ma nieco inne spojrzenie, bardziej realistyczne: „Dziś widzę Maryję
niejako ogołoconą z tych wszystkich przepięknych strojów, z koron i serc wykonanych z
białej blachy, z biżuterii składanej jako wota. Postrzegam Ją jako kobietę spośród ludu,
oczywiście, w sposób wyjątkowy błogosławioną wśród wszystkich niewiast, ale jednocześnie
bardzo ludzką, tak jak pozostałe" 8 .
2 R. Baldini, Viva Maria!, w: „Panorama", 2 I 1979, s. 126.
3 F. Grazzini, Chi era Maria, w: „Amica", 7 VII 1981.
4 N. Fabbretti, Sergio Zavoli: Non possiamo non dirci mariani, w: „Jesus", maj 1988, s. 82.
5 P. Caruso, La Madonna e Sanremo che miracoli, w: „Paese sera", 29 II 1988, s. 5.
6 N. Fabbretti, I grandi personaggi e la Madonna, ode. 1, w: „Gente", 11 XII 1987.
449704503.005.png
5
7 N. Fabbretti, Igrandi personaggi e la Madonna, ode. 2, w: „Gente", 18 XII 1987.
8 N. Fabbretti, I grandi personaggi e la Madonna, ode. 3, w: „Gente" 25 XII 1987.
3. Ludowa Madonna
Wśród prostych ludzi krąży wiele - zróżnicowanych - poglądów na temat Matki Jezusa.
Wystarczy zajrzeć do antologii poezji i pieśni maryjnych, aby przekonać się, że jest Ona
„wpleciona" w wymiar rodziny, potrzebuje pomocy, aby nauczyć się, jak przewijać małego
Jezusa, wybiera nie bogatych, lecz ubogich. Kim więc jest Maryja dla prostych ludzi?
Na łamach czasopisma „Messaggero di sant'Antonio", bp Como Sandro Maggiolini wyznaje,
że „należy uchronić pobożność ludową przed pewnym ryzykiem", jakim mogą być przesądy i
magia. W rzeczywistości „ludzie mają doskonałą intuicję, mówiąc ogólnie, że całe
chrześcijaństwo przeniknięte jest pewnym wymiarem kobiecej delikatności, tuż obok męskich
reguł organizacji, które wydawać się mogą niekiedy oschłe i nieczułe; lud wyczuwa
spontanicznie, że Maryja nie gromadzi jedynie dla siebie wszystkich modlitw i modlących
się, ale niesie wszystko do swego Syna; wiedzą że Maryja wykonuje posługę, którą Papież
nazywa «matczynym pośrednictwem». Ludzie zdają sobie nawet sprawę z tego, że Madonna
nie jest celem modlitwy, ale pewnym stylem, klimatem modlitwy, w który należy wejść, aby
odpowiedzieć «tak» Chrystusowi i pójść razem z Nim na krzyż" 9 . Na temat ludowego
wizerunku Maryi trafnie wypowiadał się bp Giuseppe Agostino. Dostrzegł on doświadczenie
ludowe w wymiarze wiary, doświadczenie ludu, który „wierzy w żywą osobową matczyną i
wpływową obecność Maryi jako jedynej i powszechnej pośredniczki, współdzielącej ludzkie
cierpienie; jako modelu życia chrześcijańskiego; wzoru, kim powinniśmy się stawać;
przystani, do której powinniśmy dopłynąć" 10 . Można za bp. F. Tortora powiedzieć, że
pobożność maryjna „weryfikowana jest poczuciem sacrum. Madonna postrzegana jest jako
osoba najświętsza, obdarzona nadludzką mocą i dobrocią. Do Niej ucieka się wierny w swoim
ubóstwie duchowym i w potrzebie uleczenia i pomocy" 11 . Jednym słowem, kto kiedykolwiek
uczestniczył w modlitwie wznoszonej przez tłumy pielgrzymów w jednym z 1 400
sanktuariów maryjnych na świecie, zdał sobie sprawę, że ludzie mają świadomość
przebywania przed «kimś żywym», przed Matką obecną i dobrą.
9 S. Maggiolini, Un rosario di consensi, w: «Messaggero di sant'Antonio", kwiecień 1988, s. 50-51.
10 G. Agostino, Chi è Maria per il popolo, w: „La Madonna", nr 32 ( 1984) 5-6, s. 66.
11 F. Tortora, Per una devozione popolare autentica verso la Mądre di Dio, Leumann 1981, s. 28.
4. Papież i Maryja
Od ludu, który stanowi niejako podstawę piramidy Kościoła, wznosimy się teraz ku jej
szczytowi, gdzie znajduje się ten, który służy wszystkim sługom Boga. Maria Antonietta
Macciocchi, pisarka o marksistowsko-leninowsko-maoistycznej przeszłości, w taki sposób
ukazuje koncepcję pobożności maryjnej Jana Pawła II: „Papież ukazywany przez niektórych
jako osoba mająca uprzedzenie w stosunku do kobiet, w rzeczywistości jest mistykiem, który
wybrał kobietę, Maryję Dziewicę, jako absolutny archetyp własnych inspiracji mistycznych i
swojego pontyfikatu i dlatego w swoim papieskim herbie umieścił hasło: «Totus tuus». (...) Z
religijnego punktu widzenia, Maryja papieża Wojtyły nie jest Madonną pielgrzymującą ale
jest Dziewicą Częstochowską polską Czarną Madonną albo Tą z Fatimy, która objawiając się
pastuszkom mówi im o polityce i przyszłości, która może pośredniczyć w jakieś Boskiej
ingerencji w historię świata: stać się pośredniczką Kościoła w jego otwieraniu się na Europę
Wschodnią" 12 .
449704503.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin