Konspekt zajęć otwartych z udziałem rodziców
Grupa: Dzieci 4-letnie
Temat: Czekając na Św. Mikołaja
Rozwijamy w dzieciach poczucie własnej wartości
Cele ogólne:
· Zacieśnienie więzi między rodzicami, nauczycielkami i dziećmi,
· Uświadomienie dzieciom ich mocnych stron,
· Rozwijanie w dzieciach poczucia własnej wartości przez podkreślanie ich wyjątkowości, możliwość odnoszenie sukcesu,
· Skłonienie do autorefleksji i rozwijanie pozytywnej samooceny,
· Doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji oraz rozpoznawania ich przyczyn,
· Zacieśnianie więzi grupowych, identyfikowania się z grupą rówieśniczą,
· Wdrażanie dzieci do przestrzegania norm współżycia w grupie, wprowadzanie w kulturę bycia,
· Nabywanie przez dzieci doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym,
· Doskonalenie procesów poznawczych – pamięci, uwagi, spostrzegania, porównywania, wnioskowania.
· Rozwijanie ekspresji ruchowej, plastycznej, muzycznej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
· uświadamia sobie swoje mocne strony poprzez informację od rodzica,
· potrafi wybrać symbole umiejętności, które wg niego są jego mocną stroną i potrafi o nich opowiedzieć
· cieszy się z osiągniętych rezultatów własnej pracy,
· wie w jakiej porze roku obchodzi urodziny,
· rozpoznaje, nazywa i wyraża mimiką i ruchem ciała emocje: radość, smutek, złość, zdziwienie,
· potrafi się przywitać z wykorzystaniem: zwrotów grzecznościowych, mimiki, gestów,
· zna hasło i symbol grupy, potrafi zaśpiewać hymn grupowy,
· wie jak powinno zachowywać się w przedszkolu - potrafi odczytać symbole zawarte w kodeksie grupowym,
· uważnie słucha wypowiedzi innych – nie przerywa, czeka na swoją kolej wypowiedzi,
· potrafi opowiedzieć o Św. Mikołaju,
· potrafi ułożyć obrazek z 4 części,
· potrafi zaśpiewać piosenkę o Mikołaju,
· ilustruje ruchem muzykę,
· rozpoznaje wizytówkę ze swoim imieniem wśród innych,
· przelicza elementy w zakresie 1-5 i porządkuje je rosnąco,
· naśladuje ruchem proste czynności.
Metody: Rozmowa, praca z obrazkiem, ćwiczenia praktyczne, drama,
Formy pracy: Indywidualna, zbiorowa, grupowa
Pomoce: Obrazki pocięte na 4 części: kominiarz, klaun, Mikołaj,kącik lalek; karty pracy: „To jest mój kochany (-na) synek, córeczka ...”, „Jestem mistrzem w ....”, zestaw symboli z Kodeksu Biedroneczek dla każdego dziecka, List od Św. Mikołaja: z 4 kopertami z zadaniami, buźki mimiczne (radość, smutek, złość, zdziwienie), nagranie Dżingis- Khan, opowiadanie „Przygoda Mikołaja”, tablica urodzinowa z symbolicznymi oznaczeniami pór roku, wizytówki z imionami dzieci, mała piłeczka gąbkowa, pudełko – prezent z: listem, odznakami grupy dla każdego dziecka, orzeszkami owiniętymi w folię aluminiową, ulotką dla rodziców, plakat do ewaluacji zajęć
Przebieg zajęć:
1. Zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy piosenką ilustrowaną ruchem:
„Stań z nami w koło – będzie nam wesoło.
Stań z nami w koło – będzie nam wesoło.
Zatańcz z nami raz i dwa i zaśpiewaj uha ha !
Podam ci rękę prawą, a tobie podam lewą.
Będziemy razem w koło tańcować.
Będziemy razem w koło tańcować.”
2. Zabawa integracyjna „Dwa rzędy” – przywitanie się uczestników zajęć
Mijamy się witając:
· uśmiechem
· skinieniem głowy
· gestem ręki
· uściskiem dłoni i słowami „dzień dobry”, „Jak miło cię (pana, panią) znowu widzieć”
· uściskiem i okrzykiem „Oh!”
3. „Kto nas wkrótce odwiedzi? – składanie obrazków z części; praca zespołowa.
Dzieci siadają przed tablicą na której przypięte są pocięte obrazki: kominiarza, Mikołaja i klauna. Chętne dzieci dopasowują kolejne fragmenty na przygotowanych kartkach aż złożą wszystkie obrazki. Nazywają ułożone postacie. Domyślają się kto wkrótce będzie naszym gościem.
4. „Co wiemy o Św. Mikołaju?” – rozmowa z dziećmi
Ustalenie zasad rozmowy – Kto chce zabrać głos podnosi rękę i po otrzymaniu od N. piłeczki wypowiada się. Pozostałe dzieci uważnie słuchają, nie przerywają koledze.
Dzieci wypowiadają się wokół zaproponowanych przez nauczycielkę tematów:
Kto to jest Św. Mikołaj? Jak wygląda? Co robi? Jaki jest?
5. „Worek Św. Mikołaja” – ćwiczenia dramowe
Dzieci pokazują ruchem jak Mikołaj: dźwiga na plecach ciężki worek, ciągnie worek po ziemi, pcha worek, toczy worek.
6. „Co ma Mikołaj w worku?” - wspólne śpiewanie piosenki „Mikołaju, Mikołaju”
7. „List od Św. Mikołaja”
Dzieci domyślają się na podstawie adresu z symbolem biedronki do kogo jest list, który znalazła pani woźna pod drzwiami przedszkola. Odczytują nadawcę po postaci na odwrocie koperty.
N. odczytuje dzieciom list, w którym Św. Mikołaj zaprasza dzieci do wykonania wspólnie z rodzicami i nauczycielkami kilku zadań. Nagrodą za wykonanie każdego z nich będzie jeden fragment obrazka stanowiący w całości miejsce, gdzie Mikołaj schował prezent dla dzieci, rodziców i nauczycielek.
8. „Mikołajowe zadania”
Nauczycielka przypina na tablicy koperty z zadaniami. Dzieci przeliczają ilość kropek na każdej kopercie i porządkują je rosnąco, ustalając kolejność wykonywania mikołajowych zadań..
ZADANIE 1 „Czym podróżuje Św. Mikołaj?”
Wspólny z rodzicami taniec „Mikołajowy zaprzęg” na bazie tańca integracyjnego Dżingis-Khan
ZADANIE 2 „Co zobaczył Św. Mikołaj?”
N. opowiada historyjkę o Mikołaju przerywając ją w chwili, gdy Mikołaj wchodzi do pokoju.
Dz. losują buźkę mimiczną wyrażającą, to co wtedy czuł (radość, smutek, złość, zdziwienie).
Następnie wspólnie z rodzicami wymyślają, co Mikołaj zobaczył w pokoju.
Dzieci po kolei prezentują zakończenie historyjki. nazywając uczucie Mikołaja, ilustrując je mimiką i ruchem ciała oraz podając jego przyczynę - kończąc zdanie: „Mikołaj był ..., bo ...”
„Jak zachowywał się Mikołaj, gdy był...”
N. pokazuje buźkę mimiczną, a wszystkie dzieci ilustrują ją mimiką i ruchem.
Rodzice – wypełniają kartę pracy „To jest mój (moja) kochany (kochana) synek (córka) ..............
odrysowują prawą dłoń dziecka i wpisując na palcach mocny strony swojego dziecka wg wypisanych kategorii (wie, zna, potrafi, lubi, jest). Potem mówi dziecku o jego pozytywnych cechach.
Dzieci – wypełniają po wyjaśnieniu nauczycielki kartę pracy „ Jestem mistrzem w ...”, wklejając wybrane przez siebie symbole umiejętności (zawarte w Kodeksie Biedroneczek), których przestrzeganie jest w mniemaniu dziecka jego mocną stroną. Dzieci mogą dorysować inne umiejętności, z których są dumne.
Po zakończeniu pracy rodzice i dzieci przypinają swoje listy w wybranym miejscu sali.
Odszukanie przez dzieci wizytówki z imieniem i przypięcie jej wspólnie z rodzicem na symbolu odpowiadającym porze roku, w której urodziło się dziecko – na przygotowanej tablicy urodzinowej.
Ustalenie wspólnie z rodzicami grupowego rytuału obchodzenia przez dzieci urodzin w przedszkolu.
9. „Gdzie schowany jest prezent od Św. Mikołaja?”
Odszukanie miejsca ukrycia pudełka z prezentem na podstawie ułożonego obrazka – szukają go dzieci, które w imieniu mają literkę M, m (początek imienia Mikołaja).
10. „Biedroneczki – to my!”
Rozdanie dzieciom znaczków grupy „Biedroneczki” – prezentu od Mikołaja
Wspólne zaśpiewanie hymnu grupy i recytacja hasła grupowego.
Wręczenie rodzicom orzeszków szczęścia i listu od Mikołaja.
11. Pożegnanie „Iskierka przyjaźni” – podziękowanie za wspólną zabawę.
12. Ewaluacja zajęć – „Na pożegnanie dokończ zdanie: „Zajęcia były .......
Rodzice zapisują swoje oceny na dużym plakacie – worku.
2
jola2203