Judycki---Fenom_i_filo_dialogu.pdf

(183 KB) Pobierz
Fenomenologia i filozofia dialogu - aspekty historiozoficzne
1
Stanisław Judycki
Fenomenologia i filozofia dialogu – aspekty historiozoficzn e *
Co to znaczy orientować się w myśleniu? Filozofia jest specyficzną
odmianą myślenia teoretycznego. Dzieje kultury europejskiej są w dużej
części dziejami myślenia. Rozumienie, czym są poszczególne kierunki
filozoficzne, a tym samym rozumienie stanu duchowego naszej kultury,
wymaga orientacji w dziejach myślenia teoretycznego w ogóle, a
szczególnie w dziejach myślenia filozoficznego.
W r. 1786 I. Kant opublikował krótką rozprawkę pt. Co to znaczy:
orientować się w myśleniu? 1 Wyróżnił tam potrójny sens wyrażenia
‘orientować się’: geograficzny, matematyczny i logiczny. Geograficzny sens
dotyczy orientacji w przestrzeni: chodzi o określenie kierunków
geograficznych, którego dokonujemy według miejsca wschodu Słońca. W
matematycznym sensie chodzi również o odróżnienie kierunków w
przestrzeni, przy czym punktem wyjścia nie musi być koniecznie określony
obiekt i jego miejsce (takie jak miejsce wschodu Słońca). W tym znaczeniu
orientujemy się w znanym nam, ciemnym pokoju, gdy możemy określić
położenie jakiegoś dowolnego przedmiotu. Wiedząc o tym położeniu,
jesteśmy w stanie stwierdzić położenie wszystkich innych przedmiotów, a
to dzięki znanemu nam stosunkowi ‘prawo’ - ‘lewo’. W obu wypadkach
zasada postępowania jest jednak zmysłowa: opozycja ‘prawo’ – ‘lewo’
powstaje dzięki odczuwaniu własnego ciała, prawej i lewej ręki. Najwyższy
i ostateczny stopień osiągamy, gdy od geograficznego i matematycznego
sensu przechodzimy do logicznego. Ta orientacja oznacza umiejętność
umieszczenia sądu, czy jakiejś wiedzy, w uniwersalnym systemie rozumu 2 .
Orientacja wymaga zatem punktu odniesienia. Nawet orientacja w
uniwersalnym systemie rozumu potrzebuje odniesienia do innych jego
składników. Tym systemem jest w naszym wypadku filozofia współczesna.
Czym są fenomenologia i filozofia dialogu? Żeby na to pytanie
odpowiedzieć, trzeba wiedzieć, czym jest współczesność i czym jest
filozofia współczesna. Charakterystyka wymienionych kierunków
filozoficznych będzie więc spleciona z charakterystyką współczesności.
1. DZIEJE I WSPÓŁCZESNOŚĆ
Nie istnieje żadne, precyzyjnie określone znaczenie wyrażenia
Poniższy tekst został opublikowany w: w: A. Bronk (red.), Filozofować dziś. Z badań nad
filozofią najnowszą , Lublin: TN KUL 1995, s. 245-261.
1 Was hei t: sich im Denken orientieren?, w: Immanuel Kants Werke, wyd. E. Cassirer, t.
IV, Berlin 1922, s. 349-366.
2
Tamże, s. 352; zob. E. C a s s i r e r , Kants Leben und Lehre, Berlin 1921, s. 42-43.
228167116.002.png
2
‘filozofia współczesna’, jak również przyjęte przez wszystkich znaczenie
terminu ‘współczesność’. Krytycy i apologeci współczesności interpretują
jej zakres czasowy zaczynając od nowożytności, a kończąc na czasach im
współczesnych. Istnieje też wiele diagnoz stanu filozofii współczesnej i
współczesności w ogóle; ciągle też powstają nowe 3 . Mimo różnorodności
ocen i punktów odniesienia, według których dokonuje się wartościowania,
jeden czynnik jest na pewno bezdyskusyjny: jakkolwiek pojęta
współczesność jest zawsze interpretowana jako rezultat dziejów ją
poprzedzających. ‘Rezultat’ nie musi tu oznaczać, że dzieje i powstająca w
ich wyniku współczesność muszą być widziane jako ‘koniecznościowy
pochód rozumu’, czy też jako dążenie ducha obiektywnego do realizacji
jakiegoś celu. Proces dziejowy jest zbyt złożony, zawiera zbyt wiele
czynników, aby skończony rozum ludzki mógł go przejrzeć i stwierdzić na
przykład, że współczesność jest albo kresem, albo etapem jakiejś logiki
dziejów 4 . Z drugiej jednak strony, każda próba diagnozy stanu filozofii
współczesnej i współczesności musi przyjąć, że nie powstały one z niczego,
a pozytywnie, że ich stan aktualny jest, przynajmniej do pewnego stopnia,
konsekwencją wcześniejszych fragmentów dziejów.
Patrząc w ten sposób, można także dla fenomenologii i tzw. filozofii
dialogu (lub też dialogizmu) zrekonstruować ich tło historiozoficzne.
Główny twórca fenomenologii, E. Husserl, opublikował swoje prace
inicjujące to, co później zostało nazwane ‘ruchem fenomenologicznym’ lub
‘szkołą fenomenologiczną’, kolejno w 1900 r. Badania logiczne i w 1913 r.
Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii 5 . Pobudzeni jego
pomysłami filozoficznymi, dołączyli do niego inni filozofowie. Nie
powtarzali jego poglądów, raczej twórczo wykorzystywali odkrytą przez
niego metodę myślenia, tworząc całkiem nowe obszary analiz i osiągając w
ich obrębie interesujące wyniki. Największe nazwiska wśród
fenomenologów (lub ludzi zainspirowanych fenomenologią) to: M. Scheler,
H. Conrad-Martius, E. Stein, R. Ingarden, M. Heidegger, N. Hartmann, G.
Marcel, J. P. Sartre, M. Merleau-Ponty, P. Ricoeur, E. Levina s 6 . Dziedziny,
w których fenomenologia okazała się najbardziej owocna, to: teoria umysłu,
3 Współczesność jest szczególnym tematem dyskusji w kontekście tzw. postmodernizmu.
Zob. np.: M. H o r k h e i m e r , Th. W. A d o r n o, Dialektik der Aufkl rung, Frankfurt am
Main 1969; J. F. L y o t a r d, The Postmodern Condition: A Report on Knowledge,
Minneapolis 1984 (oryg. francuski 1979); J. H a b e r m a s , Der philosophische Diskurs
der Moderne, Frankfurt a. M. 1985; R. J. B e r n s t e i n (wyd.), Habermas and
Modernity, Cambridge 1985; J. B e r g e r (wyd.), Moderne oder Postmoderne, Gttingen
1986; D. L o d g e, Modernism, Antimodernism and Postmodernism, Birmingham 1977; U.
Beck, Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne, Frankfurt am Main 1986.
4 Taką tezę formułuje N. Hartmann w Das Problem des geistigen Seins, Berlin 1933, s. 18-
19) przeciwko historiozofii typu zarówno Hegla jak i Marksa.
5 Logische Untersuchungen, cz. I: Prolegomena zur reinen Logik, Halle 1900; cz. II:
Untersuchungen zur Ph nomenologie und ph nomenologischen Philosophie, ks. I:
Allgemeine Einf hrung in die reine Ph nomenologie, Halle 1913 (tłum. pol.: Idee czystej
fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, Warszawa 1975).
6 Najobszerniejszą dotychczas monografią o ‘ruchu fenomenologicznym’ jest H. Spiegel-
berga The Phenomenological Movmement. A Historical Introduction (The Hague 1982 2 ).
228167116.003.png
3
ogólna teoria przedmiotu (ontologia), aksjologia (etyka i estetyka), ale też
filozofia matematyki i badanie podstaw nauk humanistycznych.
‘Filozofia dialogu’ jest określeniem późniejszym, nadanym przez
historyków dla wyróżnienia poglądów grupy filozofów, którzy - częściowo
niezależnie od siebie - napisali prace charakteryzującą się podobnym stano-
wiskiem filozoficznym. W pierwszej i drugiej dekadzie XX w. powstały: H.
Cohena (przez większą część okresu działalności neokantysty) Religion der
Vernunft aus den Quellen des Judentums (1919), M. Bubera Ich und Du
(1923), F. Rosenzweiga Der Stern der Erl sung (1921), F. Ebnera Das
Wort und die geistigen Realit ten (1921), E. Rosenstocka-Huessy'ego
Angewandte Seelenkunde (1924), G. Marcela Journal Metaphysiąue (1927)
oraz E. Grisebacha Gegenwart (1928). Najbardziej znanym kontynuatorem
pewnych wątków dialogizmu jest współcześnie E. Levinas 7 . Użycie terminu
‘dialogizm’, czy wyrażenia ‘filozof dialogu’, może być węższe i
specyficzne lub bardziej ogólne. W węższym znaczeniu ma się na myśli
radykalne stanowisko typu Bubera, gdzie podstawowymi terminami, od
których zaczyna się filozofowanie, są: ‘ja’, ‘ty’, ‘dialog’ itp. Wyżej
wymienieni filozofowie zaliczają się do przedstawicieli dialogizmu w takim
właśnie sensie. Bardziej ogólne użycie terminu ‘dialogizm’ wskazuje na
tych filozofów, którzy bądź antycypowali pewne podstawowe idee Bubera
(A. Reinac h 8 ) (chociaż w słabszej i niespecyficznej formie), bądź pozostając
w kręgu myśli Husserla i Heideggera, mieli poglądy, powiedzmy,
‘personalistyczne’, to znaczy. analizowali i uwypuklali wagę relacji
międzyosobowych: M. Scheler, D. von Hildebrand, K. Lwith, L.
Binswanger, K. Jaspers 9 .
Między dialogizmem a fenomenologią zachodzą wielorakie powiązania.
(1) Pojawienie się fenomenologii, szczególnie w wydaniu Heideggera, było
pozytywnie przyjęte przez niektórych filozofów z tego kręgu. E. Grisebach
np. uważał, że dokonany przez ‘szkołę fenomenologiczną’ zwrot ku analizie
danych bezpośrednich i ku analizie egzystencji ludzkiej jest godnym
uznania pogłębieniem wiedzy o człowieku 10 . (2) Z drugiej strony, większa
część dialogistów odnosiła się bardzo krytycznie do idealizmu i
transcendentalizmu Husserla (dotyczy to również E. Levinasa). 3°
Opisowa, egzystencjalna i aksjologiczna strona fenomenologii była bliższa
dialogizmowi, natomiast teoretyczny, transcendentalistyczny i idealistyczny
jej aspekt stanowił przedmiot ostrej krytyki ze strony dialogistów. Związki
historyczne między tymi dwoma nurtami filozofii współczesnej są dość
skomplikowane. Nie bardzo też poddają się jasnym określeniom
7 Zob. M. T h e u n i s s e n , Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegenwart,
Berlin 1981 2 ; B. B a r a n (wyd.), Filozofia dialogu, Kraków 1991.
8 Die apriorischen Grundlagen des b rgerlichen Rechtes, Halle 1913.
9 M. S c h e 1 e r, Wesen und Formen der Sympathie, Bonn 1926 3 (tłum. pol.: Istota i formy
sympatii, Warszawa 1980); D. von H i l d e b r a n d , Metaphysik der Gemeinschaft,
Regensburg 1955 2 ; K. Lwith, Indwiduum in der Rolle des Mitmenschen, Mnchen 1928;L.
B i n s w a n g e r , Grundformen und Erkenntnis menschlichen Daseins, Zrich 1942; K.
J a s p e r s , Philosophie, Berlin 1948 2 .
10
Gegenwart. Eine kritische Ethik, Halle 1928, s. 51.
228167116.004.png
4
terminologicznym. Nie będę jednak tutaj podejmował tego zagadnienia 11 .
Chciałbym natomiast pokazać, jaką rolę należy przypisać fenomenologii i
filozofii dialogu z punktu widzenia dziejów filozofii w ogóle. Na
zakończenie postaram się ogólnie zarysować, jakie znaczenie mają obydwa
kierunki dla aktualnych sporów filozoficznych. Trzeba bowiem powiedzieć,
że chociaż fenomenologia i filozofia dialogu były po drugiej wojnie
światowej rozwijane, dyskutowane i komentowane, to przecież filozofia
ostatnich 20 czy 30 lat jest zdominowana przez inną tradycję myślenia,
określaną podręcznikowo mianem filozofii analitycznej. Dzisiaj filozofia
analityczna utraciła swoją dawną specyfikę, to znaczy. to, że dotyczyła
głównie zagadnień lingwistyczno-epistemologicznych, lecz za to
zdominowała swoim podejściem, tematami, przedstawicielami i ilością
publikacji cały rynek filozoficzny. Nawet filozofowie wywodzący się z
obszaru języka niemieckiego, a z niego przecież wyszły i fenomenologia i
filozofia dialogu, uważają dzisiaj za rzecz normalną i wskazaną dążenie do
połączenia tradycji tych dwóch obszarów filozoficznego myślenia 12 .
2. WSPÓŁCZESNY NATURALIZM
My, żyjący dzisiaj ludzie, nie odczuwamy nic nienaturalnego w
interteoretycznej redukcji trzech praw Keplera, dotyczących ruchów
astronomicznych, dokonanej przez mechanikę Newtona. Ruchy
astronomiczne okazały się specjalnym przypadkiem ruchów inercyjnych
ciał obdarzonych masą i rządzonych siłami. Boski lub nadnaturalny
charakter fizycznego nieba został na zawsze utracony. Większy opór
będziemy odczuwać przy próbie akceptacji, że prawa biologiczne dadzą się
interteoretycznie zredukować do praw fizykochemicznych. Natomiast część
z nas (nawet laików) zaprotestuje, że prawa psychologiczne dają się na tej
samej zasadzie redukować do praw opisujących procesy neuronalne 13 . W
odróżnieniu od fizyki starożytnej i fizyki czasów średniowiecznych fizyka
nowożytna osiągnęła sukces dzięki zastosowaniu dwóch procedur: redukcji
zjawisk do zjawisk bardziej podstawowych oraz ich matematycznego opisu.
Stąd też obraz świata od czasów nowożytnych zaczął się zmieniać.
Naturalne stało się widzenie świata nie tylko jako pełni jakości (barw,
dźwięków, zapachów itd.), lecz także jako czegoś, co posiada ukrytą,
bezpośrednio nieobserwowalną strukturę. Skoro zaś to nowe, redukcyjno-
matematyczne podejście dało tyle nowej wiedzy, to tak osiągniętą wiedzę
11 Zob. cytowaną w przyp. 7 pracę Theunissena. Na temat E. Levinasa zob.: S. Strasser,
Jenseits von Sein und Zeit. Eine kritische Einf hrung in Emmanuel Levinas' Philosophie,
Den Haag 1978.
12 O konwergencyjnych tendencjach filozofii współczesnej pisze W. Stegmller w:
Hauptstr mungen der Gegenwartsphilosophie, t. II, Stuttgart 1987 3 .
13 Za głównych propagatorów redukcji interteoretycznej i opartego na niej eliminacyjnego
fizykalizmu można uznać współcześnie Paula M. Churchlanda i Patricię S. Churchland
(Inter-theoretic Reduction: A Neuroscienticfs Field Guide, "Seminars in the
Neurosciences", 2(1990), s. 249-256); zob. P. M. C h u r c h l a n d , A
Neurocomputational Perspectwe: The Nature of Mind and the Structure of Science,
Cambridge, Mass. 1989.
228167116.005.png
5
uznano za wzorcową, co więcej - uznano ją za jedyną rzecz godną miana
wiedzy. Dawna nauka i filozofia, które wierzyły w możliwość zdobycia
poznania bez zastosowania matematycznej redukcji, zaczęły wydawać się
coraz bardziej podejrzane.
Można bronić tezy, że filozofia współczesna zaczęła się wraz z
wydaniem Krytyki czystego rozumu, która z dwoma innymi uzupełniającymi
ją pracami Kanta ukazała się w końcu XVIII w. Kant wyciągnął
konsekwencje filozoficzne z tego, co stało się za sprawą nowożytnego
przyrodoznawstwa, że: (1) wzorcową wiedzą (i właściwie jedyną) jest
wiedza matematyczno-przyrodnicza; (2) rozum próbujący radykalnie
przekroczyć doświadczenie, wikła się z konieczności w antynomie, czyli że
nie można dowieść teoretycznie istnienia radykalnej, pozaświatowej
Transcendencji i istnienia niematerialnej duszy; (3) istnienie Boga i duszy
można tylko postulować jako sensowne wypełnienie moralnej natury
człowieka. Filozofia współczesna, to znaczy jej tematy i jej sposób
widzenia możliwości rozumu ludzkiego, została wyznaczona przez Kanta
następująco: (1) wzorcem wiedzy jest matematyka i nauki przyrodnicze, (2)
filozofia może polegać tylko na analizie podstaw tych nauk lub na syntezie
ich rezultatów (neokantyzm, pozytywizm, wczesne fazy filozofii
analitycznej), (3) kompetencje rozumu nie sięgają możliwości dowiedzenia
istnienia radykalnej Transcendencji (o czym nie można mówić, o tym
należy milczeć). To odmówienie poznaniu metafizycznemu jego
tradycyjnych kompetencji spowodowało dalsze, sięgające poza filozofię
skutki. Wiedza metafizyczna i religijna stanowiły dotąd jedność. Istnienia
Boga i duszy można było filozoficznie dowieść i o tym samym mówiła
religia. Gdy za sprawą nowożytnego przyrodoznawstwa i filozofii Kanta
rozdzielone zostały wiedza i poglądy metafizyczno-religijne, to w rezultacie
zaczęło się rozprzestrzeniać naturalistyczne widzenie świata. Naturalizm nie
tylko stawał się dominującym poglądem wśród filozofów, lecz również
przenikał do światopoglądu szerokich mas. Według tego poglądu wyjaśnić
coś, to wyjaśnić przez podanie jego fizycznych przyczyn; jeżeli się takich
przyczyn nie podaje, to nie jest to żadne wiedzotwórcze wyjaśnienie.
Odwołanie się do ‘przyczyn metafizycznych’ albo musi być tylko
tymczasowe, albo jest przedgalileuszowskim obskurantyzmem.
Naturalizm ten nie uczynił człowieka szczęśliwszym. Stał się jednak i
staje nadal coraz bardziej powszechnym i spontanicznym sposobem
widzenia świata i to mimo prób odnowienia filozofii antynaturalistycznych
(neoscholastyka) i mimo różnych, pojawiających się w naszej kulturze,
form mistycyzmu oraz istnienia dużych rzesz ludzi religijnych. Teoretyczną
reakcją na ten stan rzeczy były w XX w. fenomenologia i różne wersje
personalizmu, w tym filozofia dialogu. Uprzedzając dalsze rozważania,
można krótko powiedzieć tak: jeżeli teoretyczne dowodzenie istnienia Boga
czy duszy zostało wykluczone z obszaru spełniającego warunki wiedzy, to
poszukiwaniu radykalnej Transcendencji i poszukiwaniu autonomii
człowieka wobec natury pozostało tylko jedno wyjście: albo (1) odwołać się
do doświadczeń ściśle nieobiektywizowalnych (odmiany personalizmu),
albo (2) spróbować rozszerzyć pojęcie obiektywności (fenomenologia).
228167116.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin