Szukającym drogi cz.1.pdf

(76265 KB) Pobierz
J acek Salij 0 P
SzukajC}cym drogi
854845563.002.png
O p r a c o w a ni e
g r a f iczne
Bo l es l aw
Musie r owicz
Od w i ' I l l l a t prow a dz«
w m i e s i t t c z niku
" W drod z e "
rubry k tt ,
k l ( ) I ' < I l I zy c zy l a t y t ul u
n i nie j sze j
k si q zc e ,
Od p owia d am
w n i ej
11 < 1 1 , , ( ' h od z< 1c e o d cz yt e lnik 6w
p y tania
dotycz q ce
w iar y ,
Kos -
' io l a ,
Pi s m a S wi « t e g o ,
s e nsu zy cia, poszczeg61ny c h
za g a dni en
< ; l y c z n yc h itp . Nie wsz ystki e
zre sz tq
p y tania
na d esz l y
o d c zy -
I ' I n ik 6 w.
Z n i e ktor y mi
zw r a c a li
si tt do mnie l u dzie b ez p os r e d -
n i o jako
d o d uszp a st erza;
n i ek i edy
na ich pytan i a
od p ow i ada -
t e m p i s e m ni e ,
z myslq 0 umieszczen i u
tekstu
w ru b ryce
" Sz u -
kaj < ! c y m drog i " .
Wsz ystk ie
j e dnak
problem y
i za p ytania,
n a
k t 6 r e
tu o dpowiadam ,
po c ho d z q
od konkretnych
l udzi ,
n a w e t
j cs l i w n i e ktorych
w y padkach
s arno sfo r mulow a nie
py tan ia
po-
c h o d z i ode mnie .
O dpowiadae
n a p y t a nia
bli i nich
j es t
o b owiqzk i e m
wys o ce
ni e wd z ittcz n ym ,
Aut o r
nie u chronn i e
naraza
si t t na zarzu t :
Ja -
kim prawem
to czynisz ?
La two
te z ulec pokus i e,
bar d zie j
lub
m ni e j u t ajo n ej
pych y,
n a br a e
nie d obrej
p e wnosc i
si eb i e ,
p r zy -
br a e posta w t t
na uc zy c ie l a
m a lu cz ki c h .
A lbo o d w r ot ni e :
m o z n a
u l e c pok u sie
kokie t ow a n i a
cz ytelnik o w
swojq poko r q
i zaw i e -
s z a e s qd rowniez w tych s pr awa ch ,
gd z ie nauka Boza j est j as n a
i jednozna c zn a .
Tot e z
chcialbym
w y rainie
p r zedst a wie,
w jaki
s p o s ob
po j -
m u jtt swoj obowi qzek
o d p ow i a d aj , ! ceg o
n a s t aw i a n e
mi pyta -
nia .
Otoz
je st
moi m
b e z wz gl« dn y m
po st an o wi e niem
na u cz a e
wia r y i moraln o sci
k a tolickiej ,
po kaz yw ae
moim
b li i ni m
rze -
w j aki w i dz i j q i przezywa
czywistose
duchowq
w t a ki s p os6b ,
K osciol
k a tolicki .
Po n ie waz
j e st e m
t y l k o
czlowiek i em
i az
c z lowiekiem ,
wittc ni e j est t o p r z ek az
a ni dosko n a l y ,
a n i b ez -
dus z ny.
Zap e wn e
w m o ich
re fl e k s j a c h
j e st
j akas
odrob in a
oryg i nalnosc i
i j a k i es
-
p rz ypuszc za l n i e
lic z n e ~ .
zna m i o na
n i edoskonatoSci.
P owyz sz a
d e klaracj a
nie m a w s obi e
nic z pust e go
frazesu .
Wynika
bowiem
z n i e j c at k i e m
k onk r et na
p r os ba
do czyte l ni -
ko w :
pr o s z t ( 0 wyr o z umi a t ose
d l a moich
t e k s tow ,
0 o s o bi ste
C um per m i s
. .
SlOn e au c t o nta t is
e Cc l e sia s ti c a e
-
na jl e pi e j
w
m od li twie
-
pog t t t bi a ni e
ty c h
moich
ujtte ,
k t o re
m o gq k o mu s
s i t t w y dae
p t ytk i e ,
j e dn os t ro nne,
n i e d ose
otwi e ra j ,! ce
n a w s p an i a l e
bo ga ctw a
B o z e .
A l e
m a m
j es z cz e
" W c 1 r o dze "
Wyd a w n ictw o
dru g,!
pr os btt :
Je sl i
ni e kt o re
moj e
ujt t c i a
wz bud z ,!
w k i ms
Pol s kie '
P r
' "
. .
6 1 - 7 1 6
p . . .
]
O W l nC j ] D omlnlk a n o w
spr ze ciw ,
prosz t (
ni e
b a g a tc li z owa e
t e go
fakt u ,
z e
by t o
o z n a n ,
ul . K oscius z ki
9 9
n a jszc ze r s zym
z ami a r e m
a utora
p r zed st a wiae
da n y
p r ob l e m
w wi e rz e
k a t o l i c ki e j ;
pr os z t t
p r zy n a jmn i e j
wz i ,} e pod
uw a g t (
854845563.003.png
mo z l iwo s e,
czy p r zyp a dki e m
ni e j e st
t o p o
pr o s tu
s przeciw
w obec n au ki Bozej .
~rzygot . ow a nie
nini ejs z e j
I ( si qz k i
d o
dr uku
b y lo
d la
mnie
du zq lekcJ . q ~okor y.
Ka~ d y z t y ch dr o bn y ch
t e k s to w
b y l p i s a n y
K I O c v I V lra k c i e r o z m ow y
n a tem at y
re l i gi jn e u i y t
n a st ~ puj q .c e go
s~ m d l.a s leb le,
, " , :~zyst~le r az e . m niej a ko
p r zyp a dkowo
zt o zyty
a r g ll r n e n lu:
"f a n ie u z naj ~ i adneg o
obj aw i e nia ,
ki e ruj e si ~ ~y-
S l ({ n a J e dn q cal o sc .
M I atem WI( { Cmoznose
czytae swo j e w t asne
l a c z ni e
r oz u m e m "
-
ni e dwuznac z nie
dajq c
do
zrozuml e ma,
~e~sty ~.dose z n acznym. d ysta ns e m.
N ie z a ch wyc il
mnie ocz y wi -
i ~ j e go p os t awa
jest lep sza,
b o ba r d z i e j
ra c j o naln a:
~to pr zy j-
sc~e . moJ wla s ny o~raz J~k o p~b l ic y st y
r e ligijn e go ,
j a ki wytonil
mu j e o b j aw i e ni e
-
z dan ie m
t eg o p a na
-
p o~ t ~ puJ ~ l r raGJ o na l-
m l Sl({z t yc h teks t ow .
Llc z ne Jednostronnosci ,
a lbo odwro t ni e
ni e , g dy i
prz y jmuj e
jaki e s
ir6 dto
pra w d y,
meza l ezn ~
od s ~o -
z b y~ c z({s;e powracanie
d o nie k t o rych
w q tkow ,
z n ac zn a
mon o ~
j eg o
roz u mu.
Cz u j e s i~ z upetnie
s t e rroryzowa~a
t~ k zm stw l er -
tom~ w sr . odka~h wyr a zu ;
z tek s t u
wy ch o dz q
na jaw n ie kt o re
d ze ni em,
bo c h o c j es t on o g o t o sto w n e ,
z up e lm e
me w zadomo ,
-
~Ie~omeczme
pochl e bn e
-
cec h y ch a rakt e ru .
c o na ni e o dp ow i e d z i ee.
, ~ Ie J est e m koki e tem
ani ekshib i cjon i st q.
Wy z naj ({ to , bo do -
s w~ a dcz am
tego
bar d zo
namacaln i e ,
z e
choe b y
kto s
mi a l
W idz({ d wa
grub e
n i e porozumi e n i a
w przy t oczonym
przez
na J ~zczer s ze
post a ?owieni e
glo s z e ni a
ty lk o pr aw d y
Boz e j i tak
Pa ni q p ogl q dzi e .
P o pierwsze ,
po g l q d Pa n i r o zmowcy
zdaj e s i( {
B~za. ~ r awda
b({dz l e cz y sts za, g l ({ b s za i bo gatsz a
od tego , c o on
b a zo wa e n a z alo zenill ,
j a koby
rozum b y l ir o dt e m
p raw d y.
Czy
mow l I . czego n a u cz a .
Sqdz( { ws za kZe (wi( { ce j , czuj( { to calym
t a kj e st
rz e czywisc i e?
R o zum
j e s t
r a cz e j
wlad z q
poz n a wcz q
s ? b q ) ,
ze c h Y , b~ ~azde
gto s zenie
wi a r y j es t uwiktane
w jak ie s
sz uk a jqcq
p r a w d y
i rozr 6Z niaj q c q
prawd( { o d fats~ u ,
a l e prz~-
me~oskonal os c l ,
1 ty l ko dl a t e go
od wa zam
s i({ p rzed s tawie
czy -
ciez r ozum
pr aw d y
nie ll s tan aw i a .
Rozum
jed y me
~ dcz y tuJe
telmko m
t({ cz({se moj e go
d or ob k ll.
p r a w d({ zawa r tq
w r z e czy wi s t o sci ,
pr z y cz y m m o ze
S l ({ n a wet
p omyJic.
Rz ec z
j asna,
rOZllm n ie jest martwy~
e~ranem ,
od -
wl a dz q
b ija jq c y m
r z eczyw i s tose
bi er ni e
i
b ez dll sz me ;
Jest
po z n aw c zq
zywe j oso b y lud zk i e j ,
~t o r a
ot w. i e ra s i( { n ~ r ze cz y -
w isto s e w s po sob
ak t y wn y .
Sy tuaCJ a t a r od z l wp raw d z le
s kom -
pl i kowan e
prob l em y
f ilo z o fi c z n e,
ni e z mieni .a j e , ~na~ f aktu za-
sa dni cz e go :
ze ir odl e m
pra w d y
J est r ze cz y wI s to s c ,
DI e ro z um .
T ote z
t r ze b a
z d ecy d owa ni e
s t w i e rdz i e ,
ze mi a r q r a cjon a lno -
s ci na s z eg o
p og l q dll
n a s wi a t
j est
o t w a rc i e
si ({ n a
mo z !iwi e
wszy st kie
w ymiary
r ze c z y wi s to sci .
Pow innism y
si( { ot ' :"l e rae
zw l asz cz a
n a
te
wy mi ary
r ze c zy wi s to sc i ,
ktor e
w y daj ' !
Sl( {
w ni e j n a ji s t ot n ie j sze .
.
Tymc zase m
c z({ st o kr oe wlas ni e
n a t e n a ji s totni ~ j sze .
~ y mlar y
rz ec z yw i st osci
ni e d o s e z e s i ( { zamyk a my ,
a ~e W I ( { C ~ JJ esz cz e :
n a zywa m y
t akq
p os t aw({ r ac j o n a l n q .
S k q d S l ({ t~ b . l er z e? ~ a -
m y l im y z . k l ar o wn os Cl . q 1 c a tk o wlt q
p ewne s t qd , ze ra c j ona ln os e
z ro z umi a t o sci q.
A
prz e c iez
w p e tm
kl arow n e
1 z r o zumJat e
m o ze by e dl a na s t ylk o to, co j es t mni e j sze
ad n aszego
ro z u-
m u ' a lb o n awe t w i( { ce j : t y lk o t o , c o j e s t wytwore m
n aszego
r o -
z u~u .
P r ze ci ez
nawe t
ni e o zy wi o n a
m a teri a
-
a w i ( { c t a s f era
rze c z ywi s t os ci ,
k to ra
j es t
ni e w qt pliwi e
ni z s za
o d
cz t o wi e k a
-
je d y ni e
d l a
d z i e wi ( { t n a s tow i ecz ny c h
p o zyt ywi s tow
? y ~ a
w p e t n i z r oz umi ata;
pr zes t a l a
b ye ta k a ,
k i e d y f i zycy z ac ,z~ h Sl( {
g t ({ bi e j p r z y p a tr y wa e
t e mu ,
j a k a
o n a j e s t n a pr a w d ( { . J e s h W I ( {C
854845563.004.png
w. rze c ~~w i sto~ci
i s tn i~jq
taki~ ~fery , kt ore
przewy z szajq
cz l o -
w il n a m s am e go s ie bi e . " Wielokro tn ie i wie l oma s p oso b ami
p r ze m a wia l n i egd y s Bog do ojcow przez prorokow , w konc u
zas p r ze mowi l do nas prz e z S y na " (Rbr 1 , 1n) . " Ta k Bog um i -
t o w a l sw i a t , ze Sy n a sw e go Jednorodzonego
w~~k~ I J ego , IOzum , sIlq swo J eJ n at u ry
m U SZ q s i ft n am one ja -
WIC J a . ~o . cos pr~epastn i ~
taj e mniczego ,
czym sift moz n a
za -
c h ~yc l c
I co ~ h ~lal~ b y
SIf t po~ocha e ,
a l e czego ni e d a s ift d o
da l , aze b y kazdy ,
k onca
zr oz u ml~c
a m n a~wae .
~q d a n ie ,
ab y ogra n iczo n y
lu dz k i
kt o
w
Niego
wie r zy,
n i e
z g i n q t ,
a l e
mial
zyc i e
w i ecz n e"
roz u ~
zr ~ z u m l ~ l
do . k onca cos , co go n ie s konc z e ni e
przekra-
( J 3 , 1 6).
Ist ot ft
objaw i e n ia
sif t Boga
lu dzio m
piftk ni e
strescil
cza , J est . zq d a m e, m
m eracjo~al~y m .
Podob n ie
czy m s n i erac j o -
os t a tn i
So b or,
w Ko n stytucji
0 Boiym
Ob j awien i u
(w cyta ci e
na ln ~ m ) est
z gory
z ~ k l a d a c ,
J ako by
rz eczywis to s e
ni e mi ala
po mij a m
li cz n e
o dn os ni ki
bibl i j n e ) :
"S p odo b a lo
s i ft Bog u
wym ~arow p r z e k ra c z all!c yc h
lu dz ki ro z u m .
w s w e j
dob ro c i
i m,! d r o sci
objaw i e
si e b ie
sa m e go
i uj aw ni e
I . Jeszcz ~
j e dn o
. niep o:ozumie n i e
do strzegam
w po g l ,! d a ch
n a m
ta jemnicf t
swo jej
wo l i ,
dzift k i kt or e j
l u d z i e
maj q
pr zez
~~?I ~ozmo w c ~.
M l an~w l ci e
zda j e
sift on sqdz i e, ze m y chr ze-
C h rys tu sa ,
Slow o W c i e lo ne ,
dos tf tP do Ojca w D uchu
Sw i ftty m
sC IJ a m e tr a kt ~ J emy
o bJ awienie
j a k o
i r odlo
p r aw d y
ni ez a l ez n e
i stajq s if t u czes tn i k a mi
b oskie j
n a tu ry .
Oto z przez t o o bj aw i e -
o d roz umu . :
ze p e; v n e
I?ra~ d y . 0 sobie
i 0 s w i ec i e
cze r p i e m y
n i e ni ew id z i a ln y
Bog w n admi a rz e
swej milo s c i zwraca
sit( do
z roz umu ;
mn e z as z o ? J aw l e m a .
Co sqdz i e 0 ta kim po glq Q z i e
lu dzi j a k
do p r zyjaciol
i obcuj e
z n i mi ,
aby i c h zap r osie
do
wed l e
kt orego
prZe ?ml O t e~
o b law i e ni a
Sq okres l o n e
p r aw d y
wspo ln o t y
z sobq i p rzyjqe ich do nie j "
( m 2) .
n a dp rzy r o d zone ,
k t oryc ?
me by l l b ys m y
w sta ni e p oz n ae
swo im
Prosz t ( tera z
zobaczye ,
ja k i e
ko n sekwencje
d l a n asze j
w i a ry
roz u~ em?
Tr u d n ~
p o w l edz i e~ ,
zeby b y l to poglqd ni epraw d zi-
wyn i kajq
z faktu ,
ze Bog a
z n a my
n i e ty l ko
z tego ,
co mow i
v: y, J est o n . wszakze. m o~no m e p e l ny .
To tak j akby pow i edz i ee
n am 0 N i m nasz roz um ,
ale pr ze de
wsz y stkim
z tego,
co On
ze . p ~z . ~ dml Ot~~
~Il os cl
~a~zenskie j
Sq wza j e mn e
wyzna n i~
sam n a m 0 so bi e ob j awil .
Co n a m 0 Bog u mowi roz um ?
Bog,
m I l osC l . ~ rze~l e ~ . Is t ?tnym
J e J prze dmi o t em ,
do kto rego
wszy -
j eze li
i stn ie j e,
j es t
s a m y m
Korze n ie m
rzeczyw is t o s c i ,
K im s
s t ~o ~ t e J m I l oscl SIf t spr owa d za,
je s t t o , ze m a lzonk o wi e
s t a -
Wsze chob e cn ym ,
Po d t r z ym uj,!cym
w s zy stko w i s t n ien i u .
A w ift c
ra l l! SI f t o ?d ae
sobie w zajemn i e
caly ch sie b ie !
.
roz um
p od p o wi a d a
nam ,
ze aby w o g o l e o d pow i e d z ie e
na p y -
. Co to . J es t Boze o b jawienie ?
C o to z n aczy
ze B og o b 'a
'1
t a ni e ,
czy Ktos tak i ist n iej e ,
ni e w y s t arczy
p y tae 0 Jego istn i e -
Go szuka~ calym s ob q ,
S i f t l~dz l O~?
Bog ob j awi . l s if t . na m ,
to znacz; ,
otwo r zyl
~r ~ ~
ni e czys t o teoretycz rt ie ;
tr ze b a
swoi mi
naml
~ w? J e
wn ft trz e ,
u j3wm t
nam
s woj e
o s o b owe
ob l icze
czy n a m i ,
cal q swoj,! z yc i ow q
po s tawq .
Zeby
zo b acz y e
Kogos
prz~ m o : .v It d.o nas , wy~nat n a m swojq milo se .
Czy to n aprawd~
tak
n i eskonczonego ,
trzeb a
oc zy szczae
s woje
du chow e
oczy
~ a ~le meraC J o n a ~ ne
wlerz~e ,
z e Bog
obj a wil
s ift cz l ow i e kowi
i wyz b ywae
s i t ( p yc h y .
Tf t m e todt (
sz u kani a
Boga po d powia d a
I ze v : . te n s posob
pozn a l I s n:Y
n ajistot n iej s z q
pr a wdft
0 N im ?
s am t y lk o roz um .
R oz u m e m ,
j es li sl u cham y
t y ch wsk az owek ,
P:zec l ez
n?w .e t , wnftt r , za dru g l ego
c~lowiek a
nie j est e sm y
w s t a-
m oz n a
s t w i e rd zie
i s tni en i e
Boga ,
rozpozn ae
J e go dobroe
i mi -
n . l e p~z?ac,
Jesh ktos m e z echc e
S I ft pr z e d
na m i otworzye .
C O
l ose,
za t t(sknie
za t y m,
aby G o poznae
wi t( c e j i j a k o s
s i t ( do
~I~ d Z l e J e we.wn ft t r z . u .dr ug i e j
osoby ,
mozemy
sif t dom ys l ae
po
Ni e g o zb l i z ye .
W m o m e n c i e
JeJ ~ac h owa mu :
po J e J czynach
i dzi el ach,
a l e ty lk o ona sa rn a
j ed n a k,
k i edy p r zez w i art ( ro z poz n a l is m y
w n o -
moze , nam
swo J e wnf t tr ze
u dos t f t pn i e .
Rozu m
na sz mu s i u sza -
w ini e
ch rzesci j a n s kiej
a ut entycz n e
ob j a wi e ni e
s it < Boga
lu-
no , ,:a~ osobow q . s tr u~ tU! ·ft dr u .gieg? c z l ow i eka,)1
m i a t b y
n i e l i -
dz i o m ,
n asza
sy tu ac j a
w z g l f t dem
Bog a
ul ega
r a d yka ln e mu
czyc S If t z ty m , ze Bog . Jest Kims Zywym ,
O s obowy m ?
p og t t( bi e niu.
Je s li b ow i em
B o g otw . o rzyt
pr ze d
n a m i
wnl ' { t rze,
R , ~z um em
wI e l e moze m y
poz n ae
0 Bog u :
z Jego obec n o s c i
to _
rz e cz j as n a
-
t y l ko w t ak i m
stopniu
je s tes m y
w s ta ni e
w : o z ny~ h
~ y d a r ~e l1J a ~ h n asze g o
zy cia , z J eg o d z i e l ,
k tor e jak
przyjqe
Bo ze
objaw i e ni e
s i l ' { n a m ,
w j a kim sa m i p otr a fim y
s i l ' {
kazde
Wle l ~l ~ d Z l e to s WJadc zq 0 Arty s c i e ,
od ktorego
pocho -
prz e d N i m otworzye.
P rz e c i e z
Bog ,
otw i e r a j , ! c
s il ' { pr ze d
na mi
dzq . A l e ~I e J ~s~ ~ moc y n aszeg o
r ozu mu
poz n a e w n ft tr ze Bo -
_
j a k o
O j c i ec ,
k to r y
d a t
n a m
J e d n o r od z o n e go
S y n a,
pr ze z
stwa , d ow l ed z l ec
Sif t 0 Bo zyc h w zg l ft d e m
n as za m i a r ac h
w e j s e
ktorego
w z yw a n a s do j e dn os c i
z sob , ! i Sy n e m w D u c hu
Sw i l ' { -
sa m y m s ob q . C z y moz n a w i l ' { cpr z y-
z . N l m . w kont a ~t
osobowy .. J es t to m oz l iw e
ty l ko pod ~ a r un -
t y m _
chce n a s o bd ar z y e
ber n "
~e sam Bo~ ~~ch.c e Sl . f t p r z ed
n a l l li otwo r zy e .
j ' !e t a k ni e skonc z ony
D a r , j es li s a ll l i ni e zapr ag n i e m y
o dd a e s i l ' {
Otoz
my chrzesc IJ a m e
wl e r z y m y,
ze Bo g r z e c zyw i scie
ob j a-
w darze
n a w z a j e m ?
R ze c z
j a sna,
n ap r awdl ' { o dd ae
s i f t Bog u
854845563.005.png
m oze m y j e d y ni e
m o c q te j m il osc i ,
kt orq O n p i e r w s zy
nas u m i -
p r z yc z y n y
l eiq
u p od lo i a
t y eh
z jawi s k ?
l li
wi e r zy m y,
i e
l owa l .
. G d~by
' /lI yS l us j es t Z b a wi c i e l e m
wszyst ki e h
lu dz i ,
t o mu sz q
i s tni ee
B o g pi e . rw s z y n a m si <; n i e obj a wil ,
b y liby smy
z dolni
s p osoby
na p rzek r oezen i e
t ye h b a r ie r i na o d nowf; w iar y w kra-
j e ? y , m e d o te g?, .
z.e b y ~ u
s lu zye . Nasza s lu zba
B og u m ogla b y
ja c h ch r zese ij a ft s ki c h .
P r zee i ei
to j est a rgum e nt pr ze ei w ko
w i e -
m l e c c~ n a ) w~z ej , j.a k I es c ec h y. m i lo sci,
n i e b y li bys m y z dol ni d o
r z e c hr z esei j a f t skiej,
ie w d wa t ys iq ee l at po p rz yj s eiu
Chrystu s a
p~ a Wd ZlW ej , mllo sc l B o ga.
Bo ja kZ e z stw o rze n ie
m oze p r aw dzi-
f a k wi e ht l ud z i j e s zeze
w N i eg o nie w i e r zy!
wl e koc h a~
~oga,
w e jse
w pa:tnerstw o
z N im ,
j es l i
O n
s i <;
p : z ed
n a ml me ot w o rz y . w s wo ) e ] .oso b o w e j
ta jem ni c y?
" Nik t
P r z ynajmniej
n ie mu s z( ( si( ( tlum a czye
z tego, ze moja odpo-
?I e z n a S y n a ,
ty lko
Oj C le C , a m O jc a
nik t nie z n a
t ylko Sy n
w i e d i ni e b (( dzi e d o r asta l a
n a w et d o k os t e k
t a k wielki e mu
pro-
I te n , k o m u Sy n zech c e
ob j ' aw ie "
(M t 11 27 ) '
,
bl e mowi ,
j a k i P a n po s t aw il!
Pan s ki
li s t nad sz edl
d o mnie aku -
N "
,
.
. Ie m.a W.I <;C i n n e j . dr?g i
o tw o r zen i a
si <; i c or az
gl<; b sz e go
r a t w momenci e,
ki e d y p r zy g otowywa le m
si( ( do k a zania
0 po-
o tv, T J e rama S l <; n a
ob j awlenie
B oze
ni z
d roga
kont a ktu '
oso -
w ol a niu
do gl o s zenia
s lowa Bo ze g o .
W cz y taniach
m s zalnych
Izajasza (6,1-8) , wy -
b o ~ ~ g o: . prz ez
m ~ dl itw < ;,
p r z ez
s akr a menta ln e
z j e dn o cz e n ie
prz e widzi a ny
byl op i s powol an ia
proroka
z ,.
rzyz o w a? y m
I Z m a r twyc h ws t aly m
Sy n e m
Bozy m ,
pr zez
(1 Kor 15
z nanie
sw. P aw l a
0 s woim , a po s tol s kim
po w olaniu
\ ' der n osc
Boz y m
p rzykazanio m ,
przez
r ad o s n e
prze b ywa ni e
1 -11) or az
opi s
ob f i te g o
p o lowu
ry b ,
po ktorym
Pan
Jezus
w J ego ws ze ch o b e cn o sci .
Z ~r ~ zem
(Lk 5 , 1-11). Po -
powol a l
Sz ymona
P iot r a
i j e go
tow a rz y szy
--:- je s li nasz e spr a wy
z Bogie m
n ie podlegajq
d e -
d a j (( s krupul a tni e
odnosn i k i,
poni e wa z
wl a sni e
w tych tek s tach
ten ~ lll ,l z J ?OW l -, bo ~q to sp r awy z K i ms Zy w y m
-
musimy zro -
z n a lazlem
p o dst awowq,
najwa z ni e j sz q
odpowiedi
na Panskie
~ umI ec , z e Bog kazd e go
z n a s k o cha o d r<; b n ie , J ego m ilose nie
pytanie .
Dlac zego
j es ~ ste~eo~~ p o~a .
Totez
n i . e zawsze czlowiek
la t wo
rozpo z n a
tak
w i e lu
ludzi
ni e wi e r zy
j e szcz e
w Chr y stu sa ?
Bo z q
~I l o sc,
me zaw ~ z e t ez lat w o
n a m p o jqe ,
ze Boze post<; -
Ba rdz o
po w i e r z chownq
(choci a z
skqdinqd
prawdziwq)
bylaby
p o~a~ l e
wo b ec
n as
jest
zn a kiem
Jego
mi loSc i .
Ponad t o
_
od p o w ied i :
Bo w przec i< ; tnych chr zesc ijanach
za malo j es t e n -
wlasme
d l atego,
~e ,~hodzi tu 0 n a szq od p ow i e d i
n a pr awdzi-
tu z ja z mu
wi a ry i potr ze b y
a p o stol s ki e j .
Rowni e
powi e rzchow -
W q: os o bo w q
M l losc
-
trzeba
nam
ni . e p oko i e
s i < ;
cz
._
ny bylb y wnios e k :
A wi( ( c p r obujmy
si( ( mobilizowa e,
rozbu -
s t es m y dostateczn i e
wier ni Te m u,
ktory pie r wszy
nas ' u k~ h ~ ~'
d za jm y
ap osto l st w o
s w ie ckich ,
przes t a nmy
wre s zcie
traktowae
c zy obd arza my
Go c al k o wit q ,
n i eogran ic zo n q
u fn o sc i q. W og oI ~
wi a r<; jak o
spr a w<; czy s t o pr y watn q !
Nie mowi( (, z e Sq to w e z-
ca ly
nasz , s t o~ u .nek d o Boga
pow i nien
bye otwarc i e m
si < ; n a
wania
ni es lu s zn e ,
twi e rd z ( (
tylko ,
z e wydaj q
s i ( ( one zbyt po -
Tego ,
ktory
zYje , koc h a ,
czegos
o d n as oczek uj e
do czeg o s
w i e rzchown e,
a j a ko
tak ie n ie p r z y ni os q
p ozq d a nych
s kutkow .
n as wzywa, p r zed czyms ostrz e ga,
przeba c z a ,
o b da~za .
B o zamia s t
g ol o sl o wni e
wzywae
ludzi
d o apostolstw a,
do -
b rze b (( d z i e zasta n ow ie
si(( , skq d s i (( to bierze ,
z e oto w zw y -
k l y m cz low i eku
rod zi s i (( z ar li wy a p os to l .
Przypat rz m y
s i( (, co
Pis m o S w i <; t e m owi 0 tej t a j e m n i cy ,
ze k a plan
I z ajas z prz e m i e -
nil s i( ( w p r or ok a
Iz aja sza ,
ze z w yk l i ry b a c y zos t a li a p o stolami ,
a prz es ladowca
Szawe l sta l s i( ( na cz yniem
w y br a nym
i a po s to-
Dlaczego tak wielu I.udzinie wierzy jeszcze
w Chrystusa?
l e rn nar o d o w .
O k az u je
s i (( , ze ch oc i az
konkr e tne
okolic z no s c i
powol a nia
i ch na gl os i c i e li
z b a wi e ni a
b y ly roz n e,
w szys cy o ni
zos tali p o wolani
zas adni cz o
w t e n s am s po s ob .
Za cznijm y
od Iza j asza.
Ka pl a n
I za j as z
s kl a dal
pr a wdopo-
Rozw6 j
e hr ze s eija f ls tw a
os i q /f nq l p e wn e
b a ri e ry prak l y c zn i e
nie-
d o bni e
w swiqtyn i
o fiar(( ka d ze ni a .
I ot o ni eo c ze kiw a ni e,
b e z
p rzekraeza ~ ne.
Trudno
soble
wy ob r a z i c ,
ie by
dobra
now i na
z a dn e j j ego zas lu g i ,
o bj aw i a
mu si( ( po T rzy kr oe
S w i( ( t y, w oto-
o Ch: y s t usle
,,!ogla s ze rzyc
sie n a wi e ks z q
s k a l e ws r 6d m u zul -
c ze niu
s kl a d a j <}cych mu h o l d se r afi n ow.
I z aja sz j es t pr ze r az o-
m~l~ow czy H . l ~dus6 ~ .
Z ko l ei
w k rajaeh
lradycy j ni e
e h r z eS c i-
ny : p rzec i ez j est g r zes z niki e m ,
ni e w <} t p l iwi e ni eg odn y m
t a ki eg o
j a n sk l e h
zm11 l ejsza Sl e lt cz ba
wi e r z q cye h
w C / uys l u s a.
Jakie
s p o tk a ni a.
Le c z n ie b y l o b y
to pr a wd z iw e
s po t k a ni e
z Bo g i e m ,
854845563.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin