Kształcenie uczniów zdolnych Tadeusz Lewowicki.doc

(100 KB) Pobierz
„Kształtowanie uczniów zdolnych” Tadeusz Lewowicki

„Kształcenie uczniów zdolnych” Tadeusz Lewowicki

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Warszawa 1986

 

 

Plan notatki:

1. Część I - O zdolnościach i ludziach zdolnych

Rozdział 1

Zdolności i kształcenie ludzi zdolnych (krótki rys historyczny)……………………..str. 1

Rozdział 2

O zdolnościach i uczniach zdolnych………………………………………………………..………….str. 1

- Teorie zdolności

- Zróżnicowanie zdolności

- O pojęciu „uczeń zdolny”

2. Część II - Sposoby kształcenia uczniów zdolnych

Rozdział 3

Przyspieszanie tempa nauki uczniów zdolnych……………………………..…………………….str. 3

Rozdział 4

Rozszerzenie treści programowych i treści pozaprogramowe (wzbogacenie programów szkolnych)…………………………………………………………..…………………………………str. 3

- Współczesne przykłady wzbogacania treści

Rozdział 5

Różnicowanie poziomu trudności……………………………………………………………………………str. 4

- Kształcenie wielopoziomowe

Rozdział 6

Kształtowanie myślenia i działania oryginalnego oraz twórczego…………….…….str. 4

- Oryginalność

- Twórczość

- Zdolności i myślenie twórcze

- Kogo kształcić do „twórczości”?

- Sposoby rozwijania myślenia oryginalnego i twórczego

- Ogólne zasady rozwijania myślenia twórczego

 

 

 

 

Część I

O zdolnościach i ludziach zdolnych

 

Rozdział 1

Zdolności i kształcenie ludzi zdolnych (krótki rys historyczny)

Sokrates – interesowały go rozmaite efekty działalności ludzkiej. Pasjonował się tajemnicą twórczości, a istotę tego zagadnienia próbował zgłębić stosując heurystyczną metodę rozumowania.

Platon tworząc obraz „idealnego państwa”, Platon odwołuje się do zróżnicowania zdolności jako do czynnika różnicującego obywateli. Zdolności można i należy rozwijać poprzez określone, intencjonalne czynności wychowawcze.

Arystoteles – wskazywał na różnice w zdolnościach istniejące za przyczyną zadatków wrodzonych. Różnice te sprawiają, że ludzie zachowują się niejednakowo i osiągają rozmaite wyniki. Wpływ mają na to również cechy fizyczne i psychiczne oraz fakt przynależności do określonej grupy społecznej.

Kwintylian – zwracał uwagę na różnorodne uwarunkowania zdolności oraz na wpływ wychowania na kształtowanie zdolności.

L.Vives – proponował zindywidualizowane czynności pedagogicznych nauczycieli w zależności od zainteresowań, charakteru oraz zdolności dzieci.

A. Frycz-Modrzewski – doceniając znaczenie zadatków wrodzonych, podkreślał on jednocześnie konieczność rozwijania tych zadatków, głównie przez wychowanie.

J.J.Rousseau – zgodnie ze swoją koncepcją „wychowania naturalnego” zdolności i inne cechy osobowości powinny się rozwijać, o ile jest to możliwe – bez większej ingerencji ze strony wychowawców.

J.H. Pestalozzi – jego wysiłki zmierzały do opracowania systemu dydaktycznego, który sprzyjałby procesom poznawczym dzieci, w efekcie rozwojowi intelektualnemu; apelował o indywidualne podejście do uczniów.

F. Galton podjął badania nad zależnościami między poziomem rozwoju dzieci a osiągnięciami w nauce.

              Wiele było postulatów, ale brakowało konkretnych, realnych propozycji jak je realizować. W efekcie często poddawano w wątpliwość to, że kształtowanie zdolności jest w ogóle możliwe.

 

Rozdział 2

O zdolnościach i uczniach zdolnych

Zdolność to właściwość, która decyduje o różnicach między osiągnięciami w różnych dziedzinach.

Zdolności ogólne - przejawiają się w wielu  (niektórzy twierdzą, że nawet we wszystkich) czynnościach, w każdych działaniach; mówiąc o zdolnościach ogólnych, określa się je mianem inteligencji ogólnej, czyli ogólnej zdolności do uczenia się, rozwiązywania nowych  (bądź względnie nowych ) problemów i zadań, zdolności do przystosowania się do nowych warunków.

Zdolności specjalne - przejawiają się tylko w pewnych określonych czynnościach, związane z są z określonymi rodzajami, dziedzinami bądź formami działalności; z. specjalne nazywane są również zdolnościami kierunkowymi jako że występują w ramach określonych kierunków działalności ludzkiej, np. zdolności  matematyczne, językowe, plastyczne itp.

              Rozumienie terminów „zdolność” i „uzdolnienia” w literaturze pedagogicznej

a) zdolność = zdolności ogólne

b) uzdolnienia = zdolności specjalne, kierunkowe

              Rozumienie terminów „zdolność” i „uzdolnienia” w literaturze psychologicznej

a) zdolności są określeniem pewnej potencjalnej możliwości do wykonywania czynności

b) uzdolnienia to określenie zespołu zdolności oraz nabytych wiadomości i umiejętności, które wpływają na poziom wykonania danej czynności (wynik uzyskany w działaniu)

 

Teorie zdolności:

1) Teoria inteligencji Spearmana (hierarchiczna teoria zdolności, teoria dwupoziomowa):

istanieją dwa rodzaje czynników – czynnik ogólny „g” (od ang.general-ogólny) oraz czynnik specyficzny „s”. Czynników specyficznych istnieje wiele i są one związane z określonymi rodzajami aktywności. Czynnik ogólny jest tylko jeden i występuje on jako składnik wszystkich czynności intelektualnych.

2) Teoria R.B. Cattell’a: czynnik ogólny „g” składa się z dwóch czynników ogólnych: inteligencji płynnej (uwarunkowanej przez wrodzone możliwości mózgu) i inteligencji skrystalizowanej (która powstaje dzięki wykorzystaniu inteligencji płynnej przy rozwiązywaniu problemów i odbywającemu się przy tej okazji uczeniu się)

3) J. Reykowski w Polsce wyróżnia tzw. zdolności naturalne (będące pewnymi właściwościami systemu nerwowego i są uwarunkowane przede wszystkim czynnikami natury genetycznej) i zdolności rzeczywiste (organy funkcjonalne wytworzone w toku doświadczenia i uczenia się, powstają na podłożu zdolności naturalnych).

 

4) Trójwymiarowy model umysłu J. P. Guilforda; każdą zdolność możemy opisać przedstawiając operację umysłową, materiał informacyjny (treści) poddawany operacjom intelekt., oraz uzyskane wytwory.

 

Zróżnicowanie zdolności

1) ilościowe – badania tych różnic dotyczą głównie inteligencji (zdolności ogólnej do uczenia się i rozwiązywania problemów).

Poziomy inteligencji:

140 i więcej – I. bardzo wysoka

120 – 139     – I. wysoka

110 – 119     – I. więcej niż przeciętna

90 – 109       – I. przeciętna

80 – 89        – I. mniej niż przeciętna

70 – 79         - I. na pograniczu upośledzenia umysłowego

poniżej 70   – Upośledzenie umysłowe

             

Za osoby zdolne uważa się te, które mają I.I. równy bądź wyższy 120. Wśród tych osób wyróżnia się (wg. J.M.Dunlop):

-132-140 ludzi zdolni,

-141 -171 bardzo zdolni,

- 172-180 wybitnie zdolni

- powyżej 180 geniusze

              Podstawowymi czynnikami służącymi do określenia pojęcia „uczeń zdolny” są:

a) poziom inteligencji

b) wysoki poziom zdolności specjalnych

c) wysokie osiągnięcia w nauce.

                                          Iloraz inteligencji =

w. u. – wiek umysłowy

w. ż. – wiek życia

 

2) jakościowe

czyli wielokierunkowość uzdolnień, ich różnorodność treściowa, różnorodność form działalności, w których uzdolnienia się przejawiają.

 

O pojęciu „uczeń zdolny”

              4 podstawowe cechy swoiste dla procesu oraz efektów uczenia się uczniów zdolnych:

o        uczy się szybciej i łatwiej niż rówieśnicy;

o        opanowuje znacznie szersze partie materiału;

o        potrafi opanować treści o najwyższym stopniu trudności;

o        wyróżnia się oryginalnością i twórczym podejściem do zagadnień i problemów

 

 

Próba określenia pojęcia „uczeń zdolny”

o        posiada wysoki poziom zdolności ogólnych (I.I. =  powyżej120), zdolności specjalnych i uzdolnień

o        posiada wysokie osiągnięcia w nauce bądź możliwości takich osiągnięć w nauce bądź innych dziedzinach działalności wartościowanej społecznie;

o        posiada silne i wielostronne zainteresowania, silną motywację do rozwijania zainteresowań;

o        posiada określone postawy wobec szkoły, nauczycieli, treści nauczania;

o        posiada cechy osobowości oraz właściwości temperamentalne sprzyjające uczeniu się (szybki styl uczenia się, duża siła procesów nerwowych, ruchliwość procesów nerwowych);

o        posiada pewne cechy charakterologiczne i emotywne;

o        przewyższa swoich rówieśników uzdolnieniami innymi niż tylko fizyczne;

o        szybciej niż rówieśnicy rozwija się umysłowo;

o        posiada inicjatywę i oryginalność w pracy intelektualnej.

 

Część II

Sposoby kształcenia uczniów zdolnych

Rozdział 3

Przyspieszanie tempa nauki uczniów zdolnych

Przykłady przyspieszenia nauki szkolnej to:

a) wczesne podejmowanie nauki szkolnej

b) szybsze opanowanie materiału:

              - klasy półroczne (semestralne) dzieci realizują wcześniej program danej klasy np. semestr, a czas zaoszczędzony pozostający do zakończenia roku szkolnego, uczeń wykorzystuje na realizacje programu klasy następnej.

              - wydłużony rok szkolny – w czasie pozostającym do wakacji (po wcześniejszym zrealizowaniu materiału danej klasy) uczeń zaczyna realizować materiał klasy następnej, także w czasie wakacji (uczy się sam lub z pomocą nauczyciela). Nowy rok szkolny uczeń np. IV klasy rozpoczyna już jako uczeń klasy VI.

              - podwójna promocja – najbardziej ryzykowne i najmniej zalecane; promowanie ucznia klasy V do klasy VII bez uprzedniej realizacji programów klasy VI. Wiąże się to z obciążeniem ucznia samodzielnym uzupełnieniem programu przeskoczonej klasy.

              - uczenie się zgodne z indywidualnym tempem – swoista wersja indywidualnego toku kształcenia, która pozwala na uczenie się w dowolnym tempie i zaliczenie materiału nauczania danej klasy w dowolnym czasie. Uczeń kończy w dowolnym momencie roku szkolnego program swojej klasy przystępuje do realizacji programu klasy następnej.

 

Przyspieszanie:

o        całościowe (wszystkich bądź wielu zdolności ogólnych i kierunkowych); uczniowie zdolni szybciej uczą się wszystkich treści i po wykazaniu się opanowaniem całego materiału danej klasy przechodzą do następnej klasy .

o        częściowe (niektórych zdolności kierunkowych); uczeń może szybciej uczyć się niektórych treści, np. tylko matematyki i fizyki. Tempo uczenia się pozostałych treści jest wolniejsze i nie odbiega od przeciętnego tempa uczenia się innych uczniów.

Czynnikiem w najwyższym stopniu decydującym o przyspieszeniu nauki szkolnej są zdolności ogólne (inteligencja ogólna).

 

Skutki przyspieszania nauki szkolnej:

- wpływa mobilizująco na uczniów;

- motywuje ich do wytężonej nauki;

- odpowiada ich aspiracjom i zaspokaja potrzebę uznania dojrzałości intelektualnej oraz odpowiedzialności;

- sprzyja rozwijaniu indywidualnych zainteresowań, opartych często na bardzo rozwiniętych uzdolnieniach uczniów.

 

Rozdział 4

Rozszerzenie treści programowych i treści pozaprogramowe (wzbogacenie programów szkolnych)

              Uczniowie dolni nie zawsze są w stanie sprostać wymaganiom przyspieszonej nauki. Wynikać to może z wielu przyczyn, np. indywidualnego stylu pracy, stanu zdrowia, faktu posiadania zdolności specjalnych, które rozwijane mogą być raczej poza szkołą, a przynajmniej nie na zajęciach programowych.

              Z różnych względów twierdzi się, że uczniowie zdolni powinni w każdej klasie przebywać do końca roku szkolnego; jeśli natomiast uczą się szybciej – mogą w zaoszczędzonym dzięki temu czasie, poszerzać wiedzę z wybranych dziedzin.

              Zamiast więc nastawiać się głównie na szybsze opanowywanie wiedzy, uczniowie ci okienni zmierzać do zdobycia możliwie najwyższego zakresu możliwości i umiejętności. Uczniowie utalentowani, szczególnie zdolni są stosunkowo często z dobrymi wynikami poddawani szybszemu kształceniu, natomiast uczniowie o wysokim, ale nie najwyższym poziomie zdolności obejmowani SA zazwyczaj drugim sposobem kształcenia tzn. głownie wzbogacaniem, rozszerzaniem wiedzy programowej. O ile przyspieszenie nauki szkolnej stosuje się przede wszystkim w stosunku do nielicznej grupy najbardziej zdolnych, to wzbogacanie treści kształcenia stosowane jest i stosowane być powinno w kształceniu wszystkich uczniów zdolnych (uczniowie szybciej uczący się zazwyczaj również korzystają z tzw. treści pozaprogramowych).

 

Współczesne przykłady wzbogacania treści:

1. Programy specjalne są przygotowywane bardzo starannie i szczegółowo zazwyczaj przez pracowników uczelni wyższych; dostosowane są do potrzeb edukacyjnych uczniów zdolnych. Zostały one wprowadzone do praktyki kształcenia w szkołach średnich i wyższych w wielu krajach, także w Polsce; m.in. utworzono szkoły i klasy dla młodzieży uzdolnionej, w których jest realizowany rozszerzony program kształcenia  wybranych przedmiotów.

2. Treści obowiązkowe i fakultatywne treści obowiązkowe, jak sama nazwa wskazuje – muszą być realizowane przez wszystkich uczniów; natomiast druga przedmioty fakultatywne to takie przedmioty, z których uczeń może wybrać te, które go najbardziej interesują. Przedmioty fakultatywne dają realną szansę rozwijania zdolności i uzdolnień uczniów. Nad prawidłowym doborem treści kursów fakultatywnych czuwają nauczyciele, którzy służyć powinni radą i pomocą w tym zakresie.

3. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne – do zajęć pozalekcyjnych zaliczamy wszelkiego rodzaju koła zainteresowań, kluby szkolne, organizacje społeczne itp. Zajęcia te są przeznaczone dla uczestników przejawiających określone zdolności i zainteresowania.

              Natomiast zajęcia pozaszkolne to zajęcia organizowane w placówkach oświaty pozaszkolnej, np. w pałacach młodzieży, klubach, towarzystwach i organizacjach funkcjonujących poza murami szkół.

 

Dydaktyczno – wychowawcze efekty wzbogacania treści kształcenia:

o        uczniowie zdolni i z dobrymi wynikami chętnie opanowują dodatkowe treści;

o        pedagogowie podkreślają, że umożliwienie uczniom bardziej intensywnej i bogatszej treściowo nauki ulubionych przedmiotów nauczania ma istotne znaczenie motywujące do wytężonego wysiłku

o        uczniowie zdolni ucząc się nowych, dodatkowych treści nie tylko nie wykazują większego zmęczenia lecz sprawiają nawet wrażenie iż wypoczywają przy studiowaniu ciekawych dla nich zagadnień.

 

Rozdział 5

Różnicowanie poziomu trudności...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin