Uzdrawianie chorych Francis MacNutt.pdf

(118336 KB) Pobierz
francis MacNutt
UZDU '
IE , '
CHORYCH
854364349.002.png
Tytul orygip a lu
HEA LIN G
O j c iec Francis
MacNutt
(ur . ~925) byl jednym
z pierwszych
P rze klad
M AREK
KOM A SZ YC KI
I z y msk okatolik6w ,
jacy zaangazowali
si~ w dzielo odno' .V y charyz-
I lI t Ll y cz n eji zacz~li praktykowac
thodlitw~ 0 uzdrowienie w grupach
R e d a ktor
EDWARD
Illod l itew n yc h.
W roku
1967 zapoznal
si~ z dzialalnosci,!
Agnes
CZ A JKO
SH n f o r~
k s Tommy
Tysona
iinn y ch
p r otestanckich
przywDdc6w
w dz i a l a l n o sci uzdrawiania
i natychmiast
doszedl do przekonania ,
ze
R eda kt o r T ech n i cz n y
JAN W IS NI E WSKI
pods taw owe
nauczanie
na temat
uzdrawiania
jest b a rdzo
bliskie
II Hdyc ji K o s c i ola Rz y mskokatolickiego.
O dt'! d s tal s i~ bardzo aktywn y w s luzbie uzdra w i a nia na terenie
v n lyc h Sta now Zjednoczonych i w takich krajach j a k Pe r u , Bol i wia
j ' hi l e . " W idzialem wieluludzi uzdrowionych - powi~da - szczegoJ-
ni e w t e dy, g d y s i~ modlilem z grup, ! modlite w nq , albo V' ! milujq , c e j s i~
w s po l n o cie" .
O j c i ec MacNutt ma t ytul bakalarza* nauk podstawowych
l J n iwe rsy te t u Harvard , stopieri magistra Katolickiego Uniwersytetu
w A me ryce oraz t y tul doktora filozofii Instytutu Teologii Toma s za
w A kw in u. : ayl profesorem homilet y ki przez pi~c lat oraz dzialaljako
pr z e w o dniczq , cy Chrzescijanskiej Konferencji Kaznodziejstwa . Jest
l Iut or em licznych ks i q , zek i artykul6w na temat kaznQdziejstwa
i u z d r a w iania oraz wsp6lautorem f ilmu pod tytulem " The Healing
Min is try of t he Church" (Uzdrowicielska Sluzba Kosciola) zre a lizo-
w a ne go w roku 1972, przez wytw6rni~ Pyramid Films. Obecnie pelni
ru nk cj~ k i erownika
Pro j e k t
okl a d k i
TE R E SA
K A W INSKA
ChrzeScijanskiego
Osrodka
Uzdrawiania
w die-
' cz ji e pis kopalnej w Jacksonville na Florydzie.
K si q , z k a, kt6rq , przedkladamy Czytelnikowi w przekladzie pol-
s k i m - choc powstala w kontekscie , tradycji katolickiej - napisana
, / , s t a la w duchu ekumenicznym. Ufamy, ze przyczyni si~ ona do
s k i e r ow ania naszego wzroku wiary na Boga , kt6ry uzdrawia oraz
pr z y p omn i 0 z adaniu chrzescijan okreslonym w Slowie: " Na chorych
rr r ce kla SCb~d~, i ci odzyskajq , zdrowie"
WY D A W C A
© I n s t y t ut
i m . T .B. B a rr a tt a
War sz a wa .
ul . Si e nn a 6 R ! 7 0
Druk
i opraw~
z g o to wy ch
di a p o z y t y wow
wykon a ly
(Mk 16,18 BT).
Tom a szo wski e
Z akl a d y
Gr afi c z ne
ul . F a rbi ars k a
32/34 97- 2 0 0 Tom asz ow
M az
Za m . " 43 1 / 1100 / 91
.
· " B a k a larz "
je s t t y tu l em
nauko wy m
n a daw a n y m
w USA
i nie maj ~ cy m
odp o wiednik a
w Po l sce . J e st to t y tul popr ze dz a j l lcy
m ag ister i um
(pr z yp . tlum.).
854364349.003.png
W c i qgu o st a tnich ki/k u l at z a c ho dz i w Kos c i e l e R zy m s kokato l i c kim
I I I c ' z wy kla pr ze miana na calej ' drodz e od samy c h pod s taw do najbard z iej
II ji e ja ln yc h wypowie d z i: mam y do c zy nienia z odno w q s lu i b y u z drawiania.
J d li c ho dz i 0 of ic jaln e w y powied z i, to najbard z i e j da l ekosi gi na z e
lI ' . 1' z y s tkichz mian w pojmo w aniu sakram e ntow , dos z l a do skutku 1 s t ycz nia
1 1) 7 4 roku . "Namaszcz ani e c hor e go" j es t ob ec ni e w y kon yw an e w ce lu u z dro-
Il ' l e niadu s zy i c iala , c z lowieka i n i e j es t ju i wi gce j traktowan e pr ze d e w s zy stkim
li l t 0 pr z ygot o w ani e d uszy na smi e r e. Z g odni e z tq reorientacj q ce lu s akram e ntu
/l 1 C I bye o n s t oso w an y ni e t y lko wobe c . t yc h, ktor y m gr oz i i mi er - e, al e wobe c
I ,( t i d e g o, kto c i e rpi n a po w a i nq c horob g 1 · Zmian y t e stanowiq powrot do
Il ' q e s n i ejsze g o poglqdu na z agadni e ni e nama szcze nia chory c h , kt o r y panowal
II ' K o sc i e l e a i do w i e ko w sr e dni c h.
J e dnoczdn i e na najni iszy m po z iomie do s tr ze gam y grup y modlit ew n e , na
/ I OWO jak b y odkrywajqc e mo c mod l itw y z a chory c h . Ni e j e st to z w y kla z miana
f lo d e j sc i a t e or ei y cz n eg o , l e c z z miana oparta na do sw iad cz eniu lud z i, kt o r zy wi -
r f z i e l i c ho r y ch uzdro w ionych na skutek modlitwy. W cz asi e t y po w ej z ielono-
, \ ' \I I i q tkow e jre kol e k c ji gd y pro szg, ab y podni d l i r g c e ci l ud z ie , ktor zy wid z i e l i
/ I ~ d r ow i on y ch d z igki ich mod l it w om , podnos z q sig rgc e prawi e polow y o be c -
l1 y e h. Po d o bni e gd y p y tam , jak wie l u sqd z i , na i/ e sami mo g q to o ce nie , i e ktoras .
;: i e h c ho r o b z ost a la u z dro w i o na pr zez modlit wg, okolo p o lowa obe c ny c h w z nosi
r(' c e do gor y .
A pr zec i ei
pami g iam ,
ie j eszcze
kilka
lat
t e mu,
na we t
kato l icki e ,
I St ud y Te x t II: Ant oi ntin g
an d P as t ora l
Ca r e of the Si ck ( Stud i ur i l t eks tow e
II : N a m asz-
~ { l l ni c i d u sz pastersk a '
tr oska 0 c h o r y ch) ,
Wa s hi ng t o n ,
D .C . : P u blic a tion s
Off ice, U. S . C a th o l ic
( ' o nf c r e n c e
1 973.
854364349.004.png
char yz mat y c z n e grup y modlit ew n e mial y z astr zez enia do modIit wy na r zecz
fi zy c z nego u z dro w i e nia. .
Moje w la s n e z aanga z o w ani e si ~ w sluzb ~ u z dra w iania na s t q pilo w spo s ob
bard z o naturaln y. N igd y ni e mialem w i~ks zyc h wewn~tr z n yc h oporow , ktore
musialb y m
/ (I I , o j a r z en i a - cz uIi sir lud i mi bezwartosciow y mi i prze z nikogo niekochany-
1/ 1 1 n y li on i I u d i mi " nie na miejscu" , "wyrzutkami" . Ich problem6w emocjonal-
//1 ' ( ' 11 ni e s pos6b bylo odd z ieIic od zycia " ducho w ego". Jako istot y lud z kie
lI ' I W l c l da Ii na zg n r bion y ch smutkiem i poc z uci e m w iny. J e dnak nie potrafili
11 1 '~ (' z w ycirzyc s w oich problem6w p rz y pom o c y sily woli. Znajdowali sir wsr6d
II It ' 11 / O kie kaplani , bracia i sio s try - ludzie, kt6rzy poswi~cili swoje zycie dia
( ' lI ry s tusa , ale pomimo calej swojej dobrej woli uwazali, ie nie potrafiq zyc
v l 'z (! ,Ww i e w s poleczenstwie . Nie moglem powiedziee ani sobie, ani im, ~e
I I ls z c z qce ic h cieprnienie jest cz y ms zbawczym. Nie moglem szczerze powze-
d Id: u mys l owo wycz erpanemu pacjentowi , kt6r y przechodzil te r api~ wstrzqsa-
/l I i , i e j e go st an n i e pokoju b y l w olq Bozq i b y l kr z y i em specjalnie wybran y m
fI I "' I' Z Roga d l a n ie go . Ocz y wi sc ie mialo tu mie jsc e c b s taj e mnic ze go, ale byla to
fO/I' m ni c azla, t ajem nica pie r wotn e go gr ze chu . " Ni e moglem u w ier zy c , z e byla to
f o /e m nica bez po sre dniej w oli Bo z ej w obe c c z lo w ieka. .
Gdy u sl ysza l e m , z e ks. Alfred Price, jed e n z e piskop a in y ch zalo z yci e li
/'I I~ o nu sw. L uka sz a ( dla sluib y uzdrawian i a) , z a r nierzal wy glosic wyk 1 ad
II ' Pr ez bi t eria n s kim Seminarium w Dubuque , pow z iqlem smialy z amiar udania
si r do prot esta nc kiego seminarium, zeby go uslyszec (bylo to okolo roku 19(0) . .
JVs z y s tko to co m 6wil mialo sen s, a s zc z eg6lni e stwierdzeni e , z e dane apostolom
fII ':: e z J e zusa p o l e cenie uzdrawi ' ania bylor6wnie wi e Ikie , jak polecenie naucza-
, , 1( ( . N a pod s tawie s w iade c twa N o w ego Testam e ntu ws zy stko t o wy dawalo si~
/11( ' do od p a r cia . Tak w i~c, j e Sli Kosci61 w dal sz ym ciqgu po w oluje si~ na
/Io l ece n ie C hry s t us a ab y nau cz ac , to co stalo s i r z to w ar zysz qcym t e mu .
/ lII l ece ni e m uz d a ra w iania i w yp ~ d z ania de mon6 w? Po wy klad z i e grupa z e sz la
sl(' n a dys ku s N , gd z ie w ) i m i e niano doswiad cze nia ' dotyc zq c e modliMy z a
I ' lw y c h . Dy s k utan c i p pisy w ali r6 Z ne z /awiska jakich do s wiad cza li, jak np.
II l' z uc i e cie pla w r ~ kach , po kt6rym, gdy modlitwa prze c iqgala si r z byt dlugo
lI ( ( s t r powal o obrzmienle. Tym co naprawdr zdumialo mni e byl fakt , ze
I II e k t6rz y z du c hownych nie zajmowa l i sir dyskutowaniem teoretyczny ' ch .
, ( l fr a d ni e nuzdrawiania ani problemem jego istnienia lub nieistnienia; dyskuto -
wa li nato mia s t na temat zagadnienia slu z by, kt6rej realnosci byIi pewni. Dia
lIi e ll nie bylo pr ' oblemu - u z drowienia
pr ze zw yc i~zac
~ z wy jqtkiem
braku odwagi . N i e mial e m nigd y
zastrzezeni a
co do prawd z iwos c i
u z drawiania ,
ale zastanawialem
si~ na J ,
mqdrym poslugiwaniem si~ n i m. \
Pierws z ym krokiem przygotowawczym do tej sluzby bylo moje pragnienie
z ostania Iekar ze m ; pragni e nz e , ktore bylo bIiski e spelnienia w roku 1944 , gdy
z o s talem pr zy j ~ t y do Uni w ers y t ec kiej S z kol y M e d y c z n e j w Was zy ngtonie po
z aledwie d w ul e tnich studiach p rzyg o . 1o wawczyc h w kolleg e' u. Gd y b y w s zy stko
z lo zy lo si ~ pom ys ini e z ostalb y m I e kar z em w s to s unko w o miod y m w ieku , m a j qc
2 3 lata ; al e mar ze ni e to pr ys lo, g d y we w r zeS niu 1944 roku, na d z i e si ~c dni pr ze d
ro z po c z ~ ci e m nauki w sz kol e m e d ycz nej ; z ostal e m po w olan y do w oj s ka. Pr zez
na s t ~ pne d w a lata s lu zy l e m jako tec hnik ch i rur g ic z n y w odd z ial e med ycz n y m '
armii c z ~sto biorqc ud z ial w op e racjach pr ze pro w ad z anych
w s z pitalu w Camp
Cowder w stani e. Missouri.
. ,
. Po l atach, g d y wstqpil e m do Zakonu Dominikanow i z calym zapalem
wlasciwym dniom nowicjatu ' c zy talem z ywoty swi~tych, ni e moglem wyjsc
z podziwu dIa cze go ani, jak mi si~ w y dawaIo, mieIi taki e powod z enie
w u z dra w iani u c hor yc h pr zez modIit wy, pod cz a s g d y na s ni g d y ni e z ach ~c ano
ab ys m y
m,odliIi s i ~ w taki c h
int e ncjach .
Mi e Ii s m y
w ra ze ni e,
z e modlit w a
o u z dro w i e ni e j es t pr ze ja we m z ar oz umialo sc i ,
czy m s w rod z aju pr e t e ndo w ariia
do roli sw i ~ t ego,
a sw i ~ t y m
z p ew no sc i q
ni e b y lem .
Nie
b y Ii s m y
w ar c i
n a d zwyc z ajn e g o manif es t ow ania mo cy Bo ze j .
Jak ie do k ladni e pami ~ tam mojego pr zy ja c i e lacprot es tanta , ktory pr zy -
s ze dl do mni e i p o prosil ab y m uzdrowil j e go s y na c ierpiq ce go na cz~sciowq
sl e potr . Bylo to w lipcu 1 956 ro k l { , miesiqc po moim wyswi r ceniu, a ja nie
wiedzialem co mu na to odpowi e d z i e c. Wi e d z ial e m tylko, z e ni e j e stem swirtym,
tak wir e odmowil e m pojscia do j eg o domu. Wied z ialem , ze go ro zcz arowalem
ale cz ulem , z~ ro zcz arowalb y m g o j eszcze bard z i e j , gd y b y m udal s i r z nim do
j e go domu, a j ego s i n ni e z o s talb y u z dro w ion y na s kut e k moj e j modlit w y .
Ale kilka lat po i ni e j , gd y u czy lem homil e t y ki w I nst y tu c i e T e o l ogii im.
T o mas z a z A k w inu i probo w al e m tak ie dor a d z a c w i e lu Iud z i o m , od cz ul e m , ze
czeg os m o j e j slu z bi e brakuj e. Jaki eg o rod z aju ducho we uki e runko w ani e
moglem da c t y m w szy stkim pr z yc hod z qc y m po rad r lud zi om , z ktor y ch wielu
z ostalo pr zy sl a n yc h pr zez ps y chiatrow ? B y li oni w stani e d e pr e sji , ni e ki e dy tak
glrbokiej, ze b l i scy byli popelni e nia samob~jstwa. Niektor z y
nastqpily .
Dla innie otwor z yl
. :S i~
I ' ( (l ko wic i e no wy sw iat . Nie w ied z ialemjednak
co Z tym zr o bi c, nie znaIa z l s i ~
l I ik t , k t o i a c h ~c ilby mnie do z aangazowania
si~.
'
N a s t ~ pn e u z dro w ienie , 0 Jakim usly sz alem,
mialo miejsce w roku 1966 ,
I I ' cz as i e doroczn e j konwencji Stowarzyszenia
Kazan w Amer y ce
(w kt6rej
I I l' z e s t n iczy lem jako dyrektor komitetu
wykonawczego
Chrzescijanskiej
Kon -
j ' e r e nc ji Zwiastowania).
Tam, w Chicago, zostalem przez pewnych
moich
b y li a l koho l ikami,
/ l r z y ja ci61 przedstawiony pa n i Jo Kimme l , profesorowi , r etoryki
w Manc h ester
inn i homos e ksualistami,
j e sz cze
in~1i z n ajdowali
s i r w s tani e ca l kowitego
854364349.005.png
Coll e ge , ktara - jak mi po w ied z iano - odno s i/a z na ezq ee sukee sy w modl i t w a e h
z ~ e hor y mi . Pr zy s potkaniu z niq odkr y / e m , ie r z e ezyw i sc i e mia/a z a s obq
mezwyk/ e , a dla mnieprawie niew z arygodne , do s wiadezenia w modlitwach za
c hor y mi . Popro s i/ e m w o wcz a s mego pr zy ja cie /a k s i ~ d z a i ra ze m pr zez . c a/ y
d z i e n wy ci q gali s m y z ni e j wsz e/ki e i n formacj e na t e mat , mod/it wy 0 u z dro w ieni e .
Pami~tam jak wyrazi/ e m podziw dla jej wiary i d/a fakt~, ie t e nad z wyc z ajn e
. u z dro w i e nia mia/ y r zeczyw i sc i e mi e j s c e. J e j odp ow i e d z iq b y l o s k ie ro wa ne do
mni e p y tani e, d/a ezeg o s qd z~ ie u z dro wie ni e jest czy ms nad zwy c z ajn y m . Ona
wyraini e okr d li/a u z drowi e ni e jako zwyk/q c z ~se i ycia Chr z d c ijans k iego
i po w i e d z iala , i e s q s e tki /ud z i z do sw ied cz eniami takimi j a k j e j w la s ne. Gd z i ei
b y l i c i lud z i e - pom ' y sla/ e m - ie nie s potka/em sif nigdy z nim i . B y / to dla mni e
c alki e m nowy swiat ~ J :V yjqwszyfakt, ie w dniach nowicjatu czytalam nieco
o u z dro w i e ni ac h, Jaki e mi a / y mi e js ce w iyc iu sw i ~ t y ch.
Ta ni ew i as ta ~ apr o pon ow a/ a mi po z nani e niektor yc h z t y ch lud z i i umo i li w i-
la mi udzia/ w rekol e kcjach dla 800 ludzi w Maryville , w stani e T e nn es see w si e r -
~niu 196 7 roku . Po z na/ e m t a m d w oj e g/o w n yc h mow cow, pani q Agn es Sanford
I ks. Tommy T y sona o r a z n a uc zy / e m s i ~ no wy ch r ze c z y 0 mod/itw ie Z (i u z dro-
wienie. Rok poiniej , w Szkot e Duszpasterstwa w Whitinsville w stanie Massa-
c hus e tts , do w i e d z ial e m s i ~ j e s z c ze ' w i ~c ej od Ag n e s , Tomm y i k s. J o hna Sanforda .
. S z k o l y t e (w r z e czyw i s to sc i pi ~e iodnio we w ar sz tat y) by/ y z a/o i on e pr z e z
ks. Teda San[orda i j e go i on~ Agn e s, aby pomae pr ze konae duchown y eh, ie
s/u i ba u z drawiania po w inn a s ta e si ~ cz~sc iq norma/n e j ' p ra cy chr z dcijanskiego
kaplana. Cho e ia i mq i j ej z mar/ ki/ka lat t e mu , pan i Sa n ford nadal d iw iga c i~ i ar
pracy nau cz ania ij e st b y e moie bardziej, ni i ktokolwiek inn y , odpowi e d z ia/na za
o dno w i e ni e s/u i b y u ztJ ra w iania w najbard z i e j z na cz qc yc h wyz nania c h .
B y / e m pi e r wszy m k s i~d ze m r zy mskokato/ickim , ktar y u czes tnic zy l w jed-
. n e j z tych Szka/ Duszpast e rstwa i naty c hmiast z auwaiy/ e m , ie podstawowe
d o ktr y n y na t e mat u z drawiania z gad z ajq s i ~ pod w ieloma wz g/ ~ dami z r zy m s -
kokato/i e kq trad yc jq. Fakt y e z ni e, u z dro w i e n i e je s t pra w d o podobnie /atwiejs z e
do z ro z umienia dla kato/ikow nii dla p 1 t Jt es tantaw, bowi e m m y wyros/ismy
z trad y cji 0 b/ogo s la w ion yc h sw i~t y ch wy po ~ a i ( j n y ch w nad zwy c z ajne dary,
w t y m dar u z drawiania , co stano w ij e den z do w odo w pr zy kanoni z a ej i . A wif ! c ,
wi~ks z osei tradycyjnyeh kato/ikow nie trudno jest uwi e rzye w boskie u z drowie -
nie. Trudno j e st j e d y nie u w i e r zye, ie u z drawiani e mo i e b ye z w y k/ym ,
po wsz echn y m d z ia/ani e m iyc ia chr zdc ijaii s kiego. Gd y odkr y / e m , i e u z drawia-
nie by/o czyms powszechnym w iyciu lud z i podobnych do Agnes Sanford , d/uiej
w y da/o mi si~ , ie to ws zy stko ma s en s. Jd/i taka jest pra w da , to ni e pQ w inienem
mowie lud z iom , ktor y ch o s obo w o se b y /a ni szcz ona pr zez c horobf !, ie i c h
cierpienie stanowi dopu s t Bo i y , l e c z mogl e m dawa e im nad z iej ~, ie Bog ehce,
, i 1' 1 ' /' y l i z d r ow i , na we t w t e d y, gd y m e d yey na ni e j e st im w sta mi e poma c.
W krotce p o doj s eiu do pr ze konania, ie u z dra w iani e w iye iu moi e h pr zyj a c ia/
1 1 1 ' ( ' ;; y ms r ze e zy wist y m, wz ro s la moja milo . s e is z a e unek do Jo Kimmel , Tomm y
Il w o " a i Agnes S a nfor d . Z r o z umi a l e m , i t ? ni e m o g f ! potrakt ow ae t y eh dobr y eh
11 " 1 ' , 1 ' 6
jako a b s trak ey jn ej l e orii , al e po w ini e n e m wc i e la e j e w iyc i e .
P i e rwsz q o sobq , 0 jakq si f! mod/i/ e m, b y la siostra , ktarej ehorob ~
11f /II I S / o w l eezo no pr zy p o mo ey ws tr zqsaw i z ap ew ni o n o j e j wszys tko , c o t y lko
, t r ' /I ' f lsye h i at ri a . M o dl qc s if ! z a ni q w i e d z i a / e m , ie n ie m a ona ni e do s trae e nia ,
1 /1 I , {lI l mi e j a kij a, gd y modlil e m si ~ 0 j ej u z dro w i e ni e nie mia/ e m ni e do s tra ee nia
fl ' ' I ( ' Z fa / s z ywej s kromno sc i . Ku m o j e mu z d z i w i e niu z ost a /a ( pr zy najmni e j
I ( ' , i ' c i o wo ) u z drow i o na . Za e h f ! ei/o mni e to i po zw olilo uw i e r zye, ie jd/i bf ! d ~ si ~
/ l / I I/ Ili / z a lud i i n i, to mo g q oni , z ostae u z drowi e ni. ( Jakos du i o /a(wiej b y /o
/ Ill ' h' r z ) ' e , ie B og ma g / u z dro w i e e ho r e go d zi~ ki mod/il w l e ni i uwi er . zyc ) ie
(1 . 1 ' / 0 / o n uz dr ow ion y pr z e z moj q mod/it wf ! ) .
O d l am t e j por y . widzia/ e m
wi e lu ludz i u z drowionyeh -
sz e ze golnie wt e d y,
I/I o d l i l e m s i f! w g rupi e lub mi/u j q eej s i ~ w sp o lno c i e. Cho e ia i podro i uj ~ z b y t
r I,, ' II , a by b ye w stanie dok/adni e o ee nie , z p ew nos e i q ni e pop e /ni ~ d u ieg o b/ f! du
, ' I!) I p o wiem, i e okolo polowa ty e h , za ktor y eh s i f! m o dlim y, zo staj e u z drowiona
( ( / I ho nastf ! puj e wid o ez na popra w a ) z e hor o b y f i zyez n ej, a ok % tr z e e h
I \l 1 l / r l y eh p o zbyw ( i si f ! s w oieh e m oej on a l nyc h l u b du e h owyc h pr o bl e m ow .
A f 'I I , v i f ! to j a ko z a e h f! t~ dla innyeh, ab y w z i f ! /i pod u w ag ~, ie Bog mo ie ktor e go s
, {,, ; o u z d r ow i e e hor ye h pr zez ieh modli twy.
, W iadny m pr zy p a dku
1'1 1 1 '
ni e traktujf ! modlit wy 0 u z dro w i e ni e ja k o n e ga e ji
f /o l r z e by ko r zys tania
z pomo e y l e kar z y, pielf !g niar e k , dorad e o w, p sye hiatrow
f/lh /a rmaee ut ow .
Bo g d z ia/ a ~ \ J sze lkiT f li s p oso b a m i ,
a b y u z dro w i e e hor e go ;
I , { ( ' a / e m j es t
z bior owy
wys i/ e k
n a r zeez
u z dr ow ie n ia
e h o r eg o,
wsze lkimi
d l l s l ? pny mi srodkami. '
N iem ni ej j e dnak , e ho c i ai j es t em swia dom y t eg o , ie m o dlit w a m oie mi ee
, ' I i' k l psyeho lo g i ez n y p o pr zez si/ f! s u g e s tii, j es t e m pr ze kon a n y , na pod s tQl ;v i e
1 I ' l osne g od o swiad eze ni a , ie mod/itwa 0 u z dro w i e n ie powoluj e do d z ialania sil y
t I ( /l e k o po t ~i n iej s ze
od s it s am ye h lud z i . R ez ultat y
mod/it wy , b y / y tak dal eee
(/( / d z w y ez ajn e, ie 10 eo ki e d ys
b y l o dla na s z e j g rup y z dumi ew ajqee ,
t e ra z
/I l v a i a m y niemal za dowied z ion e. Nad zw yc z ajne s ta/o s i ~ z wy ez ajn y m .
1 to j es t , j a k s qd zf ! , w /a sc i wy s p oso b wy kon yw ani a s /u i b y u z drawiania :
I v y e z a j na, n o rmalna ezi s e iyc i a k ai dej s p o l eez no sc i e hr zde ijanski e j 2 .
2 B r u ce B ake r n akr«ci / 27 -minut owy
film o p a rt y n a n asze j n a u ce n a te m a t u z dr aw i a ni a:
tytul
I l im u - Uzdrowiciels k a
s /u zba K o s c i o l a , roz p owszec h n i a n y
p rze z P yra mi d F i l m , s k r . pocz t . 104 8 ,
S l I l It a M o n ica , K a lif o rni a
9 0406 . P o l eca m te n film g rup o m ,
kto r e ch q
w i « c e j dowi e d z i ec s i « n a
I ' ma t u z dr aw i a ni a.
854364349.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin