Strona turbosprężarki
1. turbosprężarka
2. wylot wody chlodzącej
3. obudowa termostatu
4. dolot wody chlodzącej
5. silnik startowy
6. obudowa kola zamachowego
7. chlodnica oleju
System chłodzenia agregatu wodą słodką
Schemat systemu smarowania agregatu awaryjnego
System startowania agregatu awaryjnego
System zasilania paliwem agregatu awaryjnego
System rozruchu ręcznego
4. Mechanizmy i urządzenia okrętowe
4.1 Odolejacz wód zaolejonych
Odolejacz działa w dwóch fazach. Przez użycie pompy zasilającej P1, woda zęzowa jest zasysana ze zbiornika wody zaolejonej i tłoczona do odolejacza. Mieszanka olejowo wodna najpierw przechodzi przez pierwszy stopień, gdzie olej jest oddzielony grawitacyjnie i usuwany do zbiornika brudnego oleju. Cięższe zanieczyszczenia osadzą się na dnie komory pierwszego stopnia aby później zostaly zdrenowane przez zawór drenujący.
Następnie wstępnie obrobiona mieszanka będzie przechodzić przez kolejny proces hydro-cyklon, gdzie mieszanka olejowo wodna zostaje wprawiona w ruch obrotowy. lżejsze medium będzie się kierowało do środka natomiast lżejsze czyli woda do dołu wzdłuż obrzeży.
W środku hydrocyklonu znajduje się sonda N2 która automatycznie kieruje zanieczyszczenia olejowe do zbiornika brudnego oleju poprzez zawór V3.2. W momencie otwarcia zaworu V 3.2 pompa P1 jest zatrzymana. Zawór 2.1 jest otwarty i woda z hydroforu zalewa system wyciskając olej z hydrocyklonu przez zawór 3.2 i czujnik N2 będzie zanurzony w wodzie. W tym momencie popa P1
Zacznie pracować i oddzielona woda z nieznacznymi Ilościami oleju przepływa pod ciśnieniem od dołu do góry przez filtr koalescencyjny. filtr zatrzymuje cząstki oleju zamieniając je w większe krople i powracają do strefy hydrocyklonu. Woda wolna już od oleju przez ostatni stopień oczyszczenia a następnie usuwana za burtę przez zawór 4.1 jako czysta woda o zawartości poniżej 15 ppm. Zawór 4.1 jest normalnie otwarty, zamknięty natomiast gdy zawory 3.1 i 3.2 będą zamknięte.
Sensor zaolejenia wody kontroluje przepływ przez cały czas usuwania za burtę.
W przypadku przekroczenia zawartości 15 ppm otwiera się zawór 5.1 kierując wodę do zbiornika wody zaolejonej.
Uruchamianie
1. sprawdzić ciśnienie powietrza zasilającego (5-6 bar)
2. sprawdzić ciśnienie wody przepłukującej (1.5 bar)
3. otworzyć zawory zaburtowy, z i do zbiornika wody zaolejonej, do zęz, powietrza i wody zasilającej
4. wlączamy pompę zasilającą.
Woda dochodzi do czujnika N2 i od tego momentu pompa zaczyna ssać mieszankę wodno olejową ze zbiornika
5. wlączyć czujnik alarmu
Schemat instalacji odolejacza
4.2.Zasady bezpiecznej obsługi instalacji zęzowo-balastowej.
Przestrzeń zęzowa jest tak wyprofilowana, ażeby woda po myciu lub ewentualnie przecieki spływały do jednej z trzech studzienek umieszczonych po jednej w części rufowej i po obu burtach części dziobowej. Do studzienki rufowej doprowadzone są także odprowadzenia wody z urządzeń osuszających powietrze rozruchowe, przewody odwadniające sprężarki oraz odprowadzenie wody z umywalek przy C.M.K. i w wirówkarni.
Poziom wody w studzienkach jest kontrolowany przez system czujników pływakowych (MOBREY). Zbyt wysoki poziom wody w studzienkach zęzowych jest sygnalizowany alarmem. Woda zęzowa usuwana jest wtedy do zbiornika wody zęzowej za pomocą pompy wyporowej napędzanej sprężonym powietrzem.
Woda ze zbiornika usuwana jest za burtę przez odolejacz wód zęzowych, lecz tylko w przypadku gdy statek znajduje się na wodach otwartych, a zaolejenie wody opuszczającej odolejacz nie przekracza 15 ppm. Jednak zdarzały się przypadki iż woda zęzowa była zdawana w porcie na samochód cysternę. W sytuacjach awaryjnych, tzn. podczas gdy przedział siłowni zalewany jest przez wodę z powodu np. pęknięcia kadłuba, woda zęzowa może być usuwana bezpośrednio za burtę poprzez dwie pompy balastowe
Obsługa:
1. Kontrola poziomu wody w studzienkach zęzowych.
2. Dbałość o czystość przestrzeni zęzowej – pozwala to zauważyć przecieki i związane z tym uszkodzenia rurociągów.
3. Transportowanie wody ze studzienek do zbiornika.
4. Regularne czyszczenie koszów zęzowych.
5. Dbałość o czystość zbiornika zęzowego.
6. Okresowe zdawanie wody zęzowej w portach na bunkierki lub samochody cysterny.
4.3 Wirówki
4.3 Budowa i zasada działania
4.3.1 Ogólnie
Moc jest przekazywana z silnika przez sprzęgło cierne do wolu poziomego potem pionowego przez przekładnię ślimakową zamontowaną ma wale poziomym. Wal pionowy jest podtrzymywany przez dolne i górne łożysko.
Misa zamontowana na pionowym wałku obraca się z prędkością walu.
Aby zasilić ciecz do wirówki, pompa zębata jest połączona do walu poziomego przez przekładnię.
Aby doprowadzić lekką ciecz, pompa odśrodkowa jest zamocowana w górnej części misy
Woda również jest wypychana przez podobną pompę
4.3.2 Napęd
4.3.2.1 Wałek pionowy
Prędkość obrotowa jest zwiększana przez przekładnię na wałku pionowym który obraca misę na nim osadzoną. Misa i wal są podtrzymywane przez górne sprężyny i sprężyny płytkowe obejmujące 6 punktów na górnym łożysku oraz dolne łożyska dzięki czemu mogą się swobodnie obracać
4.3.2 Wal poziomy
Pomiędzy silnikiem a walem znajduje się sprzęgło.
Wal jest zawieszony na przez dwa łożyska toczne .pomiędzy nimi jest wmontowane kolo z zębami skośnymi. Obudowy lożysk są zaopatrzone w uszczelnienia zapobiegające wyciekom oleju. wal jest połączony z pompą zębatą
4.3.2.3 Hamulec
Przez sprężyny okładziny są przyciskane do zewnętrznych powierzchni kola ciernego aby zacząć hamowanie.
Hamulca używa się tylko w razie konieczności szybkiego hamowania awaryjnego.
4.3.2.4 Sprzęgło
Sprzęgło jest używane dla łagodnego startu i przyspieszeń aby zapowiedz przeciążeniu silnika. Wal napędowy ma sworzeń tarciowy oraz kolo tarciowe.
Po starcie silnik chwilowo przechodzi przez obroty krytyczne których skutki łagodzi połączenie sprzęgłowe.
Przy normalnej pracy misa osiąga swoją prędkość po ok.5-10 min.
4.3.3 Misa
4.3.3.1 Struktura
Misa głównie składa się z obudowy, kaptura, śruby. Misa zawiera w sobie zespól dysków i górny rozdzielacz, który rozdziela lekką ciecz z wlotu do misy do komory oddzielającej.
Główny cylinder porusza się pionowo przez ciśnienie wody zasilającej aby usunąć sladż oraz zgromadzone zanieczyszczenia z obrzeży misy.
Na obrzeżach misy znajduje się zawór pilotujący dla kontroli ruchu głównego cylindra.
Podczas gdy ciecz jest wprowadzana rozdzielacz do komory rozdzielającej przez szczeliny pomiędzy dyskami, zanieczyszczenia stale i woda są oddzielane i oczyszczony olej jest
dostarczany na zewnątrz pompą odśrodkową.
Oddzielona woda jest ciągle usuwana przez dolną pompę odśrodkową.
4.3.3.2 Mechanizm usuwania
· Oczyszczanie
Siła odśrodkowa działająca na zawór pilotowy i komora zamykania misy są wypełnione wodą sterującą. Woda sterująca podtrzymuje główny cylinder przyciskając go do uszczelki.
· Otwieranie misy
Woda otwierająca jest dostarczana przez pewien czas do komory otwierania misy. Woda ta częściowo wylatuje przez dyszę drenażową. Większa ilość wody wypełnia jednak komorę otwarcia misy. Podczas tego ciśnienie przysuwa zawór pilotujący w stronę walu, uszczelnienie siedzenia zostaje przerwane i woda z mory zamykającej wypływa z misy
· Usuwanie zanieczyszczeń
Gdy woda zamykająca wyleci, cylinder główny opadnie na dół . uszczelnienie misy zostanie przerwane i sladż zostaje usunięty z obrzeży misy.
· Zamykanie misy
Po usunięciu sladżu woda sterująca dla zamykania misy jest doprowadzana do komory zamykającej, kiedy ją zapełni główny cylinder jest przyciskany do uszczelnienia
· Rozdzielacz Wody zasilającej
Rozdzielacz jest umieszczony pod misą aby dostarczyć wodę sterującą usuwanie sladżu z misy do każdej z komór.
Dla otwierania dopływa z sekcji A i wchodzi do Komory otwierającej.
Dla zamykania dopływa z sekcji B i wchodzi do komory zamykającej
Woda zamykająca jest przez czas oczyszczania. Ponieważ woda ta obraca się razem z misą, jej ciśnienie wytwarza jej odśrodkową silę.
· Pompa odśrodkowa
Dwa spiralne wirniki są wbudowane na górnej części misy aby wyprowadzić lekką oraz ciężką ciecz z misy. wirnik składa się z ciężkiego dysku zaopatrzonego w spiralne rowki w jego wnętrzu. Jest on zanurzony cieczy która obraca się razem z misą i ciecz jest usuwana z wirówki.
4.3.4 Obsluga
4.3.4.1 Uruchamianie
1. upewnić się że zawory (V5.V6.V7.V8.V8.V10) są całkowicie otwarte
2. włączyć zasilanie startera, panelu sterowania i monitoring.
3. włączyć monitoring i wyłączyć LM alarm
4. wlączyć silnik wirówki
5. wlączyć podgrzewacz
6. włączyć auto-start na panelu sterowania
7. po upewnieniu się że wirówka pracuje, regulować zaworem 8 i 5 do zadanej wartości wyświetlanej na monitorze
8. dławić zaworem 6 dla uzyskania ciśnienie wyświetlanego na monitorze, następnie włączyć alarm LM. Zielona dioda zacznie migać gdy ciśnienie będzie odpowiednie
9. wlączyć czujnik usuwania zanieczyszczeń DD
4.3.4.2 Zatrzymanie
1. wlączyć przycisk AUTO-STOP
2. wylączyć podgrzewacz
3. po upewnieniu się że wirówka nie pracuje zamknąć zawory 7 i 10
4. wylączyć zasilanie
...
marcin0732