Przepisy gry w snookera.docx

(35 KB) Pobierz

Przepisy gry w snookera

Część 1. WYPOSAŻENIE

1.    Stół standardowy

a.       Wymiary pola gry.
Obszar pola gry ograniczony czołami band wynosi 11 stóp 8 1/2 cala x 5 stóp 10 cali (3569 mm x 1778 mm), z tolerancją obu wymiarów +/- 1/2 cala (+/- 13 mm).

b.      Wysokość
Wysokość stołu mierzona od podłogi do najwyższej części band wynosi od 2 stóp 9 1/2 cala do 2 stóp 10 1/2 cala (851 mm do 876 mm).

c.       Wloty kieszeni
Cztery wloty kieszeni znajdują się w narożnikach pola gry (dwa przy Punkcie Głównym, zwane kieszeniami górnymi, i dwa przy Bazie, zwane kieszeniami dolnymi), oraz po jednym w środkach dłuższych boków pola gry (zwane kieszeniami środkowymi). Wymiary otworów wlotów kieszeni muszą odpowiadać wzorcom autoryzowanym przez Światowy Związek Zawodowego Bilarda i Snookera (WPBSA).

d.      Linia bazy i baza
Linia przebiegająca w odległości 29 cali (737 mm) od czoła dolnej bandy i równoległa do niej nazywana jest Linią Bazy. Obszar pomiędzy tą linią a dolną bandą nazywany jest Bazą. Linia Bazy należy do Bazy.

e.       Strefa "D"
Strefa "D" jest półkolem wpisanym w Bazę, o środku w punkcie środkowym Linii Bazy i promieniu równym 11 1/2 cala (292 mm).

f.        Punkty wyznaczone
Na podłużnej osi stołu określono cztery punkty wyznaczone:

i.     Punkt Główny (zwany Punktem Czarnym), w odległości 12 3/4 cala (324 mm) od czoła górnej bandy;

ii.   Punkt Centralny (zwany Punktem Niebieskim), leżący w połowie odległości między czołami band górnej i dolnej;

iii. Punkt Piramidy (zwany Punktem Różowym), leżący w połowie odległości pomiędzy punktem Centralnym i czołem górnej bandy;

iv. Środek Linii Bazy (zwany Punktem Brązowym).

Dwa pozostałe punkty wyznaczone określono w narożnikach strefy "D". Patrząc od strony bandy dolnej punkt z prawej strony nazywany jest punktem Żółtym, punkt z lewej strony nazywany jest punktem Zielonym.

2.    Bile
Bile są wykonane z tworzywa o zatwierdzonym składzie i mają średnice 52,4 mm z tolerancją +/- 0,05 mm oraz:

a.    winny mieć jednakową wagę z tolerancją 3 g na komplet;

b.    bile lub komplet bil można wymienić za zgodą zawodników lub na podstawie decyzji sędziego.

3.    Kij
Kij musi mieć długość nie mniejszą niż 3 stopy (914 mm) oraz nie może odbiegać od ogólnie przyjętych, tradycyjnych kształtów i form.

4.    Przyrządy pomocnicze
Podpórki pod kije, długie kije (zwane wędkami), przedłużki i nasadki mogą być używane przez zawodników dla poprawy pozycji kija przy uderzeniu. Dotyczy to tak przyrządów stanowiących wyposażenie stołu, jak i przyniesionych przez zawodników lub sędziego (patrz również Część 3 Punkt 18). Wszelkie przedłużki, nasadki i inne urządzenia pomocnicze muszą być zgodne z wzorem zatwierdzonym przez WPBSA.

Część 2. DEFINICJE

1.      Frejm (Frame)
Frejm w snookerze oznacza okres gry rozpoczynany pierwszym zagraniem, ze wszystkimi bilami ustawionymi zgodnie z zasadami podanymi w Części 3 Punkt 2, a kończony gdy nastąpi:

a.       poddanie frejmu przez zawodnika podczas jego podejścia;

b.      oznajmienie przez rozgrywającego o zakończeniu, kiedy na stole pozostała tylko Czarna bila i jego przewaga punktowa wynosi więcej niż siedem punktów;

c.       wbicie lub faul, gdy na stole pozostała tylko Czarna bila;

d.      ogłoszenie zakończenia przez sędziego na podstawie przepisów Części 3 Punkt 14(c) lub lub Części 4 Punkt 2.

2.      Mecz (Game)
Mecz składa się z uzgodnionej lub określonej liczby frejmów.

3.      3. Rozgrywka (Match)
Rozgrywka składa się z uzgodnionej lub określonej liczby meczów.

4.      4. Bile (Balls)

a.       bila Biała jest bilą rozgrywającą (zwana również bilą białą);

b.      15 bil Czerwonych i 6 bil kolorowych są bilami do rozgrywania.

5.      5. Rozgrywający (Striker)
Zawodnik, na którego przypada kolejność gry lub który znajduje się w grze jest rozgrywającym i pozostaje nim do momentu, aż sędzia zadecyduje, że może on odejść od stołu po zakończeniu swojego podejścia.

6.      Zagranie (Stroke)

a.       Zagranie jest rozpoczęte, gdy rozgrywający uderzy bilę białą końcówką kija.

b.      Zagranie jest prawidłowe, gdy nie zostanie naruszony żaden z Przepisów gry.

c.       Zagranie nie jest zakończone, dopóki jakakolwiek bila znajduje się w ruchu.

d.      Zagranie może być bezpośrednie lub pośrednie, to znaczy:

i.        zagranie jest bezpośrednie, kiedy bila biała trafia inną bilę bez wcześniejszego kontaktu z bandą;

ii.      zagranie jest pośrednie, kiedy bila biała ma jeden lub więcej kontaktów z bandą przed trafieniem bili rozgrywanej.

7.      Wbicie (Pot)
Wbicie ma miejsce wtedy, gdy bila do rozgrywania, po kontakcie z inną bilą i bez naruszenia niniejszych Przepisów, wpadnie do kieszeni.

8.      Brejk (Break)
Brejk jest sumą punktów uzyskanych w prawidłowych wbiciach, wykonanych przez zawodnika w jednym podejściu podczas frejmu.

9.      Pozycja "biała w ręce" (In-hand)

a.       Bila biała (rozgrywająca) znajduje się w pozycji w ręce

i.        przed rozpoczęciem każdego frejmu;

ii.      kiedy wpadnie do kieszeni;

iii.   kiedy zostanie wybita poza stół.

b.      Bila biała pozostaje w pozycji w ręce do chwili:

i.        prawidłowego jej zagrania z tej pozycji lub

ii.      popełnienia faulu w momencie, gdy biała znajduje się na polu gry.

c.       Rozgrywający jest w pozycji w ręce, kiedy bila biała znajduje się w pozycji w ręce.

10.  Bila w grze (Ball in Play)

a.       Bila biała jest w grze, jeżeli nie jest w pozycji w ręce.

b.      Bile do rozgrywania są w grze od rozpoczęcia frejmu do chwili wpadnięcia do kieszeni lub wybicia poza stół.

c.       Bile kolorowe są znów w grze po ich ponownym ustawieniu na punktach wyznaczonych.

11.  Bila rozgrywana (Ball On)
Jakakolwiek bila, która może być, bez naruszenia przepisów, trafiona pierwszym uderzeniem przez bilę białą (rozgrywającą) lub nie może być tak trafiona, ale może być wbita do kieszeni, nazywana jest bilą rozgrywaną.

12.  Bila deklarowana (Nominated Ball)

a.       Bila deklarowana to jedna z bil do rozgrywania, którą rozgrywający wskazuje sędziemu jako zamierzoną do trafienia pierwszym uderzeniem bili białej.

b.      Na życzenie sędziego rozgrywający musi zadeklarować, którą bilę zamierza trafić pierwszym uderzeniem.

13.  Wolna bila (Free Ball)
Wolna bila jest bilą, którą rozgrywający deklaruje jako bilę rozgrywaną, kiedy znajduje się w pozycji snooker po faulu przeciwnika (por. Część 3 Punkt 10).

14.  Wybicie poza stół (Forced Off the Table)
Bila jest wybita poza stół, jeżeli ostatecznie nieruchomieje poza polem gry lub kieszenią, albo jeżeli jest wzięta przez rozgrywającego gdy znajduje się w grze, za wyjątkiem przypadków przewidzianych w Części 3 Punkt 14(h).

15.  Faul (Foul)
Faulem jest każde naruszenie niniejszych przepisów.

16.  Pozycja snooker (Snookered)
Bila biała jest w pozycji snooker, jeżeli bezpośrednie trafienie w linii prostej każdej z bil rozgrywanych jest całkowicie lub częściowo blokowane przez bilę lub bile nierozgrywane. Jeśli jedna lub więcej bil rozgrywanych może być trafiona w obu punktach skrajnych bez przesłaniania w linii prostej przez bilę nierozgrywaną, nie ma pozycji snooker.

a.       Jeżeli bila biała jest w pozycji w ręce, to w pozycji snooker może być tylko wtedy, gdy bila rozgrywana jest przesłaniana przy wzięciu pod uwagę wszystkich możliwych położeń bili białej, tj. strefy "D" wraz z liniami ograniczającymi.

b.      Jeżeli bila rozgrywana jest przesłaniana przez więcej niż jedną bilę nierozgrywaną, to:

i.        bila najbliższa bili białej jest uznana za bilę efektywnie wymuszającą pozycję snooker, ale

ii.      jeżeli w takiej samej odległości od bili białej jest więcej bil przesłaniających, wszystkie te bile uznawane są za efektywnie wymuszające pozycję snooker.

c.       Jeżeli bilami rozgrywanymi są bile Czerwone i biała jest blokowana do różnych Czerwonych przez różne bile nierozgrywane, wówczas nie ma bili efektywnie wymuszającej pozycję snooker.

d.      Rozgrywający jest w pozycji snooker, kiedy bila biała znajduje się w pozycji snooker.

e.       Pozycja snooker nie może być wymuszona przez bandę. Jeżeli narożnik czoła bandy przesłania bilę białą wcześniej niż bila nierozgrywana, biała nie znajduje się w pozycji snooker.

17.  Punkt zajęty (Spot Occupied)
Punkt wyznaczony uważamy za zajęty, jeżeli bila nie może być na nim ustawiona bez dotknięcia innej bili.

18.  Pchnięcie (Push Stroke)
Pchnięcie ma miejsce, jeżeli końcówka kija pozostaje w kontakcie z bilą białą (a)

a.       kiedy bila biała wykonuje już ruch do przodu, lub

b.      kiedy bila biała ma kontakt z inną bilą. Wyjątkiem jest przypadek, gdy bila biała i inna bila niemal się stykają, a biała trafia tę bilę pod bardzo małym kątem.

19.  Przeskok (Jump Shot)
Przeskok ma miejsce, jeżeli bila biała przechodzi nad dowolną częścią innej bili, dotykając jej lub nie, z wyjątkiem przypadków, gdy:

a.       bila biała najpierw uderza bilę do rozgrywania, a następnie przeskakuje nad inną;

b.      bila biała podskakuje i uderza bilę do rozgrywania, ale nie spada po jej przeciwnej stronie;

c.       bila biała po prawidłowym uderzeniu bili do rozgrywania przeskakuje nad nią po odbiciu się od bandy lub innej bili.

20.  Chybienie (Miss)
Chybienie ma miejsce wtedy, gdy bila biała nie osiągnie kontaktu z bilą rozgrywaną jako pierwszą i sędzia uzna, że rozgrywający nie wykorzystał dostatecznie swoich możliwości trafienia bili rozgrywanej.

Część 3. ZASADY GRY

1.      Opis gry
Snooker może być rozgrywany przez dwóch lub więcej zawodników, grających niezależnie lub jako strony. Ogólne zasady gry to: (a)

a.       Każdy z zawodników używa tej samej bili Białej jako rozgrywającej i tych samych dwudziestu jeden bil do rozgrywania - piętnastu bil Czerwonych o wartości 1 punkt każda i sześciu bil kolorowych: Żółtej o wartości 2 punkty, Zielonej 3 punkty, Brązowej 4 punkty, Niebieskiej 5 punktów, Różowej 6 punktów i Czarnej 7 punktów.

b.      Zdobywanie punktów z kolejnych zagrań w podejściu danego zawodnika realizowane jest przez przemienne wbijanie bil Czerwonych i kolorowych, dopóki Czerwone są na stole, a następnie wbijanie kolorowych w rosnącej kolejności ich wartości.

c.       Punkty zdybyte w zagraniu dodawane są do punktów rozgrywającego.

d.      Punkty karne za faule są dodawane do punktów przeciwnika.

e.       Taktyka stosowana podczas frejmu to pozostawianie bili białej za bilą nierozgrywaną tak, by następny zawodnik znalazł się w pozycji snooker. Jeśli zawodnik lub strona ma stratę punktową większą niż liczba punktów możliwa do uzyskania z bil pozostałych na stole, wówczas pozostawienie pozycji snooker zwiększa szanse uzyskania punktów z faulu.

f.        Zwycięzcą frejmu jest strona lub zawodnik

i.        uzyskujący więcej punktów;

ii.      któremu frejm został poddany, lub

iii.   któremu przyznano frejm na podstawie przepisów Części 3 Punkt 14(c) lub Części 4 Punkt 2.

g.      Zwycięzcą meczu jest strona lub zawodnik

i.        wygrywający więcej frejmów lub wymaganą liczbę frejmów;

ii.      uzyskujący największą ogólną liczbę punktów, jeśli tak zostało ustalone lub

iii.   któremu przyznano mecz na podstawie przepisów Części 4 Punkt 2.

h.      Zwycięzcą rozgrywki jest strona lub zawodnik wygrywający więcej meczów lub, przy grze na sumaryczną liczbę punktów, uzyskujący najwyższą liczbę punktów.

2.      Ustawienie bil

a.       W momencie rozpoczynania każdego frejmu bila biała znajduje się w pozycji w ręce, a bile do rozgrywania ustawione są na stole w następujący sposób:

i.        Bile Czerwone w formie ciasno upakowanego trójkąta równobocznego, z bilą wierzchołkową na osi podłużnej stołu ponad Punktem Piramidy, z pozostawieniem możliwości umieszczenia tam bili Różowej jak nabliżej Czerwonych, ale bez dotykania jej, oraz podstawą trójkąta od strony bandy górnej i równolegle do niej,

ii.      Żółta w prawym rogu strefy "D",

iii.   Zielona w lewym rogu strefy "D",

iv.    Brązowa w Punkcie Środka Linii Bazy,

v.      Niebieska w Punkcie Centralnym,

vi.    Różowa w Punkcie Piramidy,

vii.  Czarna w Punkcie Głównym.

b.      Po rozpoczęciu frejmu bila w grze może być czyszczona wyłącznie przez sędziego, na rozsądne życzenie rozgrywającego, przy czym

i.        pozycja bili nie znajdującej się na punkcie wyznaczonym markowana jest przez odpowiedni pozycjoner, ustawiony zanim bila zostanie wzięta do czyszczenia,

ii.      pozycjoner markujący pozycję bili wziętej do czyszczenia jest traktowany jak bila i nabiera wartości punktowej bili czyszczonej, do chwili jej wyczyszczenia i ponownego ustawienia na stole. Jeśli zawodnik inny niż rozgrywający dotknie lub przesunie pozycjoner, zostanie ukarany tak, jakby był rozgrywającym, bez naruszania kolejności gry. Sędzia ustawia w poprzedniej pozycji pozycjoner lub czyszczoną bilę, nawet jeżeli pozycjoner został podniesiony.

3.      Sposób gry
Zawodnicy określają porządek gry przez losowanie lub w inny, wzajemnie uzgodniony sposób.

a.       Ustalony tak porządek gry pozostaje niezmieniony przez cały frejm, z wyjątkiem przypadku, gdy zawodnik nakazuje przeciwnikowi ponowną grę po faulu.

b.      Zawodnik lub strona otwierająca zmienia się w każdym frejmie podczas meczu.

c.       Zawodnik otwierający gra z pozycji w ręce. Frejm rozpoczyna się, gdy bila biała zostanie ostatecznie ustawiona na stole i wejdzie w kontakt z końcówką kija, oraz

i.        kiedy zagranie zostało wykonane lub

ii.      nastąpiło wyraźne określenie kierunku uderzenia bili białej.

d.      Zagranie jest prawidłowe, jeżeli nie zostanie naruszona żadna z zasad, opisanych poniżej w Punkcie 12, Kary.

e.       W pierwszym zagraniu każdego podejścia, dopóki wszystkie Czerwone nie znikną ze stołu, bilą rozgrywaną jest bila Czerwona lub wolna bila, deklarowana jako Czerwona. Wartość każdej bili Czerwonej lub wolnej bili, deklarowanej jako Czerwona, wbitej w tym samym uderzeniu jest zaliczana.

i.        Jeżeli bila Czerwona lub wolna bila, deklarowana jako Czerwona, zostanie wbita, ten sam zawodnik wykonuje następne zagranie, w którym bilą rozgrywaną jest dowolnie wybrana przez rozgrywającego bila kolorowa. Jeżeli ta zostanie wbita, jest zaliczana i ustawiana ponownie na stole.

ii.      Brejk jest kontynuowany przez przemienne wbijanie bil Czerwonych i kolorowych, dopóki wszystkie bile Czerwone nie znikną ze stołu. Jeśli ma to zastosowanie, po wbiciu ostatniej Czerwonej rozgrywana jest bila kolorowa.

iii.   Bile kolorowe zostają bilami rozgrywanymi w kolejności ich rosnących wartości, zgodnie z przepisem Części 3 Punkt 1(a), w chwili gdy kolejna bila kolorowa zostanie wbita. Rozgrywający gra w następnym zagraniu kolejną bilę kolorową jako rozgrywaną. Wyjątkiem jest przypadek opisany w Punkcie 4.

f.        Bile Czerwone, wbite do kieszeni lub wybite poza stół, nie są ustawiane ponownie na stole, niezależnie od tego, że zawodnik może odnieść korzyść z faulu. Wyjątki od tej zasady przytoczone są w Części 3 Punkty 2(b)(ii), 9, 14(h) i 15.

g.      Jeżeli rozgrywający w wykonanym zagraniu nie zdobywa punktów lub popełnia faul, jego podejście kończy się i następny zawodnik gra bilę białą z pozycji, w której biała zatrzymała się na polu gry lub z pozycji w ręce, jeśli biała znajduje się poza polem gry.

4.      Zakończenie frejmu, meczu i rozgrywki

a.       Jeżeli na stole pozostała tylko Czarna, jej pierwsze wbicie lub faul kończy frejm. Wyjątkiem jest, gdy spełnione są jednocześnie obydwa niżej wymienione warunki:

i.        zawodnicy mają jednakową liczbę zdobytych punktów, oraz

ii....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin