Ocena stanu technicznego silnika.DOC

(89 KB) Pobierz
Ocena stanu technicznego silnika:

Ocena stanu technicznego silnika:

I.                  W czasie postoju

1.    Czyszczenie i mycie

2. Weryfikacja:

a. oględziny wewnętrzne i zewnętrzne

b.    pomiary

-         stopień zużycia

-         mikrometryczne (błędy kształtu i położenia)

c.     badania nieniszczące

-         próby hydrauliczne (szczelność i wytrzymałość)

-         badania defektoskopowe (ultradźwięki, radiologia, magnetyczno-proszkowe)

-         badania penetracyjne

 

demontaż częściowy lub całkowity

montaż

kontrola jakości układu

 

2.    W czasie ruchu (bez demontażu)

-         analiza parametrów kontrolnych (procesy robocze) p,T,Q

-         analiza parametrów energetycznych M, n, N

-         rozkład pól wielkości fizycznych (hałas, temperatura)

-         wykorzystywanie parametrów zużycia i położenia (np.: pierścienie)

 

 

1.    Przegląd układu korbowo- tłokowego poprzez okna dolotowe

a.     tłok w DMP :

kontrola powierzchni okien

kontrola obrazu tulei cylindrowej

-         rysy prawidłowe nachylenie ok.45°

-         olej cylindrowy będzie pompowany do komory spalania <45°

-         olej będzie spływał do karteru nachylenie rys >45°

kontrola denka tłoka (czy nie ma wypaleń)

 

b.    położenie pośrednie :

kontrola pierścieni tłokowych (luzy, czy nie ma pęknięć)

 

c.     tłok w GMP :

kontrola mocowania trzona tłokowego z tłokiem

kontrola trzona tłokowego

 

2.    Tuleja cylindrowa. (weryfikacja, przed i po montażu)

-oczyszczenie okien dolotowych, wylotowych i gładzi

weryfikacja:

a.     oględziny zewnętrzne

wykrycie i określenie ewentualnych pęknięć, rys, wżerów i zatarć

ważne: w okolicach okien, kołnierze tulei

kontrola powierzchni zewnętrznych tulei (obecność i głębokość wżerów erozyjno-korozyjnych, stan powłoki ochronnej i protektorów cynkowych)

b.    pomiary zużycia gładzi.

    Średnicówka czujnikowa lub mikrometryczna z dokładnością 0,01                               mm (płaszczyzny i kierunki wg. Instrukcji SG) zazwyczaj dwie płaszczyzny na dwóch kierunkach (często producenci dostarczają listwy pomiarowe).

Wyniki:

-         Maksymalny przyrost średnicy tulei

-         W każdej płaszczyżnie wyznaczamy odchyłkę okrągłości

-         Odchyłka walcowości (w płaszczyznach przechodzących przez kierunki pomiarów i oś tulei)

-         Graniczna stożkowatość 0,7 mm/m dla silników bezwodzikowych i 0,15 mm/m dla silników wodzikowych

-         Graniczne zmniejszenie grubości ścianek wynosi 0,5% grubości konstrukcyjnej, dla tulei o warstwie powierzchniowej po obróbce cieplno-chemicznej ubytek i obróbka mechaniczna po naprawie nie mogą przekroczyć 50% warstwy utwardzonej

-         Łącznie z pomiarami średnic tłoków możemy wyznaczyć luzy między gładzią a powierzchnią boczną denka tłoka d1 i między gładzią tulei i powierzchnią prowadzącą tłoka d2

c.     próba hydrauliczna

nieszczelności mocowania tulei

Przy ubytkach warstwy zewnętrznej powyżej 0,5% grubości pierwotnej o dopuszczeniu tulei do dalszej pracy decyduje pomyślny wynik próby hydraulicznej.

 

Kontrola specjalnym przyrządem

1/3 wysokości od górnego kołnierza 1,5pmax (max ciśnienie spalania)

pozostałą część tulei bada się ciśnieniem 0,7 MPa

 

3.    Weryfikacja tłoków

a.     oględziny zewnętrzne

wykrycie pęknięć, zatarć, wżerów, wgłębień, zadziorów, uszkodzeń elementów mocujących, zużycie powłok chromowanych w ściankach rowków, powłok cynowych w części prowadzącej

- dokładna lokalizacja pęknięć metodą penetracyjną

b.    pomiary mikrometryczne:

zużycie, wartości luzów między tuleją a elementami tłoka oraz wartości odchyłek kształtu powierzchni i odchyłek położenia powierzchni lub osi.

 

 

- pomiary średnic na dwóch ^ płaszczyznach (min i max) na trzech wysokościach. (zużycie na średnicy, odchyłki okrągłości i walcowości oraz luzy tłok-tuleja)

- Kontrola wysokości rowków tłokowych (mikromierz zewnętrzny, suwmiarka, lub wzorcem i szczelinomierz do pomiaru luzu pierścienia w rowku-w kilku miejscach obwodu)

- Kontrola erozyjna i korozyjna (B&W dostarcza szablon pomiarowy)

- Oględziny otworów sworznia tłokowego (pomiary średnicówką mikrometryczną lub czujnikową na dwuch ^ płaszczyznach)

-Pomiary błędów położenia osi tłoka względem osi sworznia

-         pomiary prostopadłości ^ (0,1-0,15 mm/ 1m dł)

-         pomiary przecinania osi (0,2-0,4 mm)

-         pomiary prostopadłości bocznych powierzchni rowków do osi tłoka (płytka miernicza i czujnik pomiarowy dopuszcza się 0,02-0,03 mm)

 

c.     sprawdzenie układu chłodzenia

wytrzymałość i szczelność denka tłoka próby hydrauliczne 1,5 Pmax

Kontrola układu chłodzenia:

-         obserwacja przecieków w czasie pracy

-         Próba hydrauliczna układu chłodzenia (dla Sulzer RTA 0,4-0,7 Mpa)

 

4.    Weryfikacja sworzni tłokowych

a.     oględziny zewnętrzne (wady, rysy)

b.    defektoskopia elektromagnetyczna (pęknięcia niewidoczne gołym okiem)

c.     pomiary mikrometryczne

- pomiar średnic na dwóch ^ kierunkach w 3-5 || płaszczyznach  (zużycie, luzy w piastach, i tulei łba korbowego, odchyłki okrągłości i walcowości)

 

5.    Weryfikacja pierścieni tłokowych

a.     oględziny zewnętrzne

b.    pomiar sprężystości (nacisk jednostkowy na gładż tulei 0,4-1,0 Mpa)

c.     pomiar przylegania do gładzi cylindra (w tulei lub sprawdzianie mocujemy pierścień i mierzymy prześwity szczelinomierzem)

d.    luz w rowku (szczelinomierzem)

e.     luz w zamku (pierścień montuje się w sprawdzianie, suwmiarka, szczelinomierz-małe silniki)

f.      pomiary dodatkowe (grubość promieniowa i wysokość)

 

6.    Weryfikacja trzonów tłokowych

a.     oględziny zewnętrzne + badania nieniszczące

b.    pomiary mikrometryczne średnic na dwóch ^ kierunkach w odległościach 150-200 mm (zużycie, odchyłki okrągłości, walcowości i prostoliniowości-0,03 mm/m )

 

7.    Weryfikacja wodzików i ich prowadnic

a.     kontrola współosiowości układu tłok wodzik (pomiary luzów tłok-tuleja i łyżwy wodzika-prowadnice

 

8.    Weryfikacja korbowodów

a.     oględziny zewnętrzne

b.    defektoskopia

c.     pomiary mikrometryczne

-         ||osi otworu łba korbowodu względem płaszczyzny stopy

-         || płaszczyzny górnej części stopy korbowodu względem tworzącej otworu stopy

-         || i odległość osi otworów korbowodu

-         ||osi otworów korbowodu względem wspólnej płaszczyzny (skręcenie korbowodu)

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin